Co Pražáci neřeší

Radost z přijetí na vysokou školu často po pár měsících vystřídají obavy z toho, jak moc to bude drahé. Čerství studenti a jejich rodiče si začínají klást mnoho nepříjemných otázek. Kolik to bude stát? Desítky nebo stovky tisíc korun? Budeme na to mít?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 12. 2002 14:34, Katerinka

Monika je z Usti n. L. Po skončení VŠ s velmi dobrými studijními výsledky nastoupí na místní Univerzitě J. E. Purkyně jako vysokoškolský učitel se základní mzdou 8890 Kč až 10220 Kč hrubého; po dvou letech, pokud obstojí a přejde na funkci "odborný asistent", bude mít mzdu stejnou nebo třeba 11120 Kč, osobní příplatek třeba 500 Kč. (Viz: http://www.ujep.cz/ujep/obecne/predpisy/2001/MzdovyUJEP.rtf)

Zobrazit celé vlákno

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 8. 2003 0:28

A Ty pouzivas nick, ktory mam regostrovna par rokov...

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 54 komentářů)

4. 8. 2003 0:28

A Ty pouzivas nick, ktory mam regostrovna par rokov...
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

20. 12. 2002 10:23 | Honza

V podstatě souhlas s první částí, že peníze vynaložené na studium je ta nejlepší investice! Jen několik poznámek - jestli vy jste šla v 18 studovat a věděla co chcete od života, tak klobouk dolů. Já mám po VŠ a teprve to poznávám. Jinak s těma Pražákama a kopáčema - trochu blbé přirovnání ač rádoby vtipné. PS: Kolikrát jste už scháněla nájemného vraha??? Možná byste se radši měla dát na chování prasat a slepic. Tož tak...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 12. 2002 12:29 | C.

Bohuzel vse zestrucnujete pouze na zenskou problematiku, pricemz clanek byl obecny. Samozrejme se vam nedivim.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 12. 2002 10:07 | denis

samozrejme ,ze studium VS v zadnem pripade nezarucuje x-nasobek prumerne mzdy.Vse je o tom co dokazete pro budoucnost obetovat .Zda jste schopni se stehovat, menit bydliste ,jazykova vybavenost ,jestli neustale rozsirujete svoji kvalifikaci a taky jak jste pracoviti .Je pravda ,ze zeny to maji urcite tezsi (materstvi,nizsi prumerna zda jak u muzu atd).Presto prumerna mzda je u vysokoskolaka priblizne o 5500 korun vetsi nez u stredoskolaka.Nelze opomenout i urcitou prestiz a vyrazne nizsi nezmestnanost u VS vzdelanych lidi coz je velmi dobry vyhled do budoucnosti. Prepocitavat vzdelani na penize je nejvetsi nesmysl jaky muze byt ,protoze vzdelani je neco o co nikdy nemuzete prijit .Konecne by se melo zavest placene skolene na VS tak jako skoro v cele Evrope -ovsem jen v pripade ,ze vyrazne stoupne pocet studentu. P.S. moje investice do vzdelani za cca 6 let ->350000 z vlastnich zdroju.
S pozdravem 25-lety stredoskolak s 60000 prijmem
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 12. 2002 10:04 | Roman Janda

Dost stupidní článek, souhlasím s G.Paškem,
sám jsem si musel vzít nemalou půjčku, abych se mohl trochu dovzdělat na Bankovním institutu. Otec bohužel v r. 79 podepsal Chartu, páni z StB mi pak osvětlili, že dělnická třída mi studium VŠ platit nebude. Tak si ho teď platím sám a jsem zatraceně rád, že vůbec mám šanci studovat. Všem stěžovatelům na cenu studia, s permanentně nataženou dlaní, si přidrzle a obhrouble dovoluji vzkázat - Jděte do prdele, vyžírkové a koukejte taky trochu makat!
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 12. 2002 10:01 | Gerhard Pašek

Universitní vzdělání 180 000 ŠKODA FABIA 260 000 ŠKODA OKTÁVIA 395 000 Lidé si berou půjčku na auto které je za 5 let bezcený šrot. Půjčka na Universitu je 1000x lepší investice. Tak to vidím já.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 12. 2002 10:00 | Josef Kočí

A co školné
Uvažuje-li autorka, že náklady vysokoškolského studenta jsou bratru 36 000 rok,(nemluvě o ušlém zisku) tak nevím proč je tolik hluku pro eventuelní školné, které by tuto částku zvýšilo snad o 20 - 30 % a řada jiných problémů by odpadla
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 12. 2002 17:55 | C.

hmm
Ja bych prestehoval VS na nektery vesnice. Ale to by se zas postekaly vesnice mezi sebou. Hmm, a nebo treba zavest beztridni spolecnost s dotovanym spravedlivym skolskym systemem. Stat by kazdymu studentovy vsechno platil a vsichni by meli stejne. Jooo, to by nebylo marny. Jenze to by zas byla diskriminace "psavcu" - nemeli by do ceho rejpat. Je to fakt tezky!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 12. 2002 17:53 | Jack

Nevidim problem!
Studuji jiz patym rokem na VUT v Brne. Prispevek na dite od socialky mi pokryje naklady na kolej, a jeste neco malo zbyde. 1x tydne chodim na brigadu a vydelam si na jidlo, piti a ostatni radovanky (jsem skromny, nekourim a nepiju), domu jezdim tak 1x za mesic, pokud to jde, tak stopem. Do osaceni a obuti musi rodice sice obcas zainvestovat, ale to by museli i kdybych studoval v miste bydliste, skripta se daji vypujcit z univerzitni knihovny. Cili - nula od nuly pojde. Na co si teda vsichni stezujete?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 12. 2002 9:58 | andy

Nějak nechápu, oč jde autorce článku a komentátorům
Autorka počítá, co studia stojí, což je sice zajímavé,ale vyhozené peníze to jistě nejsou, pokud studentík ovšem místo učení neobráží kluby a prachy na vlak neutratí za extázi. Komentátoři hudrají, že musí něco platit,ač nepracují a nevydělávají.Proč tedy studují, to je také zajímavé, pokud vím, nikdo není přivlečen k přijímacímu řízení za vlasy, zpravidla se mládež může přetrhnout,aby se na školu dostala. Pokud předpokládáme IQ alespoň 100, měli by být schopni v osmnácti úvahy- chci to, stojí mi to zato, proč to dělám ? Takže buď je účelem autorčiny úvahy požadavek přespolních vůči státu, aby studenti měli ze zákona bez ohledu na studijní výsledky nárok na úhradu výdajů a kapesné ze státního rozpočtu nebo si jen chtějí postěžovat. Pak už jen chybí,aby si kopáči stěžovali, že se nemůžou stát řediteli bank a požadovali kompenzace. Také by mohli Pražáci láteřit, že si nemůžou dělat na Václaváku zabijačku a v paneláku chovat slepice.Diskriminace jako hrom. Můj táta když odešel studovat, dával kondice a staral se sám.Když jsem vloni sháněla studenta na doučování syna,dalo to víc práce než sehnat nájemného vraha. Tož tak.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 12. 2002 9:57 | workoholik

Nevidel bych to az tak tragicky - sice jsem studoval v miste bydliste, ale snazil jsem se zivit vicemene sam. S kombinaci prospechoveho stipendia a ruznych brigad se to jakztakz dalo zvladnout (40 hodin studia na VS tydne je tvrzeni z rise baji a pohadek :-)). A dnes mi pripada, ze jsem mel i tak ohromne mnozstvi volneho casu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 18:03 | Katerinka

Přivydělávat si na brigádách pro dojíždějící není lehké. Dneska to mají studenti, ale po finační stránce mnohem lepší, dostávají rodinné přídavky a tak mají aspoň část peněz jistou. Na koleje jsem neměla nárok a tam jsem denně dojížděla. Cesta do školy trvala 2 hodiny a ze školy taky. Týdně jsme měli kolem 40 hodin vyučování. (Vše samozřejmě nebylo povinné.) Vyučovací hodina měla 50 min a přestávka 10 min. Když se to spočítá pracovní týden má 5 dnů tj 120. Denně bych měla prospat 8 hodin za 5 dnů je to 40. V dopravě denně 4 hodiny za týden 20. 120 – 40 (spaní) – 40(ve škole) – 20(v dopravě) = 20 tj denně 5 hodin. Sem tam se rozvrhu vyskytne nějaká volná hodina něco člověk spotřebuje péčí o sebe a především plněním studentských povinností u mě především rýsováním, také rodičům jsem doma musela pomáhat, výsledkem bylo, že jsme 8 hodin spát nemohla. Takže na brigádu jsem neměla kdy jít. Na brigády jsem chodila poctivě o prázdninách, ale známé jsem neměla a tak jsem brigády mívala spíše krátké, několik krátkých za prázdniny a ne moc dobře placené, ale to co jsem si vydělala mi stačilo na to, abych se sama šatila a obouvala, rodiče mi platili jen dopravu a polovinu věcí do školy, zbytek jsme si hradila sama. Vůbec se mi to nelíbilo, ale studovat jsem chtěla a skutečně jsem takto 3,5 roku studovala, pak jsem 1,5 roku studovala za lepších podmínek, dostávala jsem od státu příspěvek na dopravu a přídavky a za to se dalo již žít.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 18:01 | Dušan

Roman
zkuste porovnat počet firem, kde vezmou Moniku s otevřenou náručí po škole bez praxe a ještě jí dají 18.000 nástup a počet Monik s dobrými studijními výsledky, které každoročně opouští VŠ - zjistíte, že v té Vaší úvaze něco trochu nesedí
+10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 18:00 | Aragon

Já nevím,
ale vzhledem k zájmu o studium, kdy školy musejí odmítat tisíce uchazečů to za katastrofu nevidím. A vzdělání je ta nejlepší investice. A student, pokud je schopný, si vždy dovede poradit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 12. 2002 17:58 | Diana

geodézie a kartografie, říká-li Vám to něco. A odkud jsem, to je myslím jedno.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 17:56 | C.

Mozna by nebylo na skodu, kdybyste se vyjadrila, jaky obor to mate vlastne vystudovany a kde pracujete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 20:42 | Jirka, wildge@centrum.cz

Nekolik poznamek: A) U nas stale chybi vyssi skoly technickeho zamereni v mensich mestech. Leccos by to vyresilo. B) System, kde mistni studenti musi bydlet ve svem je spatny system. V zapadnich zemich je bezne, ze studenti bydli na kolejich i kdyz pochazeji z mesta, kde studuji. C) System, kde vedlejsi naklady na studium jsou vyrazne nizsi nez prime naklady a stat je dostatecne nepomaha vyrovnavat neni idealni. D) Samotne studium (literatura, pomucky) v blizke budoucnosti dost zdrazi. Pak uz studium bude pro mnoho lidi neunosnych.
Pral bych si proto, aby A) byly zavedeny zminene vyssi technicke skoly, kde by se uchytili ti mene schopni a nezabirali mista tem schopnejsim, ale mene stastnejsim na lepsich skolach; B) byly od zakladu zmenen system dotaci a financni pomoci studentum - zrusit dotace pochybnym organizacim starajici se o menzy a koleje a zavest prime platby studentum, kteri by pak platili odpovidajici ceny za odpovidajici sluzby C) byly lepe kompenzovany naklady na dojizdeni (zbytek by mela pokryvat pausalni pomoc studentum, nezavisle na tom, odkud jsou - dost by ubylo uredniku) D) se stat na situaci, kdy misto 200 Kc (autorka asi nezapocitala naklady na pocitac - min. 100 Kc na mesic - 2 studenti mohou sdilet jeden pocitac) bude v tabulce 1000 Kc, pripravil, a zacal jiz ted premyslet, co s tim pak udela.
Investice do vzdelani je v Cechach velmi levna. Bohuzel pri tom neumerne vzrusta spotreba. S tou zaverecnou tabulkou jenom souhlasim.
Pro porovnani nacrtnu podobnou tabulku na naklady za mesic z Finska (co maji tak zhruba finsti studenti): Bydleni: 200 euro (nejvetsi polozka, studenti plati trzni najemne, studenti na to dostavaji dotaci od statu) Stravovani: 130 euro (jidlo ve studentskych restauracich je castecne dotovano Studentskou unii) Doprava: 40 euro (zalezi odkud jste a jak daleko bydlite ve meste od skoly) Studijni naklady: az 100 euro (normalni kniha tak 60 euro, hodne se kopiruje, pocitac je samozrejmosti) Ostatni: 40 euro (pivo je desne drahe :-) ) Celkem: 510 euro, jestli se nepletu.
Studenti dostavaji dotaci podle poctu kreditu, ktere ziskali za semestr (to se bohuzel v Cechach neda zavest, protoze u nas funguje kreditni system akorat na papire.) Celkem si mohou prijit az na nejakych 300 euro.
(Jsem z chudsi rodiny ze sev. Cech, studoval jsem 4 roky techniku v Praze, pak jsem odesel studovat do Finska, kde si vsechno platim zcela sam, coz neni dobry stav pro studium, ale vymenil jsem to za nepohodu, kterou jsem citil v Cechach.)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 12. 2002 18:46 | valtr

Nemýlím-li se, tak někdo z Peněz.cz kdysi přiznal, že nadpisy tvoří šéf(?)redaktor.. Ublíženecký článek možná autorka užije jako "ekonomickou analýzu" při pracovním pohovoru.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 18:00 | Renata T.

Odpovím Vám místo Diany: žena, vdaná, 2 děti:ČVUT FSI, obor měření a regulace; ČVUT FEL, obor technická kybernetika; 2 státní jazykové zkoušky ( němčina, angličtina ), 2 další jazyky aktivně ( ruština, francouzština ), 2 komunikativně ( charvátština, španělština ). Zkušenosti s vedením prac.kolektivů do 36 přímých podřízených, 4 roky vedení útvaru v nadnárodní společnosti; nyní vedení týmu v a.s. bez zahr. kapitálu; 2 roky v "černých číslech"; 23,5 tis.Kč/měs., prac. doba 10 - 11 hod. denně. Pokud by Diana nenašla uplatnění ve firmě typu ŠKODA AUTO, je její výhled naprosto realistický.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 12. 2002 17:59 | Otec studentky

Pragofóbie
Nevím proč má článek nadpis "Co Pražáci neřeší" a nevím, co má stupidní lokální xenofóbie co dělat v jinak velmi dobrém a závažném článku. Pokud se soustředíte jenom na hlavní problém a zapomenete na osobní komplexy, možná Vám, milá Terezo dojde, že řada Pražáků studuje mimo Prahu a má stejné problémy, jako nepražáci v Praze. Připustím, že cenový koeficient je možná 0,8, možná 0,7, ale to platí jenom pokud si nějaká Vám příbuzná dušička bytná neřekne, že Pražáka může pěkně natáhnout.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Tomáš Sedláček

ekonom

Jitka Hurábová

podnikatelka, LD Seating

Tomáš Sedláček
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jitka Hurábová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services