A co mé zlaté zuby

Jan Heřman | | 12. 2. 2002 | 55 komentářů
V kanceláři sedí tři lidé. Manažer, sekretářka a já coby žadatel o zaměstnání. Inzerát nesliboval desetitisícové částky měsíčně ani závratnou budoucnost ve službách nadnárodní společnosti. To jsem ani nechtěl, vlastně jsem jen zkoušel, co obnáší zaměstnání s honosným názvem "finanční poradce" u novodobých lichvářů.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 2. 2002 15:37, Roman Janda

V tomto konkrétním případě by asi nebylo co řešit, většinou ty úroky ale nejsou tak nehorázné a obchodní zástupci mi navíc argumentovali tím, že v ceně je rovněž zahrnuta služba "až do domu" - doručení půjčky a osobní vybírání splátek. V případě např. invalidní důchodkyně - a prý jim také v pohodě půjčují - se pak při těchto službách již asi nedá mluvit o "hrubém nepoměru". Osobně si myslím, že tyto firmy ukrojí jistý podíl ze zisku bankám, a pokud by to jen trochu šlo, banky by osočení z lichvy jistě rády a s plnou parádou již dávno udělaly... Stále jsem ale toho názoru, že při volné tvorbě cen nemá slovo "lichva" v Trest. zákoně co dělat. Pokud ve velkoobchodě koupím televizor za 10.000,-Kč, přivezu ho k Vám domů a prodám Vám jej za 20.000,-Kč na 10 měsíčních splátek po 2.000,-Kč, jsem proto lichvář? Zkuste se podívat na půjčované peníze jako na zboží...

Zobrazit celé vlákno

+23
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 2. 2002 13:08, GEKKO99

Prestoze jiz byly vyneseny nektere rozsudky a dokonce pokud by jste sledoval Novu asi mesic zpet mohl by jste najit dalsi postrehy k tomuto tematu. Slovo hruby nepomer se mi jevi dost jasne nicmene vyklad zakona v oblasti lichvy je opravdu dost vagni. A navic uvedene rozsudky jsou spise vyjimkami. Osobne jsem slysel zhruba asi o ctyrech pripadech rozsudku. Coz povazuji opravdu za ostudne vyhledm k rozsirenosti lichvy. Problemem je, ze nejsou presne definovany limity onoho hrubeho nepomeru resp "nemoralniho" zisku a navic je znacne obtizne ziskat dukazy vyhledem k sorte zakazniku. Nicmene rade techto "makleru" a "pujcovatelu" by teplaky velmi slusely dle meho nazoru.

Zobrazit celé vlákno

-7
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 55 komentářů)

14. 2. 2002 22:56 | R. Janda

Hezky opsáno, ale jak byste specifikoval ono "v hrubém nepoměru"?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 22:53 | Roman Janda

GEKKO 99, s výjimkou třetí věty s Vámi naprosto souhlasím, zvlášť pod poslední větu se rád podepíšu. Až zdravý rozum v tomto státě převládne, zajdou takovéto firmy na úbytě, velmi se na tento čas těším. K té lichvě - možná by šlo na Internetu najít nějaké rozhodnutí soudu na toto téma, osobně bych ale nerad někoho obviňoval z tohoto trest. činu, nemám-li zcela jasno v pojmu "hrubý nepoměr". Pokud jasno máte, rád se nechám poučit, mně to příliš jasné není. Předem díky.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 22:38 | R.Janda

Pane Broži, s gustem děláte to, co sám zavrhujete... Vážnost článku pana Heřmana jsem zlehčil ve dvou větách, zbytek mého příspěvku jsou fakta. Čekal jsem polemiku s těmito fakty, nelíbí se mi totiž, jak z mých daní platím za špatná rozhodnutí manažerů soukromých bank a nevidím jediný rozumný důvod, proč se s výkřiky o lichvě arogantně navážet do legálně působící firmy, jejíž předmět podnikání je zcela průhledný, nezneužitelný a v mezích zákona. Místo polemiky jsem se ale od Vás dočkal jen snahy mě ponížit... S mým zaměstnáním jste opravdu úplně vedle, máte dojem, že když se někoho zastanu, musím hned být stejné víry? Kupodivu jsem se také jednou zastal v pražském metru dvou jehovistek, kterým tam jakýsi junák mával před obličejem okovanou rukavicí a věřte mi, skutečně nejsem jehovista a nemám je rád. Nevím ale o tom, že by někdy někomu jehovisté ublížili, proto nevidím důvod být vůči nim agresívní jen proto, že jsou jehovisté. Stejně tak prostě jen nechápu hysterické reakce na účet zmíněných firem, které svým podnikáním, na rozdíl od českých bank, nikoho nepoškozují. Ale potěší-li Vás to, věřte mi, že ani mě nejsou firmy tohoto druhu ani trochu sympatické. A "PR agent" nejsem a ubohý už vůbec ne :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 16:50 | TGP

Přesně tak, lichva a nic jiného...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 16:34 | GEKKO 99

Pochopitelne se jedna o tradicni zneuzivani neznalosti beznych lidi. Uroky Provident financial , ruznych zastavaren atd jsou nesmirne nevyhodne. Dle meho nazoru lichva je velmi presny nazev pro tyto aktivity a k nekterym spolecnostem by bylo jeste vhodne pridat dalsi pojmy z tresniho prava typu podvod, vydirani,danove uniky apod. Myslim ze nejlepsi obranou v tomto pripade bude asi zdravy rozum,ktery vsak rade lidi v tomto state chybi.....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 16:17 | TGP

Jenže vy jste bezpochyby chytrý člověk, který si to umí spočítat. Ale ta masa venku je na tom úplně jinak...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 16:13 | Lukáš Havel

Trestní zákon, § 253, Lichva:
(1) Kdo zneužije něčí tísně, nezkušenosti nebo rozumové slabosti nebo něčího rozrušení, dá sobě nebo jinému poskytnout nebo slíbit plnění, jehož hodnota je k hodnotě vzájemného plnění v hrubém nepoměru, nebo
kdo takovou pohledávku uplatní nebo v úmyslu uplatnit ji na sebe převede,
bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo peněžitým trestem.
(2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán, získá-li činem uvedeným v odstavci 1 značný prospěch.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 16:10 | Martin Brož

Kdysi nás učili na rétorice, že dojdou-li nám argumenty k věci či jsou-li příliš slabé, je vždy možno vsadit na argumenty o člověku a snažit se jej ponížit. To přesně děláte vy. Pokud byste se vyhnul zbytečným útokům na člověka, který pouze popsal jistou zkušenost a věnoval se pouze argumentům věcným, mohl bych je brát vážně. Takto ale pouze vím, že nejste nic jiného než pracovník dotčené společnosti nebo ubohý PR agent, který pro prachy pomluví kohokoliv včetně vlastní babičky. Nu ale co, každý se musí nějak živit... :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 15:10 | Roman Janda

Hodně žluči kape z Vašeho článku, pane Heřmane... Považte, manažer měl dokonce modrou košili! Možná jste mohl ještě napsat, že měl boty vyleštěné stejně, jako mívali důstojníci SS. Asi Vám bude připadat neuvěřitelné, že jsou v tomto podivném světě státy, jejichž trestní právo vůbec nezná pojem lichva. Myslím, že Vaším problémem nejsou lichváři, ale komplexy méněcennosti a bolševické myšlení. Od toho tady ale snad jsou psychiatři, nikoli tento server. Nemusíte mi to věřit, ale s uvedenou firmou nemám nic společného, velmi jim ale fandím, na jejich podnikání totiž ze svých daní nedoplácím ani korunu, na rozdíl od českých bank... Četl jsem podmínky jejich půjček, jsou zcela transparentní a vejdou se na jednu stranu A4, na rozdíl od českých bank... Po získání požadovaného obnosu máte 7 dní, během nichž můžete celou částku vrátit, bez jediné koruny navíc, na rozdíl od českých bank... Firma poctivě a tučným písmem uvádí ve smlouvách výši RPSN, na rozdíl od českých bank... Půjčku Vám (a možná i mně) doručí do dvou dnů až domů, na rozdíl od českých bank. Několik jejich obchodních zástupců znám, potkali jsme se na jednom školení. Výdělky jsou, podle jejich slov, velmi dobré, jen je třeba hodně pracovat, dokonce převážně ve večerních hodinách, v tom bude asi ten problém, pane Heřmane, viďte...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 2. 2002 14:55 | Honza

není
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 14:53 | Roman Janda

Pane Zajíčku, pokud jste právník, troufám si tvrdit že o Vašem výkladu toho, co je lichva z pohledu Trest. zákona, lze s úspěchem pochybovat. Nejste-li právník, držte se, prosím, toho, čemu rozumíte. Označovat kohokoliv za jasného pachatele trest. činu, to o Vás cosi vypovídá. Rozhodně to ale nebude odborná erudovanost ani schopnost rozumně diskutovat...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 14:16 | fnovotny

A já pořád žiju v přesvědčení, že Špidla rozdává všem
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 13:00 | TGP

No jo, jenže rozložená splátka tak nebolí. Je spousta věcí, které byste si za 20.000 Kč nekoupil, ale za 24 splátek po 1,000 Kč už to tak nebolí, není-liž pravda?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:54 | šťoural

měl jsem tam dát uvozovky, ale mě spíš zaráží že jsou tak blbý, že si musej půjčit 5tis. protože nemaj a pak maj na zaplacení x násobku půjčky během třeba půl roku a někdy je dokonce konkrétní splátka vyšší než sama půjčka, jak bylo psáno, a "co je psáno to je pravda, jinak by to přeci nebylo v novinkách"
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:19 | Nick

Sociální dávky, milý příteli, sociální dávky. Na jídlo se vždy dá zajít ke známým a účet za elektřinu ještě chvíli počká, případně se drátem napojím na sousedy. Jenom za vodu je potřeba platit včas...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:17 | Barry

Ale i takoví tady jsou a myslím, že je potřeba je vyzdvihovat, aby lidé konečně pochopili, koho si pustit do bytu a koho shodit ze schodů a poslat na ně psy...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:15 | TGP

Souhlas, souhlas, souhlas. Ale kdo kdy na ně zkusí podat žalobu? Vždyť Ti lidé podepisují zcela dobrovolně, že s podmínkami souhlasí. A stejně se chovají v zastavárnách, tam je úrok často ještě mnohem vyšší a nikdo se nebouří. Proč?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:15 | Nick

Pořád zůstáváte v České republice nebo máte investice i ve světě?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 12:07 | Baronlempl

Trochu mne zaskočili zajímavou privatizací Unipetrolu. Více než měsíc jsem musel pracovat, abych vytvořil předpoklady k vymazání ztráty v dohledné době.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 2. 2002 11:59 | šťoural

Akorát že nechápu z čeho to ta chudinka splácí, když si půjčí 5tis. a pak splácí 2tis. měsíčně a jednou prý dokonce 7tis. nebo jak ty čísla byly. Omlovám se za nepřesnost, ale lovím ve své paměti obsah článku z léta 2001, nicméně nepoměr půjčky, zaplacených splátek a hlavně kde na ně berou, když před tím peníze neměli zůstává realitou a záhadou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petr Toman

advokát

Jakub Vágner

rybář a podnikatel

Petr Toman
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Jakub Vágner
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services