Ani po zvýšení se pracovat nevyplatí

Jan Heřman | | 5. 12. 2001 | 20 komentářů
Vláda vyrukovala do boje s nezaměstnaností s další zbraní. Zvýšila minimální mzdu. Podrobnější analýza však ukazuje, že ostří této zbraně je poněkud tupé. Při současné výši státní sociální podpory a životního minima plat 5 700 korun hrubého téměř nikoho pracovat nepřiměje.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 12. 2001 22:22

Omlouvám se všem, kteří marně hledají práci. Záměrem tohoto článku nebylo ukázat, že každý, kdo je na podpoře, pracovat nechce. Problémem je obecně nízká výkonnost naší ekonomiky a pocit většiny lidí, že se musíme mít stejně jako na západě. Tak to není. Souhlasím, že sociální dávky jen tak tak umožní přežít, ale faktem je, že právě výše minimální mzdy a dávek u mnoha lidí snižuje ochotu pracovat "za málo".

+17
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 12. 2001 16:16, pepa

Vážený pane Heřmané,
Jste příliš mlád, aby jste puštěl mezi lidi takové výplody podložené pouze teorií.

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 20 komentářů)

5. 6. 2018 14:45 | Zdeněk Schuler

V tomto článku je velkou pravdou skutečnost,nechut pracovat,když tak oklikou přivydělkem nárazově ,ale hlavně brát.Nejsem rasista,ale u Romu to plati z většiny stoprocentně a je zajímavé,že berou podporu ,ruzné prispšvky na co se dá a každý druhý má auto,samozřejmě bez placení poviného ručení.Takže jsme bohatý stát na rozdávání.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

2. 8. 2004 5:37

Jsem samoživitelka, která se sama stará o dvě děti - 13 a 6 let. Žiji na vesnici, která spadá pod PRACOVNÍ ÚŘAD V MIKULOVĚ. Na rozdíl od velkého počtu místních a navíc svobodných jsem ochotná za prací dojíždět denně a to až do Brna - 50 km. Kdykoliv nastala situace a já se zaregistrovala na pracovním úřadě, nejen, že mi nebyli schopni pomoct najít práci, i když jsem netrvala na práci odpovídající mému vzdělání - grafičky, nebyli mi schopní ani nabídnout slušný rekvalifikační kurz. A já si práci nakonec vždz našla sama tak, že jsem nebyla nikdy zaregistrovaná déle než dva měsíce. Vždy jsem se musela spolehnout jen sama na sebe. Dojížděla jsem do práce, i když jediným možným spojením z mé vesnice byl zároveň i ten nejdražší způsob - mým starým autem. Jen benzín mě stál měsíčně 3000,- Kč. Takže já, která se snažila a nezatěžovala stát, jsem minulý týden dostala rozhodnutí, že jsem se nevešla do jejich tabulek a můj příjem je vyšší, proto mi odebírají sociální příplatek. Tak mě napadá, že se v tomto státě opravdu vyplácí nesnažit se a zůstat doma. Protože i když jsem ochotná věnovat každý den skoro dvě hodiny dojížděním za prací, projedu benzín za 3000 Kč, a při tom se starám sama o dvě malé děti, přesto nemám nárok na žádnou podporu od státu. Za to 20ti letá svobodná holka, která je pohodlná si najít jakoukoliv práci podporu dostane.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 12. 2002 20:31 | Petr

Pokud jde o to: "....ten ať radši nepodniká." tak až na to dojde v okrese Kroměříž, tak budu velmi rád, že již mám trvalé bydliště jinde. Ten dominový efekt raději nechci vidět. Podle mne povede k nezaměstnanosti cca. 30 - 40%
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 1. 2002 16:19

To teda skutečně ne. Ono se to nevyplatí ani při podstatně vyšší mzdě, než je minimální. Čím více totiž berete, tím větší platíte daně. Zároveň rostou náklady na přepravu do zaměstnání a zpět. Nezaměstnaní mají navíc čas si zaopatřit levné zboží a potraviny, jelikož mají dost času na jejich shánění. Zaměstnaní mají i další vyšší náklady (rychlejší amortizace oblečení, obuvi apod.) Na to, aby se skutečně vyplatilo pracovat by musela být průměrná mzda po zdanění rovna asi čtyřnásobku podpory v nezaměstnanosti.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 12. 2001 22:22

Omlouvám se všem, kteří marně hledají práci. Záměrem tohoto článku nebylo ukázat, že každý, kdo je na podpoře, pracovat nechce. Problémem je obecně nízká výkonnost naší ekonomiky a pocit většiny lidí, že se musíme mít stejně jako na západě. Tak to není. Souhlasím, že sociální dávky jen tak tak umožní přežít, ale faktem je, že právě výše minimální mzdy a dávek u mnoha lidí snižuje ochotu pracovat "za málo".
+17
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 12. 2001 21:47 | zevloun

Tak lze uvažovat, až bude ve všech oblastech stabilizovaná cenová hladina. V současné změti recese, inflace a vyrovnávání cen s EU to může navrhovat snad jen ODS. A co zvyšování pracovních míst ? Nebo se domníváte, že uzavření a rozprodání podniků, které měly perspektivu bylo správné ? Spíše je vidět snaha udržet nad vodou molochy, svoji podstatou odsouzené k zániku. Dobré jsou také stesky, že u nás se lidé nestěhují za prací jako v Americe. Ale my přeci nejsme v Americe. Když v této zemi někdo normální pracující po letech škudlení a čekání dostane panelákový byt, tak nemá zájem celé martyrium znova opakovat, nehledě na to, že mu to podruhé ani poměr mzda x cena nedovolí, a o operativnosti provedení se nedá už vůbec hovořit. Jedna vláda dělá dluhy, druhá pohnojila rozjezd do tržního prostředí. Takže socialistické heslo "Kdo nekrade, okrádá rodinu" nabylo správného rozměru až nyní.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 12. 2001 10:53 | Zbyněk

Zrůdné je to, že náš systém je nastaven tak, že sociální podpory a minimální mzda jsou natolik podobné, že je mnoho lidí odradí pracovat, hledat si práci, dojíždět apod. Jako by na tom "prodělají". Chápu, že je politicky neprůchodné snižovat podpory. Obzvlášť dnešní vládě, která štědře rozhazuje a vytváří obrovské dluhy a navíc půl roku před volbami. Ovšem musíme z toho ven. Tedy v prvním kroku navrhuji zmrazit růst sociálních dávek. Jak se bude časem pomalu zvyšovat minimální mzda a s tím i mzdy obecně, začne být rozdíl citelný. Jak jinak z toho ven?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2001 8:15 | Fr. Dobrota

Podívejte se okolo hranic, tam leží peněz dost. Ještě jsem neviděl vietnamce na pracáku...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 12. 2001 3:54 | zevloun

Takže navrhujete snížit podporu tak, aby ti, kteří ne vlastní vinou přišli o práci a nemohou novou sehnat, tiše vymřeli a státní kasa byla plná ?? O zvýšení mzdy přeci nemůžete uvažovat, když Vám každý ekonom vysvětlí, že na její zvyšování česká ekonomika nemá výkonost. V těchto hrátkách přeci není jádro pudla.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 12. 2001 3:47 | zevloun

Zkuste si obejít pražské úřady práce. Vypustil byste pak slovíčko každý. Pravdou je, že tam nejsou takové fronty jako v jiných lokalitách.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2001 11:14 | David Janovský

No a proč se nepřestěhujete, když je vám tak špatně? V Praze se uživí každý, kdo chce pracovat. Tak přestaňte brečet a pojďte něco dělat, budete na tom líp.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2001 11:12 | Radek Kubíček

To jo, už o tom neustálém alkoholismu a beznaději natočili i film :-)
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2001 11:11 | Hana Bučková

Samozřejmě máte pravdu, ale to je právě ten problém - rozdíl mezi minimální mzdou a podporou je tak malý, že se to opravdu nevyplatí a pro řadu lidí je lepší mít podporu než jezdit někam hodinu za prací a mít s tím spoustu nákladů. Tohle by se mělo změnit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2001 10:34 | Petr Stratil pstratil@post.cz

Vážený pane Zbyňku, pokud vám připadá zrůdné to, že spousty lidí nepracují, tak byste se měl také podívat proč. Vy si vážně myslíte, že všichni mají stejné podmínky k získání práce? Já jsem například student a žiji v domácnosti se svou matkou, které je 43 let. Bydlíme v Kroměříži, jehož míra nezaměstnanosti se dlouhodobě pohybuje kolem 10 %. Bez práce je druhým rokem a je zrovna v tom pro zaměstnavatele "neatraktivním věku". Jsou opravdu oblasti, kde o práci nezakopnete a když, tak za takovou almužnu jakou je podle mě minimální mzda. Vy jste někdy zkoušel přežít za životní minimum a ještě k tomu objíždět konkurzy i do jiných měst, dbát neustále i svým oblečením na svůj zevnějšek, protože i na to se hledí a celkově tak vydávat ještě více peněz kvůli tomu, aby člověk práci jen získal. Uněkterých jedinců u nás panuje představa, že ti co visí na sociálce se mají stejně tak dobře jako ti co pracují. To je ale naopak. Ti co pracují se mají téměř stejně špatně jako ti co jsou na podpoře. Tím teď nechci toto jednání obhajovat, tím chci říci, že ten kdo nemá na to, aby zajistil svým zaměstnancům alespoň důstojné žití, ten ať radši nepodniká.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 12. 2001 9:38 | petr

naprosty souhlas.jenom by to nekdo mel tem nasim radoby chytrejm politikum vysvetlit.jenomze to jsou zabednenci a s volem taky nic nezmuzes.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 12. 2001 16:16 | pepa

Vážený pane Heřmané, Jste příliš mlád, aby jste puštěl mezi lidi takové výplody podložené pouze teorií.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 12. 2001 16:04 | pavel

Autor článku je odtřžený od reality. Podle jeho názorů a fundovaných úvah je určitě obyvatel hlavního města možná tak ještě Středočeského kraje. Navrhuji autoru tohoto skvělého výplodu přestěhujte se do některého města v okrese Bruntál. Po roce žití v tomto okrese budete psát články v jiném duchu
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 12. 2001 15:02 | TGP

Gratuluji a dost vám tu právní úpravu závidím!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 12. 2001 14:55 | Miso S.

Ad 2: Na Slovensku bude od 1.4.2002 platit novala Zakonnika prace. Jedna zo zmien bude aj:
"Podľa nového právneho predpisu si na výplatnej páske zamestnanec nájde okrem všetkých pôvodných položiek aj údaj o cene práce. V ňom sú zahrnuté aj odvody do fondov, ktoré za zamestnanca platí zamestnávateľ nad rámec hrubej mzdy (38%). "
Konecne sa ludom otvoria oci a uvidia, ze najvacsim zlodejom v SR je samotny stat. Lebo taketo dane sa inak ako zlodejinou nazvat nedaju. A mozno si aj uvedomia, preco zamestnavatel nemoze stale pridavat na mzdach, aj keby naozaj chcel.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 12. 2001 14:24 | Zbyněk

1. Pokud se “nevyplatí” pracovat, je to zrůdné. Demotivuje to pracující a naopak láká odběratele dávek. Něco je prohnilého v tomto státě. Zásada by měla být: každý za svoje. Co na tom, že někdo má pět dětí. Má-li je, ať se taky snaží o uživí si je. Pokud se někomu nechce pracovat, v pořádku, nepracuj, ale nic od státu nežádej. Pak samozřejmě musí být možnost podpořit skutečné sociální případy. Ovšem jakékoli sociální podpory musí zůstat pouze podporami a ne nahrazujícími příjmy mnohdy převyšující mzdu. Tohle nás žene do finanční pasti a dlouhodobě nahlodává sociální systém.
2. Ať stát vyloží na stůl karty. Ať se na výplatní pásky netiskne hrubá mzda, což je jen pseudočíslo, ale skutečné náklady zaměstnavatele, které bývají tak o třetinu větší. Zaměstnavatel uvažuje o těchto nákladech na pracovní sílu. Ať též lidé vidí, kolik stojí zaměstnavatele a kolik dostanou na ruku, tedy skutečné zdanění. Navíc by to byla mocná zbraň v debatách o zvyšování daní, které je tak oblíbené u současné vlády.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Zavadil

politik a odborář

Jaroslav Klíma

podnikatel, Tuscan

Jaroslav Zavadil
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jaroslav Klíma
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services