Platební karty jsou už pro řadu Čechů běžné. Někdo s nimi pouze vybírá peníze z bankomatu, jiný s nimi naopak platí všude a za vše. Část lidí platí vybranou kartou i v internetových obchodech. Pokud ale zaměstnanec zaplatí za služby či zboží do firmy svoji soukromou kartou, může to být pro některé firmy problém. Zkomplikuje jim to zaúčtování platby do účetnictví i přehled nad útratami zaměstnanců. Nejen proto jsou v zahraničí už delší dobu běžným bankovním produktem i firemní, nebo korporátní služební karty. V Česku se k jejich využívání odhodlává také stále více firem. Počty vydaných kusů karet se zatím pohybují ve stovkách tisíc.
Firemní karty jsou stejným platebním instrumentem jako karty k soukromým účtům a mohou být debetní či kreditní. Podnikatelům umožňují mít kdykoli k dispozici vyšší sumu peněz i mít větší kontrolu nad výdaji. Mohou si navolit specifická omezení a limity pro karty jednotlivých zaměstnanců nebo skupiny karet. Zaměstnanec pak třeba může kartou platit jen u benzínové pumpy nebo v pracovních dnech a jen do určité výše. Měsíční vedení jedné karty se pohybuje od desítek do stovek korun, někdy jsou zdarma v balíčcích k podnikatelskému účtu.
„Zcela běžné jsou firemní karty především v USA a v evropských zemích, kde je firemní bankovnictví na vysoké úrovni. Hodně se jimi platí třeba ve Velké Británii, Švédsku či Norsku,“ konstatuje Milan Laitl , Senior Account Manager společnosti MasterCard. Zajímavou kapitolou je podle Laitla Polsko, kde se firemní karty hodně využívají i v regionální samosprávě. V Česku je mají spíše větší a zahraniční společnosti. Nejčastěji právě ty firmy, které své zaměstnance vysílají na služební cesty, shodují se zástupci oslovených tuzemských bank.
Důvod je podle mluvčího UniCreditBank Tomáše Pavlíka prostý: „Ulehčuje jim to administrativu při správě nákladů na služební cesty a odstraňuje manipulaci s hotovostí v cizí měně. Tedy jedná se například o firmy, které potřebují zajistit operativní pokrytí častých nákladů zaměstnanců, typicky to jsou třeba logistické firmy či obchodní zástupci firem.“ Firemní karty ale kvůli služebním cestám hojně využívá třeba i několik desítek zaměstnanců mobilního operátora Vodafone. Podle mluvčího firmy Filipa Hrubého mají k dispozici karty různých vydavatelů už od založení společnosti, kdy se ještě jmenovala Oskar.
Minimálně čtyři roky zkušeností s firemními kartami mají také ve společnosti DHL Express Czech Republic, kde mají nyní už zhruba stovku karet. „Ve firmě využíváme nejen firemní platební karty, které jsou vázány na firemní bankovní účet a jsou tedy určeny k placení firemních výdajů pro Top management, ale také karty osobní, které lze chápat jako zaměstnanecký benefit ve formě zvýhodněné kreditní karty,“ vysvětluje Monika Luberová, která v DHL Express působí jako vedoucí controlingu. Tyto osobní karty navíc podle Luberové snižují riziko zpronevěry.
To potvrzuje rovněž Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy společnosti Coca-Cola HBC Česká republika. Také zde se rozhodli pro osobní kreditní karty. Zaměstnanci pak totiž podle Luzuma nečerpají peníze přímo z účtu firmy, ale ze svého kreditního úvěrového účtu. Útraty pro firmu potom musí projít standardním schvalovacím procesem. „Z důvodu větší bezpečnosti jsme se rozhodli nepoužívat firemní kreditní karty. Zaměstnancům, kteří to v rámci plnění svých pracovních povinností potřebují, proto umožňujeme využívat osobní karty VISA od banky CITIBANK,“ dodává Luzum.
V Česku se užívání služebních karet ve firmách sice postupně rozšiřuje, ale nejedná se o nijak razantní meziroční nárůsty. „Jde spíše o stabilní vývojový trend. Počty business karet se zvyšují, ovšem nikterak skokově,“ říká Simona Můčková z České spořitelny. Nejvíce firemních karet přiznává Komerční banka (cca 300 tisíc), zhruba 98 tisíc už je vydaných v České spořitelně, 94 tisíc v ČSOB, přes 46 tisíc v GE Money Bank a asi 30 tisíc v Poštovní spořitelně. Z toho 105 tisíc z nich nese logo Mastercard, zbývajících skoro půl milionu pak nejspíš značku VISA (oficiálně totiž společnost toto číslo neposkytuje).
V posledních letech se v Česku změnila i cílová skupina uživatelů firemních karet. „Dříve měl služební karty výhradně top management, v současné době řada firem vybavuje firemními kartami i obchodníky,“ uzavírá Tomáš Pavlík z UniCreditBank.
Považujete firemní karty za užitečné nebo preferujete jiný způsob placení ve své firmě?
Sdílejte článek, než ho smažem