Banky v Česku začínají myslet i na roztržité klienty a jejich nákupy. Různými způsoby se většina z nich snaží upozornit na konec platnosti platební karty tak, aby člověk nebyl zaskočen. „Ještě před pár lety se mi stalo, že jsem v supermarketu s plným vozíkem už naúčtovaného zboží zjistila, že skončila platnost mé karty a i když jsem měla na účtu peníze, neměla jsem jak zaplatit,“ popisuje svou zkušenost Jana Urbanová. Teď se pár týdnů před skončením platnosti karty pro změnu lekla obrázku, který se objevil v bankomatu. Právě takové varování před koncem platnosti karty teď používají téměř všechny banky. Zpravidla se ale objevují jen v přístrojích, které bance patří.
„O ukončení platnosti karty informujeme v našich bankomatech třicet dnů předem,“ říká Kristýna Havligerová z České spořitelny. Údaj o konci platnosti karty banka klientům od letošního července rozesílá i s posledním výpisem před tímto termínem.
Jak se dozvíte o konci platnosti staré karty a jak získáte novou |
Banka |
Způsob a doba varování |
Způsob vydání nové karty |
Česká spořitelna |
bankomat, 30 dnů |
automaticky 15 dnů před koncem staré |
Citibank |
nevaruje |
zasílá 2 měsíce dopředu |
ČSOB |
bankomat, 30 dnů |
automaticky 30 dnů před koncem staré |
eBanka |
email, 30 dnů |
zasílá 2 týdny před koncem staré |
GE Money |
bankomat, 30 dnů |
automaticky 30 dnů před koncem staré |
HVB Bank |
nevaruje |
2 týdny před koncem staré na pobočce |
Komerční banka |
bankomat, výpis |
2 týdny před koncem staré na pobočce |
Raiffeisenbank |
bankomat, email |
zasílá 2 týdny před koncem staré |
Živnostenská banka |
nevaruje |
1 měsíc před na pobočce, 2 týdny před poštou |
Zdroj dat: Banky |
Varování prostřednictvím bankomatů používá i Komerční banka, Raiffeisenbank či eBanka. KB a eBanka k tomu ještě navíc posílá klientům zprávu e-mailem, pokud ho bance oznámili. GE Money sice slovy své mluvčí Blanky Bělovské není povinna o konci platnosti klienty informovat, ale i tato banka varuje klienty prostřednictvím bankomatu.
Jedinými dvěma většími bankami, které klienty dosud nevarují, zůstávají HVB Bank a Živnostenská banka. Stejně jako ostatní ale i tyto dvě banky obnovují karty klientů automaticky. „Přibližně měsíc před ukončením platnosti karty má klient možnost vyzvednout si novou kartu na své pobočce. Klienti, kteří si zvolili distribuci poštou, obdrží novou kartu zhruba tři týdny před ukončením platnosti staré karty,“ vysvětluje mluvčí Živnostenské banky Tomáš Pavlík. V HVB je podle něj nová karta připravená dva týdny před koncem platnosti staré.
„Kartu klientovi posíláme doporučeně poštou na jím uvedenou kontaktní adresu. Klient následně ještě kartu aktivuje telefonátem na bezplatné telefonní lince,“ vysvětluje celý postup mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Pokud o to požádají, dostávají podle Tomáše Pavlíka zhruba tři týdny před koncem platnosti novou kartu i klienti HVB. Naproti tomu eBanka používá pro sdělování informací výhradně internet. Klienti ovšem mají na pobočce připravenou novou kartu ještě před koncem platnosti. Stejné je to i u Komerční banky. PIN k novým kartám, pokud je jiný, chodí v doporučené zásilce zvlášť. Číslo obnovené platební karty zůstává stejné. To platí i pro PIN obnovených karet u většiny bank.
Kdy zrušit obnovování platební karty |
Banka |
Nejzazší lhůta před obnovením karty |
Česká spořitelna |
2 měsíce |
Citibank |
1 měsíc (u kreditních karet 3 měsíce) |
ČSOB |
5 týdnů |
eBanka |
1 měsíc |
GE Money |
1 měsíc |
HVB Bank |
1 měsíc |
Komerční banka |
1 měsíc |
Raiffeisenbank |
6 týdnů |
Živnostenská banka |
1 měsíc |
Zdroj dat: Banky |
Získat novou kartu není příliš obtížné. Mnohem těžší je naopak její obnově zabránit. Pokud si držitel karty s automatickou obnovou přeje před ukončením platnosti provést jakékoliv změny, je nutné je vydavatelské bance sdělit v dostatečném předstihu, nejčastěji alespoň měsíc před datem ukončení platnosti karty. V případě kreditní karty Citibank je třeba na změny myslet dokonce ještě dříve, nejméně dva měsíce dopředu.
O zrušení automatické obnovy je nutno banku v drtivé většině případů nutné informovat písemně. Jen u účtů s novými službami lze požadavky posílat e-mailem, nebo vyřizovat telefonicky. Pouze eBanka a nově i KB umí tyhle požadavky vyřídit prostřednictvím internetu. Stejně tak, když chce klient jinou kartu, než dosud měl, musí o ní s dostatečným předstihem požádat.
Doba platnosti karet je vyznačena na přední straně platební karty – obvykle jsou to dva nebo tři roky. Karta platí od prvního dne měsíce vyznačeného na kartě jako začátek platnosti do posledního dne měsíce označujícího konec platnosti karty. Pokud klient termín pro zrušení automatické obnovy zmešká, zaplatí. V podmínkách bank pro používání platebních karet zpravidla výslovně stojí, že v takovém případě je banka oprávněna účtovat roční poplatek, ať už klient kartu převezme, či nikoliv. Doba, po kterou banka nevyzvednutou kartu uschová, je různá. Většinou je to několik týdnů, ale může to být i rok.
Jaké jsou vaše zkušenosti s obnovováním platebních karet?