Proč je v českých bankách draho?
12. 11. 2003 | Kristýna Havligerová
Několik našich "zahraničních" čtenářů nás upozornilo, že založit si běžný účet v západní Evropě vyjde levněji než v tuzemsku. Zkusili jsme zjistit, jestli to tak je a proč.
Eva Havlíčková si šla vybrat peníze z bankomatu, vložila kartu, zadala PIN a naťukala požadovanou částku. Nic se však nestalo, bankomat nevydal potvrzeku s informací, co a proč se tak stalo, nevydal však ani platební kartu. Naštěstí se bankomat nacházel blízko banky a Eva byla s kamarádkou. Zašla tedy do pobočky a kamarádka zatím bankomat ohlídala. Přivolaná obsluha bankomatu kartu vyndala a vrátila klientce. Jak by ale měla postupovat v případě výběru třeba v metru či obchodním domě, daleko od banky? Čtěte dál.
Kontaktujte banku
Jestliže při výběru hotovosti bankomat nevrátí zpět platební kartu a nevydá ani žádné potvrzení, že kartu pohltil, musí klient okamžitě kontaktovat banku. Na většině bankomatů by měl být přilepený štítek s telefonním číslem nebo na obrazovce kontakt, kde lze pohlcení karty nahlásit. Například ale číslo na linku Raiffeisenbank podle informací z banky na bankomatech nenajdete. V případě, že se bankomat nachází přímo u banky, lze informovat její zaměstnance. Rozhodně by ale držitel karty neměl bankomat spustit z očí.
TIP: Neplatí vždy, že na bankomatu je uvedeno telefonní číslo, na které lze v případě nevrácení platební karty volat. Ať už je to chyba banky, která kontakt zapomněla na bankomat dát, nebo práce pouličního vandala, je dobré mít ono telefonní číslo vždy při sobě – napsané v adresáři či zadané v seznamu mobilního telefonu! |
Na telefonní lince pak klient může kartu zablokovat. Mnohem výhodnější je však nabídka ČSOB a Raiffeisenbank, u kterých lze dočasně omezit její platnost. Od tohoto okamžiku je karta nepoužitelná pro všechny elektronické platby, pouze u takzvaných žehliček, používaných pro operace neelektronické s embosovanými kartami, existuje určité riziko zneužití.
Podobnou možnost jako je dočasné omezení platnosti karty, najdete i v eBance. Zákazníci se u ní můžou zřídit službu "Zamykání platební karty", která zabraňuje neoprávněným výběrům nebo platbám v případech, kdy dojde ke ztrátě karty či okopírování magnetického pásku, ale také při pohlcení platební karty bankomatem. Jde o službu, která umožňuje měnit okamžitý stav platební karty buď na stav zamknuto, při němž nelze kartou vybrat z bankomatu nebo platit u obchodníků (elektronické operace), nebo stav odemknuto, kdy tyto operace lze provádět. Službu je možné využívat pro všechny platební karty banky (s výjimkou MaterCard InternetCard).
TIP: Jestliže kartu pohltil bankomat poblíž banky, lze požádat službu obsluhující bankomat, aby kartu vyndala a předala klientovi. V opačném případě je dobré zavolat "hot" linku a zjistit, zda zadržení bylo chybou bankomatu či zákazníka. Při neoprávněném zadržení a v případě, že ji banka hned nemůže vydat, je lepší kartu blokovat, případně dočasně omezit její platnost (jestliže to banky umožňují). |
Embosky versus elektronky |
Jak už jsme uvedli například v článku Jak to chodí s blokacemi karet, u elektronických karet neexistuje od okamžiku zablokování karty žádné riziko zneužití. U platebních karet embosovaných však stále lze provádět operace, které nejsou elektronické, a tak lze kartu zneužít. Někteří obchodníci totiž ještě stále používají mechanické platební terminály, které nejsou napojeny na banku. Nedozví se tak o elektronické blokaci okamžitě, ale až později, protože banka jim o takzvané stoplistaci informaci posílá. Limity pro přijetí platby obchodníků s mechanickými imprintery jsou nízké (tak kolem 2 000 Kč), když nákup limit překročí, obchodník musí zavolat do banky a platnost karty ověřit. Stejně funguje blokace i v případě ztráty či odcizení elektronické či embosované platební karty, o kterém jsme psali v článku Ukradli vám platební kartu?. |
Karel Tejkal, odborník na problematiku platebních karet, si o blokaci myslí své: "Zadržení karty není důvod k zablokování, když už, tak dočasnému. Držitel karty by měl zavolat na takzvaný "hot service", kde poradí, jak dál postupovat. Navíc pokud je karta v pořádku, neměla by nastat situace, že by bankomat kartu pohltil. Záleží však na tom, jak je bankomat naprogramovaný, některý kartu nikdy nezadrží, jiný například když je 3krát špatně zadán PIN nebo je karta kradená."
Za blokaci karty i její dočasné omezení se samozřejmě platí. Za omezení tak klient například v ČSOB zaplatí 200 Kč, za blokaci karty elektronické také 200 Kč, embosované už 2 000 Kč. Ani "Zamykání platební karty" eBanky není zadarmo. Aktivace služby u nově vydaných karet je zdarma, aktivace či změna nastavení u již vydaných karet přijde na 50 Kč a odemknutí či zamknutí podle cenového programu buď na 2,90 nebo 3,90 Kč.
Odpustí banky poplatek, když zadržení karty byla chyba bankomatu? Teoreticky by banka měla poplatek odpustit v případě, že zadržení karty bylo vinou bankomatu, to například znamená, že se vyskytl technický problém jako je třeba výpadek proudu. Něco takového se například stalo klientce České spořitelny během letních povodní v roce 2002. Došlo k výpadku celého on-line systému bankomatů peněžní instituce. V takovém případě by měly banky poplatek odpustit. Jaké má ale držitel šance něco takového dokázat je otázkou. Podle mluvčí Komerční banky Markéty Dvořáčkové je to z 99 % chybou klienta a ne banky.
K dokazování oprávněnosti klientských reklamací banky využívá takzvaný žurnál, na kterém je záznam o celé činnosti bankomatu (více ve sloupku vlevo). Lze ho využít například při reklamacích výběru z bankomatu - lze zjistit, zda celý výběr proběhl správně, tedy zda podavač peníze korektně nabral ze zásobníku, zda byly odebrány z podavače či jestli je záznam o zpětném vtažení peněz a o tom, že byly vráceny do zásobníku. Při zadržení karty jde o dva případy, v prvním se jedná o pohlcení na základě příkazu vydavatelské banky, v druhém jde o už zmíněný technický problém.
Na žurnálu bankomatu se zaznamenává přehled veškerých použitých plateb. K dispozici je jak v tištěné podobě (role papíru), tak i v elektronické formě. Dnes se víc využívá forma elektronická. V bankomatu je "počítač", z něhož se například jednou týdně kopírují data na disk pro pozdější použití. Zaznamenávají se zde důležté údaje jak je číslo karty, datum a čas, požadovaná částka, vlastní průběh výběru a zda byly peníze klientem odebrány. Rovněž jsou zaznamenávány všechny anomálie jako chybné zadání PINu, zadržení karty. Na žurnálu není nikdy zapsán PIN.
Kartu zpět získáte
Co je to žurnál?
Pokud je karta zabavená bankomatem stále platná, klient jí samozřejmě získá zpět. Když jí pohltí bankomat poblíž pobočky během otevírací doby, obsluha bankomatu ji vydá hned. "V případě zadržení karty bankomatem je držitel povinen dostavit se neprodleně na pobočku banky, která bankomat obsluhuje se žádostí o vrácení zadržené karty," vysvětluje Pavel Hejzlar z tiskového oddělení ČSOB. "Po uplynutí tří pracovních dní nebude platební karta v žádném případě vrácena," dodává.
Jestliže se nehoda stane například u bankomatu v metru, nebo v době, kdy má banka zavřeno, dostane klient kartu do několika dní. Například ČSOB kartu vrátí následující den, Česká spořitelna do tří dnů. Doba se může prodloužit v případě, že kartu pohltil bankomat cizí peněžní instituce. V takovém případě lze dohodnout, kam bude karta zaslána v bance, jejíž bankomat kartu pohltil. Klient musí prokázat svou totožnost.
V případě, že byla zadržena karta stále platná, nebude zneplatněna, to znamená nastřižena, a klient ji bude moci i nadále používat. Znehodnocena bude třeba v případě, kdy je důvodem pohlcení její zcizení nebo si ji zákazník na pobočce nevyzvedne do tří dnů.
Existuje i možnost vydání karty expresní, obvykle do druhého dne. Částka, kterou však klient zaplatí, se často pohybuje v tisících. V eBance zaplatí pouze 250 Kč, ČSOB 500 Kč, v České spořitelně už ale nechá 3 000 Kč, v Komerční bance dokonce 4 000 Kč. Vyplatí se tak počkat na vydání karty nové, která stojí několik set korun. Tu klient obdrží tak do týdne až čtrnácti dní. Jde o případy, kdy zadržená karta už není platná a klient ji tedy nezíská zpět.
| ||||||
Možnosti |
(profil, názory) |
ČSOB (profil, názory) |
eBanka (profil, názory) |
HVB Bank (profil, názory) |
(profil, názory) |
|
dočasné omezení platnosti karty |
ne |
ano |
zamknutí karty |
ne |
ne |
ano (proti autorizovaným transakcím) |
cena dočasného omezení platnosti karty | - |
200 Kč |
zdarma, odemknutí 2,90 až 3,90 Kč dle cenového programu |
- |
- |
200 Kč |
cena blokace platební karty |
dle typu karty od 150 Kč až několika tisíc Kč u zlaté embosky |
200 Kč elektronky |
200 Kč elektronky |
100 Kč elektronky |
stoplistace elektronky 150 Kč, tuzemské Unikarty 350 Kč, mezinárodní karty Gold 4 000 Kč, ostatní mezinárodní karty 2 000 Kč |
200 Kč elektronky |
Lze zablokovanou kartu odblokovat? |
v zásadě ano, pokud o to požádal klient, který kartu například uložil do zásuvky a po čase ji našel, pak zdarma |
ne |
ano |
ne |
ne |
ne |
expresní náhradní karta |
3 000 Kč do 2 pracovních dnů |
500 Kč do 2 dnů |
250 Kč do 2 dnů |
1 500 Kč |
expres 4 000 Kč do 72 hodin |
ne |
Co se stane, když zadáte 3krát špatně PIN? |
blokace |
blokace |
blokace, použití od následujícího pondělí |
dle vydavatelské banky |
karta je pohlcena, není stoplistována, a proto ji lze po vydání opět použít |
blokace |
Lze požádat o storno blokačního poplatku? |
ano pokud jde např. o technickou závadu bankomatu |
ne |
ano pokud jde např. o technickou závadu bankomatu |
ano |
storno stoplistačního poplatku standardně neprovádí |
ano pokud jde např. o technickou závadu bankomatu |
Zdroj: banky |
Pohltil vám bankomat někdy platební kartu? Jak se tehdy banka zachovala? Blokovali byste v tomto případě kartu?
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 11. 2003 7:27, Pavel
Stalo se mi toto:
Chtěl jsem brzy ráno vybrat peníze z bankomatu. Zadal jsem všechny údaje, objevil se nápis "Čekejte prosím" a dál nic (bankomat kartu nespolknul, ta byla pořád vidět ve štěrbině). Tak jsem čekal asi hodinu, než přišla pracovnice do pobočky, ta provedla tvrdý reset (vypla proud) a při inicializaci bankomat tu kartu konečně spolknul a mohl jsem jít. Na ústředí banky mě kartu vydali ten den odpoledne.
Ještě si pamatuju, jak mě pobavilo, když po zapnutí bankomatu jsem sledoval na monitoru systémové hlášky - bylo tam nějaké ollivetské ATčko a MS-DOS 2.11.
Podle mě se jednalo evidentně o chybu řídícího programu - nebyl ošetřený timeout při komunikaci po síti.
Přesto, když jsem si kartu vyzvedával, bylo jasně vidět, že si ti lidé myslí: "Zase jeden vůl, co neumí používat bankomat."
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 11. 2003 13:32, Sergen
Nemáme důvod Vám věřit.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.