Podávání daňových přiznání po internetu, tedy v elektronické podobě opatřené zaručeným elektronickým podpisem je u nás u některých druhů daní možné již několik let. Jaké jsou s touto možností zkušenosti a jak "to" funguje? Elektronicky lze podávat:
· přiznání k dani z přidané hodnoty,
· daň z příjmu fyzických osob - typ A,
· daň z příjmu fyzických osob - typ B,
· daň z příjmu právnických osob,
· daňové přiznání k dani silniční,
· daňové přiznání k dani z nemovitostí.
Poznámka:
v důsledku změny zákona o daních z příjmů aktualizuje Ministerstvo financí elektronické daňové formuláře pro podání daně z příjmů fyzických a právnických osob. Nové formuláře pro zdaňovací období 2004 budou k dispozici na jeho stránkách 7. března 2005.
Legislativní rámec
Kdybyste hledali |
|
Problematiku elektronického podávání daní upravují: zákone ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, ve znění pozdějších předpisů, a metodický pokyn D- 252. |
Podání písemností pro daňovou správu v elektronické podobě je zpracováno v souladu s platnou legislativou (viz sloupek). Z předpisů plyne, že jsou tři základní možnosti podání:
1. přes internet se zaručeným elektronickým podpisem,
2. přes internet bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze,
3. na disketě bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze.
Pro účely pouze elektronického podání je tedy zajímavá pouze varianta první, která se jediná obejde bez vyplnění papírové podoby formuláře. Další dvě možnosti žádnou výhodu nenabízejí.
Elektronický podpis a certifikace
Počítač - systémové požadavky |
|
Programové vybavení Internet Explorer (verze 6 SP 1, 5.5 SP 2, 5.01 SP 2) alternativně i Mozilla minimálně 1.6, Firefox minimálně 0.8, Netscape minimálně 7. Aplikace vyžaduje nainstalované prostředí Java (programovací jazyk). Microsoft JVM build 3800 a vyšší, nebo Sun Java plugin POUZE verze 1.4.x. Ten je nutný pro všechny alternativní prohlížeče.
Podrobnější návod naleznete na adrese: http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/info/provoz.htm |
Pro podání daňového přiznání potřebujeme
elektronický podpis, jehož kvality jsou specifikovány v zákoně: je možné používat pouze
kvalifikované certifikáty vydávané akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb. Certifikát je v podstatě počítačový kód, který jednoznačně spojuje náš podpis s naší osobou.
Postup získání kvalifikovaného certifikátu
Přehled poskytovatelů certifikačních služeb vydávajících kvalifikované certifikáty najdete na Ministerstvu informatiky. Nabízíme vám kompletní seznam:
1. První certifikační autorita, a.s. (I.CA)
Ano, čtete správně. Konkurenční prostředí funguje tak, že u nás působí jediný akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb. Ten vám poskytne vše, co potřebujete k elektronickému podepisování: vygeneruje soukromý a veřejný klíč (jsou technicky potřeba pro samotné podepisování a čtení podpisu) a vystaví kvalifikovaný certifikát.
V praxi musíte nejprve zadat žádost o vystavení certifikátu na internetových stránkách I.CA (tam vyplníte elektronický formulář). Nabízejí se nám tři možnosti: pro fyzickou osobu, zaměstnanecký certifikát a certifikát pro pseudonym. Pro účely podpisu daňového přiznání potřebujete certifikát pro fyzickou osobu.
Při vyplňování žádosti o certifikát nesmíme zapomenout na několik podstatných věcí:
· Žádost musíme vyplňovat na počítači, na kterém bude certifikát dále nainstalován a ze kterého budeme tedy svá daňová přiznání odesílat. Povolíme-li export soukromého klíče (zadává se ve výše zmíněné žádosti), lze později podpis přenášet i na jiné počítače.
· V žádosti musíme zaškrtnout požadavek na "identifikátor MPSV" (Ministerstvo práce a sociálních věcí), který, ač to celé vypadá nelogicky, je v požadavcích Pokynu D-252 a nelze bez něj s daňovou správou komunikovat.
· Dále je rozumné zapnout "silnou ochranu soukromého klíče", která data pro vytváření podpisu ochrání heslem.
Kolik stojí certifikát? |
Nejlevnější kvalifikovaný certifikát Standard s dobou platnosti 12 měsíců (používá 1 024 bitový kryptografický klíč) stojí 752 Kč včetně DPH. Tip: Zkuste si vystavení certifikátu naplánovat tak, že vám 12 měsíců vystačí na podání přiznání ve dvou letech. |
Výstupem vašeho snažení budou data, která se zapíší na
vaší disketu. Tu si
vezmete na kontaktní místo I.CA, kde
ověří vaši totožnost, nahrají na disketu data potřebná pro instalaci klíčů a certifikátu. Nechcete-li příliš úřadovat, nabízí se i možnost vyřídit vše v zastoupení (úředně ověřená plná moc), což však již postrádá znaky "absolutní" bezpečnosti.
Kontaktními místy I.CA jsou:
všechny pobočky ČSOB (profil, názory) a dále pak
samotné sídlo I.CA na Praze 9, kde lze oprávněně očekávat fundovanější přístup.
Domů si přinesete disketu s novým obsahem, spustíte z ní nový soubor (číslo ceritfikátu.html) ve webovém prohlížeči, kliknete na tlačítko "instaluj" a vše potřebné k podepisování je hotovo.
A hurá na přiznávání
Centrální rozhraní pro podání v daňových věcech, kam patří také elektronické daňové přiznání, je umístěno na adrese http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/index.html (dále ADIS - Automatizovaný daňový informační systém). Toto rozhraní umožňuje vkládat daňová přiznání dvěma způsoby:
· ručně přímo do webových formulářů,
· ze souboru XML vygenerovaného jinou aplikací, což ocení uživatelé účetních programů apod.
Opět se nás zpravidla týká první možnost. Formuláře pro ruční vyplnění daňových přiznání jsou o poznání chytřejší než jejich papíroví sourozenci. Vyplnit lze pouze to, co do kolonek formálně patří, jste neustále kontrolováni a k dispozici jsou i tzv. průvodci a různé seznamy. Celé daňové přiznání je na závěr formálně zkontrolováno, je nabídnuta jeho poslední úprava a možnost tisku. Zbývá jenom podepsání, což zařídí sám webový prohlížeč (zeptá se, chcete-li opravdu podepsat) a konečně odeslání.
Odeslání a stav podání
Po odeslání daňového přiznání se objeví opis elektronického potvrzení podání, číslo podání a heslo k zjišťování stavu podání. Potvrzení si vytiskněte pro případné prokazování podání (například pro účely podání Přehledu zdravotní pojišťovně). Po zadání uvedeného hesla do aplikace si můžete později zjistit stav svého podání. Tuto informaci si také můžete nechat posílat e-mailem a nemusíte se o nic starat. Jednotlivé stavy vypadají takto:
0. Podání bylo uloženo do centrální evidence podání na společném technickém zařízení správců daně a probíhá kontrola platnosti podpisu.
1. Podání bylo uloženo do centrální evidence podání na společném technickém zařízení správců daně a kontrola platnosti podpisu byla provedena.
2. Podání bylo odesláno na cílový finanční úřad.
3. Podání bylo doručeno na cílový finanční úřad.
4. Podání bylo doručeno na cílový finanční úřad, ale bylo odmítnuto.
5. Podání bylo doručeno na cílový finanční úřad a bylo přijato ke zpracování.
Tipy Peníze.CZ |
|
Aplikaci pro vyplnění formulářů lze stáhnout i pro off-line práci a připojení k internetu je nutné jen v okamžiku odesílání dat. Pro běžného uživatele počítače je vyplnění přiznání snadnější, než papírování. Nevýhodou je poměrně drahý certifikát, který se asi pro jedno podání ročně nevyplatí. |
Přiznat se elektronicky je moderní způsob komunikace se státní správou. Nepříjemností je
nezanedbatelná cena certifikátu, který má navíc
omezenou dobu platnosti. Na tom by mělo Ministerstvo informatiky zapracovat. Kdo však podává
několik přiznání ročně, nemusí při rozpočítání nákladů na jedno podání příliš truchlit. Čas strávený na úřadě se brzy "zaplatí". Elektronický postup
do budoucna doporučujeme všem počítačově zdatnějším jedincům, s tím, že není nezbytně nutné, aby se papírových formulářů vzdali již letos.
Chystáte se pořídit elektronický podpis, nebo jej již využíváte? Jaké máte zkušenosti s e-komunikací se státní a veřejnou zprávou? Co soudíte o tom, že u nás zatím jediný akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 2. 2005 15:00, Martin Bednář
Ale oproti čemu kontroluje příslušný správce na vym. odd. onen podpis ? Proti předešlým DP ? Vždyť jsem jim žádný podpisový vzor nedával.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 2. 2005 17:08, Romik
Vidíte, jednou jsem si ten svůj příspěvěk po sobě pořádně nepřečetl, a už tam mám chybu - chybí mi tam věta. Omlouvám se. Tím druhým způsobem jsem myslel to, že to samotné Vaše oznámení pošlete nejprve e-mailem na e-mailovou adresu podatelny a ve lhůtě těch tří dnů, jak je to v tom § 21/5 337/1992 Sb., doplníte ten chybějící vlastnoruční podpis přes elektronickou podatelnu tím vyjádřením, které už je podepsáno digitálním podpisem. Toto podání jsem už v praxi taky viděl, ale jenom jednou a koutkem oka. Absolutní většina těch oznámení je podána tím prvním způsobem, tj. už samotná podaná písemnost je elektronicky podepsána pomocí certifikátu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (37 komentářů) příspěvků.