Dámy a pánové, to, jaká se tu rozběhla diskuse s velmi rozmanitými názory, jenom svědčí o tom, o jak složité a citlivé téma jde. Dovolili jsme si udělat experiment: sestavili jsme vedle sebe několik názorů, o které se chceme podělit i s těmi čtenáři, kteří komentáře u článků pečlivě nesledují. Myslíme si totiž, že příspěvky mnoha návštěvníků serveru Peníze.CZ jsou minimálně zaznamenáníhodné, a proto je chceme tímto způsobem "zvýraznit". Text psaný kurzívou pochází z redakčního pera, normální písmo znamená původní názory.
Přímé nebo nepřímé daně
Hlavním tématem je pohled na daňové úniky a jejich potírání i prostředí jejich vzniku.Velká shoda se objevila v podpoře zrušení daní přímých (daně z příjmů, majetku a jeho převodu, dědická a darovací daň) a jejich nahrazení vyšší sazbou daní nepřímých. Konkrétně prosazujete nárůst DPH a účelově např. na stavbu či opravu silnic silniční daň.
Osobně vůbec nechápu, proč přímé daně platit. Pro stát je přece daleko jednodušší vybrat DPH. Takže: podstatně snižte nebo zrušte daň z příjmů a zvyšte DPH. Každý by odvedl daň v poměru jakou by spotřeboval částku a jaké pořídil zboží. Nádherně by zde fungovala dvojí nebo i trojí sazba, protože potraviny atp. potřebuje jistě každý, kdežto dražší věci, jako např. automobily by mohly být zatíženy vyšší DPH.
Přestože se ke zmíněnému pojetí kloní velká část příspěvků, přeci jen se objevuje opozice.
DPH by měla být zrušena. Především to několikanásobné přelévání peněz od poplatníka ke státu a zpět s často dlouhým zdržením ve státní kase. A protože ač stát trestá penalizací nás a sám penále neplatí, celý řetěz obchodníků přichází o zisky ze zapikolovaných peněz. DPH umožňuje v hojné míře daňové úniky. Kdyby byla z každého výrobku vybírána jednorázově spotřební daň u výrobce a ze služeb u poskytovatele, bylo by daňových subjektů podstatně méně a méně daňových úniků i úředníků. Daň by putovala již započtená do ceny výrobku až ke koncovému spotřebiteli. Překupník by neměl šanci okrást stát, protože jeho dodavatel mu nic nepromine a sám už daň zaplatil. Stejně by na tom byl koncový spotřebitel. Tak by každý drobný hokynář nemusel trápit mozkové závity, má-li dortík účtovat s vyšší či nižší sazbou DPH a žhavit horkou linku ministerstva financí - světovou to raritu ve výkladu práva.
Daně dopadají i na podnikatele
Víte, co to je podkapitalizace? To je nemoc českých podnikatelů, a to i těch poctivých, o kterých si stále myslím, že je jich víc. A bylo by jich víc, kdyby jim to lidé jako vy alespoň maličko usnadnili. Za což se přimlouvám. Kritika této vlády (za vyšší daňovou povinnost živnostníků) je opodstatněná. Když si spočítám jak se tyto změny dotknou konkrétně mě (jsem OSVČ), tak státu za rok nechám o jeden svůj průměrný měsíční plat víc. Zapomeňte na to, že všichni, co neplatí daně a nebo platí minimum, jsou podvodníci. Jsou tací, ale to nejsou podnikatelé, ale podvodníci. Je to dokonce i naopak. Jsou případy, kdy dost velcí podvodníci platili velké daně a měli vedeno předpisové účetnictví. Pokud by FÚ udělal kontrolu u podnikatele, který má deset let milionové příjmy a vykazuje ztrátu, mělo by to smysl. Když to odbyde tím, že od něj vybere osm tisíc za rok, je to výsměch všem poctivým podnikatelům!
Daně jsou zdrojem pro přerozdělovací politiku
Přečtěte si jak sami nahlížíte na stát a některé profese.
Levici současný stav vyhovuje a skutečná pravice potřebuje podporu voličů. Ti se však pravicových myšlenek děsí. Raději budou mít svoji "sociální" jistotu, že jednou budeme všichni společně v ...
Proč by měl stát být nucen šetřit, když hospodaří s cizími penězi a pokud dojdou, zadluží příští generace nebo s vaší podporou zvedne daně? Směřujeme k sociálnímu státu se silnými odbory. Solidární systém je běžný ve většině demokratických zemí. A to rozhodnutí demokratické společnosti pro solidaritu je způsobené právě tím, že příjemci dávek a podpor mají většinu, a proto si demokraticky odhlasují další okrádání schopných. Pokud by volební právo měli pouze ti, co žádnou podporu nepřijímají, pak by to asi vypadalo jinak. Jenže na rozdíl od nich na to nemáme. Jak (stát) ulevuje důchodcům, nemocným a dětem, o tom se opravdu nemá smysl dohadovat. Je to žalostné. A bylo by to ještě horší, kdyby nebylo spousty lidí, kteří znají skutečný význam pojmu solidarita.
O to víc to naštve, když ve státních institucích dostali přidáno a teď, když mají přijít o 14. a 13. platy, hrozí stávkami. Neříkám, že některé služby státu jsou tu doceněné (lékaři, učitelé...), ale většina sedí na zadcích v kancelářích, o práci akorát mluví a nedej bože po nich něco chtít.
Úředník by měl být placený z poplatků za úkony, ovšem z mé kapsy by měly jít poplatky pouze za úkony, které skutečně potřebuji. Pokud nějaké lejstro potřebuji jen proto, abych ho odevzdal na jiném úřadě, pak by mi ten úřad měl poplatek refundovat. A z rozdílu přijatých a vyplacených poplatků by úřady vyplácely zaměstnance. Možná by pak počet nutných lejster poklesnul. Přijdu na úřad. Pracovní dny: pondělí, středa, přestávka na oběd, v 16:00 padla…
Liknavost a bohorovnost soudců je neuvěřitelná. Jednou nemá auto na ohledání místa, pak si bere dovolenou, pak to pro nemoc odloží odpůrce a čas běží a majetek chátrá a chátrá.
Náš stát je zatím ve fázi, kdy chce přemrštěnou cenu za mizerné služby. A ti, co mají sedět a tvořit zákony (ministerstva, vláda, poslanci, senátoři), je vydávají s chybami (testy do autoškoly, DPH atd.) a projde to přes dvě parlamentní komory, tak k čemu tam sedí? Pořád chyby, pořád novely a my to tu máme platit. My dole to tu neřídíme, my to jen platíme. V jednoduchosti je síla, žádný složitý machinace, to je pořád ta položka a ona položka, tento zákon se dá vyložit třemi způsoby a každý právník to chápe jinak atd. TOTO JE ČESKÁ REPUBLIKA…
Jaký je váš názor na to, jak se vypořádat se zadlužením státu, daňovými úniky, snahou politiků získávat další volební hlasy pomocí přerozdělování ve prospěch chudých. Jsou chudí proto, žer mají nepříznivé výchozí podmínky, není jim nakloněn osud, nebo prostě společenská situace po nich nepožaduje, větší aktivitu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 6. 2004 11:39, jezevec
Další inspirací je zjednodušení sociálních dávek, příplatků, příspěvků, úlev a hlavně ústavů.
Předně tedy kdo nepracuje, nechť nejí. Kdo nemá práci, nedostate podporu ani žádnou sociální dávku, pokud nebude makat. Práce je víc než špidlových zdrojů. Například čistit pankejty - těch je tisíce kilometrů, všichni nezaměstnaní by se na tom uživili.
Dále bude definován jeden minimální příjem - který kdo nedosahuje, a prokáže že není schopen ho dosahovat samostatně (a nemá chatu, apod) - dostane to od státu dorovnané do tohoto minima. Jinak se zruší veškeré stokorunové příplatky a příspěvky, úlevy, přídavky a podobné píčoviny. Tento minimální příjem bude vypořádán v rámci daně - bude tedy nezdanitelné minimum, kdo se do něj trefí tak nedostane ani neplatí nic, kdo má víc zaplatí daně, kdo má míň dostane zápornou daň od státu zpět. Tím pádem můžeme zrušit celou sociálku a veškerou její agendu bude dělat jedna kolonka v daňovém přiznání.
V neposlední se zruší financování všech ústavů, důchoďáků, a nemocnic - státem. Na každou diagnózu bude paušální příspěvek, který dostane ten postižený - ten si s ním může dělat co chce. Pokud si invalida zvládne najmout asistenta a postarat se o sebe, třeba za 40.000 měsíčně - není důvod aby stát dotoval nějaký ústav s náklady 100.000 měsíčně. Na druhou stranu není důvod, aby invalida šel do ústavu, pokud si tak bude přát - jestli se tam o něj za tech 40.000 postarají a on tam chce, fajn - jestli nepostarají, ať ústav chcípne.
Poslední inspirací je jednotný důchod. Důchod nechť je pojistka, když důchodce zemře později, než jak si naplánoval a našetřil - a tato pojistka necht je pro všechny stejná. Nemá smysl, aby desetitisíce zbytečných úředníků složitě vypočítávaly důchody lišící se v řádu padesátikorun. nechť je jeden důchod, roven třeba 8.000, samořejmě postupně valorizovaný, ten nechť paušálně dostávají všichni kdo dosáhnou důchodového věku, a celý penzíňák se může zrušit. Bylo by morálnější, kdyby v souvislosti s takovou reformou proběhla i reforma odvodů na sociální daň, který by byla číslem, nikoliv procentem z příjmu. A nebo aspon aby měla nějaký horní limit.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 6. 2004 6:45
Proč nesmysl? Vždyť například OSVČ si nyní také platí sociální a zdravotní pojištění ze svého, tak proč ne všichni?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.