Finanční správa zruší k 1. červenci letošního roku 77 územních pracovišť finančních úřadů. Jde o výsledek důkladné analýzy jejich využívání, oznámily ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství.
„Skončí hlavně ta pracoviště, jejichž služby jsou ze strany veřejnosti podle provedené analýzy nejméně využívány nebo v praxi zajišťují především služby podatelny,“ říká Hana Baráková, mluvčí Generálního finančního ředitelství.
V současné době už 56 těchto pracovišť funguje v omezeném režimu dva dny v týdnu se dvěma zaměstnanci, kteří na dané místo dojíždějí ze svých stálých pracovišť (model 2+2). Analýza ukázala, že daňoví poplatníci už nyní služby těchto pracovišť příliš nevyužívají a prakticky je nenavštěvují.
Stát slibuje, že v době největšího zájmu budou úředníci lidem k dispozici formou výjezdů. Konkrétně v lednu v době podávání přiznání k dani z nemovitých věcí a v březnu před koncem základní lhůty pro podání přiznání k dani z příjmů.
Kromě výjezdů – pro zajištění vyhledávaných klíčových služeb – rozšíří finanční úřady v lednu a březnu také možnost konzultací prostřednictvím kontaktních telefonních linek. Informace o jejich číslech by měla být lidem k dispozici také na pracovištích obecních úřadů příslušných obcí.
V případě zájmu poskytne Finanční správa obecním úřadům tištěné formuláře daňových přiznání pro jejich podání v listinné (papírové) podobě.
V současnosti mají finanční úřady celkem 201 územních pracovišť. Z nichž je 98 takzvaně řídicích – ta řídí ostatních 103 územních pracovišť. V letech 2016 a 2020 bylo ze 103 řízených územních pracovišť celkem 56 převedeno do „optimalizovaného režimu“ (2+2), který zajišťuje přítomnost dvou pracovníků finančních úřadů ve dvou úředních dnech.
Díky chystanému zeštíhlení se počet územních pracovišť od července sníží na 124. Počet řídicích pracovišť zůstane zachován a takzvaný optimalizovaný režim skončí. Odborné schopnosti zaměstnanců rušených pracovišť budou efektivněji využity v jiných lokalitách finančních úřadů, slibuje ministerstvo.
„Cílem je větší efektivita Finanční správy a samozřejmě i úspory pro stát v příštích třech letech ve výši až 150 milionů korun – to vše při zachování kvality a dostupnosti služeb finančních úřadů pro občany a firmy,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
„Vláda slíbila, že bude šetřit všude tam, kde je to možné, tedy především ve výdajích do nabobtnalé státní správy. Od mého příchodu na ministerstvo financí jsme v celém resortu zrušili téměř 1000 míst, především z důvodu rušení agend primárně v rámci Finanční správy. Letos pokračujeme snížením územních pracovišť finančních úřadů,“ dodává Stanjura.
„Dalším smyslem redukce územních pracovišť je zkvalitnění služeb Finanční správy poskytovaných veřejnosti tím, že odborné zaměstnance ze zrušených pracovišť využijeme na posílení našich stěžejních činností. Zároveň dosáhneme úspory veřejných prostředků a v neposlední řadě budeme účelně posilovat roli elektronické komunikace s veřejností,“ říká generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem