Přehlednou formou otázek a odpovědí přinášíme vše, co by vás mohlo zajímat a co byste měli znát, než začnete přiznání k dani z nemovitostí – od letoška ji vlastně už ale budeme znát pod jménem daň z nemovitých věcí – vyplňovat.
Kdo musí přiznání k dani z nemovitostí podávat?
Na úvod nejdůležitější informace: povinnost podat přiznání k dani z nemovitostí se týká každého, kdo si v roce 2013 koupil nemovitost, případně ji dostal darem. Daňové přiznání ovšem musíte podat také v případě, že jste si pořídili nemovitost už dřív, ale letos se změnily skutečnosti, které jsou pro vyměření daně rozhodující – kupříkladu když se z dřívějšího pole stala stavební parcela nebo pokud jste přistavovali a změnila se tak výměra nemovitosti.
Pokud jste v roce 2013 nepřistavovali, nic zásadního se neměnilo a přiznání k dani z nemovitosti jste podali už v některém z předešlých let, nemusíte v roce 2014 (pokud jde o daňové přiznání) nic řešit. Důvodem k podání daňového přiznání není ani případná změna výše daně plynoucí z nového koeficientu platného pro vaši obec. Do schránky by vám měla z finančního úřadu dorazit složenka s předepsanou výší daně. A na vás už bude „jen“ ji zaplatit.
Do kdy musíte daňové přiznání odevzdat?
Přiznání k dani z nemovitostí je třeba odevzdat do konce ledna 2014. Jestliže jste ale přistavovali nebo jinak měnili charakter či výměru nemovitosti, o zanesení změny do katastru jste žádali koncem roku 2013 a k zápisu změn dojde až v roce 2014, lhůta na podání přiznání se vám prodlužuje – a to přesně o tři měsíce následující po konci měsíce, ve kterém k zápisu do katastru došlo.
Rozhodující je vždycky razítko a datum na obálce – přiznání je tedy možné odeslat ještě poslední den stanové lhůty.
Pokud se s daňovým přiznáním trošku opozdíte – nanejvýš o pět pracovních dnů – úředníci z finančáku vám to odpustí. V tomhle případě už ale platí, že pátý den musí ležet přiznání na finančním úřadě, nestačí jej tedy pouze odeslat.
Kdo se zpozdí o víc než pět pracovních dní, měl by počítat se sankcí. Penále dělá minimálně pět set korun. Za každý den prodlení roste sankce o 0,05 procenta z výše daně. Maximálně může podle zákona vyšplhat na pět procent z výše daně a tři sta tisíc korun. O tom, že otálet s daňovým přiznáním může přijít draho, jste ostatně na Peníze.cz před časem četli:
Od loňského roku však jistá šance, že se při zpoždění sankci vyhnete, přece jen existuje. Záleží totiž na tom, zda úředníci na finančáku vyhodnotí vaše včas nepodané přiznání jako opožděné nebo nepodané. Kdyby ho označili jen za opožděné, pokuta se vám může úplně vyhnout – a to v případě, že její výměra nedosáhne dvou set korun.
Kde daňové přiznání odevzdat?
Správa daně z nemovitostí prošla minulý rok změnami. Pro daňové poplatníky to mělo několik praktických dopadů. Správu daně z nemovitostí nově vykonává čtrnáct finančních úřadů v krajských městech a v hlavním městě Praze, a to prostřednictvím svých územních pracovišť. Noví majitelé nemovitostí tak od loňska vyplňují a podávají jen jedno daňové přiznání za všechny své nemovitosti, které se nacházejí na území jednoho kraje. A daň za ně se platí jednou společnou platbou.
A které územní pracoviště váš spis spravuje? Odvozuje se od vašeho místa pobytu nebo sídla (v případě právnických osob), respektive od místa či sídla, které bylo správci daně známo před stěhováním spisů (tedy před 15. 11. 2012). Pokud tedy máte místo pobytu nebo sídlo ve stejném kraji jako nemovitosti, určuje se územní pracoviště podle vašeho místa pobytu či sídla. Výklad dalších situací, které mohou nastat, najdete v boxu.
Kdy daň z nemovitosti zaplatit?
Na platbu daně je zatím času dost – zaplacena musí být do konce května (neznamená to peníze do konce května poslat – úřad už je od vás musí mít). Jestli výše daně přesáhne pět tisíc korun, můžete si ji rozdělit na dvě splátky. První část pak musíte zaplatit do konce května, druhou je možné odložit o půl roku a uhradit do konce listopadu. Trochu jiná pravidla mají chovatelé ryb (čímž se samozřejmě nemyslí akvaristé) a „provozovatelé zemědělské výroby“. Ti musí daň zaplatit do konce srpna. Když překročí pět tisíc korun, mají podobně jako ostatní možnost využít dvě splátky a druhou polovinu doplatit do konce listopadu.
Kolik na dani z nemovitosti zaplatíte?
Pro výpočet daně z nemovitosti platí poměrně komplikovaný vzoreček. Výši daně ovlivňuje výměra pozemku, jeho druh (čili zda jde o zahradu nebo třeba hospodářský les), průměrná cena pozemku na metr čtvereční, zastavěná plocha, druh stavby (obytný dům, byt nebo třeba stavba určená k podnikatelské činnosti v zemědělství), počet nadzemních podlaží, počet obyvatel v obci (respektive základní koeficient platný pro vaši obec) a místní koeficient – který od roku 2007 každoročně určuje vaše radnice.
Zjednodušeně řečeno však platí, že když vynásobíte sazbu daně výměrou nemovitosti, koeficientem platným pro „její“ obec a místním koeficientem, k výsledku dojdete.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 12. 2013 16:36
Pane Jezevec. Asi takhle,před x lety jsem si koupil pozemek i s domkem (vše jsem zdanil)pak jsem dělal přestavbu (vše jsem zase zdanil)a dále platím daň za nemovitost.Až to budu chtít prodat zaplatím další daň a další jiné poplatky. Nyní se dostávám do situace (nejsem výdělečně činný ani i radnice)ale přesto musím platit za své věci na které mi nikdo nikdy ničím nepřispěl. Ptám se proč je takový BO.DEL v našem státě (vždyť já žádné dluhy nikomu nedělám !!!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
11. 3. 2014 20:03, isa
Dle info z obecního úřadu se daň platí (nově od tohoto roku) na FÚ, kam spadá nemovitost (nikololi občan svým bydlištěm). A dle uvedeného vzorečku daň vyjde diametrálně odlišně než ve zdejší kalkulačce.
V diskuzi je celkem (43 komentářů) příspěvků.