Máte asistenční službu?
V zahraničí, zvlášť pokud neovládáte dokonale jazyk, se může být v případ průšvihu k nezaplacení „přítel na telefonu“, který s vámi hovoří česky a dokáže vás průšvihem provést. Důležitou součástí cestovního pojištění je tedy podpora asistenčních služeb, které jsou připraveny klientovi poskytnout pomoc 24 hodin denně a hovoří s ním v českém jazyce. S operátory asistenční služby může klient konzultovat postup při řešení problému, v případě potřeby je mu zajištěna koordinace řešení. Rozsah asistenčních služeb je závislý na sjednaném typu pojištění, dílčích limitech pojistného plnění i na konkrétní pojišťovně a je vždy uveden v pojistných podmínkách. „Abyste se mohli na asistenční službu obrátit, mějte při sobě vždy telefonní kontakt, výhodou je i znalost čísla pojistné smlouvy,“ radí vedoucí oddělení komunikace České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová a dodává: „Škodu nahlaste hned, jak je to možné. Asistenční služba pomůže nejen řešit aktuální problém, ale také vyhodnotí, na co má konkrétní klient nárok, a dle možností koordinuje situaci tak, aby byla vyřešena efektivně a v souladu s pojistnými podmínkami.“
Ošetření u lékaře
Pokud potřebujete lékařské ošetření, kontaktujte asistenční službu, která vám zprostředkuje návštěvu v nejbližším smluvním zdravotnickém zařízení a doporučí další postup. Zde se prokažte dokladem o platném pojištění. V případě, že ošetření zaplatíte v hotovosti, uschovejte si všechny lékařské zprávy a účtenky.
Pokud nemáte dostatek volných finančních prostředků k zaplacení ošetření, požádejte asistenční službu o poskytnutí garance zaplacení.
Pokud došlo k úrazu cizím zaviněním, snažte se zajistit veškeré informace o tom, kdo vám zranění způsobil (jméno, příjmení, datum narození, bydliště, telefon, pojišťovnu a číslo pojistné smlouvy). „Zajistěte si svědecké výpovědi s podpisy svědků a nehodu ohlaste policii,“ upozorňuje Marcela Kotyrová.
Způsobili jste škodu
Máte-li sjednané pojištění odpovědnosti za škodu, hradí náklady poškozené straně vaše pojišťovna. Konzultujte vzniklou situaci s asistenční službou dřív, než se rozhodnete vaši odpovědnost za škodu uznat. V případě rozporů (necítíte se vinni, odmítáte spoluvinu) trvejte na nahlášení nehody policii. Vždy zkontrolujte, zda jsou zdokumentovány správně všechny skutečnosti nehody (svědci, foto, video, plánek). „Nepodepisujte záznamy a protokoly, kterým nerozumíte. Vždy doplňte svou verzi výpovědi v českém jazyce. Pořiďte si vlastní fotodokumentaci škody,“ doporučuje Kotyrová.
Ztracená nebo ukradená zavazadla
I u těchto pojistných událostí je vždy nejlepší kontaktovat asistenční službu, která posoudí, máte-li nárok na krytí ze své pojistky, nebo jestli je třeba uplatnit škodu na dopravci, a nasměruje vás k dalším krokům.
Pokud byla zavazadla odcizena z ubytovacího zařízení nebo z úschovny pro odložení určené, je třeba prokázat, že došlo k překonání překážek (rozbité zámky, poničené dveře a podobně). Vždy je nutné nechat si vystavit policejní protokol. „K zavazadlům patří i vaše sportovní vybavení, například kolo nebo golfová výbava. Jestliže byly tyto předměty odcizeny z uzamčeného pokoje, kryje škodu připojištění zavazadel. V případě, že byly odcizeny z místa k tomu určeného (například stojan na kola před restaurací) je škoda likvidní z pojištění odpovědnosti provozovatele tohoto místa,“ uzavírá Marcela Kotyrová.
Pro názornost
Postup po návratu
V zájmu urychlení likvidace nahlaste pojistnou událost pojišťovně co nejdříve po svém návratu do Česka.
Pečlivě vyplňte formulář hlášení pojistné události, zkontrolujte správnost kontaktních údajů, případně identifikaci příjemce pojistného plnění. S pomocí při vyplnění se můžete obrátit na svou pojišťovnu.
Přiložte veškeré doklady – originály zpráv o ošetření úrazu či nemoci, účty za léky či zdravotnický materiál a podobně.
V případě úrazu přesně popište, jak k němu došlo a co bylo jeho příčinou, a zajistěte vyplnění příslušné části formuláře lékařem.
U škody na majetku přiložte policejní protokol, výpovědi svědků, případně fotodokumentaci.
Sdílejte článek, než ho smažem