Dá už se z některých dostupných dat odhadnout, jak bude vypadat letošní zima?
První předpovědi naznačují, že bude mrazivější než ta loňská, což ale není tolik překvapivé, protože předešlá zima patřila za dlouhou dobu k těm nejteplejším. Na druhou stranu celoroční průměrná teplota narůstá. Zatím je to ale skutečně pouze odhad. Stát se může spousta věcí včetně odlomení nějakého ledovce, který promění hladinu oceánu a tím i proudy, což by zapříčinilo velkou změnu. První předpoklad ale říká, že bude chladněji.
Znamená to, že domácnosti zaplatí více na energiích?
Ano, je potřeba počítat s tím, že spotřeba energie bude vyšší, což se odrazí na ceně. A je úplně jedno, jestli bydlíte v bytě, kde vám teplo zajišťuje teplárna, společný kotel dole v kotelně anebo máte vlastní topení. Abyste doma měli stejnou teplotu jako loni, budete si nejspíš muset přitopit.
Pokud přituhne, tak se zároveň zvýší tlak na distributory, aby jejich síť unesla větší spotřebu, což vyvolá další tlak, a to na zvýšení distribučních poplatků. Ty tvoří jednu položku z celkové ceny za energie.
Zvýšení cen by hrozilo i odběratelům, kteří mají uzavřenou smlouvu s garancí ceny?
Smlouva na dobu určitou s garancí ceny vám zaručuje pouze cenu od vašeho dodavatele, nikoliv výši distribučních poplatků. O těch rozhoduje stát skrze Energetický regulační úřad. Tato částka, která se dává vyhláškou, je pro všechny dodavatele závazná. Je pravděpodobné, že od 1. ledna 2025 se cena za distribuční poplatky navýší. Zatím se nedá říct, kolik si domácnosti připlatí – to bude záležet nejen na vývoji počasí, ale také na investicích do infrastruktury, které se plánují.
Když jsme se spolu bavili naposled, předpovídal jste, že s blížící se topnou sezónou ceny za energie porostou. Už se to děje?
Ano, už na začátku prázdnin nás první z partnerů informoval o tom, že svůj nejlevnější ceník v nejbližších dnech ukončuje. Ostatní se postupně přidávají. Stejně tak dodavatelé na burze nakupovali na rok 2025 a 2026 za vyšší ceny. K nákupní ceně se jim navíc přičítá odchylka v síti, respektive poplatek za to, že pravděpodobně nebudou schopní odebrat veškerou energii, kterou si objednají. A každý dodavatel samozřejmě musí generovat i nějaký zisk. Takže ano, ceny už se zvedají, a to je teprve léto.
Případný přechod k jinému dodavateli už tedy nedává smysl?
Naopak. Každému radím, aby se teď podíval na svou smlouvu a pokud někde najde vhodnější podmínky, neváhal bych ceník využít, dokud ještě není vyprodáno. Připomínám také, že smlouvu jde uzavřít až půl roku dopředu. Ceny už půjdou jenom nahoru. Zatímco v květnu se akviziční cena elektřiny pohybovala kolem 2600 korun, v červnu už 2700 korun a na srpen se plánuje růst mírně nad 2800 korun. Přestože jsou aktuální ceny trochu jinde než před třemi měsíci, stále platí, že pro teď jsou nejnižší a brzy je nahradí ceníky dražší.
Kde se dá jednoduše zjistit, zda se vám změna dodavatele vyplatí?
Na internetu najdete spoustu různých kalkulaček. Nedávno jednu spustil i Energetický regulační úřad. Některé ale bývají trochu zmatečné, pokud se člověk v problematice alespoň trochu nevyzná. Připadá mi proto rozumnější, aby se zákazník obrátil na nějakého zprostředkovatele jako třeba Kalkulátor, kde vám pomůžou se zorientovat, pobaví se s vámi o tom, kdy vám končí smlouva, kdy je vhodné závazek nebo nějaký nový produkt vybírat – a hlavně mají k dispozici i neveřejné nabídky. Doporučuji vzít si do ruky fakturu a údaje z ní probrat se specialistou. Čím přesnější údaje mu dáte, tím přesněji vám srovná výsledky.
Kolik odběratelů dlouhodobě zůstává u stejného dodavatele, aniž by to pro ně bylo vždycky výhodné?
To číslo je neuvěřitelné. Udělal jsem si vlastní průzkum, protože Energetický regulační úřad ani operátor trhu s energiemi tato data oficiálně nezveřejňují. Z něho vyplynulo, že z osmi a půl až devíti milionů odběrných míst, které v Česku máme, jenom přibližně dva a půl milionu v posledních deseti letech změnilo dodavatele. To znamená, že zhruba šest milionů odběratelů dlouhá léta zůstává tam, kde je.
O čem to vypovídá?
Za prvé, že se lidé této problematice úplně nevěnují a možná nevědí, jak velký rozdíl by to pro ně mohlo znamenat. Za druhé: velcí dodavatelé, typicky ČEZ, E.ON, Pražská plynárenská anebo Innogy, vědí, že většina jejich zákazníků nikdy neodejde. Právě proto nemají důvod dramaticky zlevňovat.
Například průměrná cena za elektřinu pro zákazníka, který dlouhodobě setrvává u stejného dodavatele, je přibližně o 1000 korun (bez DPH) za 1 MWh vyšší než u toho, kdo uzavře novou smlouvu za akviziční ceny. A když si vezmete, že průměrná spotřeba české domácnosti na elektřině je 3,5 MWh, tak ten rozdíl dělá včetně DPH přibližně 4500 korun za rok. U rodinných domů se spotřebou 20 MWh už to je 25 000 korun, což je velké číslo. Přesto to lidé neřeší.
Jak složitá je změna dodavatele? Kdo a jakým způsobem podává výpověď?
To mě na celé věci překvapuje úplně nejvíc. Změna dodavatele je velmi jednoduchá. Buď si na internetu najdete srovnávací portál, na kterém si vyberete dodavatele, zanecháte svůj kontakt, načež se vám ozve odborník a vše s vámi dořeší. Bude od vás potřebovat vyúčtování, kde najde všechny důležité informace pro uzavření smlouvy. Poté stačí jen smlouvu z vaší strany odsouhlasit a pokud bude vše v pořádku, tak podepsat. Vše ostatní obstará zprostředkovatel. Zařídí smlouvu u nového dodavatele a nový dodavatel za vás vypoví smlouvu původní. Nebo výběr můžete probrat přímo s dodavatelem – často lze všechno vyřídit jednoduše online nebo na pobočce, ale dodavatel vám vždy nabídne jen své vlastní produkty, nikoli srovnání s trhem.
Může se stát, že se vám stávající dodavatel pokusí ozvat s retenční nabídkou, tedy takovou, která vás má udržet. Poté už záleží na vás, pro co se rozhodnete.
Fungují na trhu nezávislí zprostředkovatelé, nebo jsou vždy spjati s konkrétní společností?
Například v naší firmě zprostředkováváme smlouvy pro deset dodavatelů v České republice. Na základě toho si troufám říct, že jsme nezávislí. Zákazníkovi pomůžeme vybrat takovou společnost, která mu bude nejvíc vyhovovat. Pokud nepůjdete někam, kde spolupracují pouze s jedním dodavatelem nebo k dodavateli napřímo, tak by vám měli bez nějakých postranních úmyslů poradit. Pro nás je daleko důležitější, aby byl zákazník spokojený, vrátil se k nám a třeba přivedl i rodinu.
Lze zůstat u stávajícího dodavatele, přestože jste už podepsali smlouvu jinde?
Zákon zákazníkovi umožňuje vrátit se k původnímu dodavateli ještě 15 dnů poté, co u nového dodavatele zahájil dodávku.
V jakých případech může dodavatel výpověď smlouvy odmítnout?
Ty důvody bývají dva. Pokud je nová smlouva sepsaná špatně, například se chybně vyplní adresa, číslo odběrného místa, sazba či jiný údaj. Druhý případ je, když se smlouva vypoví ke špatnému datu – typicky u smlouvy na dobu určitou, kde je stanovené konkrétní datum, ke kterému je zapotřebí smlouvu vypovědět.
Za jakých okolností je možné zrušit stále platnou smlouvu, aniž byste platili pokutu?
Na tyto případy se přímo vztahuje zákon. Jedná se o situaci, kdy zákazník zemře. V tu chvíli je nutné si sjednat smlouvu novou. Za předčasné ukončení se neplatí ani tehdy, když se stanete novým vlastníkem nemovitosti, případně i novým nájemcem, pokud se na tom domluvíte s majitelem nemovitosti, a chcete si vybrat vlastního dodavatele.
Lucie Weissová
Vystudovala angličtinu a češtinu na Pedagogické fakultě UK. Na mediálních studiích FSV to dotáhla skoro do finále. Začínala jako copywriter a editor v marketingu, nyní si rozšiřuje obzory ve vydavatelství NextPage Media.... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem