Jak zlevnit bydlení. Politici slibují i zázračná řešení

Bydlení v Česku během posledních let prudce zdražilo. Důležitým tématem volebních programů je tedy i jeho větší dostupnost. Všechny strany chtějí víc stavět; hitem jsou družstevní bydlení, obecní byty a dostupné nájmy. Levice si plánuje vyšlápnout na majitele takzvaných investičních bytů.
Jak zlevnit bydlení. Politici slibují i zázračná řešení

Zdroj: Shutterstock

Podle předvolebních programů to vypadá, že nás čeká stavební boom a velké zlevňování bydlení. Kdo na byt nemá, tomu ho politici postaví a nabídnou za zvýhodněných podmínek.

Třeba vládní hnutí ANO slibuje, že nedávno schválený nový stavební zákon situaci odšpuntuje. „Například v Praze se konečně budou moci postavit tisíce bytů, které už déle jak pět let čekají na povolení,“ píše v programu.

Opoziční koalice Pirátů a STAN naopak varuje, že stavební zákon z dílny ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO) situaci zkomplikuje. Proto ho chtějí předělat, nelíbí se jim třeba plánovaná centralizace.

„Už na začátku stavebního řízení by investor měl mít dostatek informací, aby dokázal posoudit, jestli bude jeho záměr realizovatelný, či nikoliv. Místo centralizace posílíme metodickou podporou stavebních úřadů tak, aby byl dostupný jednoznačný výklad stavebního zákona a územněplánovací dokumentace,“ plánují Piráti a STAN.

Družstevní snění

Podpořit výstavbu chtějí prakticky všechny strany. Hitem a univerzálním lékem se pak zdá být sázka na družstevní bydlení. O jeho podpoře mluví dokonce i vládní ANO, které v posledních dvou volebních obdobích vedlo ministerstva financí a pro místní rozvoj, takže už to dávno nemuselo zůstat jenom u slov. „Vytvoříme podmínky pro podporu družstevní bytové výstavby prodloužením doby splácení, včetně výhodných úvěrů pro družstevní podíly a garance státu pro delší dobu splatnosti,“ slibuje teď ANO.

Kupujete? Poradíme!

Klíčení
Zdroj: Shutterstock

Dost bylo nájmu. Chcete do vlastního, ale váháte, z čeho to zaplatit? Hypotéka? Úvěr ze stavebního spoření? My porovnáme nabídky, vy ušetříte.

I od obecní výstavby si strany při řešení dostupnosti bydlení dost slibují. „Podpoříme přímé investice samospráv do výstavby nájemního bydlení s důrazem na potřeby seniorů, mladých rodin nebo zdravotně a sociálně oslabených. Nabídneme výhodné půjčky pro města a obce na podporu výstavby,“ slibuje například koalice Spolu. „Obecní a družstevní byty dostupné pro každého,“ hlásí program KSČM. Je ale těžké si představit, že bytovou krizi vyřeší radnice. Kdo sleduje místní politiku, ví, jak dlouho městům trvá postavit třeba cyklostezky nebo mosty.

Asi nejdál ve svých slibech zašla sociální demokracie. Ta říká, že má recept na byty levnější téměř o třetinu. „Prosadíme zákon o veřejně prospěšných bytových společnostech. Díky tomu mohou nové byty zlevnit až o 30 %. Zejména však tento model umožní během dvou až tří let od nabytí účinnosti zákona stavět až 15 tisíc bytů ročně. Princip zákona je postaven na tom, že si neziskové společnosti půjčují peníze na výstavbu bytových domů od bank,“ píše v programu strana, která byla v posledních dvou vládách a mohla tedy už dávno v tomto směru udělat víc. 

Mohou být bytová družstva skutečným lékem na nedostupné bydlení? Architekt Peter Bednár z kanceláře Jakub Cigler Architekti v družstevní výstavbě kouzelnou formuli na vyřešení situace s bydlením v Česku nevidí. „Družstevní bydlení není vždycky levnější, jeho výstavba není jednodušší a tři čtvrtiny mladších lidí, tedy těch, kteří se po bydlení rozhlížejí, ani nevědí, jak družstva fungují,“ píše ve svém textu pro Finmag.

V některých zemích západní Evropy se sice objevuje snaha o podporu družstevnictví, hlavním důvodem však není nízká cena, ale spíše podpora alternativních způsobů bydlení. Vznikají takzvané baugruppe, kdy komunita lidí s podobným životním stylem bydlí ve stejné budově, často i sdílí kuchyň nebo jiné společné prostory. Bednár ale tvrdí, že tenhle typ družstevnictví nemá v Česku prostor k rozvoji. K němu je potřeba rychlá příprava a získání stavebního povolení – a to tady zatím nefunguje. Spíše než cestou k dostupnějšímu bydlení je podpora družstevní výstavby prostředkem k zajímavější urbanistické kompozici, myslí si Bednár.

Obce to zařídí

Zpět k programům: zatímco třeba ČSSD, obě největší opoziční síly nebo Zelení se tématu dostupnějšího bydlení věnují podrobně, některé strany ho ve svých programech zmiňují jen okrajově – například Přísaha, SPD a překvapivě třeba i komunisté. Přitom se zdá, že zdražující bydlení je téma, které zajímá vlastně všechny. Třeba podle nedávné analýzy iniciativy Za bydlení u nás až 60 tisíc rodin žije v bytové nouzi a dalších až 190 tisíc je ohroženo ztrátou bydlení.

Těmto nejohroženějším má podle programů nejvíce pomoci obecní výstavba. „Podpoříme obecní výstavbu cenově dostupného nájemního bydlení. Podporovat budeme i rekonstrukce stávajících obecních bytů a koupě bytů obcemi. Obecní byty se sníženým nájemným musejí sloužit především skupinám, které mají s bydlením největší problémy: senioři, lidé se zdravotním postižením, lidé v sociální nouzi,“ říkají třeba Zelení.

Piráti a STAN také počítají s podporou výstavby obecních bytů. Hodně sázejí i na asistenční a poradenské služby, které mají sloužit jako prevence vzniku bytové nouze. „Rozšíříme síť kontaktních center bydlení do všech obcí s rozšířenou působností. Poradenství je základní nástroj, který by měl být dostupný i tam, kde dosud nebyla identifikována bytová nouze. Slouží též jako nástroj prevence před ztrátou bydlení. Nastavíme parametry pravidelného zjišťování bytové nouze a mapování dostupnosti bydlení v obcích,“ píšou.

Vládní ANO slibuje, že se postará stát. „Vytvoříme podmínky pro výstavbu státních bytů s možností odkupu nájemníky. Vytvoříme podmínky pro realizaci PPP projektů v oblasti výstavby nájemního bydlení, s využitím nepotřebného majetku státu a brownfieldů.“

Co s investory?

Zejména levicové strany se pak chtějí zaměřit i na takzvané investiční byty. Nejkonkrétnější je ČSSD. Ta slibuje zachovat nízké daně z nemovitostí pro lidi, kteří mají maximálně tři nemovitosti; od té čtvrté už ale sociální demokracie považuje zdanění za nedostatečné. Strana chce také zavést pokuty za dlouhodobě neobsazené byty. „Byty mají sloužit k bydlení a nikoliv jako investice či dokonce spekulace,“ říkají sociální demokraté.

Komunisti mají v programu heslo konec nezdaněného kšeftování s byty, nic víc k tomu neříkají. Na údernost a strohost sází i SPD: „Podpoříme bydlení lidí, nikoliv spekulace developerů a překupníků.“

„V současné době se někdy majitelům vyplatí nechat dům prázdný a spekulovat na růst ceny. Chceme omezit tyto spekulace chytrým zdaněním, stejně jako omezovat investice do nemovitostí osobami ze zemí mimo EU,“ plánují Zelení.

Projděte si, co strany v programech slibují u bydlení:

ANO

Během vlády hnutí ANO v posledních letech byty v Česku rekordně zdražily a dostupnost bydlení se zhoršila. Co slibuje v programu pro další období?

Chce se zaměřit na intenzivní bytovou výstavbu. Podle ANO potřebujeme zejména dostupné byty pro mladé rodiny i sociálně znevýhodněné občany. Každý by měl mít možnost ve stáří bydlet ve vlastním. Bydlení by mělo být zase dostupné, nikoli nedosažitelný luxus. Situaci má zlepšit nový stavební zákon z dílny ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO) a také tyto priority:

  • Vytvoříme podmínky pro výstavbu státních bytů s možností odkupu nájemníky.
  • Vytvoříme podmínky pro realizaci PPP projektů v oblasti výstavby nájemního bydlení, s využitím nepotřebného majetku státu a brownfieldů.
  • Zajistíme dostupné bydlení pro nízkopříjmové skupiny jako jsou maminky samoživitelky, zdravotně postižení, senioři apod.
  • V oblasti sociálního bydlení podpoříme nízkonákladovou výstavbu. O přidělování bytů by rozhodoval sociální pracovník obce, který by měl možnost rozhodnout i o potřebě sociální práce. Na základě nových podmínek by vznikaly sociální domy, smíšené domy a dostupné domy.
  • Vytvoříme podmínky pro podporu družstevní bytové výstavby prodloužením doby splácení, včetně výhodných úvěrů pro družstevní podíly a garance státu pro delší dobu splatnosti.
  • Budeme usilovat o nižší DPH na stavebniny s cílem zlevnění výstavby bytů.
  • Zamezíme obchod s chudobou. Dávky na bydlení půjdou pouze do obyvatelných bytů. Tím omezíme různé podnikavce a obchodníky s chudobou, kteří pronajímají nevyhovující ruiny. Dáme městům a obcím nástroj, jak se zbavit nebezpečných ruin. Výkupy finančně podpoříme.

ČSSD

I ČSSD tu vládla v posledních letech, během nichž ceny bytů stouply o desítky procent. Z programu sociální demokracie to přitom vypadá, že k tomu nikdy dojít nemuselo. Strana prý má recept na to, jak byty rychle zlevnit až o 30 %.

  • Prosadíme zákon o veřejně prospěšných bytových společnostech. Díky tomu mohou nové byty zlevnit až o 30 %. Zejména však tento model umožní během dvou až tří let od nabytí účinnosti zákona stavět až 15 tisíc bytů ročně. Princip zákona je postaven na tom, že si neziskové společnosti půjčují peníze na výstavbu bytových domů od bank.
  • Zřídíme Státní bytový fond, který bude pořizovat byty a pronajímat je za normální ceny například seniorům, samoživitelkám, hendipovaným, mladým rodinám s dětmi nebo i státním zaměstnancům, jako jsou hasiči, pošťáci, policisté, knihovníci či pečovatelky. Ročně chceme do Státního bytového fondu alokovat rozpočet na dávky na bydlení, v současnosti tedy cca 10 miliard korun s ambicí dávky na bydlení postupně státním nájemním bydlením nahradit.
  • Dalšími úkoly Státního bytového fondu bude eliminace vyloučených lokalit a obchodu s chudobou, který na dávkách na bydlení parazituje a celý problém umocňuje. Samotné obce totiž na obchod s chudobou finančně nestačí a čekají na razantní zásah státu. Třetím cílem Státního bytového fondu by měla být také rekonstrukce zchátralých budov uprostřed měst a obcí a jejich přestavba na státní nájemní bydlení. V neposlední řadě by mohl Státní bytový fond skupovat bývalé hotely, vybudovat z nich garsonky a vnést tak život do vyprázdněných městských částí.

Další vlajkovou lodí ČSSD v této oblasti je zdanění těch, kdo na bytech vydělávají:

  • Zachováme nízké daně z nemovitostí pro první až třetí nemovitost na fyzickou osobu. Zavedeme takové daně, které budou bránit spekulacím s byty a jejich nedostatečnému využití skrze zdanění 4. a další nemovitosti.
  • Zavedeme pokuty za dlouhodobě neobsazené byty. Byty mají sloužit k bydlení a nikoliv jako investice či dokonce spekulace.
  • Zákonem budeme regulovat služby typu Airbnb, tedy ty, které slouží k jiným účelům, než je dlouhodobé bydlení. Po vzoru západní Evropy stanovíme jasná daňová pravidla pro krátkodobé turistické pronájmy tak, aby majitelé byli motivováni k dlouhodobým pronájmům. Po covidové krizi se musí do měst vrátit opravdový, sousedský život.
  • Zavedeme novou koncesovanou živnost „pronájem více než tří bytů“. Tato regulace pomůže zkrotit nejen služby typu Airbnb, ale i bobtnající obchod s chudobou.
  • U nájemních smluv na dobu neurčitou snížíme maximální míru možného navýšení nájmu z 20 % na 15 % za období tří let a stejné omezení zavedeme i u nájemních smluv na dobu určitou.

Sociální demokraté slibují také návrat bezdomovců do běžného života:

  • Nedovolíme, aby v zimě lidé bez domova umrzali v České republice v 21. století na ulicích. Vytvoříme speciální dotační titul, který pomůže obcím vracet cca 25 tisíc českých občanů bez domova zpět do života, a to kombinací sociální práce a sociálního bydlení. Je to humánní a sociálně-demokratické a pro stát v každém ohledu výhodné.

KSČM

Komunisté si vystačí s pár tezemi. Slibují:

  • novomanželské bezúročné půjčky,
  • konec nezdaněného kšeftování s byty,
  • obecní a družstevní byty dostupné pro každého; prosadíme rozsáhlou výstavbu obecních bytů z veřejných prostředků, s dostupnou výší nájemného pro lidi.

Piráti a STAN

Desítky tisíc lidí bez domova a zhoršující se dostupnost bydlení chtějí Piráti a STAN řešit tím, že vytvoří dostupnou síť sociálních bytů a služeb v bydlení. Konkrétně mají v plánu toto:

  • Prosadíme přijetí zákona o podpoře v bydlení, jehož první návrh máme připravený. Zákon nabídne obcím soubor volitelných nástrojů, které umožní systematicky řešit situaci obyvatel v souladu s jejich konkrétními potřebami. Zároveň zákon jasně formuluje způsob a pravidla financování takových nástrojů. Nástroje připravíme na základě zahraničních a domácích příkladů dobré praxe – od různých forem poradenství (sociálního, realitního, právního, dluhového apod.) v kontaktních centrech bydlení, přes podporu bydlení v soukromém sektoru za využití státní garance až po samotnou výstavbu dostupných a sociálních obecních bytů. Zákon zároveň bude řešit vazbu na další služby, zejména služby asistence při zabydlování lidí, kteří žili v nevyhovujících podmínkách.
  • Rozšíříme síť kontaktních center bydlení do všech obcí s rozšířenou působností. Poradenství je základní nástroj, který by měl být dostupný i tam, kde dosud nebyla identifikována bytová nouze. Slouží též jako nástroj prevence před ztrátou bydlení.
  • Nastavíme parametry pravidelného zjišťování bytové nouze a mapování dostupnosti bydlení v obcích.
  • Zapojíme služby podpory v bydlení do krajských sítí sociálních služeb. Tam, kde bude zjištěna bytová nouze, je třeba dostatek kvalitních služeb asistence v bydlení.
  • Nabídneme program pro koncepční zakládání nábytkových a zařizovacích bank.
  • Vytvoříme podmínky, aby senioři mohli dle svých potřeb volit mezi bydlením v běžné domácnosti nebo komunitním bydlením s dostupnými službami, např. formou podpory vzniku komunitního bydlení.

Kolik to má všechno stát?

  • Při postupném náběhu systému by výdaje spojené s novým zákonem dosahovaly zpočátku zhruba 1,5 miliardy korun ročně, časem by se stabilizovaly na zhruba 2,5 miliardy korun ročně. Díky úsporám na veřejných službách by nový systém ale už od pátého roku generoval úspory pro veřejné rozpočty. V horizontu prvních 10 let po přijetí zákona podle ekonomické analýzy stát ušetří v celkové bilanci výdajů a úspor na systém 15 miliard korun a následně více než pět miliard korun každý rok. Neřešení bytové nouze totiž vede k obrovským výdajům na péči o ohrožené děti, na zdravotnictví či vězeňství a celkově destabilizuje společnost.

Řešit chtějí i pomalé a komplikované stavební řízení. Nedávno přijatý stavební zákon chtějí shodit ze stolu, plány mají Piráti a STAN jiné než ty, které prosadilo vládní ANO. Nelíbí se jim třeba plánovaná centralizace stavebních úřadů. Naopak chtějí:

  • Provedeme revizi dotčených orgánů státní správy, tedy toho, které úřady se vyjadřují ke stavebnímu záměru. Upravíme legislativu tak, aby se vyjadřovaly skutečně jen ty úřady, u kterých je to v daném případě nezbytné. Zjednodušíme podmínky a zkrátíme lhůty u jednoduchých staveb.
  • Zachováme stavební úřady na místní úrovni, aby rozhodovaly se znalostí prostředí. Centralizovaný stavební superúřad odmítáme.
  • Sladíme podmínky a postupy povolování staveb napříč stavebními úřady.
  • Již na začátku stavebního řízení by investor měl mít dostatek informací, aby dokázal posoudit, jestli bude jeho záměr realizovatelný, či nikoliv. Místo centralizace posílíme metodickou podporou stavebních úřadů tak, aby byl dostupný jednoznačný výklad stavebního zákona a územněplánovací dokumentace.
  • Prosadíme plnou digitalizaci celého procesu po vzoru Skandinávie, kde se termíny hlídají automaticky. Průběh stavebního řízení je transparentní v každém momentu a klient ví, v jaké fázi se nachází jeho žádost, jaké podmínky musí splnit a jaké podklady má v daný moment dodat. Existuje jediná verze elektronické dokumentace, pro řízení se využívá Portál stavebníka a jako podklad slouží elektronické mapy. Díky Portálu stavebníka a digitalizaci také zrychlíme doručování rozhodnutí účastníkům řízení.
  • Budeme chtít princip jeden úřad – jedno razítko.
  • Občané a spolky budou mít právo smysluplně se vyjádřit – veřejnost musí mít právo ovlivňovat stavby s dopadem na okolí, kde lidé žijí.
  • Velká města si budou moci přizpůsobit stavební předpisy v souladu se svými specifickými podmínkami.
  • Obce budou mít možnost zavést příspěvek developerů na infrastrukturu, který nahradí současné neprůhledné prostředí. Podporujeme rozšířené používání institutu plánovacích smluv. Navrhneme posílení pravomocí obcí požadovat od developerů dodanění jejich zisků ze zhodnocení pozemků v důsledku změny územního plánu, například v podobě investic developera do infrastruktury či občanské vybavenosti. Úředníci by měli být schopni uzavřít s developerem plánovací smlouvu. Výsledky práce a vyšší standard komunikace úředníků musí být zohledněn v jejich odměňování.

Přísaha

Hnutí Přísaha opakuje, že bydlení zdražuje a čím dál víc lidí si nemůže dovolit důstojně bydlet. Řešení? „Prosadíme zákon o sociálním bydlení. Obce musí začít stavět startovací byty, stát naopak podporovat nájemní bydlení a městské družstevní bydlení, jako šanci pro ty, kteří nedosáhnou na hypotéku.“

Spolu

Bydlení musí být dostupné, souhlasí i koalice Spolu. Jak toho chce dosáhnout?

  • Zajistíme zvýhodněné hypotéky na první bydlení (snížení povinné spoluúčasti, přímá pomoc státu se spoluúčastí, bonus za každé narozené dítě). Zavedeme nové standardy pro dostupné startovací a sociální bydlení.
  • Při vyřizování stavebního povolení se budete moci spolehnout na jednoduchou komunikaci s úřady. Celý proces bude možné provést online.
  • Prosadíme snížení DPH u výstavby či rekonstrukce standardních bytů z 15 % na 10 %.
  • Sestavíme cenovou mapu pro výpočet obvyklého nájemného.
  • Podnikneme konkrétní kroky proti vylidňování městských center: Podpoříme nákup a případně zbourání zchátralých budov v intravilánech měst a obcí, pokud místo nich vzniknou nové domy pro bydlení.
  • Přesuneme více peněz na bydlení do Státního fondu podpory investic.
  • Zkrátíme odpisovou dobu, abychom investory motivovali k výstavbě nájemního bydlení.
  • Podpoříme investice – zkrátíme lhůtu pro uplatnění daně z příjmu při prodeji nemovitosti do pěti let.
  • Snížíme odpisovou lhůtu u investic s minimální spotřebou (fotovoltaické panely na střeše, využívání dešťové vody, tepelné čerpadlo pro vytápění).
  • Díky změnám ve stavebním zákoně celkově zrychlíme a zjednodušíme stavební řízení, které bude také klást menší nároky na stavebníka. Díky tomu podpoříme výstavbu až 40 tisíc nových bytových jednotek ročně. (Loni bylo v Česku podle dat ČSÚ dokončeno přes 34 tisíc nových bytů – poznámka redakce.)
  • U výstavby nových bytů nastavíme nová pravidla spolupráce mezi soukromými investory a samosprávami.
  • Podpoříme novou výstavbu v obcích: Podpoříme přímé investice samospráv do výstavby nájemního bydlení s důrazem na potřeby seniorů, mladých rodin nebo zdravotně a sociálně oslabených. Nabídneme výhodné půjčky pro města a obce na podporu výstavby.
  • Výstavbu obcím také zjednodušíme: Pokročíme v revitalizaci zbytného majetku státu, krajů, měst a obcí. Uvolníme pozemky v držení státu a převedeme je obcím. Posílíme roli samospráv v územním plánování a podpoře bydlení.
  • Podpoříme využívání plánovacích smluv.
  • Stejné podmínky pro veřejné i soukromé poskytovatele bydlení. Zapojení stavebníků a pronajímatelů do společných projektů.

SPD

Podle SPD je nutné podpořit družstevní výstavbu, nájemní bydlení v obecních bytech a nabídnout výhodné manželské půjčky rodinám s výrazným snížením splácené částky vždy po narození dítěte. Tak podle této strany dojde k zastavení růstu cen bydlení. Dále slibuje:

  • Podpoříme bydlení lidí, nikoliv spekulace developerů a překupníků.
  • Podpoříme výstavbu startovacích a seniorských bytů a družstevní bydlení.
  • Podporujeme zrychlení stavebního řízení, které zvýší dostupnost bydlení.
  • Konec zvýhodňování nepřizpůsobivých v otázkách bydlení.

Trikolóra, Svobodní, Soukromníci

  • Umožníme pracovitým lidem dosáhnout na důstojné bydlení.
  • Usnadníme výstavbu a snížíme stavební náklady zrušením nesystémových regulací. Nedovolíme další byrokratická opatření zvyšující náklady na bydlení.
  • V parlamentu nedovolíme zvyšovat daně z nemovitosti.

Zelení

Bydlení podle Zelených bude dostupné, když se naplní jejich program:

  • Podpoříme obecní výstavbu cenově dostupného nájemního bydlení. Podporovat budeme i rekonstrukce stávajících obecních bytů a koupě bytů obcemi. Obecní byty se sníženým nájemným musejí sloužit především skupinám, které mají s bydlením největší problémy: senioři, lidé se zdravotním postižením, lidé v sociální nouzi. Pronájmem obecních bytů mohou města zlepšit situaci i lidem z potřebných profesí, jako jsou učitelé, zdravotní sestry nebo lidé pracující v sociálních službách. Dlouhodobým cílem je ale mít tolik obecních bytů, aby je mohla využívat i střední třída bez ohledu na konkrétní profesi.
  • Bydlení a územní rozvoj musí také reagovat na klimatickou a demografickou krizi. Je proto potřeba stavět ekologičtěji, šetrněji a s lepší dostupností i bez aut. Potřebujeme moderní stavební zákony a související předpisy, které umožní stavět zahuštěnou zástavbu a města krátkých vzdáleností, která se nerozpínají do krajiny a jsou energeticky šetrná. Odstraníme nutnost minimálního počtu parkovacích míst u nových domů – ty celou výstavbu zdražují a znemožňují městům regulovat individuální automobilovou dopravu. Umožníme městům vybírat daně z parkovacích míst.
  • Postavení měst a obcí ve vztahu k developerské výstavbě musí být posíleno. Ať se jedná o vlastní stavební předpisy, územní plánování nebo povolování staveb. Povolovací proces se musí urychlit a zjednodušit, ale nesmí tím zároveň dojít k ohrožení životního prostředí nebo práv občanů a spolků.
  • Města a obce musejí mít možnost získat část bytového fondu – buď ve formě prodeje části bytů městu za nákladovou cenu, nebo vyčleněním do fondu dostupného bydlení. Města musí mít možnost jednoduše a účinně vymáhat po developerovi podíl na zajištění infrastruktury v podobě veřejného osvětlení, dopravy nebo sítě školek a škol.
  • Zjednodušíme a finančně podpoříme investice obcí a měst do transformací brownfieldů místo výstavby „na zelené louce“. Zlepšíme možnosti pro města a obce, jak získat nepotřebný státní majetek. Zavedeme povinnost státních institucí nabízet nemovitosti určené k prodeji samosprávám, a to bezplatně anebo za odhadní cenu.
  • Ve městech chce bydlet stále více lidí. Tento tlak může mírnit decentralizace – jak na úrovni státu, tak čtvrtí v rámci města. Ekonomický rozvoj by neměl být soustředěn jen do velkých měst či některých čtvrtí. Tlak na bydlení ve městech sníží také dostupnost vysokorychlostního internetu nebo kvalitní a rychlé spojení veřejnou dopravou, zejména kolejovou.
  • Schválíme zákon o sociálním bydlení tak, aby byl zastaven obchod s chudobou. Řešením nejsou ubytovny pro chudé, ale standardní byty v sociálně rozmanitém prostředí. Dobrým příkladem je program Housing first realizovaný v Brně.
  • Stát by měl plošně podporovat aktivní politiku zabydlování, včetně speciální krizové pomoci lidem na okraji, například mimořádnou dávkou okamžité pomoci, aby lidé o bydlení nepřišli jen proto, že mají akutní výpadek příjmů. Bydlení na ubytovně nebo na ulici je nejen nehumánní, ale také pro stát velmi drahé v následných nákladech. Součástí této politiky je také široká síť podpůrných neziskových organizací, které zranitelným skupinám se zabydlováním pomáhají.
  • Nárůst cen bydlení je způsoben také tím, že se na byty nahlíží jako na kteroukoliv jinou tržní komoditu. V současné době se někdy majitelům vyplatí nechat dům prázdný a spekulovat na růst ceny. Chceme omezit tyto spekulace chytrým zdaněním, stejně jako omezovat investice do nemovitostí osobami ze zemí mimo EU.
  • Kdo bydlí v nájmu, potřebuje také větší jistotu. Ti, kdo pravidelně platí nájem a dodržují smlouvy, by neměli doplácet na řetězení krátkodobých nájemních smluv. Podobně jako v pracovních vztazích omezíme i v nájemním bydlení řetězení krátkodobých smluv tak, že kdo jeden rok bez problémů platí nájem, dostane od druhého roku smlouvu na dobu neurčitou.
  • Část bytového fondu je blokována využitím pro krátkodobé pronájmy typu Airbnb. Změníme zákony tak, aby si města mohla sama rozhodnout o účinné regulaci těchto služeb, včetně omezení krátkodobého pronájmu bytu maximálně na několik týdnu v roce.

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Kateřina Jungvirtová

Autor článku Kateřina Jungvirtová

Vystudovala obchodní podnikání a po škole pracovala jako copywriter. S redakcí NextPage Media spolupracuje od roku 2021. Když zrovna nepíše, sedí u piana, čte dobrou knížku, je na procházce se psem nebo na cestách. Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 9. 2021 9:52, František

Zase jenom sliby, sliby a sliby. Takže jen vždy plný huby keců jenom, aby se dostali ke korytům a stejně nic nezmění.... Ámen :-)

+14
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 9. 2021 10:43

To co chybi stare generaci je disciplina. Nikdy nic nemuseli. A ted nase zeme podle toho vypada. Dekujeme

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Zlevňování bytů skončilo, ceny zase rostou. Na pronájmy se stojí fronty

27. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Zlevňování bytů skončilo, ceny zase rostou. Na pronájmy se stojí fronty

Dvě aktuální studie zmapovaly situaci na trhu s nemovitostmi. Jedna upozorňuje, že ceny bytů začínají opět růst. A druhá popisuje nebývalý zájem o pronájmy.

Srovnávač energií přečte vaši fakturu. Neplatíte zbytečně moc?

26. 3. 2024 | redakce Peníze.CZ

Srovnávač energií přečte vaši fakturu. Neplatíte zbytečně moc?

Energetický regulační úřad vylepšil funkci srovnávače nabídek od dodavatelů energií, který na svém webu spustil loni na podzim. Nově umí načíst data přímo z vyúčtování.

Levnější hypotéky? Banky vysvětlují, proč teď nesníží úroky

22. 3. 2024 | Olga Skalková

Levnější hypotéky? Banky vysvětlují, proč teď nesníží úroky

Cenu hypoték ovlivňuje především cena dlouhodobých zdrojů a nikoli základní sazba ČNB, připomínají bankéři. Brzdou je také snadná možnost předčasného splacení.

Kolik zaplatíte na dani z nemovitostí? Na žádost o e-mail zbývají dva dny

14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková | 1 komentář

Kolik zaplatíte na dani z nemovitostí? Na žádost o e-mail zbývají dva dny

Už jen do 15. března můžete požádat o zaslání platebních údajů e-mailem místo složenky. Na samotné zaplacení daně z nemovitých věcí je pak čas do konce května.

Banky omezují delší fixace. Nová čísla o hypotékách

7. 3. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Banky omezují delší fixace. Nová čísla o hypotékách

Průměrná úroková sazba nově nabízených hypotečních úvěrů v Česku se za poslední měsíc prakticky nezměnila. Pro úvěr do 80 procent odhadní hodnoty nemovitosti (LTV) je sazba 5,62 % p.... celý článek