Milionové pokuty si od Energetického regulačního úřadu (ERÚ) letos na jaře vysloužila společnost Stabil Energy. Už dřív pokutu dostali další dodavatelé energií, například Bohemia Energy nebo Centropol Energy. Jejich zástupci získávali zákazníky nefér způsobem, vyvíjeli na ně nátlak nebo lhali, že smlouvy s nimi uzavřeli v podnikatelských prostorách, i když je lidé podepsali doma mezi dveřmi. To je podstatný rozdíl, protože místo uzavření smlouvy rozhoduje o tom, jestli od ní zákazník může do čtrnácti dnů bezplatně odstoupit.
Nekalost má své důsledky
Úřad při pokutování dodavatelů vychází z energetického zákona a zákona o ochraně spotřebitele. „Z pohledu zákona o ochraně spotřebitele nejčastěji uvalujeme sankce kvůli porušení zákazu použití nekalých obchodních praktik nebo za porušení informační povinnosti,“ konstatuje Michal Kebort, tiskový mluvčí úřadu.
Energetický zákon dodavatelé nejčastěji porušují tak, že nedodrží stanovené kvality dodávek a služeb, chybují při registraci u operátora trhu (OTE ČR), odmítají sdělit datum ukončení dodávky nebo uvádějí nepravdivé a neúplně údaje během změny dodavatele, a tím spotřebitelům komplikují život.
Pokutování dodavatelů uvítaly spotřebitelské organizace, mezi jinými například dTest. „Dozorový orgán rozhodnutím jasně ukazuje, že určitá forma jednání se spotřebiteli je nepřípustná, a je ochotný za ni uložit citelnou sankci. Zpráva ze strany ERÚ je jasná: Když budete používat nekalé obchodní praktiky a klamat zákazníky, musíte počítat s tím, že to bude mít následky,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Tisíce pochybení naráz
Případy, které regulátor poslední dobou řeší, se liší složitostí i rozsahem. Některé kontroly a správní řízení se podle úřadu týkají jednotlivců, u jiných prý jde o tisíce pochybení naráz. A liší se i přístup dodavatelů k rozhodnutí ERÚ. „Někteří dodavatelé přijmou verdikt první instance, jiní proti rozhodnutí podávají rozklad a proti jeho výsledku, byť pravomocnému, se brání soudní cestou,“ dodává Michal Kebort. Proto řízení trvají různě dlouhou dobu. Některé sankce nabydou právní moci za několik týdnů, jindy se věc táhne i několik let.
Vůbec největším trestem pro dodavatele je odebrání licence, bez ní zemní plyn ani elektřinu prodávat nesmí. Právě teď podle úřadu několik správních řízení, jejichž výsledkem by mohlo být odebrání licence, běží. „Do vynesení pravomocného verdiktu o nich ale nemůžeme hovořit,“ říká mluvčí ERÚ Michal Kebort a dodává: „Že jde o krok velmi komplikovaný, o tom svědčí například kauza, která se kvůli paralelně probíhajícím soudním sporům táhne déle než osm let.“
Odebrání licence je trest sice přísný, důsledky ale nakonec můžou být omezené, o licenci totiž potrestaný dodavatel může žádat znovu. „Přirovnat to lze k situaci, kdy by řidič mohl po odebrání řidičského průkazu zakrátko získat průkaz nový,“ říká mluvčí Kebort.
Zprostředkovatel horší dodavatele
Při potížích spojených s odběrem energií člověk většinou automaticky viní dodavatele. Bohužel je ale na vině často mezičlánek – zprostředkovatel, který je pověřený uzavíráním smluv mezi dodavateli a odběrateli. Na zprostředkovatele má ale ERÚ jen krátké páky: nevztahuje se na ně energetický zákon. Jako zprostředkovatelé se přitom mohou tvářit i dodavatelé, pokud na to přijde.
Proměňují se zároveň i praktiky, které prodejci energií používají. „Svoji práci se snaží zefektivnit. Tedy nejen minimalizovat riziko pokut za podomní prodej, ale také ušetřit za lidskou práci a získat zákazníka ideálně napořád. Kvůli regulaci přímého marketingu na úrovni samospráv, tedy zákazu přímého prodeje, může být ještě výraznější činnost call center,“ míní Petr Woff z portálu KupníSíla.cz.
Zkuste se dohodnout, úřad pomůže
Lidé, kteří se dostanou do sporu s dodavatelem, se mohou obrátit na Energetický regulační úřad nebo na Českou obchodní inspekci. „Pokud se na nás spotřebitel obrátí s jednoduchým podáním po telefonu, e-mailem či korespondenčně, odpovědi se dočká často ihned, respektive v řádu hodin. U složitějších dotazů odpověď limituje dodání podkladů, jejich rozsah a případně ochota dodavatelů ke spolupráci,“ uvádí Michal Kebort z ERÚ.
Úřad přitom nemusí hned trestat – k výsledku je možné dobrat se taky dohodou, se kterou úředníci můžou pomoct jako mediátoři. Odběratel kontaktuje úřad a jeho pracovníci pak osloví dotyčného dodavatele; řada z nich se chce profilovat jako společensky odpovědná firma, takže už mají různé ombudsmany a podobné instituce. S nimi je pak možné dojednat různá vstřícná řešení, třeba i odpuštění sankce, kterou dodavatel spotřebiteli vyměřil. Takový výsledek není podle úřadu sice pravidlem, ale není ani výjimečný.
A pak je tady ještě jedna možnost – mimosoudní řešení sporů, při němž úřad spotřebitelům také pomáhá. Průměrná délka mimosoudního řešení sporu na ERÚ většinou nepřesahuje čtyři měsíce. Dobrá zpráva je, že podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení není nijak zpoplatněné a není potřeba si na něj sjednávat advokáta. „Podnětů k zahájení mimosoudního řešení sporu jsme v loňském roce přijali 140 a pravomocně jsme rozhodli v 94 případech,“ uzavírá Michal Kebort.
Sdílejte článek, než ho smažem