Elektřinu a zemní plyn dnes prodává domácnostem a firmám kolem osmdesáti dodavatelů. Vedle tradičních velkých společností jsou to menší i větší energetické firmy. Ačkoli energii nakupují na stejných energetických burzách, prodávají ji za různou cenu, a to v závislosti na jejich marži nebo nákupní strategii. Ušetřit se proto pořád dá. Ne vždycky se ale nejlevnější řešení opravdu vyplatí.
Dvakrát počítej, jednou měň
Opatrnost je na místě vždy. U dodavatelů energií to platí dvojnásob. Když se v roce 2006 uvolnil trh a domácnosti si poprvé mohly vybrat dodavatele elektřiny, začali se – vedle solidních firem – postupně rojit i obchodníci s teplou vodou, jimž pomáhala zdatná výřečnost a nekalé obchodní praktiky. Z podpisu smlouvy mezi dveřmi příliš úspor nevzejde. Před změnou dodavatele je proto dobré hlavně počítat, číst a zjišťovat. „Ze všeho nejdřív se zaměřte na získání informací a srovnání uváděných cen. Informace najdete na internetových stránkách, můžete se obrátit i na firmy, které na požádání provedou individuální srovnání,“ doporučuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Další možností jsou on-line kalkulátory, které na vás porůznu vyskakují na internetu. Jenže ne všem můžete věřit. „Někdy na nich dochází k určité manipulaci s daty a postavením firem v žebříčku. Každý takový kalkulátor musí někdo financovat, a pokud do něj vloží peníze firma obchodující s energiemi, s největší pravděpodobností si bude chtít za každou cenu držet ve srovnání první místo. Navíc kalkulátory pravděpodobně záměrně neukazují menší dodavatele, důvodem může být nabídka nižších cen,“ dodává Lukáš Zelený.
Vedle běžných nabídek dodavatelů elektřiny nebo zemního plynu se objevují také elektronické aukce energií, do nichž se mohou zapojit domácnosti i firmy. Výhodou je, že dosáhnete na mnohem nižší ceny, než jsou běžně uvedené v ceníku, protože dodavatelé soutěží o velký balík spotřeby, a tak jsou ochotni jít s cenou dolů. I tady ale platí, že vedle solidních pořadatelů se snaží svůj kus urvat i méně poctivé firmy.
Potíž může být hlavně v tom, že když podepíšete přihlášku do aukce, někde je drobným písmem napsáno, že musíte s vítězným dodavatelem uzavřít smlouvu, nebo budete platit pokutu. Jenže pokud máte se svým dodavatelem sjednanou smlouvu na dobu určitou, nebude vás chtít pustit a začne přetahovaná kdo s koho. Obě strany po vás budou chtít pokutu a vyvléknout se z takové situace bohužel většinou bez zaplacení sankce nejde. Proto si vždy zjišťujte, jaké jsou podmínky aukce a co se v obdobném případě bude dít.
Stojí ta námaha za úsporu?
Změna dodavatele není sama o sobě náročná. Podepíšete smlouvu s novou společností, která za vás vyřídí výpověď a převede si vaše odběrné místo pod sebe. Pokud do procesu nevstoupí administrativní šiml, nepoznáte nic, kromě toho, že zálohy budete posílat na jiný účet, vyúčtování spotřeby přijde z jiné adresy a – v ideálním případě – ušetříte. Jak velké mohou úspory být?
Záleží na řadě proměnných. Na tom, jaká je vaše spotřeba (čím vyšší, tím víc můžete uspořit), jaké máte aktuálně sjednané ceny a jaké ceny si vyjednáte u nového dodavatele. Rozdíl je také v tom, zda řešíte změnu dodavatele elektřiny nebo zemního plynu. Protože zatímco cena elektřiny je z poloviny tvořená regulovanými poplatky, které budou stejné, ať jste u jakéhokoli dodavatele, v případě zemního plynu je to jiné – obchodní složka tvoří kolem 80 procent, takže šance na úspory jsou při porovnání cen plynu vysoké. Podívejme se příklady.
Jde o víc než o nízkou cenu energií
Ač je hlavním motivem ke změně dodavatele úspora, nižší cena by neměla být jediným kritériem. Při výběru nového obchodníka s energií by měly být v potaz brány také smluvní podmínky, bonusy nebo pověst dodavatele. A lidé se postupně učí posuzovat i tato kritéria. „Zajímají se o typ smlouvy nebo stabilitu společnosti. Už je pryč boom, kdy domácnosti odcházely od velkých dodavatelů. Stále častěji převádíme zákazníky i od alternativních dodavatelů zpátky k velkým společnostem,“ říká Tomáš Suchý z portálu Ušetřeno.cz.
To potvrdil i nedávný spotřebitelský výzkum, který si u výzkumné agentury Ipsos nechala na vzorku 2000 respondentů zpracovat společnost E.ON. „Z výzkumu vyplynulo, že 78 procent lidí u svých dodavatelů oceňuje především spolehlivost dodávek energií. Vracení přeplatků kvituje 64 procent zákazníků, zatímco 57 procent z nich oceňuje stabilní podmínky bez častých změn,“ upřesňuje výsledky průzkumu Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON Energie.
Lidé se také zajímají o možnosti vracení přeplatků nebo způsob, jakým s nimi dodavatelé elektřiny nebo plynu komunikují. Například informace o přerušení dodávek je důležitá pro 55 procent zákazníků. Dodavatelé o přerušení většinou informují pomocí SMS nebo e-mailů. Jen zlomek dodavatelů poskytuje zákaznickou linku, na kterou se lidé dovolají zdarma. Z velkých společností je to E.ON, z alternativních dodavatelů společnost Amper Market, Europe Easy Energy, Ray Energy nebo Vemex energie.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 2. 2017 10:10, Josef Kakavý
Toto je pěkný komentář.
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.