Zákon č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu nabyl účinnosti 31. 3. 2006 a od 1. 1. 2007 řízená deregulace začala. Současně s tímto zákonem byl novelizován také občanský zákoník (část vymezující práva, povinnosti a vztahy mezi pronajímateli a nájemníky) a zákon o sociální podpoře (příspěvky na bydlení).
Jak zákon vznikal?
O deregulaci se v České republice dlouho mluvilo, přesto se potřebný reformní krok od roku 1998 stále odkládal. Po řadě předložených návrhů se teprve v roce 2006 politici alespoň do určité míry shodli na návrhu předloženém Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). Ministrem MMR v době, kdy byl zákon o deregulaci schválen byl Radko Martínek, reprezentant ČSSD. V současné době je ministrem MMR Jiří Čunek z KDU-ČSL. Miroslav Kalous, který čeká na vaše otázky, byl na ministerstvu již za působení Petra Gandaloviče, oba jsou členy ODS.
Kdo odpoví na vaše otázky? |
|
Ing. Miroslav Kalous
se narodil 9. 6. 1965 v Ústí nad Labem. Vystudoval Vysokou školu zemědělskou v Praze. V současnosti je náměstkem ministra pro místní rozvoj pro finanční toky, bytovou politiku a cestovní ruch. V letech 2004 – 2006 byl primátorem města Plzně, předtím působil na plzeňském magistrátu jako náměstek. V dřívějších letech byl podnikatelem. |
Nejen ODS měla k zákonu vždycky výhrady
Připravili jsme pro vás sérii článků, pomocí nichž vás seznámíme s postojem jednotlivých institucí, které mají k deregulaci hodně co říci. Umožníme vám se zástupců zúčastněných stran zeptat na cokoli, co vás o deregulaci zajímá. Dnes začínáme Ministerstvem pro místní rozvoj, v příštích týdnech budeme pokračovat sdruženími, která zastupují pronajímatele, nájemníky s regulovaným nájemným či nájemníky s tržním nájmem (viz článek Platíme tržní nájemné, proč máme pykat?). |
ODS k zákonu o jednostranném zvyšování nájemného prosadila jeden pozměňovací návrh. Konkrétně se jednalo o vypuštění dvou paragrafů občanského zákoníku, které měly platit až do roku 2011 a umožnily by regulovat i nájmy sjednávané zcela volně. ODS měla k zákonu i další výhrady, např. podle názoru senátora Miroslava Škalouda nemá použitý průměr ceny nemovitostí za danou lokalitu s její reálnou cenou nic společného (pozn. tyto ceny vycházejí ze statistik Ministerstva financí). Více viz článek S deregulací nájemného je nutné začít, přestože zákon obsahuje chyby. Asi vůbec nejčastějším slovem, které v Senátu při projednávání zákona padlo, bylo slovo kompromis. Nesporný vliv na tom, že byl zákon přijat, měla kritika Ústavního soudu, který stávající stav věci označil za protiústavní a zkritizoval (ne)činnost našich zákonodárců.
Jak vidí deregulaci Kalous
Kalous předpokládá, že v roce 2010 se trh s byty v České republice uvolní. A v současné době platný zákon o postupném zvyšování nájemného vnímá jako jeden z nástrojů pro dosažení tohoto cíle. Podle Kalouse na sliby o tom, že byty s regulovaným nájmem budou navždy levným bydlením pro určitou skupinu nájemníků, v současné době doplácí právě nájemníci sami. "Je totiž jasné, že pokud by deregulace nastartovaná v roce 1992 nebyla v roce 1998 přerušena, proces narovnání trhu s byty by byl podstatně plynulejší a lze předpokládat, že Česká republika by dnes nemusela čelit stížnosti před Evropským soudem pro lidská práva," uzavírá Kalous.
Ptejte se Miroslava Kalouse!
Své dotazy můžete vkládat sem, a to až do středy 17. 1. 2007. Otázky panu Kalousovi budeme průběžně zasílat a jeho odpovědi najdete na naší hlavní stránce za týden, tedy ve středu 24. 1. 2007.
Deregulace v praxi
Základní princip deregulace nájemného je asi jasný každému z nás. Obsahuje ho již zmíněný článek Deregulace začala, nájemné poroste i o více než 30 %.
Obecná informace o principu deregulace je však nejspíš dostačující pouze pro lidi, jichž se zvyšování nájemného osobně nedotkne. Pronajímatelé a nájemci budou potřebovat i další praktické informace. Využijte proto příležitost zeptat se. Víte např. co potřebujete vědět, abyste správně vypočítali nájemné? Kde a jak hledat výchozí hodnoty pro výpočet aktuálního nájemného a kdy budou tyto údaje aktualizovány? Co je to podlahová plocha bytu či jak započítat zkosené stropy nebo i zasklenou lodžii? Jaký vliv má na výši nájemného kategorie bytu? Jak a kdy musí pronajímatel zvýšení oznámit? Jak se bránit, když pronajímatel napočítá víc, než by měl? Jak konkrétně se deregulace promítla do občanského zákoníku a zákona o sociální péči? Je třeba se obávat výpovědi? Kdo má nárok na příspěvek na bydlení?
Mnoho odpovědí na tyto otázky najdete v článcích, které jsme na našem serveru publikovali již dříve (viz sloupek), ale možná máte i jiné dotazy.
Týká se vás deregulace osobně? Porozuměli jste všemu? Víte, jak máte v souladu se zákonem postupovat jako pronajímatel či jako nájemník?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 1. 2007 10:51, Danuše Wranová
Petulko, nejste agresivní, takže smírně. Jste typická oběť bytové politiky tohoto státu, kdy jsou regulování nájemci stále ujišťování nezodpovědnými politiky a St. Křečkem a spol. , kde jsou i důvody jeho hamižnosti, že jste se svými požadavky v právu. Na tom, co jste uvedla, je jasně vidět, jak tato politika škodí i vcelku normálním lidem. V mém domě by byla moje rada taková, že bych vám nabídla menší byt s přiměřeným nájemným a řádnou smlouvou, nebo bychom takový byt společně hledali jinde. Za majitelem zajděte a pokuste si to vysvětlit, o odstupné nežádejte, mě takový požadavek hrozně vždy navzteká a pak už nejsem přístupná ničemu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 1. 2007 11:55, lubik
Omlouvám se. Jde o ustanovení zákona o rodině (a je to skutečně povinnost), ale za porušení (podobně jako u nevěry ap.) nehrozí žádná sankce, čili je to možné a paní si nevymýšlela. Kdyby však jeden z manželů (což není tento případ) užíval najemní byt, tak by to mohl být i důvod výpovědi. Zajímavé by bylo i posouzení zda žijí manželé ve společné domácnosti nebo ne.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (63 komentářů) příspěvků.