Přinášíme vám další možnost "rozhovoru" s mužem, který se dotýká vašich peněz. Pro inpiraci přidáváme krátké představení obchodní činnosti Modré pyramidy a pár novinek z posledních dnů.
Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s. (do konce roku 2004 pod názvem Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky, a.s.) (profil, názory) dosáhla v roce 2004 v oblasti úvěrů 35% nárůst. Podle Guido Lohmanna, předsedy představenstva a ředitele Modré pyramidy tomu napomohlo přebudování produktové nabídky. Získání úvěrů se tak se tak stalo jednodušší, srozumitelnější a dostupnější. Zpracování žádosti o úvěr trvá v průměru méně než 10 dní a všechny překlenovací úvěry je možné získat s nulovou akontací.
"Restrukturalizována byla také vlastní odbytová síť, přičemž zlepšená kvalifikace našich spolupracovníků a kvalitní IT podpora ještě více zlepšily kvalitu a komplexnost našich služeb. Modrá pyramida tak podstatně přispěla k získávání a renovaci vlastnického bydlení v České republice," zdůraznil ředitel třetí největší české stavební spořitelny.
Kdo zodpoví vaše otázky? |
|
Dipl. Bw. (ADG) Guido Lohmann, předseda představenstva, ředitel Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s.
Absolvoval studium podnikové ekonomiky na "Verwaltungs- und Wirtschaftsakademie" v Essenu a studium bankovnictví na Akademii Deutscher Genossenschaften v Montabaur. Od roku 1984 působil v bankovním sektoru v Německu, z toho posledních deset let v různých vedoucích pozicích (Volksbank, Westfälischer Genossenschaftsverband). Od roku 1999 působí ve finanční skupině BHW. V BHW Bausparkasse AG zastával funkci ředitele pro oblast úvěrových obchodů. Za jeho působení se tato společnost stala v Německu jedničkou na trhu financování soukromých bytových potřeb. Od roku 1992 přednáší hospodářské vědy a bankovnictví na Bankakademie a BankCOLLEG v Dortmundu a Münsteru. Od 1. ledna 2004 je předsedou představenstva a ředitelem Modré pyramidy stavební spořitelny, a.s. |
Nejen zisky…
Výše zmíněný pozitivní výsledek je však dotčen mimořádným nápravným opatřením, které bylo objasněno vedením banky.
V posledních týdnech roku 2004 a na začátku letošního roku vrátila Modrá pyramida svým klientům téměř 120 miliónů korun za neoprávněně účtované úhrady za vedení účtu stavebního spoření. K vracení této úhrady dochází u smluv o stavebním spoření, které byly uzavřeny v období mezi 26. říjnem 1995 a 30. červnem 1999 v rámci tzv. programu Junior. V něm byly pro mladé lidi do 26 let smluvně zakotveny nulové poplatky. Tyto účty však byly v minulosti nesprávně zatěžovány úhradou za vedení účtu stavebního spoření, která platí až pro smlouvy uzavřené od července 1999 v rámci stejnojmenného programu Junior.
Předseda představenstva Modré pyramidy zásadně odmítl jakékoli spekulace o spojování přijaté nápravy v rámci programu Junior s případnou mnohamilionovou pokutou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. "V hospodářském výsledku společnosti za rok 2004 jsme ve smyslu péče řádného hospodáře vytvořili rezervu, avšak zároveň jsme podali rozklad proti rozhodnutí 1. instance. Vyčerpáme všechny právní možnosti, abychom zabránili cenové regulaci ze strany úřadu," zdůraznil Guido Lohmann.
Poplatky? V duchu zamýšlených změn a ještě dál
Šéf stavební spořitelny oznámil zásadní novinku pro klienty ohledně poplatků za vedení spořícího i úvěrového účtu. Modrá pyramida garantuje, že tyto poplatky až do roku 2010 oproti stávající úrovni nezvýší. To se týká jak bezmála jednoho miliónu současných smluv, tak všech smluv o stavebním spoření a úvěrových smluv, jež budou uzavřeny do konce roku 2005. Poplatek za vedení účtu, spořícího i úvěrového, tak nepřesáhne současných 25 Kč měsíčně, přičemž poplatek za evidenci úrokového zvýhodnění nebude od roku 2005 účtován.
Poplatková politika svým způsobem vychází ze zamýšlené novely zákona o stavebním spoření a poplatky dokonce fixuje úplně, čímž jde nad rámec zákonných povinností. Otázkou je, zda nemůže dojít k již známému triku s dodržením slibu o zachování poplatků na straně jedné a zavedení poplatků nových. To už tu skutečně bylo. Necháme se překvapit. Ovzduší v aréně stavebního spoření postupně houstne, a tak doufejme, že vydělají klienti.
Inspirace
Z problémů, kterým jsme se v poslední době věnovali, připomínáme: Ministerstvo financí plánuje novelu zákona, ve které má přikázat stavebním spořitelnám, aby při podpisu smlouvy informovali klienta o tom, jak budou vypadat poplatky na celý spořící cyklus. Proč jsou u nás tak málo rozvinuté úvěrové obchody ve srovnání s Německem a Rakouskem? Umějí stavební spořitelny vůbec půjčovat a podporovat bydlení, nebo je na vině příliš striktní legislativa (viz článek Jsou stavební spořitelny líné s lidmi stavět?)? Minulý týden jste si také mohli přečíst o tom, zda je výhodné navyšovat cílovou částku u starších smluv (Navýšení cílové částky vás může přijít draho). Je tento krok férový, nebo je to jen slabší odvar některých neférových přístupů? Má stavební spoření budoucnost? Státní příspěvek je u nás podstatně vyšší než v zahraničí. Je to dobré, nebo nutné?
Rozhovory na Peníze.CZ |
Které osobnosti (nejen) finančního světa jste už vyzpovídali? Podívejte se na Rozhovory Penize.CZ
Máte-li tip na zajímavou osobnost, která by neměla v našem seriálu rozhovorů chybět, nebo téma, kterého by se měl rozhovor týkat, pište nám své náměty sem.
|
Máte chuť se zeptat nejen na problémy Modré pyramidy, ale zejména na obecné otázky stavebního spoření?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 1. 2005 13:56, Mokrý
Dobrý den,
připojuji se s otázkou. Bydlím v Brandýse, přišel mi dopis, že místní pobočka se ruší, místo toho vzniká jakési "středisko podpory úvěrů". Znamená to, že provize za sjednání (až 1% z cílové částky) se snižují a více budete agentům platit za to, když klienta dovedou k úvěru? Jaké jsou současné provize pro nejčastější typ agenta ve vaší obchodní službě, tj. kolik procent z cílové částky za uzavření smlouvy?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 1. 2005 20:27, Radim
Přesně tak, podle mě by trhu docela pomohla zákonná možnost migrace mezi stavebními spořitelnami. Nedávno jsem s velkým podivem četl tady na serveru, že u penzijního připojištění je (e)migrace možná. Další věcí je fixní úrok při spoření, např. dříve 4% a dnes 2%. Nebylo by lepší, aby i stavební spořitelny zhodnocovaly své vklady klientů pomocí investic např. do dluhopisů?? Výsledkem současné politiky stavebních spořitelen je, že klinti jsou spíše OTROCI, než-li zákazníci. Myslím si, že je nejvyšší čas úplně celé "stavební spoření" přestavět, tak aby to byl komplexní bankovní produkt a ne takováto státem podporovaná šaškárna...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.