Představenstvo Kofoly navrhne ze zisku za rok 2024 vyplatit dividendu ve výši 21 Kč na akcii před zdaněním. Na dosud rekordní dividendu se mohou těšit i drobní akcionáři – s akciemi Kofoly se obchoduje na pražské burze.
Dividendu ještě musí potvrdit valná hromada 25. června. Rozhodným dnem bude podle návrhu představenstva 4. červenec – podíl na zisku dostanou akcionáři, kteří budou akcii držet k tomuto datu.
Z částky 21 Kč odečte Kofola nejen srážkovou daň, ale také zálohu na dividendu v hrubé výši 7,50 Kč na akcii, kterou už akcionářům vyplatila loni na podzim. Nově tak dostanou 13,50 Kč před zdaněním.
Pokud ji podle očekávání potvrdí valná hromada, bude celková dividenda Kofoly za rok 2024 výrazně vyšší než v předchozích letech. Obvykle totiž dosahovala 13,50 Kč před zdaněním (ze zisku za roky 2023, 2022, 2020, 2019, 2018 a 2016), jen jednou byla vyšší (za rok 2017) a jednou nižší (za rok 2021).
Skupina Kofola vedle stejnojmenného nápoje zahrnuje také značky jako Korunní, Ondrášovka, Rajec, Jupí, Vinea, Semtex nebo Kláštorná Kalcia. Patří do ní také Ugo (čerstvé šťávy a saláty), Leros (bylinné směsi a čaje), pivní značky Holba, Zubr a Litovel (Pivovary CZ Group) nebo slovinská společnost Radenska a chorvatská Studenac.
Na volném trhu se obchoduje s více než čtvrtinou (27,28 %) akcií Kofoly. Většinový podíl (67,22 %) drží společnost Lykos alfa, za níž stojí rodina Samarasových a René Sommer, René Musil a Tomáš Jendřejek.
Tržby celé skupiny loni stouply meziročně o 27,5 % na 11,08 miliardy korun. Ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisy vzrostl o 47,7 % na 1,85 miliardy korun. Ještě výrazněji stoupl čistý zisk: na 601 milionů z předloňských 340 milionů.
„Naše hlavní nápojové divize v Československu a na Jadranu se výrazně přiblížily úrovním ziskovosti před covidem,“ chválí si úspěšný rok šéf skupiny Jannis Samaras ve výroční zprávě.
Rok 2025 však podle Samarase nebude jednoduchý. Připomíná, že Slovensko od ledna zavedlo daň z cukru, firma kvůli tomu očekává pokles prodeje o přibližně desetinu. „Daň je vysoká, nemotivuje výrobce ke snižování obsahu cukru a jejím hlavním efektem je prostě zdražení výrobků pro konečné spotřebitele. Je také nespravedlivé, že další sladké výrobky, jako jsou čokolády a cukrovinky, jsou od daně osvobozeny,“ píše Samaras a obává se, že podobný trend se objeví i v Česku a Slovinsku.
Začátek roku podle šéfa Kofoly přinesl „ochlazení spotřebitelské nálady“. „Tento trend pečlivě analyzujeme a v reakci na to připravujeme úpravy na straně nákladů,“ dodává Samaras.
Vadí mu také, že česká vláda zatím ve sněmovně neprosadila zavedení zálohového systému na plastové lahve. „Chceme recyklovat vlastní obaly a znovu je použít pro vlastní výrobu. Nechceme o to smlouvat, jak je tomu v dnešním systému. Chceme, aby nám spotřebitelé vraceli lahve, abychom je mohli znovu zpracovat,“ píše Samaras.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu UK v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku Aktuálně.cz,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem