Je pomoc s převodem účtu, kterou nově nabízí GE Money Bank, legální?

Je pomoc s převodem účtu, kterou nově nabízí GE Money Bank, legální?
Kampaň, kterou začátkem února spustila GE Money Bank, rozpoutala vlnu diskuze o legálnosti nabízené služby. Do GE se "opřela" nejen média, ale také konkurenční banky v čele s Poštovní spořitelnou. Poštovní spořitelna upozorňuje na možná rizika spojená s převodem účtu a požaduje, aby se GE zaručila ke kompenzaci případných ztrát. GE striktně odmítá, že její model je pro klienta rizikový, a ohání se souhlasem ČNB. Pojďme se na celou kauzu podívat blíže.

GE Money Bank (profil, názory) (dále GE) na sebe výrazněji upozornila již loni, a to zavedením služby konsolidace půjček (splacení starých úvěrů jedním novým). Už tehdy GE při propagaci nešetřila superlativy a ani penězi – možná si ještě vzpomínáte na slogan "Přivítejte se s penězi, se kterými jste již nepočítali!" a televizní reklamu, ve které si mladá dívka dává v parku rande s tisícikorunou. Zda je konsolidace výhodná, či nikoli ponechme tentokrát stranou (tento produkt jsme zkoumali v článku Vyplatí se splatit staré úvěry jedním novým?). Jisté však je, že ačkoli GE tento produkt inzerovala jako inovativní či unikátní novinku, nebyla první bankou, která s konsolidací půjček na český trh přišla a samotný produkt byl spíše než inovativní jen jinak pojmenovaný (jedná se de facto o standardní spotřebitelský úvěr).


Mnoho povyku pro nic?


Konkurenční banky o kvalitě nově služby GE Money Bank pochybují.

V podobném duchu GE navázala i letos. Ke službě "Pomoc s převodem účtu" a kontům řady Genius (s měsíčním paušálním poplatkem namísto poplatků za jednotlivé služby a transakce)  banka spustila masivní reklamní kampaň, která na potenciální klienty "útočí" z televize, rádia, tisku i propagací na ulicích – tentokrát z lékařského prostředí a pod heslem "Placení poplatků škodí vám i vašim bankovkám". Údajně se opět jedná o převratné novinky, které "ozdraví český bankovní trh". Konta s paušálem namísto poplatků však nabízí Živnostenská banka (profil, názory) již od roku 2003 a i další banky mají podobnou nabídku ve formě tzv. produktových balíčků.

Poštovní spořitelna (profil, názory) (dále PS) rozporuje nejen legálnost pomoci s převodem účtu, ale také inzerovanou výhodnost kont řady Genius (GE nabízí fyzickým osobám konto Genius Active za 119 Kč měsíčně nebo Genius Active+ za 169 Kč měsíčně a podnikatelům pak konto Genius Business Active za 159 Kč či Genius Business Active za 349 Kč). Nechala si společností Scott & Rose vypracovat analýzu, ze které vyplývá, že průměrně aktivního klienta může stát vedení konta Genius Active více než avízovaných 119 Kč za paušál. Ten totiž nezahrnuje např. pojištění platební karty proti zneužití (pro 2 karty, které GE v rámci paušálu nabízí zdarma, to je 38 Kč), ani výběr na pobočce (60 Kč) či z cizího bankomatu (35 Kč). Pokud si tedy klient GE obě karty vyzvedne a pojistí a jednou za měsíc vybere peníze na pobočce či v cizím bankomatu (což se vzhledem k tomu, že GE má např. v Praze zatím jen 50 bankomatů, může snadno stát), zaplatí podle společnosti Scott & Rose namísto 119 Kč rázem 252 Kč. Paušál ve výši 119 Kč nebude zvlášť výhodný ani pro méně aktivní klienty.


Změna banky: skutečně stačí jedna na návštěva pobočky?

Služba "Pomoc s převodem účtu" je sice na českém bankovním trhu skutečnou inovací, ale jak již bylo naznačeno v úvodu, naráží na odpor konkurenčních bank a záchrana tisícikoruny "alergické na poplatky" možná nebude tak snadná, jak GE inzeruje. Podle sdělení banky pro přechod k GE stačí jedna návštěva pobočky (a předložení několika dokumentů – občanský průkaz a další doklad totožnosti, poslední 3 výpisy z účtu u stávající banky, adresu zaměstnavatele a datum výplatního dne, k SIPO pak spojovací číslo a k inkasu název a adresu inkasních společností). GE pak slibuje zařídit veškeré formality související se změnou banky a obstarat veškerou korespondenci s bankami a ostatními společnostmi. Hned při spuštění této služby GE ujišťovala, že je v souladu s platnou legislativou a podle platných norem mají banky klientovi změnu finančního ústavu umožnit.

Např. Česká spořitelna (profil, názory), Komerční banka (profil, názory) či Raiffeisenbank (profil, názory) se však shodně vyjádřily, že účet klientovi zruší pouze pokud osobně navštíví pobočku nebo na základě notářem ověřené plné moci. Žádost poslanou do GE nebudou akceptovat. "Podle našich pravidel může s účtem nakládat jen klient, disponent nebo někdo, kdo má od klienta plnou moc," říká Kristýna Havligerová z České spořitelny (ČS) a dodává: "Chráníme tím zájmy klientů". Podle Havligerové ČS podporuje mobilitu klientů, ale do budoucna bude třeba, aby se banky dohodly na jednotných pravidlech a odpovědnosti při mobilitě. Ještě ostřeji se ohradila Poštovní spořitelna (viz dále). Problém je v odlišném výkladu obchodního zákoníku. Otakar Schlossberger, finanční arbitr, k tomu uvedl, že postup GE sice není nezákonný, ale další banka jej nemusí uznat. Což konkurenční banky také dělají.

Speciál: Jak úspěšně uzavřít daňový rok 2006
Jak vypočítat daň z příjmů za rok 2006 a vyplnit daňové přiznání včetně společného zdanění manželů? Jak uplatnit tzv. výdaje paušálem? Na co si dát pozor, aby vaše peníze dorazily na úřad včas a bez sankcí? Jak se přiznat k dani elektronicky? Jak vyplnit Přehled pro zdravotní pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení a jak spočítat výši nových záloh? Kde získat interaktivní formuláře? Odpovědi na tyto a mnohé další daňové otázky naleznete v našem novém speciálu Jak úspěšně uzavřít daňový rok 2006.


Poštovní spořitelna oficiálně požaduje po GE záruky

Poštovní spořitelna nejprve média informovala, že postup GE považuje za rizikový pro klienty. Hlavní riziko podle ní spočívá v tom, že pravidelné platby (trvalé příkazy a inkasa) GE nemusí vyřídit včas a klientovi tak vznikne škoda. Dále upozornila na nebezpečí předání velmi citlivých údajů o svém bankovním účtu třetí straně nebo skrývání některých poplatků či podmínek služby. Vzápětí PS navrhla postup (viz sloupek), který by měl případná rizika ošetřit. Svůj návrh PS odeslala GE formou oficiálního dopisu a nyní čeká na její vyjádření. "Chceme prosadit model záruk, kdy by nová banka ručila za to, že bude klientovi kompenzovat všechna rizika spojená s případným zneužitím prostředků během zprostředkovaného transferu," říká Miroslav Seidl, obchodní ředitel PS.

Návrh Poštovní spořitelny na pravidla pro zajištění bezpečného a transparentního přechodu klientů do GE Money Bank
GE Money Bank, která za klienta bude vyřizovat přestup:
  • na sebe přímo a bez protestu převezme kompenzaci všech eventuálních rizik spojených s případným neoprávněným odsátím prostředků během zprostředkovaného transferu,
  • nahradí jakékoliv jiné škody spojené s tím, že klient nebude mít kontrolu nad použitím svého podpisového vzoru,
  • uhradí veškeré náklady na reklamace klientů s přechodem spojenými,
  • poskytne klientovi informace o všech nákladech spojených s přechodem,
  • poskytne klientovi informace o všech nákladech spojených s běžným účtem a nebude klientům žádné informace týkající se poplatků zatajovat – klient tedy dostane informace i o cenách služeb, které do inzerovaných balíčků nejsou zahrnuty a které klientům může banka účtovat (např. poplatek za výběr hotovosti na přepážce apod.),
  • poskytne klientovi plné informace o rizicích spojených s předáním podpisového vzoru jiné osobě a o rizicích spojených s neprovedením pokynů.

Pochopitelně jsme se GE zeptali, jaký názor má na tuto iniciativu PS. Podle Evy Chaloupkové, tiskové mluvčí banky, GE striktně odmítá nařčení, že její model je pro klienta rizikový. "Předtím, než jsme uvedli novinky na trh, jsme je podstoupili právním analýzám a provedli jsme pilotní provoz, abychom vyloučili jakékoliv případné nedostatky," komentuje Chaloupková a uzavírá slovy: "Doposud získané zkušenosti svědčí o opaku a potvrzují spokojenost klientů".  Jinými slovy, vypadá to, že GE požadavkům PS zatím vyhovět nehodlá.

GE také uvedla, že ani ČNB na jejím postupu neshledala žádné pochybení. Pro ČTK se ovšem ČNB vyjádřila ve smyslu, že v této věci nevznesla žádné námitky, jelikož jí to nepřísluší. A bankám vzkázala, že pokud se cítí poškozeny, o sporu může rozhodnout pouze soud. Je docela dobře možné, že celá kauza s převodem účtu skutečně u soudu skončí. Pomoc s převodem účtu sice legální je, ale banky mají právo se ohradit.

Necháme na vašem uvážení, nakolik to banky myslí se svými klienty dobře, a nakolik je jejich reakce vyvolána strachem z případného odlivu klientů, kteří reklamě podlehnou a skutečně přejdou k GE. Podle informace GE klienti zájem o pomoc s převodem účtu i o nová konta zpoplatněná paušálem mají - za první 3 týdny GE otevřela účty pro téměř 13 000 nových klientů.

Zaujala vás nabídka GE Money Bank nebo jste vůči ní spíše skeptičtější? Je pro vás pomoc s převodem účtu motivací ke změně banky? Vnímáte paušální poplatek jako transparentnější než účtování za jednotlivé transakce a služby?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 47 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 2. 2007 11:33, Irča

Jako legální možná ano,ale poplatky při vybírání z bankomatů jsou tak vysoké,že budu ráda,až půjčku u této společnodsti doplatím a zůstanu věrná pouze své POŠTOVNÍ SPOŘITELNĚ.

+52
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 2. 2007 19:03, Honza

Nabídka mě zaujala ale počkám si až bude mobilita účtu jako v případě telefonního čísla, měnil jsem z Eurotelu na T-Mobile a nakonec to taky všechno šlo a jednoduše... :)
honza
PS: i když eurotel moc nechtěl a jednou mě to shodil... :) údajně z technických duvodu

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (47 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Bankovní poplatky tvoří třetinu zisku bank

23. 1. 2007 | Patrik Nacher | 4 komentáře

Bankovní poplatky tvoří třetinu zisku bank

Z hlediska celkového zisku tuzemských bank mají bankovní poplatky významné postavení. Od roku 2004 sice jejich podíl mírně klesá, ovšem stále tvoří až 1/3 a jsou v celkovém "portfoliu"... celý článek

Družstevní záložny: máme dnes důvod se jich bát?

20. 11. 2006 | Patrik Nacher | 1 komentář

Družstevní záložny: máme dnes důvod se jich bát?

Víte, že kampeličky jsou pojmenovány po lékaři Kampelíkovi? Víte, že vkládat do nich peníze je v dnešní době již bezpečné stejně jako v případě bank? A víte, že správa finančních prostředků... celý článek

Ušetřete na bankovních poplatcích: zrušte papírový výpis

8. 9. 2006 | Martin Zika

Ušetřete na bankovních poplatcích: zrušte papírový výpis

Platba za papírový výpis z účtu patřila k nejkritizovanějším položkám bankovních sazebníků. Některé banky už ale konečně umožňují papírový výpis zrušit a objednat si elektronický. Díky... celý článek

Poslali jste peníze na chybný účet? Co teď?

29. 8. 2006 | Kateřina Boušová | 15 komentářů

Poslali jste peníze na chybný účet? Co teď?

Podařil se vám překlep v čísle účtu příjemce a řešíte, jak svou chybu napravit? Poradíme vám, do kdy je možné platbu stornovat, kolik storno stojí, jaké údaje banka ke stornu potřebuje... celý článek

Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit

11. 8. 2006 | Kateřina Boušová | 1 komentář

Zrušení poplatku za příchozí platby se může prodražit

Už tři české banky zrušily poplatek z příchozí platby. Konečně vstřícný krok směrem ke klientům bank, říkáte si? Omyl. Spolu se zrušením tohoto poplatku banky totiž provedly i další... celý článek

Partners Financial Services