Dokončení vašeho rozhovoru s Tomášem Prouzou zodpoví všechny otázky, které se týkaly aktuální diskuze kolem nové úpravy sektoru poskytování bankovních služeb a ochoty bank přistoupit na požadavky veřejností. Předchozí díl nazvaný
Jsem profesionální státní úředník, říká Prouza, který se věnoval ostatním problémům najdete zde.
Trpí banky, nebo jejich klienti?
Antonín Metlich
Dobrý den, v kauze bankovních poplatků se stále vynořují nové a nové požadavky obou/všech zainteresovaných stran. V bankovních domech odpovědi na tyto dotazy a návrhy řeší nejvyšší management, kdo je řeší např. na Ministerstvu financí? Je to Váš tým analytiků, nebo ona pětičlenná komise (řešící dalších 32 návrhů MF ke zlepšení situace klientů bank), kdo je jejím členem (úředníci nebo politici, a když tak kteří?)?
Tomáš Prouza: Jde stále o stejné materiály, které se postupně rozpracovávají tak, jak běží diskuze. Předpokládali jsme, že na ně bude schopna reagovat zejména Česká bankovní asociace, jejíž zástupce byl členem Expertní skupiny Ministerstva financí pro otázky bankovního sektoru (spolu se zástupci spotřebitelů a parlamentu). ČBA ale k diskuzi o řadě věcí nedostala od svých členů mandát, proto jsme se obrátili na jednotlivé banky. Bylo velmi poučné, že zatímco některé banky věcně argumentovaly a snažily se najít co nejlepší řešení, jiné nepodloženě strašily klienty a ty, kteří s námi byli ochotni komunikovat, označovali za zrádce bankovního sektoru.
Tak jako v každé firmě o strategických krocích rozhoduje nejvyšší vedení, tedy ministr. Konkrétní jednání poté vedu já a tým analytiků a právníků, řadu kroků konzultujeme s kolegy z jiných ministerstev financí a s významnými zahraničními organizacemi na ochranu spotřebitelů.
Josef Novotný
Pane Prouzo, návrhy na změny v oblasti poplatkové politiky bank považuji z většiny za nepřijatelný státní zásah do soukromého podnikání. Pokud by nějaký zákon přikazoval lidem používat bankovních služeb, chápal bych vaši snahu. Ale takhle ne. Nicméně bych rád slyšel Váš názor či vysvětlení. Děkuji, Novotný.
TP: Pokud si najdete čas na prostudování našich návrhů a konzultačního dokumentu (najdete je na webu Ministerstva financí
www.mfcr.cz
), zjistíte, že nenavrhujeme regulaci poplatkové politiky, protože poplatková politika je věcí bank. Změny, na které se soustředíme, je transparentnost služeb tak, aby měl každý klient srozumitelné, plné a pravdivé informace. Druhým tématem je srovnatelnost tak, aby si každý mohl jednoduše porovnat konkurenční nabídky. Třetím pak usnadnění odchodu od instituce, se kterou není klient spokojen. Věříme, že všechny tyto změny by měly podpořit stále nedostatečnou konkurenci na českém trhu. Za důležité považujeme také téma vzdělávání, což by opět mělo lidem pomoci umět si lépe vybírat a posílit tak tlak klientů na úroveň a cenu nabízených služeb.
Sulanský,
suky@volny.cz
Nebylo by jednodušší přestat chránit banky před konkurencí ze zahraničí? Banky EU provádí přeci převody mezi zeměmi EU (starými) za poplatky vnitrostátní, proč mají zase banky privilegia před jinými podniky, které jsou konkurenci vystaveny natvrdo? Asi by to nebylo to správné předvolební divadlo - "my těm bankám ukážem, voliči", ale na banketu se voličům společně s bankéři zasmějete, že?
TP: Banky před konkurencí nijak nechráníme, na českém trhu může už téměř rok a půl bez jakýchkoliv zábran působit kterákoliv banka ze kteréhokoliv státu Evropské unie.
Vámi zmiňované nízké ceny za platby v eurech se týkají pouze zemí eurozóny, nikoliv všech starých 15 členů EU. Základem tohoto nařízení je, že používají-li země jednu měnu, neměl by být rozdíl při převodu této měny na území jednoho státu nebo mezi zeměmi eurozóny. U nás toto pravidlo začne platit okamžikem přijetí eura. Příslušné nařízení ovšem platí pouze pro bezhotovostní převody, například výběr z bankomatu v jiné zemi eurozóny je i pro obyvatele eurozóny výrazně dražší než výběr doma. I proto se Evropská komise rozhodla retailovým bankovnictvím (a pojišťovnictvím) v následujících měsících intenzivně zabývat a hledat prostor pro posílení opravdu jednotného trhu s rovnými podmínkami a dostatečnou transparentností. A bankám se to nelíbí stejně intenzivně jako se jim nelíbí naše snahy o zprůhlednění českého trhu, protože tak přicházejí o pohodlné možnosti výdělku na úkor klienta.
Další balíčky, tentokrát otázek
Ivan Kytka
Uvažuje ministerstvo financí o tom, že by uložilo bankám a spořitelnám zrušit povinnost klienta hypotečního úvěrů u té které banky spořitelny také běžný účet?
TP: Ano, je to jeden z našich návrhů, protože si nemyslíme, že by měl být klient nucen v konkurenčním prostředí k nákupu určité služby, kterou nepotřebuje. Pro vedení běžného účtu v dané bance jako podmínky pro získání hypotéky není žádný důvod a vůči klientovi je to nefér.
Považujete průměrně úrokové sazby českých bank a stavebních spořitelen z hypoték, které jsou u tříletých fixů cca 1,5 % nad repo sazbou ČNB za přiměřené nebo spíše za odírání?
TP: Podle analýz, které máme k dispozici, tato úroveň zhruba odpovídá výši rizika a chybějící kreditní historii českých klientů. Pokud mi něco vadí, tak to jsou spíše povinné uzavírání dalších smluv (na běžné účty – viz výše), nezveřejňování RPSN u hypoték (což by ukázalo reálnou výši ceny za úvěr) a stále nepříliš dokonalá informovanost klientů o úvěrech. Existuje například mezinárodní doporučení pro to, jaké informace by měl klient před podepsáním úvěru na bydlení získat. U nás je ale dodržuje snad jediná banka…
Hodláte vyvinout větší tlak na to, aby banky snížily či zcela zrušily poplatky za výběr z bankomatu s ohledem na to, ze výběr peněz na pobočkách se v menších a odlehlých místech a vzhledem k otevírací době bank stává nedostupným?
TP: Výběr z bankomatu je bezpochyby služba jako každá jiná a pokud si srovnáte ceníky, vidíte, že některé banky používají levný výběr jako argument pro získání klientů. Jsme zpátky u konkurenčního tlaku – pokud tady bude existovat opravdová konkurence, půjdou ceny dolů i tady.
luckily@centrum.cz
* Proč chcete zavádět regulaci v bankovnictví? Regulace chování a regulace cen v jakékoliv podobě tu již jednou byla (před rokem 1991) a neosvědčila se!
TP: Proč se domníváte, že snaha prosadit co nejrovnější podmínky, větší srovnatelnost nabídek a ulehčení přechodu mezi konkurenty není správná? Vím, že se řadě bank nelíbí, protože si příliš zvykly na české prostředí s omezenou konkurencí, ale nyní je ta nejlepší šance věci změnit a učinit z českého trhu opravdu konkurenční trh, na kterém si může klient jednoduše vybrat a bez problémů v případě nespokojenosti odejít jinam.
* Proč raději netlačíte na zlepšení a zjednodušení přístupu občanů k službám konkurence v rámci EU?
TP: Jak by se podle Vás měla situace změnit? V České republice může působit kterákoliv banka z Evropské unie a Vy můžete mít účet, investovat či se pojistit kdekoliv v rámci Evropské unie. Jaké další zlepšení by Vám pomohlo?
* Jak jste ve své funkci dusud podpořil příchod dalších bank a finančních institucí na český trh pro zvýšení konkurence? Které instituce na váš popud na trh vstoupily?
TP: Omlouvám se, ale úplně nerozumím tomuto dotazu. Náš finanční trh je od našeho vstupu do Evropské unie plně otevřený a služby na něm již nabízí řada zahraničních institucí (ze známých například ohlásila svůj příchod banka Fortis, působí zde zahraniční pojišťovny, nabízí se téměř tisícovka zahraničních fondů…).
* Myslíte, že možnost srovnání poplatků a nabídky bankovních služeb nezávislými společnostmi (PENIZE.cz) občanovi nestačí? Musí to samé dělat na náklady účastníků trhu bankovní asociace?
TP: Nemusí, ale v řadě zemí se tak děje (někdy to dělá samoregulační organizace, někdy regulátor a někdy státní orgán věnující se ochraně spotřebitele). Ve všech těch zemích pro to mají řadu dobrých důvodů a myslíme si, že je má cenu následovat a diskutovat o tom, co českému spotřebiteli pomůže nejvíce. Srovnání například na finančních serverech jsou velmi užitečná, nezapomínejte ale na to, že řada lidí stále nemá přístup k internetu či jej neumí používat.
* U které banky máte veden svůj běžný / hlavní účet domácnosti. Jaké finanční instituce dále používáte pro spoření a investování? Uveďte je prosím jmenovitě. Děkuji za odpovědi a přeji vám další úspěšné působení ve státní službě pro občana.
TP: S dovolením nebudu dělat příslušným institucím reklamu :-)
Státní správa a daně
Karel Ltec, Ústí nad Labem
Dobrý den, pane náměstku, v současné době sleduji Vaši snahu o zlepšení postavení klientů bank a zajímalo by mě, co říkáte v této souvislosti na rozhodnutí pana Bednáře o zrušení pokuty stavebním spořitelnám? Děkuji za odpověď.
TP: Bohužel neznám důvody pro toto rozhodnutí na poslední chvíli a proto je nemohu nijak podrobně komentovat. Důležité ale je, že od 1. října začíná platit zákon, který tak dlouho kritizovanou praxi stavebních spořitelen neúměrně zvyšovat poplatky klientům, kteří nemohou odejít, zakazuje. A tato změna ve prospěch klientů je myslím mnohem důležitější než diskuze o výši pokuty.
Fredy
Dobrý večer pane Prouzo, mám též jeden dotaz. Vaše ministerstvo nedávno předložilo návrh úprav daně z příjmů fyzických osob. Myslíte si, že je to dobré řešení? Nemáte náhodou ještě něco v rukávu, před blížícími se volbami? Děkuji za odpověď a přeji úspěšné tažení proti finančním žralokům. Jen bych prosil abyste s vaničkou nevylili i dítě :-)
TP: Myslím, že každé snížení daní je dobré, stejně jako vím, že každé snížení daní je automaticky příliš nízké… Je samozřejmě k diskuzi, jestli snižovat daně rychleji a řadu plateb odsouvat do budoucna, osobně ale dávám přednost zodpovědnému přístupu. Je potřeba mít na paměti ještě jednu věc – dokud budou většinu rozpočtu tvořit mandatorní, zákonem dané výdaje, je prostor pro snižování daní poměrně malý…
Snažíme se nevylít s vaničkou i dítě a proto se o našich návrzích snažíme intenzivně diskutovat. Například všechny zákony o kapitálovém trhu, které jsme po mém příchodu loni v létě připravovali, jsme vystavili na web k veřejné diskuzi a získali několik zajímavých podnětů. Tento postup budeme držet i do budoucna. U bank je situace složitější, řada z nich diskuzi apriori odmítá a očekává, že silou zabrání jakékoliv změně. V takovém případě je diskuze obtížnější, ale i přesto se snažíme, aby probíhala a velká většina bank se jí účastní.
Rozhovory na Peníze.CZ |
Které osobnosti (nejen) finančního světa jste už vyzpovídali? Podívejte se na Rozhovory Penize.CZ
Máte-li tip na zajímavou osobnost, která by neměla v našem seriálu rozhovorů chybět, nebo téma, kterého by se měl rozhovor týkat, pište nám své náměty sem.
|
Jak se vám libily odpovědi náměstka ministra financí?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 9. 2005 12:57
To jenom dokazuje, že vedení běžného účtu k HÚ není třeba (banky mají pro agendu úvěrů vlastní účetní softwarové aplikace). Jenom vnucují zbytečný produkt klientům. Dnes jsem slyšel reklamu na rychlou půjčku od RB a ti k jejímu poskytnutí také nepotřebují vést běžný účet. Další důkaz, že to jde i bez účtu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
9. 9. 2005 8:00, maxmin
Z mé zkušenosti vím, že povinnost účtu se při žádostech o hypotéku moc nediskutuje. Podle zkušeností mých i přátel to bylo tak, že si vybíráte banku, absolvujete martýrium obcházení několika z nich, po nějaké době si vyberete podle podmínek hypotéky - a pak se dozvíte, že mimochodem je ještě potřeba tady mít účet. V tu chvíli už prostě nemáte chuť absolvovat vše znovu a prostě na to s pocitem okradeného raději kývnete. Banka vydělá - ale já si připadám jako okradený člověk, ne jako spokojený klient, který získal dobrou službu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.