Na obsluhu běžných účtů pomocí internetového bankovnictví si už většina klientů bank zvykla. Jak ale zareagují na možnost zřídit si přes internet úvěr nebo kreditní kartu?
O internet je zájem
Zvýšení zájmu o přímé bankovnictví zaznamenaly všechny banky (psali jsme o tom v článku Počet příznivců přímého bankovnictví roste). Není proto divu, že svou internetovou nabídku stále rozšiřují. Citibank (profil, názory) v listopadu loňského roku představila novou verzi internetového bankovnictví, která poskytla pohodlnější obsluhu osobních financí klienta. Umožnila totiž sledovat všechny transakce jak na běžném účtu, tak i na kreditní kartě a zároveň pohyby na termínovaných vkladech.
Nově také zákazníkům nabídla možnost objednat si on-line kreditní kartu (profil, názory) nebo Osobní půjčku (profil, názory). Je tedy první bankou, u které si tyto produkty můžete pořídit bez návštěvy pobočky. Předběžně si můžete přes internet sjednat půjčku i v
GE Capital Bank (profil, názory) nebo si ji zřídit v
eBance (profil, názory). V případě GE Capital Bank ale po jejím schválení musíte například přibližně do 14 dnů navštívit banku, předat a podepsat potřebné dokumenty.
Jaká je Osobní půjčka Citibank? |
bezúčelový spotřebitelský úvěr od 20 000 Kč do 1 milionu Kč |
splatnost od 6 do 48 měsíců |
možnost pojistit se proti neschopnosti splácet úvěr z důvodu smrti, invalidity nebo pracovní neschopnosti delší 30 dnů |
není povinnost mít u banky otevřený běžný účet |
věk 25 až 65 let |
čistý měsíční příjem 12 000 Kč, potvrzení o zaměstnání a výši příjmů nebo kopie posledního daňového přiznání |
pevná telefonní linka domů nebo do práce |
Všechno je předběžné
Proces je jak u objednávání kreditní karty tak Osobní půjčky obdobný. Klient vyplní základní kritéria do internetového formuláře. Systém vyhodnotí jeho žádost a poskytne mu předběžné vyjádření. Zároveň si zákazník může určit, jak a kdy si přeje být kontaktován. Call centrum dohodne se zájemcem dle jeho časových možností schůzku za účelem sepsání příslušné smlouvy a převzetí požadované dokumentace.
"Zájemce není nucen navštívit naši pobočku, zástupce totiž přijde za ním," vysvětluje Andrea Machálková z tiskového oddělení banky. "V případě schválení žádosti o kreditní kartu a jejího vydání je mu zaslána poštou. Osobní půjčka je zase zaslána na klientův účet, který si zvolil." Veškeré podmínky pro získání kreditní karty nebo úvěru se neliší od standardních požadavků, kdy o ně klient žádá na pobočce (více viz sloupky vlevo a vpravo).
Jednu novinku tu přece jen najdeme, je určena držitelům kreditních karet. Ti si mohou vedle základních funkcí přímého bankovnictví, jako je například zjištění aktuálního zůstatku na kartě nebo volného limitu, změnit PIN své karty.
A jak jsou tyto operace zabezpečeny? Podle Machálkové jde při žádosti o půjčku nebo kreditní kartu o zabezpečenou internetovou komunikaci mezi peněžním ústavem a prohlížečem klienta podle standardů Citibank. Pro změnu PINu pak o zabezpečenou komunikaci podle standardů banky, která je stejná jako pro uživatele internetového bankovnictví. Co to znamená? Ověřování oprávněnosti přístupu uživatele se děje pomocí mechanismu "dotaz - odpověď", který zajišťuje, že PIN pro přístup do Citibank Online nikdy neprochází veřejnou sítí, a to ani v zašifrované podobě.
Jaká je Citibank kreditní karta? |
do konce ledna 25 % ročního poplatku (250 Kč za stříbrnou a 500 Kč za zlatou kartu) |
pokud utratíte 3 000 Kč v prvních 3 měsících, roční poplatek vrácen |
51 dní bezúročného období |
kreditní limit ve výši až trojnásobku čisté měsíční mzdy (stříbrná karta limit minimálně 18 000 Kč, zlatá 135 000 Kč) |
měsíční minimální splátka 5 % z nesplacené výše půjčky v daném měsíci |
vyšší bezpečnost lze zajistit umístěním fotografie a podpisu na přední stranu karty |
roční úroková sazba 26,4 % |
výběr z bankomatu je zpoplatněn 3 % z vybírané částky (minimálně 70 Kč) |
O úspěšnosti nové nabídky nechce banka mluvit, podle Machálkové jde o důvěrné informace. V tiskové zprávě z minulého týdne však banka uvedla, že přes internet prodala stovky kreditních karet.
Vše se musí vyzkoušet
Produkty jsme si zkusili přes internet objednat. Na internetové stránce banky, kde si lze přečíst podrobné informace, jsme v pravém horním rohu našli rámeček s textem "Požádejte si o kreditní kartu/Osobní půjčku on-line". Po zvolení této možnosti se otevře nové okno, v němž dojde k prověření bezpečnosti.
Pokud je vše v pořádku, můžete pokračovat dále. Zobrazí se vám stránka s jednoduchým formulářem, do kterého se musí zadat jméno a příjmení žadatele, věk, zaměstnání, výše měsíčního příjmu, elektronická adresa, číslo mobilního telefonu a poštovní adresa. Po odeslání tohoto formuláře se otevře okno s gratulací k předběžnému schválení žádosti. Zákazník se také dozví, že ho do dvou dní kontaktuje zaměstnanec banky a domluví s ním místo setkání s finančním konzultantem.
Do dvou dní nám pracovník banky opravdu zavolal. Ani v jednom z kroků jsme si ale nemohli určit, jak a kdy si přejeme být kontaktováni.
V každém případě je tato nová služba další krokem ke zpříjemnění kontaktu klienta s bankou. Byť nelze celou proceduru provést přes internet, zákazník si může oba produkty zařídit třeba z domova, aniž by musel navštívit pobočku banky.
Co si o této službě Citibank myslíte? Využili byste ji? Proč? Považujete tuto nabídku za vstřícný krok ke klientovi nebo pouze za marketinkový trik jak přilákat nové zákazníky?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 1. 2004 16:25, David
Proč žádná z bank neuvede u svého produktu RPSN? nebo už ten zákon neplatí?
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.