Jak se HVB (ne)mění

Jak se HVB (ne)mění
Od února zasedá v čele HVB Bank nový ředitel poté, co mateřská HVB Group zahájila transformační program. Změní se nějak podoba čtvrté největší banky v ČR?

Uzavřením fúze HypoVereinsbank a BankAustria/Creditanstalt vstoupila evropská bankovní skupina HVB Group do další fáze vývoje. Nyní se budou realizovat synergie, které byly motivem fúze, a které vyplynou z propojení korporátních a retailových aktivit. Skupina pro tento rok vyhlásila transformační program, jehož cílem je hlubší integrace jednotlivých součástí koncernu a od nehož si slibuje především snížení nákladů a zvýšení zisku. Po zkušenosti s problematickými podnikovými úvěry v Německu chce skupina posílit aktivity v oblasti privátního bankovnictví a dále se zaměřit na "růstový region" střední a východní Evropy. Ten je vedle Německa a Rakouska jedním z klíčových trhů skupiny, do budoucna možná nejperspektivnějším.

HVB Group ve světě

Země

Tržní pozice

Počet klientů

Počet poboček 

Německo (HypoVereinsbank)

2. největší 

4,4 mil.

800 

Rakousko (Bank Austria Creditanstalt)

největší 

1,8 mil.

400 

Střední a východní Evropa (15 zemí) 

-

3,3 mil.  

950 

     z toho Polsko (BPH PBK)

3. největší 

2,6 mil. 

550

     z toho ČR (HVB Bank CR)

4. největší 

80 tis.

23

V české dceři HVB Bank Czech Republic (profil, názory) se kvůli tomu začátkem února vystřídalo vedení. Do čela představenstva a křesla výkonného ředitele zasedl někdejší pracovník londýnské Živnobanky David Grund. Nahradil tak dosavadního ředitele Karla Kratinu, který se v otázce dalšího směřování bankovního ústavu nepohodl s rakouským vlastníkem, finančním ústavem Bank Austria Creditanstalt. Příčinou sporu byl Kratinův důraz na korporátní klientelu, kterou za svého působení v bance úspěšně rozvinul, zatímco BA/CA viděla a vidí potenciál především v produktech retailového (drobného) bankovnictví. Pravdou je, že posun k retailovým produktům se bance osvědčil, když se na trhu vcelku úspěšně prosadily produkty jako kreditní karty (Maxim), hypoteční úvěr (Majordomus), hypoteční zástavní listy či dluhopis s nulovým kupónem (Zerobond).

Historie HVB Bank Czech Republic

1991-1993 

Počátek působení předchůdců na českém trhu

1998 Fúze Bank Austria a Creditanstalt
1999 Fúze Hypo-Bank CZ a.s. a Vereinsbank (CZ)
2001 Fúze BA/CA CR, a.s. s HypoVereinsbank CZ, a.s.

Nyní plánuje tato dle bilanční sumy čtvrtá největší banka v ČR své retailové aktivity posílit. Zaměřit se chce zejména na kreditní karty, spotřebitelské úvěry, hypoteční financování (kde, jak sama uvádí, zaostala za dynamikou trendu) a investiční produkty. Kromě toho chce zlepšit jednotlivé prodejní kanály - například zavést GSM banking a představit síť mobilních bankovních poradců vybavených automobilem, notebookem a telefonem, dojíždějících za klienty. Spíše než o rozšíření portfolia produktů tedy půjde o zkvalitnění stávajících služeb s uplatněním křížového prodeje produktů jednotlivých subjektů začleněných ve skupině HVB. Sem patří například HYPO stavební spořitelna (profil, názory, koupit), pojišťovna Kooperativa (profil, názory), leasingové společnosti CAC Leasing  (profil, názory) (nyní podíl 50 %, probíhají jednání s KB o koupi zbývajícího podílu) a HVB Leasing nebo investičně-bankovní společnost CA IB.

Hospodaření HVB Bank Czech Republic za rok 2002

 ***

v mil. Kč 

Změna
vs. 2001 

Zisk před zdaněním 

1 934

+5,1 % 

Zisk po zdanění

1 123

-16,8 % 

Výnosnost vlastního kapitálu před zdaněním

16,9 % 

Poměr náklady/výnosy 

50,2 % 

Rozhodně se však česká HVB Bank nechystá k přeměně na banku oslovující širokou klientelu, byť se díky některým produktům přístupným i pro klienty, kteří  nemají v bance účet (např. držitele kreditních karet, majitele Zerobondů) posunula do širšího segmentu.  Stále si tak hodlá zachovat status banky pro vyšší střední třídu, segment označovaný jako „mass affluent“ (bohatá masa). Tomu odpovídá i plánovaný nárůst počtu retailových klientů do konce roku 2003 o 30 tisíc na konečných 110 tisíc, což z této banky činí do značné míry finačních ústav pro "horních 100 tisíc".
Jedním z důvodů, kterým zástupci banky argumentují proti zásadnímu rozšíření klientské základny, je nízký počet poboček a vyšší nákladovost spojená s poskytováním služeb jejich prostřednictvím. Tento argument však není úplně relevantní, protože většinu retailových aktivit lze řešit formou přímých kanálů (např. internetu) a ani udržování sítě mobilních poradců nebude levnou záležitostí. Nicméně uvedená strategie zapadá do celkového konceptu HVB Group, která je univerzální bankou pro středně velkou firemní a movitější privátní klientelu. Jak se tedy zdá, česká HVB pouze zkvalitní stávající služby, ale povahou a zaměřením se víceméně nezmění.

Jakou strategii byste HVB Bank doporučili vy? Myslíte, že jí ta stávající pomůže k vyššímu zisku a dalším klientům? Podělte se o své názory v naší diskusi.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo si koupí Unionku?

25. 2. 2003 | Dušan Hradil

Kdo si koupí Unionku?

Pád Union banky je jedním z hlavních témat posledních dnů. Přinášíme vám další informace o jejím průběhu. Podívali jsme se na to, kdo by mohl mít o banku zájem a jak by převzetí její... celý článek

Rok 2003 očima šéfů bank

13. 1. 2003 | Dušan Hradil

Rok 2003 očima šéfů bank

Ještě více úvěrů než loni, nové depozitní produkty a hlavně důraz na kvalitní služby formou osobního přístupu. To jsou hlavní výhledy na letošní rok pro oblast drobného bankovnictví.... celý článek

Lídři pojišťoven: Čekají nás velké změny

9. 1. 2003 | Martin Zika

Lídři pojišťoven: Čekají nás velké změny

Po loňských povodních, které postihly se závažnými následky téměř celou Evropu, již zajistitelé nejsou ochotni krýt katastrofická rizika. Bude to znamenat nižší dostupnost a vyšší ceny... celý článek

Šéfové investiček: Budeme spravovat o hodně víc

6. 1. 2003 | Tomáš Skřivánek

Šéfové investiček: Budeme spravovat o hodně víc

Mnoha nových fondů se podle výsledků ankety mezi šéfy investičních společností nedočkáme. Majetek pod správou by naproti tomu měl prudce růst. V otázce, zda rok 2003 bude již rokem... celý článek

Partners Financial Services