Chceme tě, drobný kliente

Chceme tě, drobný kliente
Zájem o vedení účtů drobným klientům mezi bankami roste. Jak jinak se totiž dá vysvětlit skutečnost, že začínají nabízet produkty, které jsou levnější a přitom už v poplatku za vedení účtu zahrnují řadu služeb, za které se ještě nedávno muselo připlácet.

Klient, který ještě nedávno chtěl co nejlevnější účet s alespoň nějakým komfortem, neměl moc velkou volbu. Účet za nízkou cenu nabízela Česká spořitelna (profil, názory) a Poštovní spořitelna (profil, názory). Pokud jste byli ochotni občas do banky (či na poštu) zajít osobně (abyste ušetřili na poplatcích za kartu či přímé bankovnictví), mohli jste mít účet za pár desetikorun. Cenově nejbližší konkurence začínala až o pár desetikorun výše. Dnes už je vše ale trošku jinak, ani spořitelny klienty na bankovních přepážkách "nechtějí" a snaží se jim nabízet přímé bankovnictví. Jeho cena ale často znamená, že spořitelní účet se cenově blíží konkurenci s mnohem lepší pověstí v oblasti kvality služeb. Navíc některé banky se snaží jít s cenou dolů a spořitelní klienty ulovit pro sebe. Asi nejvíce konkurenční nabídkou je v současnosti Perfekt konto Komerční banky (profil, názory). Bankéři z KB tvrdí, že tento účet by měl svými parametry naplňovat představy o běžném účtu až šedesáti procent potenciálních klientů. Podobné konstrukce jako Perfekt konto, jen o něco dražší je Komplet konto z dílny Raiffeisenbank (profil, názory). Oba zmiňované účty stojí na principu za jednu částku hodně muziky – v měsíčním paušálu je zahrnuta většina služeb, které klienty chtějí (nebo banka chce, aby klienti chtěli). Tento přístup má jedno úskalí. Zatímco konkurence, která si v měsíčním výpise vyúčtuje poplatky jako řadu jednotlivých položek za jednotlivé služby, tady klient uvidí jednorázově větší částku – která, ač je celkově nižší, může psychologicky odrazovat (málokdo je schopen okamžitě odpovědět na otázku, kolik ho stojí jeho běžný účet). Jak je ale vidět z tabulky, může to být dojem dosti mylný.

Srovnání běžných účtů určených pro méně náročné klienty
Banka KB ČS ČSOB Raiffeisenbank Poštovní spořitelna GECB
Název účtu Perfekt konto Sporožiro Osobní konto Kompletkonto Postžiro GEnius
Vedení účtu a výpisy (měsíčně) 55 16,40 30 80 12 79
Nejlevnější přímé bankovnictví (měsíčně) telefonní - zdarma telefonní – 10 korun telefonní - zdarma zdarma 1 GSM Banking - zdarma zdarma 1
Elektronická platební karta (měsíčně) zdarma 12,5 2 17 2 zdarma 10 30
Kontokorent zdarma 10 zdarma 3 zdarma zdarma 3 zdarma
Transakce nejlevnějším přímým bankovnictvím (v rámci banky / do cizí banky) 2,90 / 4,90 2 / 4 2 / 4 2 / 3 1,50 / 3,50 3
Výběr z bankomatu (vlastní / cizí) 0 (5) / 25 4 4 / 20 + 0,5% z hodnoty výběru 5 / 25 5 / 15 5 / 25 0 (9) / 25 4
Příchozí platba (v rámci banky / z cizí banky) 4 / 6 5 / 7 5 / 7 4 4 / 6 5
Měsíční náklady 5 77,70 75,90 78 110 50,50 141

Vysvětlivky:
1 cena zahrnuje i dva druhy přímého bankovnictví a kontokorent,
2 noví klienti mají platební kartu první rok zdarma,
3 zřízení kontokorentu stojí 200 korun,
4 u Génia a Perfekt konta jsou první dva výběry z vlastních bankomatů banky zdarma, pro další platí hodnota v závorce,
5 zahrnují poplatky za vedení účtu, kontokorent, přímé bankovnictví, jednu příchozí platbu (přišla vám výplata), tři odchozí (platíte nájem a energie, případně pojištění) a čtyři výběry z bankomatu banky

Typickému klientovi z naší tabulky by jako nejvýhodnější vyšla Poštovní spořitelna, pokud ale bude ochoten přidat každý měsíc dvacet korun, může získat podstatně více (především v nabídce přímého bankovnictví, ta u Poštovní spořitelny není moc široká – pasivní phone banking, homebanking a GSM Banking) a může si také více vybírat – nabízí se mu ČSOB, Komerční banka a Česká spořitelna. Ještě nedávno ale Komerční banka začínala o pár desetikorun výše, je tak zjevné, že v segmentu nepříliš náročných klientů začne brzy přituhovat. Přímo se nabízí otázka, která další banka sestoupí s cenami níže. Bude to GE, která dnes vychází jako hodně drahá? Pravděpodobně ne, neboť ta je schopna získávat klienty i při současné cenové politice a změna by se dala očekávat pouze v případě, že by se nedařilo plnit plány. Určitě by mohlo jít o Union banku (profil, názory), která v současnosti sice již nějaké balíčky produktů nabízí, jsou ale přece jen o něco dražší než konkurence a rozhodně nejsou tak komplexní. Zvláštním případem je Živnobanka (profil, názory), ta je již dnes hodně levná a mohla by se pohybovat v rovině výše zmiňovaných levných bank, její klienti ale určitě masoví nejsou. V neposlední řadě může také reagovat ČSOB, ta je sice již dnes levná, takže nepůjde o snižování ceny, ale určitě dojde k vytvoření "přítulnějšího" balíčku než je dnešní Osobní konto. Jeho spojení s přímým bankovnictvím by mohlo přinést růst počtu prodaných doplňkových služeb. Podobným procesem by mohla projít i Poštovní spořitelna, která dnes v přímém bankovnictví hodně zaostává. Je ale otázkou, jestli to není tím, že produkty mateřské ČSOB (především asi Linka 24)nejsou na masu klientů Poštovní spořitelny dimenzovány.

Myslíte, že soupeření o masové klienty může bankám pomoci k vyšším ziskům? Nebo bude znamenat jen vyhozené peníze za reklamu a dotace služeb, které budou nabízeny pod cenou, aby přilákaly klienty?Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 10. 2002 11:09, Karel Hojdar

Proč není ve srovnání Živnobanka? Já u nich mám účet a poměr kvalita/cena se s ostatními vůbec nedá měřit (měl jsem účty i u mnoha jiných a rychle jsem utekl). ŽB má prostě slušnou kvalitu za skvělou cenu.

+31
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 10. 2002 10:19, Pavel R.

Mam u KB bezny ucet vice nez 5 let, vyuzivam ho intenzivne a celou dobu jsem nemel ani jeden duvod ke stiznosti. Doufam jen, ze se to ted pod francouzkym vedenim nezhorsi :-))

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Banky ruší další pobočky. Optimalizace mění i pracovní dobu

16. 5. 2022 | Olga Skalková | 10 komentářů

Banky ruší další pobočky. Optimalizace mění i pracovní dobu

Od roku 2013 ubyla v Česku víc než čtvrtina bankovních poboček. A čeká se další pokles – přinejmenším kvůli spojení dosavadních konkurentů.

Musíte na pobočku. Banky dál komplikují rušení účtu

4. 5. 2022 | Olga Skalková | 34 komentářů

Musíte na pobočku. Banky dál komplikují rušení účtu

Skoro každá chce být digitálním lídrem. Když ale přijde na rušení účtu, najednou je elektronické bankovnictví k ničemu. Nezměnily to ani dva roky s covidem.

Víc než jednu banku využívá necelá polovina Čechů

2. 5. 2022 | redakce Peníze.CZ | 11 komentářů

Víc než jednu banku využívá necelá polovina Čechů

Většina obyvatel Česka (54 %) využívá jen jednu banku. Dvě nebo více bank využívá 44 % lidí, zatímco před pěti lety to bylo téměř 60 %. Ukázal to průzkum agentury Simply5 pro Air Bank... celý článek

Sberbank už nemá licenci. Čeká se na likvidátora

2. 5. 2022 | redakce Peníze.CZ

Sberbank už nemá licenci. Čeká se na likvidátora

Česká národní banka odebrala Sberbank CZ bankovní licenci. Rozhodnutí nabylo právní moci 30. dubna a je k dispozici na webu ČNB.

Trinity Bank má přes 50 tisíc klientů, zisk roste

29. 4. 2022 | Petr Kučera | 15 komentářů

Trinity Bank má přes 50 tisíc klientů, zisk roste

Počet klientů Trinity Bank už přesáhl 50 tisíc. Ke konci loňského roku jich bylo 41 tisíc, oznámila banka v dnešní zprávě o hospodářských výsledcích za loňský rok. Rok 2020 končila... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.