Ani poměrně přehledný sazebník bankovních poplatků nemusí být zárukou správně stanovené ceny. Přesvědčila se o tom na několika pobočkách Komerční banky redakce portálu www.bankovnipoplatky.com. Její redaktoři vyzkoušeli, jestli se v sazebnících orientují samotní bankovní poradci a zda doporučí stejné služby za stejné ceny u jednoho a téhož klienta.
Redaktoři představovali klienta poptává následující služby o kterých ví, že je využívá a bude pravidelně využívat. A aby to nebylo příliš komplikované, tak jde o klienta, který preferuje přímé bankovnictví se vším všudy. Tabulky pak znázorňují výpočty, ke kterým v jednotlivých pobočkách dospěli po poradě s bankovním poradcem.
Komerční banka
1) Pobočka Kobližná, Brno
Jednání bankovního poradce je poměrně chaotické, kdy přeskakuje od jedné informace ke druhé a klient jen těžko dovede vnímat souvislost informací. Není tedy zřejmé, zda doporučeným účtem je Extra konto nebo Perfekt konto. Z poskytovaných informací se zdá, že v něčem je lepší jeden a v jiném druhý účet. Klientovi bylo doporučeno obojí.
Podle informací od bankovního poradce by cena služeb v rámci Extra konta vyšla na 165 Kč. Pokud bychom využili Perfekt konto, činila by cena služeb 213 Kč. V okamžiku, kdy si poradce nevěděl rady s cenou služby, tuto cenu prostě odhadl.
2) Pobočka Sokolov
V Komerční bance, pobočka Sokolov redaktoři zjistili, že sazebník poplatků nemusí zaměstnanec vždy hledat v databázích či na stránkách banky, ale může ho mít také v hlavě. Klientovi tak byla v podstatě ihned spočítána cena poptávaných služeb, aniž by musel poradce zdlouhavě vyhledávat v příslušném sazebníku. Doporučeno bylo Perfekt konto. Následně zaměstnanec vytvořil model Perfekt konta, který by měl klientovi nejlépe vyhovovat.
Celková cena za využití služeb v rámci Perfekt konta by podle poradce činila 91,50 Kč. Vypočítaná cena byla přesná a v rámci průzkumu nejnižší. Na pobočce v Sokolově redaktoři přitom strávili nejméně času.
3) Pobočka Náměstí svobody, Brno
Bylo doporučeno Extra konto. V tomto případě byl bankovní poradce rozhodnut poměrně rychle a doporučil zmíněné Extra konto, jako produkt, který nejvíce splňuje naše požadavky.
Jak je z modelu zřejmé a dle informací obdržených od bankovního poradce, by nám využití Extra konta oproti sazebníkovým cenám moc neušetřilo. Celková vypočtená cena služeb v rámci balíčku je poměrně vysoká a činí 165 Kč. Přitom podle sazebníku Komerční banky jsou příchozí platby i odúčtované položky v rámci Extra Kontra zdarma. Takže ve výsledku by cena za účet měla být výrazně nižší.
4) Pobočka Václavské náměstí, Praha
Klientovi bylo doporučeno Perfekt konto. Přístup bankovní poradkyně byl vstřícný a všechny informace se poctivě snažila najít v sazebníku banky. Ochotu lze ocenit i přesto, že jsme na této pobočce strávili poměrně dost času.
Při využití balíčkového Perfekt konta bychom za služby podle poradkyně zaplatili 94 Kč. I zde jsme se tak dozvěděli jinou cenu než u ostatních poboček Komerční banky.
VYHODNOCENÍ
U Komerční banky redaktoři zjistili podobně jako před tím u České spořitelny, že údaje poskytované klientům se značně liší. Problémem přitom nejsou jen odlišná doporučení výhodnosti bankovních účtů, ale především rozdíly v informacích o cenách jednotlivých položek, které od zaměstnanců bank obdrželi. Rozdíl ve výši více než 70 Kč mezi jednotlivými nabídkami dvou poboček téže banky je poměrně vysoký. Přístupem se však bankovní poradci Komerční banky s tímto úkolem vypořádali lépe než Česká spořitelna.
Je zjevné, že sazebníky nejsou složité pouze pro klienty, ale i pro bankovní poradce. Ti by přitom měli být schopni klientům kvalifikovaně a především správně poradit a vyčíslit i konečnou cenu nabízeného produktu.
Autoři pracují pro server www.bankovnipoplatky.com
Jaké máte zkušenosti s pracovníky Komerční banky? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem