Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vyznat se v sazebnících některých bank je téměř nemožné

| rubrika: Jak na to | 18. 8. 2008 | 7 komentářů
Vyznat se v sazebnících některých bank je téměř nemožné
Běžný klient se v bankovních sazebnících vyzná jen sotva. Těžko si tak může spočítat náklady na účet a porovnat je s konkurencí. Vyplynulo to z průzkumu redakce Peníze.cz a serveru www.bankovnipoplatky.com, který hledal nejlevnější účty pro běžné klienty.

Kritéria výzkumu a profil běžného klientabyly jasné - jeden běžný účet, neembosovaná platební karta, internetové bankovnictví, čtyři příchozí platby a jeden vklad hotovosti na přepážce, devět platebních příkazů do cizí banky, z toho čtyři v rámci trvalých příkazů, kromě jedné výjimky vše přes internetové bankovnictví, dva výběry z bankomatu vlastní a jeden výběr z bankomatu cizí banky a šest plateb kartou u obchodníka. Výpočty však tak jasné nebyly.

Abychom dospěli k přesným výsledkům, náklady běžného klienta počítala redakce Peníze.cz a www.bankovnipoplatky.com zvlášť. Poté jsme si výsledky vyměnili a porovnali. V polovině případů se výsledky lišily, v některých případech i o několik desítek korun (měsíčně).

Největší problémy vznikly s Osobním účtem České spořitelny. Šlo o to, že jsme se nechtěli spoléhat na internetový konfigurátor (který nakonec vyšel o 25 Kč dráž), ale chtěli jsme si sami spočítat pro klienta ideální, byť komplikovaně sestavenou, variantu. Dělení sazebníku je složité, služby (Standard, Plus, Speciál) se dále dělí na jednotlivé kategorie s počtem produktů a vše navíc komplikují výběrové sady. Jednotlivé produkty jsou tak těžko uchopitelné a nedají se od sebe oddělit. Spor vznikl například v tom, zda nákupem Služby Plus I (159 Kč) si klient musí zároveň automaticky zaplatit jednu ze služeb Standard I – IV (29-149, Kč). A ukázalo se, že musí. I konfigurátor v momentě, kdy jsme si objednali variantu Plus I (všechny platby v ČR zdarma), spočítal náklady na účet 188 Kč, tedy 159 Kč za Plus I a 29 Kč za Standard I. Z ceníku ale nic podobného nevyplývá. V tomto případě tak existují dvě varianty – buď spoléhat na konfigurátor, který ovšem doporučil běžnému klientovi dražší variantu, a nebo se poohlédnout po jednodušším sazebníku u jiné banky.

Přehlednější sazebníky mají KB, GE Money Bank, ČSOB, mBank a Fio. Posledně dvě jmenované instituce z důvodu, že většinu položek nezpoplatňují, takže se náklady běžného klienta daly relativně rychle spočítat. Fio má také přímo pod každou kapitolou část věnovanou upřesnění definic. KB má celkem přehledný sazebník, vše najdete v jedné tabulce, a tak je na první pohled zřejmé, jaké služby patří či nepatří do nabízených balíčků. Zajímavá je také sekce TIPY, i když některé údaje tam jsou poněkud zavádějící (např. 5x platba u obchodníka = 0. To je celkem zbytečný údaj, když na jiném místě je uvedeno, že platby u obchodníka jsou 0). Podobně přehledný je i sazebník GE Money Bank. ČSOB má zase graficky jednoznačně vyznačené služby, které jsou či nejsou součástí balíčků.

Problémem sazebníků většiny ostatních bank byla nízká přehlednost a nejasná terminologie. Častým oříškem bylo identifikovat, co patří do balíčků a co už nikoliv, problematická byla i nejednoznačnost poplatků, a tudíž několikerý možný výklad a výpočet. Například v Bawag Bankbyl poplatek za zavedení inkasa 0,-, ale žádost o inkaso 20,- Kč. U Citibankbylo sice uvedeno, že přímé bankovnictví je zdarma, ale na počátku je třeba zaplatit 450 Kč jednorázový poplatek za vydání bezpečnostního klíče.

Někdy může být matoucí i poznámka pod čarou. V sazebníku ČSOB se píše, že součástí balíčků jsou platební karty, z čehož by se dalo usuzovat, že se neplatí zvlášť. Pak je ale v poznámce uvedeno, že ceny za karty a za ostatní služby jsou v jiném oddíle. Byť je z grafiky patrné, že součástí balíčku je platební karta, může to klienta zmást.

Anketa

Kolikrát jste už nahlíželi do bankovních sazebníků?

Některé banky nabízejí zajímavé služby, ale i poněkud nelogickou poplatkovou politiku. Příkladem je UniCredit Bank. Zajímavou službou je vklad hotovosti prostřednictvím bankomatu, a to bez poplatku. Na druhé straně je celkem nelogické, že v rámci balíčku Pohoda stojí výběr z bankomatu vlastní banky 9,- Kč, zatímco v sazebníku je uvedena částka 5,- Kč – tedy nižší cena za výběr v rámci nebalíčkového běžného účtu.

Sazebník Poštovní spořitelnyse zase často odkazuje na ceník poštovních služeb, není zcela jasné, co vše patří pod jednotlivé druhy účtů. Zde jde ale spíše o grafickou stránku a nelogické vrstvení navazujících sazebníků. Sazebník Raiffeisenbankpro eKontoje komplikovanější o to, že je rozčleněn dle věrnostních výhod na základě aktivit klienta (Základ, Extra, Prémium). V ceníku nenajdeme zasílání výpisu, ale pojem vyhotovení výpisu z účtu.

Někdy pochopit za co se platí a za co už ne, je opravdu problém. Například Volksbank má sice zdarma poplatek za vklad hotovosti do 250 tisíc korun, ale vklad v hotovosti jako účetní položka je za 10 Kč. Sice nepochopitelné, ale alespoň předvídatelné v tom, že oba řádky jsou přímo pod sebou, takže klient může při svých výpočtech rovnou počítat spíše s tou horší variantou.

Sečteno, podtrženo. Vyznat se v sazebnících bank není jednoduché. Vzájemně je porovnávat je pak ještě složitější. Pro laiky je tak v praxi takřka nemožné porovnávat nabídky jednotlivých bank. Řešením by jistě bylo sjednocení terminologie, určité informační standardy a zjednodušení sazebníků či dostupnost historických údajů o cenách a poplatcích.

Zkoušeli jste už někdy hledat něco v sazebníku banky? Našli jste to? Podělte se o zkušenosti.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 8. 2008 20:41, Rafter

Tak jsem si ty vypisy (moc mi toho nezbylo) znovu prohlednul a mas zrejme pravdu. Sorry za dezinformace..

Reagovat

 

+15
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pavel 19. 08. 2008 08:01)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 8. 2008 15:51, Pavel

Heh? U Komerčky už jsem přes deset let a poplatek zpoplatku mi neučtovali ani jednou (Každý výpis a každý poplatek důsledně a důkladně kontroluji). Vo co go?

Reagovat

 

-9
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Rafter 18. 08. 2008 08:24)

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

19. 8. 2008 | 20:41 | Rafter

Tak jsem si ty vypisy (moc mi toho nezbylo) znovu prohlednul a mas zrejme pravdu. Sorry za dezinformace.. více

19. 8. 2008 | 8:01 | Pavel

Pokud mě neklame paměť, tak to byl kumulovaný poplatek za přijaté platby, inkasa a vámi dané platební příkazy. Tedy žádný poplatek z poplatku. A v roce 2006 už to myslím i rozepisovali, takže se dalo snadno zkontrolovat,...více

18. 8. 2008 | 19:46 | Rafter

Mam tu jeste par starsich vypisu: Perfekt konto, Prosinec 2006. Jmenuje se to poplatek za polozky. více

18. 8. 2008 | 15:51 | Pavel

Heh? U Komerčky už jsem přes deset let a poplatek zpoplatku mi neučtovali ani jednou (Každý výpis a každý poplatek důsledně a důkladně kontroluji). Vo co go? více

18. 8. 2008 | 14:54 | SocPredator

Poštovní spořitelna také v sazebníku neuvádí u Postžira Junior a Mini že jsou určené pro studenty a děti. Jinak souhlasím s tím, že už se nemá cenu v tom babrat. Je jasné, že komplikovanost se ještě zhorší, banky těžko budou...více

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK