Češi využívají služeb bank čím dál víc. Vyplývá to z průzkumu, který mezi bankami udělaly servery www.bankovnipoplatky.com a www.penize.cz, a z jeho srovnání s podobnou anketou z roku 2006. Dnešním bankovním klientům přichází na účet více plateb. Klienti podávají více příkazů k úhradě i trvalých příkazů. Mnohem více rovněž platí platebními kartami a mnohem aktivněji využívají služeb elektronického bankovnictví.
Počet příchozích plateb se v průměru zvýšil ze tří na čtyři. U příkazů k úhradě činí nárůst ze tří na pět plateb měsíčně. V obchodech Češi dnes zaplatí v průměru šestkrát za měsíc, zatímco před dvěma roky to bylo jen dvakrát. Při komunikaci s bankami dnes jednoznačně vede přímé bankovnictví, ať už jde o internetbanking nebo telefonní bankovnictví. V průměru klienti zadávají tři čtvrtiny všech platebním příkazů přes přímé bankovnictví. Jen čtvrtina se podává přes kamenné pobočky bank.
Profil průměrného bankovního klienta sestavily servery v rámci rozsáhlejšího výzkumu, v němž chtějí zmapovat, kolik stojí takového klienta vedení účtu u českých bank. Hodlají tím přispět do diskuse o výši bankovních poplatků, které jsou v České republice nejvyšší ze všech okolních zemí. Ke snižování zatím přistoupily jen některé banky, patrně i proto, že klienti poplatky ochotně platí, aniž by se zamýšleli nad levnějšími alternativami.
Právě průzkum serverů www.bankovnipoplatky.com a www.penize.cz má klientům pomoci se v rozsáhlé a často poměrně nepřehledné nabídce bank zorientovat. A to navzdory faktu, že klienti využívají různé služby a každý z nich klade důraz na jinou část bankovního servisu. Nástrojem pro srovnání bude právě profil „typického či lépe řečeno průměrného bankovního klienta“, který vychází z chování převážné části uživatelů bankovních produktů. A kdo je typickým klientem bank v České republice? Jaké služby spojené s běžným účtem využívá? Uvedené údaje vyplývají z informací poskytnutých největšími bankami, působícími v České republice. Nejedná se samozřejmě o prostý průměr (pak by čísla nevycházela zaokrouhleně na celá čísla).
Za co platí průměrný bankovní klient
Transakce | Průměrný klient 2008 | Průměrný klient 2006 |
---|
Vedení účtu | Ano | Ano |
Výpisy měsíčně poštou | 1 | 1 |
Příchozí platby | 4 | 3 |
Vklad v hotovosti | 1 | 1 |
Trvalý příkaz k úhradě | 4 (3x zadán elektronicky, 1x na pobočce) | 2 (1x zadán elektronicky, 1x na pobočce) |
Příkaz k úhradě | 5 (4x zadán elektronicky, 1x na pobočce) | 3 (2x zadán elektronicky, 1x na pobočce) |
Výběr hotovosti na přepážce | 0 | 1 |
Výběr z bankomatu | 3 (2x z bankomatu vlastní banky, 1x z cizí) | 3 (2x z bankomatu vlastní banky, 1x z cizí) |
Platby u obchodníka | 6 | 2 |
Platební karta | 1 (elektronická) | 1 (elektronická) |
Přímé bankovnictví | Ano | Ano |
Služba SIPO | 1 | nezjišťováno |
Součástí letošního průzkumu bude nově i pasivní bankovní klient, tedy takový, který má účet v podstatě jen k tomu, aby mu na něj mohl zaměstnavatel posílat výplatu. Rovněž profil takového klienta byl sestaven na základě údajů českých bank. Potvrdil se předpoklad, že pasivní klient v podstatě bankovní služby nevyužívá, a je tudíž pravděpodobné, že v rámci různých balíčků či paušálů platí za více služeb, než ve skutečnosti spotřebovává.
Sdílejte článek, než ho smažem