Boj o poplatky pokračuje: Žalobu si vysloužila i ČNB
23. 1. 2014 | Ondřej Tůma | 15 komentářů
S čekáním na rozhodnutí Ústavního soudu boj o poplatky za vedení úvěrového účtu neutichl. Živo je především u České národní banky a finančního arbitra.
Peníze.cz se boji o poplatek za vedení úvěrového účtu důkladně věnují od samého začátku. Hovoříme se všemi aktéry sporu, s odborníky v zákulisí rozebíráme šance stran na úspěch, navštěvujeme soudy, které mají ve věci hlavní slovo.
V dnes zveřejněné zprávě o vývoji poplatkového sporu uvádí finanční arbitr, že zatím jen v devíti případech navrhovateli částečně vyhověl. Všechny případy se týkají GE Money Bank, potvrdila on-line deníku Aktuálně.cz mluvčí finančního arbitra Nelly Dederová.
„Instituce nezákonně jednostranně zvýšila, případně v průběhu smluvního vztahu opakovaně zvyšovala, poplatek za správu a vedení úvěrového účtu či správu úvěru. Finanční arbitr posuzoval sjednanou možnost jednostranných změn smlouvy, aniž na ni navrhovatelé sami upozornili, a to z toho důvodu, že příslušná smluvní ujednání byla klíčová pro posouzení sporu, neboť v důsledku jejich aplikace došlo k navyšování poplatků, a tedy i částky, kterou navrhovatelé požadovali po příslušné bance vrátit,“ uvádí zpráva.
Banka má klientům vrátit rozdíl mezi původní výší poplatku a tím, co si účtovala po jeho zdražení. Arbitrovi má současně zaplatit pokuty v souhrnu 135 tisíc korun.
Rozhodnutí však zatím nejsou pravomocná, banka se totiž ve čtyřech případech odvolala a plánuje to i v dalších pěti, kde zatím běží lhůta na odvolání.
„Jsme připraveni se bránit všemi dostupnými právními prostředky,“ řekl Aktuálně.cz mluvčí banky Pavel Zúbek. Stanovisko banky podle něj podporuje i dosavadní rozhodovací praxe soudů. „Ve věci poplatků vedla GE Money Bank zatím devět sporů u Obvodního soudu pro Prahu 4. Soud ve všech devíti případech žalobu na banku zamítl a rozhodl plně ve prospěch GE Money Bank, a to včetně případů, ve kterých došlo k navýšení poplatku v průběhu trvání úvěru,“ připomíná Zúbek, podle kterého se v těchto případech vede spor „pouze o způsob změny všeobecných obchodních podmínek“.
Soud pro Prahu 4 nicméně ani v jednom případě neposuzoval samostatně právo banky jednostranně navyšovat poplatek tak, jak to bude muset řešit odvolací soud u případů, které se k němu dostanou od finančního arbitra. Jeho argumentaci bude muset banka před soudem vyvracet.
Chcete si půjčit? Nebo už máte půjčeno a chcete zjistit, jestli vám jinde nenabídnou lepší podmínky? Chcete sloučit více svých úvěrů do jednoho a vyjednat si příznivější podmínky splácení. Máme řešení.
GE Money Bank se proti rozhodnutí musí bránit už z toho důvodu, že má přinejmenším desítky tisíc smluv o úvěrech, kde postupovala podobně jako v případech, o nichž rozhodoval finanční arbitr.
Finanční arbitr už u prvního rozhodnutého případu připomněl, že pokud by klient se zvýšením poplatku nesouhlasil, mohla banka úvěr zesplatnit (klient by musel okamžitě splatit celý zbývající dluh), takže spotřebitel se změnou reálně nesouhlasit ani nemohl.
I díky neustále se zvyšujícím bankovním poplatkům za úvěry, nabývají na popularitě tzv. finské půjčky nabízející malé částky s krátkou dobou splatnosti. Více informací zde.
Pokračování článku najdete na webu aktualne.cz
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 3. 2014 9:31, MoB
Banka, která (opakovaně!) zvyšuje poplatky v době trvání úvěru, to je pro mně především naprosto nesolidní partner, od kterého bych si příště nekoupil raději vůbec žádnou službu.
Mimochodem, právě kvůli hodně vyčůrané poplatkové politice jsem před mnoha lety od právě této banky odešel. Asi se tam toho příliš nezměnilo...
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 3. 2014 13:38, Jan Studna
Bohužel bych si nedělal iluze, protože soudy v ČR jsou prorostlé korupcí jako bůček z dobře živeného prasete. Stačí aby banka "nestrannému" soudci dala pár desítek tisíc na účet a jeho rozhodnutí bude konečné, nevyvratitelné a jak jinak, než ve prospěch banky a v podstatě banka ušetří, soudce se zajístí na důchod a bohužel to odnese obyčejný člověk. Osobně se mi také nelíbí, že pokud klient s něčím nesouhlasí, tak v reálu nemá vůbec žádnou možnost jak to změnit - to by musel jít úplně do jiné banky nebo země!
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.