Najít banku se všemi pomyslnými nej či pěti P je obtížné, ne-li nemožné. Jedno ze zajímavých vodítek, jak se orientovat v přehršli soutěží, hodnocení a ocenění či porovnávání finančních institucí představuje projekt Vstřícná banka, který jeho organizátor server www.bankovnipoplatky.com, označuje jako první klientský rating bank v České republice.
Projekt, na němž se podílejí některé finanční instituce, školy a Sdružení podnikatelů a živnostníků, má daleko širší záběr než klasické soutěže. Hodnotí totiž výši poplatků, ale i kvalitu nabízených produktů či služeb, a kromě toho také přístup jednotlivých bank ke klientům. Toto hodnocení se navíc provádí průběžné - za každé čtvrtletí - a z něj pak vycházejí výsledky za celý rok.
Loni získala se 65,51 procenty nejvyšší ocenění GE Money Bank. Za ní se umístily v poměrně těsném závěsu Poštovní spořitelna (64,12 %), Raiffeisenbank 63,33 %, Komerční banka 63,16 % a Česká spořitelna 62,48 %. V posledních dvou čtvrtletích ale zvítězila Fio Banka. Ta ovšem vstoupila na trh až koncem loňského prvního čtvrtletí a nemohla proto být posuzována za celý rok. Dodejme, že v prvním čtvrtletí 2010 byla vyhodnocena jako nejvstřícnější banka Raiffeisenbank, v následujícím GE Money Bank.
„Hlavním cílem projektu ovšem není vybrat vítěze, ale zjistit trend, jak jsou posuzovány jednotlivé banky,“ uvedl šéfredaktor serveru Bankovnípoplatky.cz Patrik Nacher. Podle pravidel hodnocení, která najdete na tomto webu, se přitom konečný výsledek skládá ze tří částí.
Uvedený server posuzuje velikost bankovních poplatků ve srovnání s konkurencí, průhlednost cen a vstřícnost poplatkové politiky ke klientům jednotlivých finančních institucí. Jejich podíl na konečném hodnocení činí 0,75.
Druhou část hodnocení, tedy kvalitu služeb a škálu produktů, které nabízejí jednotlivé bankovní domy, má na starosti odborná porota. Dosažené výsledky mají v hodnocení váhu 1,75.
Zaregistrovaní čtenáři pak na zmíněném webu hodnotí, jak banka působí na veřejnost, úroveň její komunikace s klienty, míru otevřenosti banky vůči veřejnosti, ale také způsob, jak řeší případné spory. Názory veřejnosti se promítají do celkových výsledků vahou 0,5.
Nízkonákladové banky, které nabízejí služby s nulovými nebo minimálními poplatky, se neprosadily, což podle Nachera potvrzuje, že rozhodují hlavně jiná kritéria, než velikost poplatků.
Jaké má banka tři P?
Ideálem by bylo najít banku, která má pomyslných pět P. Klientům však bohatě postačí, když budou spokojeni s jejími třemi P – produkty, poplatky a pobočkami.
Co loni nejvíce ovlivnilo hodnocení? Odborníci, posuzující jednotlivé banky, označili za nejzajímavější krok roku 2010 zavedení Osobního účtu ERA Poštovní spořitelny a některé novinky GE Money Bank. Ty měly také největší vliv (podíl produktů v hodnocení nejvstřícnější banky je nejvyšší) na výsledky ratingu. Zdražení některých služeb bank, příkladem může být třeba Česká spořitelna, je naopak stálo určitý posun dolů.
Jedním z cílů tohoto hodnocení je podle Nachera vytvořit tlak na zlepšení služeb jednotlivých finančních institucí. Málokdo přitom ovšem ví, že klienti jednotlivých bank mohou využít tzv. Kodex mobility bankovních služeb a s jeho pomocí během několika minut změnit bankovní dům, který jim nevyhovuje.
Stačí si pomocí podpisu zajistit bezpracné otevření účtu v nové bance, ale i převedení všech trvalých příkazů a souhlasů s inkasem z původní banky do nové. Kodex se vztahuje pouze na fyzické osoby a běžné účty. Pokud klient používal starý účet déle než rok, nesmí si banka za jeho zrušení a převod jinam podle zákona o platebním styku účtovat žádné poplatky. Celý proces nesmí trvat déle než 15 pracovních dnů, uvádí server Bankovnípoplatky.com.
Kodex mobility má tedy omezenou platnost. Navíc o něm jen málokdo z klientů českých bank ví, natož aby ho v praxi využil. Přispěje nicméně klientský rating, za který je hodnocení nejvstřícnější banka označováno, k většímu přesunu klientů mezi bankami, které působí na českém trhu?
Jak jste spokojeni s bankou, případně bankami, jejichž služeb využíváte? Kterou z bankovních institucí považujete za nejvstřícnější a proč?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 3. 2012 14:35, Bob
Ahoj, pokud někdo chcete učet Genius Gratis (tzn.ucet, který je kompletně zdarma napořád, u kterého neplatite za vedeni uctu, za odchozi platby, prichozy platby, embosovanou kartu, vklady na účet, ani vybery z vlastnich bankomatu), tak stačí zajít na pobočku GE Money Bank, založit si účet Genius Gratis a nahlasit kod 9001211532. Není v tom žádný háček, ani "ale".... Není potřeba shánět už ani nikoho dalšího.
Nabídka je časově omezená. Účet je potřeba založit do 25. dubna 2012.
Pokud mate nejake dotazy nebo by jste akci rádi využili, tak se mi ozvete na bobas02@seznam.cz
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 1. 2011 10:20, Martin
jj, ty sou výborný :-) Zhodnocení 0,0nic nebo snad dokonce ještě víc?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (70 komentářů) příspěvků.