Bankovní poplatky jsou složité, těžko se v nich orientuje i Evropská komise

Bankovní poplatky jsou složité, těžko se v nich orientuje i Evropská komise
O bankovních poplatcích se v ČR většinou hovoří negativně. Není divu – průměrná rodina na nich měsíčně zaplatí stovky korun a ročně je to dokonce až několik tisíc korun. Jistě, nic není zadarmo. Někdy však nad smysluplností nebo výší daného poplatku zůstává rozum stát.

Podle nedávného průzkumu Evropské komise jsou v ČR sedmé nejvyšší poplatky v rámci Evropské unie, respektive sedmé nejvyšší náklady na správu bankovního účtu. Sama EK ovšem přiznává, že orientovat se ve složitém systému poplatků (a někdy i podmínek, jak je získat), je velmi obtížné, natož je navzájem porovnat. A co teprve pro běžného zákazníka, který prakticky nemá šanci předem zjistit, kolik bude na poplatcích tratit.

V Evropě nejvíce na poplatcích zaplatí Italové, a to přibližně 253 eur ročně. Naopak na chvostu žebříčku jsou Bulhaři s 27 eury. V Česku zaplatí průměrný klient asi 95 eur. Daleko za námi, a tím pádem i bankovně levnější jsou Nizozemsko, Belgie, Dánsko či Švédsko, o něco laciněji než u nás vyjde správa účtu i ve Velké Británii nebo v Německu.

Bankovní poplatky jsou významným zdrojem příjmů českých bank. Jen v roce 2009 dosáhly 36,4 miliardy korun, o 300 milionů korun více než v roce 2008. Letos to bude ještě více, neboť klienti vybírali prostředky z podílových fondů, hlavně peněžního trhu, ale i akciových. Peníze z těchto fondů obvykle končily na spořícíchči běžných účtech. Banky tak znovu vydělaly na poplatcích.

Na jaře změnily své sazebníky Komerční bankaa Raiffeisenbank, dílčí změny provedla i Poštovní spořitelna. Jako další ohlásily změny Česká spořitelnaa ČSOB. Překvapivě zavedla poplatky také mBank, která dosud platila díky nulovým poplatkům za jakýsi vzor ve vstřícnosti ke klientům. Všechny instituce musí podle zákona informovat o svých změnách klienty ve dvouměsíčním předstihu.

Banky se změnou poplatků snaží dohnat výpadky výnosů, které klesají kvůli tvrdším podmínkám půjček, jimiž reagují na recesi. Jedním z argumentů finančních institucípro zvyšování poplatků je, že klienti příliš nevyužívají sofistikovanějších služeb, které bankám přinášejí vyšší výnosy, a proto jsou poplatky, na rozdíl od situace běžné v západní Evropě, vyšší.

Většině majitelů bankovních účtů  poplatkyv českých bankách, patřící mezi nejvyšší ve střední Evropě, vadí. Zůstávají však věrni bance, i když jim zvyšuje poplatky. Typický rozhovor s nespokojeným bankovním klientem vypadá asi takto: „Nesnáším svou banku, na poplatcích mě odírá z kůže.“ – „Tak ji změň.“ – „To nemá cenu, je to všude stejný.“ – „To není pravda! Stačí pár kliků na internetu, ověř si to.“ – „Ale s tím by stejně bylo tolik lítání, že se to raději nechám, jak to je.“

Klientský index

Kdo chce porovnat, jak si banky stojí v nepřehledné spleti bankovních poplatků, může využít tzv. klientský index serveru www.bankovnipoplatky.com, který porovnává průměrné poplatky bank. Kalkulátor sleduje podrobně chování klientů, resp. zachycuje užívání retailových bankovních služeb respondentů. Nejde jen o to, jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Pokud je někdo velmi aktivní, bude i v průměrně drahé bance platit měsíčně stokoruny. Když někdo banku prakticky neužívá, může se i v drahé bance dostat pod 100 korun měsíčně. Výpočty přesně sledují, jaký účet daný klient užívá. Z tohoto důvodu však existuje nemalé procento účtů, kde nemůže být výpočet proveden.

Průměrné náklady klientů na jednotlivých účtech

PořadíÚčetPrůměrné náklady v korunách
1.mBank mKonto6
2.Fio běžný48
3.GE Money GENIUS GOLD1)70
4.PS OSobní účet Zadarmo93
5.Raiffeisenbank eKonto Premium1)104
6.Raiffeisenbank EKonto Extra1)144
7.PS Osobní účet Era144
8. UniCredit Konto Mozaika158
9.ČSOB KONTO158
10.ČSOB AKTIVNÍ KONTO171
11.Česká spořitelna standard3 2)173
12.UniCreditBank Partners konto 175
13.Raiffeisenbank Běžný183
14.KB Extra konto204
15.ČSOB BĚŽNÝ220
16.GE Money GENIUS ACTIVE230
17. ČSOB EXKLUZIVNÍ KONTO1) 237
18.Volksbank Běžný274
19.KB IDEAL Konto302
20.GE Money BĚŽNÝ317
21.KB Perfect konto327
22.Raiffeisenbank EKonto Základ330
23.KB Premium konto444
Průměrný klient zaplatil za užívání bankovních služeb 164 korun. 1) při splnění podmínek obratu, či průměrného měsíčního zůstatku, 2) získáno odděleným výpočtem
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com

Tyto výpočty zahrnují kromě výše poplatků a provizí na jednotlivých účtech výraznou složku, spojenou právě s chováním klienta. To je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů výborného výsledku mBank. Vyhledávají ji klienti, kteří nepotřebují celou paletu služeb a stačí jim základní vnitrostátní elektronickénízkonákladové bankovnictví. Přes výborný výsledek tedy nelze její první místo brát automaticky jako plošné doporučení pro přechod všech klientů na mKonto. Velmi dobrého výsledku opět dosáhlo Fio a Poštovní spořitelna, přičemž obě banky nabízejí širší paletu služeb než mKonto, a lze je, především Fio, stále označit za nízkonákladový účet.

Stejně jako Fio i Poštovní spořitelna se svým relativně nedávno zavedeným účtem Era zadarmo dokáže cenově konkurovat prémiovým účtům velkých bank. Ovšem poté, co na prémiových účtech klienti splní často nemalé nároky na obrat, případně průměrný měsíční zůstatek (viz např. úspěch prémiového účtu GE genius gold). Každý by měl ale zvážit, zda je pro něj výhodnější držet na účtu nemalou sumu peněz, aby mu byly odpuštěny určité poplatkynebo je raději přesunout na spořicí účty.

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Vybrat pět nejabsurdnějších bankovních poplatků můžete i vy!

6. 12. 2010 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Vybrat pět nejabsurdnějších bankovních poplatků můžete i vy!

V anketě o nejabsurdnější bankovní poplatek se uchází o přízeň hlasujících patnáct vyvolených. Vyberte pětici, která i díky vašim hlasům postoupí do finále!

Perly v bankovních sazebnících: příplatek za mezibankovní styk i účet, který jako by nebyl

23. 9. 2010 | Jan Stuchlík, Patrik Nacher | 10 komentářů

Perly v bankovních sazebnících: příplatek za mezibankovní styk i účet, který jako by nebyl

Banky se chlubí vstřícností vůči klientům. Jenže některé bankovní sazebníky, které by měly jasně a přehledně informovat klienty o cenách služeb, jsou určeny spíše pro zkušené pátrače... celý článek

Hledáte nejlepší úročení svých peněz? Bankbook vám pomůže, zázraky ale nečekejte

22. 9. 2010 | František Mašek | 1 komentář

Hledáte nejlepší úročení svých peněz? Bankbook vám pomůže, zázraky ale nečekejte

Kdo chce co nejlépe zúročit peníze na termínovaném vkladu či spořicím účtu bank a kampeliček, má nově možnost porovnat jejich nabídky při internetové aukci na serveru Bankbook. Lepší... celý článek

Jak se dá i za účet zdarma platit desítky korun za měsíc

20. 7. 2010 | Jan Stuchlík | 8 komentářů

Jak se dá i za účet zdarma platit desítky korun za měsíc

Výše bankovních poplatků často nezáleží na tom, jak je banka drahá, ale jak moc klienti využívají jejich služeb. Typický je například zbytečně vysoký počet výběrů z bankomatů, který... celý článek

Boj s bankovními poplatky není marný. Část jich už zmizela.

25. 3. 2010 | Petr Kolář | 2 komentáře

Boj s bankovními poplatky není marný. Část jich už zmizela.

České banky sice každý rok vyberou na bankovních poplatcích desítky miliard korun. Pomalu ovšem pod tlakem veřejnosti od některých poplatků upouštějí, nebo nabízejí balíčky služeb,... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.