„Prodej v květnu a jdi pryč“ je poměrně dobře známe přísloví všech, kdo obchodují na burze. Jenže už se méně ví, že to je jen polovina zaříkadla. Existují dva konce, které ale říkají přibližně totéž. První zní „ale opět nakupuj na St. Leger’s Day“. Druhý říká „ale nezapomeň se vrátit v září“. St. Leger’s Day odpovídá dni, kdy se konaly každé září dostihy v Doncasteru v Anglii. Toto přísloví je zvláštní tím, že je staré a nevzniklo na základě studia burzovních statistik.
„V průběhu podzimu se často mluví o Halloween efektu,“ říká Karel Potměšil z Cyrrus na tržní rčení, které je americkou verzí starého anglického přísloví. „Halloween efekt je vysvětlován očekáváním investorů, že období listopad-duben je „růstovějším“ než období květen-říjen, proto je vhodné na konci října nakoupit akcie, které se na počátku května prodají,“ doplňuje Potměšil. Právě tento trend zkoumali analytik Sven Bouman a profesor na rotterdamské univerzitě Ben Jacobsen.
Při zkoumání, které uskutečnili počátkem tohoto desetiletí, došli k závěru, že růstový potenciál akcií je vyšší od konce října do konce dubna než v druhé polovině roku. Platí to podle nich ve 36 zemích ze 37 zkoumaných. V souboru jsou země vyspělé i rozvojové. Jediná země, která nevykazuje jeden půlrok silnější než druhý, je Nový Zéland. Některé země tento jev nevykazovaly statisticky příliš jasně. Trend byl nejsilnější v Evropě, kde se průměrný akciový růst pohyboval přes léto okolo dvou procent a v zimě přesahoval osm procent. Objevil se i v Severní Americea v mnohých asijských zemích. „Je také přítomný v latinskoamerických zemích, i když rozdíly v průměrných výnosech jsou mezi periodami menší,“ píší autoři studie.
„Když někdo kalendářní trendy ‚objeví‘ a zpopularizuje, tak je většinou pohřbí. Trh se přizpůsobí, začne spekulovat na jejich opakování, a tím je vyruší,“ píše Potměšil obecně o kalendářním obchodování. Nicméně právě „Halloween efekt“ zjevně pořád funguje. Ve Velké Británii je zdokumentován od roku 1694.
Průměrný procentuální výnos v období květen-říjen a listopad-duben
Zdroj: The American Economic Review
Průměrný procentuální výnos v období květen-říjen a listopad-duben.
Zdroj: The American Economic Review
Jediné vysvětlení, proč je efekt dlouhodobě platný, které autoři studie poskytli, je výskyt prázdninového období, kdy je aktivita investorů obecně menší. Tuto odpověď ale sami záhy zpochybnili. Kdyby to tak fungovalo využili by této zákonitosti investoři, kteří provádějí arbitráže, a efekt by přestal fungovat.
Letos platnost pořekadel omezuje vývoj ekonomiky. „Hypotéční a úvěrová krize nadále působí negativně a předpoklad je prozatím takový, že se bude situace rozšiřovat i na další odvětví,“ myslí si o nejbližším vývoji trhů Milan Vaníček, hlavní analytik Atlantik FT. Situace v USA a případné další odpisy bank budou v dohledné době dle názoru analytiků rozhodně důležitější než kalendářní události. Například koncem minulého roku se psalo a spekulovalo, zda nastane růstový lednový efekt. První velká rána finanční krize a obrovský propad trhů pak udělal z ledna 2008 velkou černou díru na peníze.
A pokud by trhy následovaly statistiku, tak srpen a září jsou období, kde se daří akciovým indexům obvykle nejhůře a v průběhu října by pak také žádný růst přijít neměl, spíše naopak. Investoři se prý podvědomě obávají opakování velkých poklesů z roku 1929 (po kterém přišla Velká deprese) a z roku 1987. Podle kalendáře bychom se mohli těšit hlavně na Santa Claus Rally, růst mezi Vánocemi a Novým rokem. Server Investopedia uvádí, že vysvětlení vánočního boomu jsou různá – daně, spokojenost, vánoční příplatky a skutečnost, že pesimisté mají obvykle dovolenou.
Věříte investičním pořekadlům? Znáte nějaká jiná? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem