Firmy se špatným chováním nechceme. Proč roste zájem o odpovědné investice

| rubrika: Když se řekne | 2. 9. 2019 | 2 komentáře
Proč se dnes firmy snaží chovat společensky odpovědně? Je to jenom móda, nebo na tom nakonec vydělají i ekonomicky? Vyplatí se do nich investovat? Přinášíme první ze tří dílů seriálu.

Udržitelný rozvoj a společenská odpovědnost byly ještě před deseti, patnácti lety pro většinu lidí prázdné pojmy, které jsme začali používat jenom kvůli evropským dotacím. Postupem času se ale začaly zhmotňovat do konkrétních příkladů a dnes už můžeme říct, že jsou ve společnosti poměrně silně zakořeněné.

Na podnikové úrovni se společenská odpovědnost v současnosti bere velmi vážně. Velké nadnárodní firmy dnes běžně vedle výroční zprávy spojené s hospodářskými výsledky vydávají také rozsáhlé zprávy o udržitelnosti. Podrobně v nich rozebírají, jak se jim daří naplňovat své cíle v oblasti udržitelného rozvoje společnosti.

Můžeme se zde například dočíst, o kolik procent se firmě podařilo snížit emise oxidu uhličitého, spotřebu elektřiny či vody, jak v uplynulém roce nakládala s odpady, jak plánuje snížit využití obtížně recyklovatelných materiálů nebo třeba jak velký podíl mužů a žen pracuje v managementu firmy a jak hodně se liší jejich odměny.

Firmám jde o image a důvěru

Každá firma, která chce být dlouhodobě úspěšná, potřebuje mít spokojené zákazníky, spokojené zaměstnance a spokojené vlastníky (akcionáře). Někdy je obtížné mezi těmito skupinami balancovat, aby každý byl spokojený – typickým příkladem je vyjednávání o růstu mezd. Ale právě to by mělo dobré vedení firmy dokázat: vyvážit zájmy všech zainteresovaných, aby všichni byli spokojeni.

Anketa

Sledujete, jestli je firma společensky odpovědná?

Pro zákazníky jsou důležitá kvalita, cena a dostupnost výrobků či služeb. Ještě větší roli ale mnohdy hraje celkový dojem. Příklad? V restauraci sice můžete dostat vynikající jídlo za dobrou cenu, ale pokud vám ho servíruje otrávený číšník, pokazí vám to celkový dojem z restaurace a příště půjdete jinam.

Image firmy už dávno není jen o tom, jestli mají její výrobky hezký design, vtipnou reklamu nebo zda je propaguje nějaká superstar. Čím dál tím důležitější je, zda se firma chová společensky odpovědně. Jestli je férová a transparentní ke svým zákazníkům a zaměstnancům, jestli se chová odpovědně k životnímu prostředí a co dělá prospěšného pro společnost. Celková firemní kultura má dnes také obrovský vliv na loajalitu a chování zaměstnanců. A to pak zase dokáže výrazně ovlivnit i rozhodování zákazníků – viz zmíněný příklad s restaurací.

Investoři (akcionáři) chtějí vidět, že hodnota firmy roste. K tomu je primárně důležité, aby jí rostly zisky. Ale i investoři a manažeři si začínají stále více uvědomovat, že aby byla firma dlouhodobě úspěšná (aby jí dlouhodobě rostly tržby a zisky), potřebuje v první řadě spokojené zákazníky a zaměstnance. Bez toho to nikdy nepůjde. A jejich důvěra do značné míry závisí na celkovém image podniku – na tom, jak je vnímán veřejností. Každý šrám na pověsti může významně ovlivnit preference zákazníků, a tudíž i hospodářské výsledky firmy.

Co dovede způsobit nezodpovědné chování?

Pošramocená pověst může obrovským způsobem nalomit důvěru investorů. Ti se pak zbavují akcií firmy – a kvůli tomu klesá jejich hodnota. Obnovit důvěru investorů pak trvá zpravidla řadu let.

Chcete vědět víc?

Na finančních trzích panuje v posledních týdnech velká nervozita. Portfolio manažer J&T Investiční společnosti Michal Semotan ale nevidí důvod k panice a investorům radí, aby se akciím zbytečně nevyhýbali.

Trump nespustí ekonomickou apokalypsu, říká Michal Semotan


Extrémně nízké úrokové sazby jsou historickou anomálií. Do budoucna se můžou negativní úroky ukázat jako škodlivé.

Žijeme ve výjimečné době. Tak nízké úroky během 5000 let nebyly


Německo, Velká Británie i USA míří do recese. Může zadrhnutí největších ekonomik vyvolat další globální hospodářskou krizi, nebo jde jen o zbytečnou paniku?

Očima expertů: Krize za dveřmi. Kdy a odkud přijde?

Ano, někdy může pověst firmy poškodit i nešťastná náhoda (nehoda tankeru, pád letadla, výbuch ve fabrice a podobně). I té ovšem zpravidla předchází zanedbaní údržby nebo bezpečnostních předpisů – když někdo nedělá svou práci pořádně, kvalitně a zodpovědně. Nejhorší pro image firmy ale je, když se ukáže, že nejedná férově: podvádí, klame, zkresluje, zneužívá, zatajuje...

Klamavá reklama, zkreslování účetnictví, korupce při získávání zakázek, insider trading, manipulování s cenou akcií, zneužívání osobních údajů, zatajování vedlejších účinků... Každou chvíli se v médiích propírá nějaký skandál, který dokáže zničit image firmy a totálně podlomit důvěru investorů.

Typickým příkladem byla aféra dieselgate, která vypukla před čtyřmi roky. Kvůli podvodům s emisemi má automobilka Volkswagen dodnes silně pošramocenou pověst, zejména v USA a Německu. Musela už zaplatit obrovské pokuty a stále čelí řadě žalob. Přestože prodejům nových aut se v globálním součtu od té doby už zase daří, důvěra mnohých zákazníků a zejména investorů je silně nalomená. Hodnota akcií Volkswagenu je pořád o 40 procent nižší než před aférou.

Přitom ruku na srdce: koho z nás před tím zajímala ta čísla o emisích z technických kontrol? Takřka nikoho. Ale jde o princip. Firma podváděla. A to se hned tak nezapomíná. Je to podobné, jako když načapáte partnera v posteli s někým jiným. Váš vztah už nikdy nebude jako dřív.

Chcete do nich investovat?

I mezi investory tak pochopitelně stále větší sympatie získávají firmy, které se chovají společensky odpovědně, férově a transparentně. To reflektují i velcí správci majetku. Přibývá fondů, které se zaměřují na společensky odpovědné investice, nebo to o sobě alespoň tvrdí.

O autorovi

Jan Traxler

Jan Traxler je privátní investiční poradce a ředitel společnosti FINEZ Investment Management.

Prosazuje férovou provizi podílem na zisku. Zastánce dlouhodobých strategií s value přístupem. Preferuje investice, které generují pravidelný výnos a jejich hodnota dlouhodobě roste, tedy zejména kvalitní nemovitosti a dividendové akcie. Všechny jeho publikace najdete na www.finez.cz.

Kontakt: jan.traxler@finez.cz

Francouzská finanční skupina BNP Paribas se dokonce rozhodla, že v souladu s vlastní strategií udržitelnosti zahrne určité prvky ESG správy do všech svých fondů. Ve všech jejích fondech tedy budou investice vybírány i s ohledem na určitá kritéria společenské odpovědnosti: jak se firma chová ke svým zákazníkům a zaměstnancům, k životnímu prostředí a co dělá prospěšného pro společnost. Zjednodušeně řečeno: akcie či dluhopisy firem, které se chovají „špatně“, budou z portfolií vyloučeny.

Příště se podíváme na to, zda má společensky odpovědné investování šanci na úspěch – tedy jak si stojí v porovnání s průměrem trhu. V posledním třetím díle se pak ještě pustíme do krátké polemiky: jak vlastně rozlišit, jestli se firma chová společensky odpovědně, či nikoliv.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.