Rozhodnutí vstoupit do procesu přípravy transakce musí být doprovázeno výběrem vhodných partnerů. Interní realizační tým se bude opírat o expertizu níže uvedených partnerů.
Vedoucí aranžér emise
Výběr zkušeného vedoucího aranžéra (manažera) emise s individuálním a dlouhodobým přístupem k investorům by měl být jedním z nejdůležitějších rozhodnutí. Role vedoucího manažera emise se většinou zhostí silná regionální nebo mezinárodní investiční banka v pozici obchodníka s cennými papíry za spolupráce s budoucími primárními upisovateli akcií. Vztahy vedoucího manažera a úvodních upisovatelů ke komunitě investorů a konkrétní doporučení analytiků mohou být zásadní pro vývoj kurzu akcií po jejich primární emisi. Stimulační odměna vyplácená vedoucímu mananžerovi (distribuovaná poměrově i na skupinu upisovatelů) se obvykle pohybuje mezi 4 – 7 % objemu emise (tato odměna je již obsažena v dříve uvedených celkových nákladech emise).
Konzultant pro IPO (nepovinně)
Někdy se lze setkat se situací, kdy společnost angažuje nezávislého konzultanta.V některém ohledu se může stát mezičlánkem mezi vedením společnosti a vedoucím aranžérem. Pomoci může při výběru správného burzovního trhu, resp. při přípravě věcných a finančních dat a k popisu společnosti. Někdy se konzultant podílí jen na počáteční fázi, někdy provází celý proces přípravy. Je však vhodné se zamyslet nad opodstatněností těchto vícenákladů na emisi.
Právní poradci
Advokátní kancelář se specializací a zkušenostmi na kapitálových trzích je v přípravné fázi transakce i po jejím ukončení nepostradatelným partnerem vedoucího aranžéra. Nákladovou položkou však nebude jen odměna za služby tohoto právního poradce vedoucího aranžéra (právního poradce pro transakci), jelikož je zvykem, že na straně společnosti stojí mimoto vlastní právní zástupce, chránící pouze její vlastní zájmy v této transakci. Oba poradci však budou placeni potenciálním emitentem akcií.
Na akciových trzích je obvyklé, že emisní prospekt je sestavován u právního poradce emise za účasti specialistů vedoucího aranžéra. Je vhodné, aby právní poradce dohlížel během nabízení cenných papírů na veškerou, především však externí komunikaci s investory s cílem minimalizovat riziko právních sporů ohledně informací, které byly zahrnuty do textu emisního prospektu. Je také důležité, aby prospekt obsahoval příslušná prohlášení tak, aby se nedostal do kolize ani se zahraničním právem.
Právní poradce pro IPO kontroluje a dokumentuje veškerý právní rámec podnikání společnosti od jejího založení, včetně úkonů a činnosti statutárních orgánů a včetně všech klíčových obchodních smluv, tj. provádí tzv. právní prověrku (legal due diligence). Veškerá právní rizika musí být popsána a dokumentována v emisním prospektu. Po předběžném rozhodnutí financovat společnost formou primární emise akcií bude určitá skupina firem v této rané fázi procházet transformací na akciovou společnost. Zkušený právní poradce bude schopen navrhnout a realizovat takové úkony, které již budou potřebným základem pro následnou transakci. Právní poradce bývá angažován i v některých úkolech, které je potřeba zajistit po úspěšném dokončení IPO.
Auditor a daňový konzultant
Auditor nejen ověřuje finanční výkazy využité k sestavení emisního prospektu a ocenění akcie, ale podílí se současně na celkové finanční prověrce (financial due diligence). Výstupem tohoto zkoumání je tzv. "comfort-letter", který je potřebný pro realizaci emise. Auditor se též podílí na transformaci výkazů z českých účetních standardů CAS do mezinárodních účetních standardů IAS, pokud toto výkaznictví společnost již nemá předem zajištěné.
Poradce pro vztahy k investorům a veřejnosti (investor relations, financial public relations)
Podle geografického rozsahu podnikání emitenta bude vhodné angažovat velikostí odpovídající renomované agentury. Vždy je výhodou, pokud má agentura předchozí zkušenost a reference ve finančním marketingu, jako jsou strategie komunikace s investory, příprava valných hromad či skupinových setkání s investory. Vedoucí aranžér často nabídne pomoc v počátečním budování těchto vztahů a letech následujících po emisi někdy i zajišťuje organizačně náročnější prezentace pro institucionální investory, zejména pokud jsou plánovány formou série prezentací v klíčových zahraničních finančních centrech.
Text je součástí publikace "Jak emitovat dluhopisy a akcie na veřejném trhu", který vydala Komise pro cenné papíry.
Víte, kde a jak vhodné partnery hledat? Jsou v ČR podle vašeho názoru dostatečně kvalitní odborníci?