Deset značek, jejichž hodnota jde ke dnu

Deset značek, jejichž hodnota jde ke dnu
Letošní rok je pro velké firmy složitý. Kromě v současnosti typických nízkých tržeb utrpěla jejich pověst především masivním rušením výrobků, vyšetřování americké komise pro cenné papíry nebo ropným skvrnám. S pověstí firem spadly i ceny jejich akcií.

Hodnota firmy se dá spočítat na základě různých faktorů, např. ze změny ceny akcie za prvních šest měsíců tohoto roku ve srovnání s S&P 500 nebo ze zisků z roku 2009 a prvního čtvrtletí 2010. Významné jsou i negativní události, jako například ropná skvrna v Mexickém zálivu.

Od prvního ledna ztratily značky 10 uvedených společností celkem více než 100 miliard USD ze své hodnoty.

1. BP

Hodnota značky 1. ledna 2010: 20 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 0 USD

Změna: -100 %

BP

BP je jediná, která ztratila prakticky veškerou hodnotu za méně než rok. Srovnat se dá možná s AIG. Skoro všichni teď management BP proklínají a čerpací stanice této společnosti přišly o řadu zákazníků.

Náklady na boj se skvrnou okolo 20 miliard USD budou nejspíše jen zlomkem celkových ztrát firmy. Momentálně BP zvažuje prodej svých aktiv, aby získala další peníze.

I kdyby se BP vzpamatovala po finanční stránce, jméno firmy bude trpět dlouhá léta. Ironií osudu je to, že byla minulý rok ohodnocena firmou BrandZ jako nejlepší ropná společnost. Prosazovala totiž politiku ochrany životního prostředí.

2. Dell

Dell

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 9 miliard USD

Změna: -44 %

Situace ve společnosti Dell upadá od návratu zakladatele Michaela Della do pozice CEO v roce 2007. Hrubé příjmy za první pololetí 2008 byly 61 miliard USD, v roce 2010 už jen 53 miliard. Čistý zisk klesl za tu dobu o polovinu.

Pokles příjmů je však tím nejmenším problémem. Po ročním vyšetřování byl v roce 2007 odhalen účetní podvod s cílem nadhodnotit hospodářské výsledky. Ty se pak musely přepočítat.

Dalším skandálem Dellu byl odhalený vztah s Intelem, jímž si obě firmy měly udržet konkurenční výhodu na trhu s PC. Opět se přišlo na účetní podvody. Dell dohodu s Intelem přiznal a dostal pokutu 100 milionů USD.

Dell má na krku i další podezření. Má jít o 12 milionů počítačů obsahujících vadné součástky. Několik e-mailů dokazuje, že o tom zaměstnanci Dellu věděli. Nic ze zmíněných skutečností pověsti Dellu nepomůže.

3. Adobe

Hodnota značky 1. ledna 2010: 7 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 4 miliardy USD

Změna: -43 %

Apple zhoršil vyhlídky řady firem z tohoto seznamu, nejvíce však utrpěla společnost Adobe. Flashplayer byl v posledních letech dominantním multimediálním softwarem na trhu s PC a s rozvojem mobilního internetu bylo potřeba jej dostat i do nich mobilů. Apple to však znemožnil tím, že zablokoval instalaci Flashe do iPhonů, iPodů i iPadů.

Ředitel společnosti Apple Steve Jobs má jasno: "Flash byl vymyšlen v éře PC pro PC a myši. Éra mobilů je o zařízeních low power, dotekových displejích a otevřených webech. Ve všech těchto oblastech Flashplayer neuspěl."

Akcie Adobe během pěti dnů po tomto Jobsově dubnovém prohlášení klesly z 35 na 32,50 USD. Apple nabízí přes 200 tisíc aplikací a Adobe na oplátku zabraňuje umístění softwaru Creative Suite do svých zařízení. Google Android naopak instalovat Flash umožňuje.

Adobe nedávno zaznamenala silné tržby, znepokojení však přetrvává.

4. Sony

Sony

Hodnota značky 1. ledna 2010: 12 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 7 miliard USD

Změna: -42 %

V 90. letech zažila spotřební elektronika svůj vrchol. V březnu 2010 však zaznamenala společnost Sony významné ztráty a příjmy třetím rokem v řadě v důsledku poklesu prodejů televizí a digitálních fotoaparátů klesly.

Navíc silná konkurence firem Microsoft a Nintedo oslabila vedoucí postavení Sony v oblasti videoher a herních konzol.

5. Goldman Sachs

Goldman Sachs

Hodnota značky 1. ledna 2010: 16 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 10 miliard USD

Změna: -38 %

Goldman Sachs jako možná jediná z uvedených firem v posledních týdnech část své hodnoty získala. Pokuta pouhých 550 milionů USD by mohla poněkud napravit pošramocenou pověst banky. Problémy Goldman Sachs však ještě nekončí – musí zaplatit veškeré soudní výlohy všech zúčastněných.

Další výdaje se nejspíše objeví v souvislosti s finančními reformami, jež se chystají v USA a Evropě. Spekuluje se o přímé dani, která by pokryla náklady budoucích krachů finančních institucí. Investoři se dále bojí nižších provizí (zejména v oblasti proprietary tradingu) a regulace derivátů. Analytici odhadují, že by se zisky Goldman Sachs mohly snížit o 1,5 miliardy. Za druhé čtvrtletí se zatím zvýšily příjmy z investic a tradingu o 40 % meziročně.

6. Research In Motion

Research in Motion

Hodnota značky 1. ledna 2010: 25 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 16 miliard USD

Změna: -36 %

BlackBerry od RIM mělo mezi roky 2002 a 2009 výsadní postavení na trhu se smartphony. Potom však kvůli iPhonu začalo ztrácet. Další konkurenti (Google, LG, Motorola, Samsung) tomu také napomohly. Z nedávných výzkumů je patrné, že zatímco 52 % lidí by si koupilo iPhone a 19 % Android, pouze 6 % by dalo přednost BlackBerry.

RIM se snažila proniknout i na spotřební trh, výrobky se však příliš neuchytily. Příjmy sice rostou, v posledním čtvrtletí o 24 % meziročně na 4,24 miliardy USD, analytici si však touto společností nejsou jisti.

7. Nokia

Nokia

Hodnota značky 1. ledna 2010: 40 miliard USD

Hodnota značky 30. června 2010: 27 miliard USD

Změna: -33 %

Ačkoliv Nokia stále zůstává největším výrobcem mobilních telefonů, high-end smartphony se příliš neuchytily. Akcie se od dob, kdy začal Apple prodávat iPhone, propadly o 67 % a říká se, že představenstvo Nokie hledá nového ředitele.

Příjmy Nokie za druhé čtvrtletí byly o 8,2 miliardy USD nižší než původní odhady. Nokia pokles vysvětluje nižší než očekávanou průměrnou cenou za prodaný mobil. Letos akcie Nokie spadly o 32 % a dostaly se na 12leté minimum.

Proč je v seznamu i Google a Toyota? Přečtěte si ve zbytku článku na serveru investicniweb.cz

 

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Získejte Vaše peníze zapomenuté v kuponovce!

Najděte s námi jednoduše všechny Vaše zapomenuté akcie i nároky z kuponovky a získejte za ně snadno a rychle peníze.

Zapomenuté miliardy logo
  • Zapojilo se již více než 100.000 klientů
  • Našli jsme už majetek za půl miliardy korun
  • Průměrný úspěšný klient získal více než 20 tis. Kč
    (¼ klientů získala více jak 100 tis. Kč)
Žádné zbytečné poplatky

Žádné zbytečné poplatky

U nás platíte poplatky jen když najdeme hodnoté akcie nebo pohledávky a vyřešíme vše za vás, jinka neplatíte nic.

Složitosti vyřešíme za Vás

Složitosti vyřešíme za Vás

Kromě akcií dohledáme související pohledávky až za 10 let zpětně, v případě odkupu vše zajistíme za Vás a vy tak nebudete muset do banky nebo vyplňovat složité dotazníky.

Odkup za nejlepší ceny

Odkup za nejlepší ceny

U našich nabídek garantujeme odkup nalezených akcií za nejlepší aktuání ceny na trhu.

A tohle už jste četli?

Koděra: Užívejte si léta, nic vám na burze neuteče

2. 8. 2010 | Michal Šolin

Koděra: Užívejte si léta, nic vám na burze neuteče

Dividendová Telefónica poráží defenzivní ČEZ a překvapit při české výsledkové sezóně může například uhelná společnost NWR, říká burzovní makléř Roman Koděra ze společnosti Patria, který... celý článek

Předpověď: Jaké budou zisky firem na burze

30. 7. 2010 | Petr Hlinomaz

Předpověď: Jaké budou zisky firem na burze

Ekonomické oživení se může zadrhnout v souvislosti s finančními problémy některých zemí. Investoři by měli být opatrnější a vyčkat, jak se bude trh v druhé polovině roku vyvíjet, a... celý článek

Black Jack je dobrá průprava pro obchodování na finančních trzích

28. 7. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Black Jack je dobrá průprava pro obchodování na finančních trzích

Drobné investory, denně a krátkodobě obchodující na finančních trzích, časem vytlačí počítačové programy, využívající algoritmické obchodování, říká šéf RSJ Karel Janeček.

Jak vás zruinuje sedm smrtelných hříchů

28. 7. 2010 | Andrej Rády

Jak vás zruinuje sedm smrtelných hříchů

Lenost a lakomství vás mohou zničit. A co pýcha, závist, hněv nebo nestřídmost? Všechny tyto hříchy mohou být smrtelné i pro vaše portfolio.

Partners Financial Services
Nadílka

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.