Mělo by se v Česku zavést šrotovné?

Mělo by se v Česku zavést šrotovné?
S pádem vlády vzrostla šance, že sociální demokraté nakonec prosadí i šrotovné. Jenže třeba Fabii byste s ním nekoupili. Měl by stát dávat na likvidaci starého a nákup nového auta dotace? Napište, co si o tom myslíte, a přečtěte si mínění ostatních.

Šrotovné v Německu poslalo prodej osobních aut na rekordní úrovně. Na Slovensku se státní příspěvek na sešrotování starého a nákup nového auta ujal tak, že někteří majitelé nechali své staré auto zlikvidovat ještě dřív, než měli šrotovné v kapse. Stovky z nich se pak divily, že nemají ani auto, ani peníze. Tamní vláda proto musela najít další finance. Nejvíc přitom pomohla s prodejem automobilkám Renault a Dacia.

V Česku prošel prvním poslaneckým čtením návrh ČSSD na zavedení šrotovného tento týden. Kvůli pádu vlády a mezistranickým dohodám by se sociálním demokratům mohlo podařit státní dotaci na nové auto prosadit. Příspěvek by činil 25 tisíc korun pro toho, kdo se zbaví auta staršího deseti let a koupí nový vůz s emisemi CO2 nižšími než 120 gramů. Jenže podle údajů o vozidlech Škoda Fabia tuto normu nejmenší škodovácký model nesplní ani s těmi nejslabšími motory. V úvahu připadají v podstatě jen miniauta z Kolína s litrovými motory. A že by se o ně Češi začali kvůli šrotovnému prát, se asi čekat nedá. Možná by tedy poslanci měli zkusit jiný plán, jak české ekonomice pomoci z recese.

Má šrotovné podle plánů sociálních demokratů smysl? Má stát vůbec na nákup nových aut přispívat? Které z protikrizových opatření má podle vás největší smysl?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 19 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

4. 4. 2009 23:12 | Magdalena

Jste tu samá pitomá stupida...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 4. 2009 5:59 | halo

to seš ale kokot
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2009 11:38 | Igor Šíp

Jsem pro šrotovné! Důkazem, že mám pravdu jsou pozitivní výsledky na tento stav v Německu a na Slovensku. Jeden z nejdůležitějších faktorů zavedení je obnova vozového parku v ČR, který je hodně žalostný.
Zdar!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2009 11:14 | Lagarto

Nesouhlasim se srotovnym z nekolika duvodu:
- je to podpora jen jednoho sektoru /automobilovy prumysl) a omluvou neni ani jeho podil na HDP v Cesku ci pocet firem a subdodavatelu
- nyni jsou auta historicky nejlevnejsi, takze proc jeste dale zlevnovat prave auta?
- skodovka ma vyprodano, koho chceme tedy podporit ?
- efekt je predsunuta spotreba, tedy letos by se zkonzumovalo (nakoupilo) zbozi, ktere by jinak bylo prodano za rok/dva. Kdo bude kupovat auta pak? Kazdy umely zasah ma negativni vedlejsi efekty
- efekt ekologie je pofiderni. Rozhodne nelze pausalizovat. Znam 10let stara auta ktera maji velmi dobre parametry, sporebu i zplodiny. Na druhou stranu nektera auta jiz po 5-8 letech spatneho zachazeni a krmeni nekvalitnim palivem kouri jak fabrika.
- Nakup auta jen se splodinami do 120gr CO2 je slozity. Technologicky tam jeste nejsme.
- dopad na statni kasu je otazkou casoveho uceku pohledu na ni. Okamzite vydaj (minus, napriklad samotny prispúevek, ci naklady na implementaci), kratkodobe prijem v danich (plus, napr. DPH), strednedobe minus (nerealizovane obchody v budoucich letech, vypadek na spotrebni dani u aut s nizsi spotrebou, mene DPH a zamestnanosti u doplnkovych sluzeb starych aut - servisy, nahradni dily, bazary, dlouhodobe - to nevim, to je otazka spise akademicka. Ale spise plus v neprime rovine - bezpecnost na silnicich, mene smrtelnych nehod, atd....

Jiste je i argument, procne my, kdyz v okoli vsichni. Dale je i argument ze to v obecne rovine omladi nas prumerny 15,5 roku vozovy park. ANo ,pravda. Ale paklzie nekdo i pres dotaci utrati dalsich 200,000.- Kc, je to opravdu krize? Je to opravdu sovialni pripad? Kdo rozhodne zda je lepsi zakladni model fabie 1,2 za túto cenu, ci 3 roky stara Octavia? nebo 4 roky stary Golf? Jen technicka pro ekonomy: Ten golf ma novejsi a ekologictejsi motor nez nova Fabie :-))

Tak asi takhle nejak. Cau.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 23:02 | ivan675

Souhlasím se všemi argumenty odmítajících tento populistický nápad. Jen bych chtěl dodat, že si myslím, (a průzkumem mezi cca padesáti spoluzaměstnanci jsem si ověřil), že přitroublí příznivci pana Paroubka si výhod tohoto vynálezu neužijí, protože nepatří mezi lidi, pro které vytáhnout ze slamníku 170 000 (a více) Kč není problém. Pan Paroubek by měl svoje úsilí zaměřit spíše směrem ke zkvalitnění českých silnic, které vypadají jako po bombardování a jsou tou nejviditelnější ostudou ČR před lidmi z civilizovaného světa.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 22:22 | Martin

Pro Pavla, Filmaře a Jozefa - můžete dát své adresy? Rád bych se stavil pro příspěvek 30 Kč na své nové auto - jistě mi ho rádi dáte. Doufám, že nebudu muset použít zastrašovací metody, jako dnešní státní aparát , abych ty prachy získal.

A mělo by se zavést štípačné na nový nábytek, rozbitné na nové nádobí, hadrovné na nové oblečení a průtočné na pivo v hospodě. To by jste viděli ten ráj, co by pak nastal - soudě dle vaších pomatených teorii o omlazování vozového parku a hospodářském zázraku.

A teď vážně - at stát sníží DPH na 5 procent a to na vše, nechá lidi normálně pracovat (neb bez povolení se u nás pracovat pod hrozbou vězení většinou nesmí), at poslanci konečně pořádně upraví zákoník práce a ne jen promíchají paragrafy do nového tvaru, at zrusi vsechny ty danove pobidkyt a vyhody na hypoteku ci stavebni sporeni, dotace na slunecni elektrarny a jine vzdusne zamky a pak budeme na krize připraveni.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 19:51 | Pavel

Má to určitě smysl,protože by to pomohlo hodně lidem a nejezdilo by tolik rachotin po silnicích,které nevyhovují.Bude otázkou,zda to naši poslanci a senátoři schválí.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 18:00 | Filmař

No konečně dobrý nápad , ale v tomhle státě když je to výhodný pro lidi a má se jim za staré auto něco vyplatit a pomoci jim s výběrem nového , tak to né . Samozřejmě že to má smysl , vždit to mají i jiné země takhle zavedeno a funguje to. To je docela blbost a záminka , že fabie nesplnují limit . Jenže je to prostě jasný jako facka , tady asi budem stát na místě vždycky. Tak mám pocit , že slováci jsou natom v tomhle daleko lépe. Zdar
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 14:46 | Jozef

Fakticky nikdy jsem nepsal svuj názor. Protoze je tezke se zapojovat do diskuse s lidmi ,kteri maji na vsechny otazky jednu odpoved. A to odpoved tipu pana Forta. Chtel bych vsem, kteri tomuto uvazovani maji sklony jenom doporucit ,aby se sem tam podivali na televizi TA3. Potom by mozno zjistili fakta tipu, ze stat na srotovnem neprodelal. A to ani financne a ani vyjmenou vozoveho parku na Slovensku. A obyvatele taky neprodelali. A ani automobilky na Slovensku nebo i v Cesku. Diky tomu maji i v Cesku, nekteri lide praci. Proto si myslim, ze i Cesku by tzv. srotovne jenom pomohlo. A Cesi by pomohli i nekterim lidem v zahranici. Tak by se i bojovalo proti protekcionismu a uzavirani se do sebe. Tak jak to cely cas hlasala i vlada pana Topolanka
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 11:58 | Bohumir Fořt

Dobrý den,šrotovné /dotace/ zavést na operace mozku u vedení ČSSD - bez emisí.BoFo
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 11:11 | Dotaz

Co se tím "úspěšným šrotovným" v zahraničí z hlediska místních ekonomik vyřešilo? Kolik z těch peněz na šrotovné zůstalo "doma" v místním průmyslu pro zaměstance a kolik jich podpořilo průmysl a zaměstnanost v zahraničí, např. v ČR, ve Francii?
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 10:57 | rak

http://petrmach.cz/cze/prispevek.php?ID=418
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 10:24 | vladislav skalicky

šrotovné je účelné jen pro výrobce aut , jichž je v současnosti přebytek. Zisky by šly hlavně do zahraničí takže pro tento stát naprosto neúnosné.
Jakýkoliv vměšování státu do soukromého sektoru je nesmyslné - je lepší snižovat daně a zbavovat se přebytečné státní administrativy a utáhnout plýtvání na děravých sociálních dávkách, vyjma pensistům. . Trh a pud sebezáchovy donutí občany se snažit.
Právě z krizí vycházejí nejlepší výsledky vývoje v technologii a převzdělání reálného povědomí obyvatel.
Krize jsou ve skutečnosti prospěšné a vměšování se jen udrží staré technologie a struktury v delším vymírání. Socialismus nám to již ukázal a jak jsme dopadli. At auto industy přesedlá na hydrogen motory a poučí se od indů jak stavět levná auta. Pohledte --http://news.auto.cz/nove-mod ely/tata-nano-velmi-levne-lido ve-auto-pro-indii-predstaveno. html ---- a to dříve než nás těmi NANO autami úplňě zaplaví.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 8:24 | Bob

Nevím kde čerpal autor článku tyto informace, ale podle mě tu jsou napsaný bláboly. V návrhu zákona je uveden limit emisí CO2 160 gramů a auta by měly být starší 10 let.
Viz http://www.psp.cz/sqw/text/text.sqw?C=1992&T=K2006PSP5T&q=%9arotovn&lem=1&j=1&d1=1&X=t
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2009 8:10 | fojar

V každém případě,je třeba co nejdřív,aby jezdících vraků ubylo z naších silnic.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 19 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

O kolik se daňovou úlevou zvýší v Česku prodej aut?

1. 4. 2009 | Eva Sovová | 3 komentáře

O kolik se daňovou úlevou zvýší v Česku prodej aut?

Při koupi nového osobního auta si mohou podnikatelé od 1. dubna odečíst daň z přidané hodnoty. Umožňuje to protikrizové opatření. O kolik se daňovou úlevou zvýší v Česku letos prodej... celý článek

Komu pomůže odpuštění DPH u aut pro podnikatele?

5. 3. 2009 | redakce Peníze.CZ | 16 komentářů

Komu pomůže odpuštění DPH u aut pro podnikatele?

Podnikatelé a firmy už si nebudou muset do osobních aut montovat mříže, aby si mohli uplatnit odpočet DPH. Prý to pomůže rozhýbat trh s auty. Může takové opatření pomoci české ekonomice?... celý článek

Jak se vyhnout sankcím za neodhlášené a nepojištěné vozidlo

16. 12. 2008 | Věra Tůmová | 18 komentářů

Jak se vyhnout sankcím za neodhlášené a nepojištěné vozidlo

Ne každému se letos před koncem roku podaří z registru odhlásit nepojízdné či dávno ztracené vozidlo. Většina lokálních registrů motorových vozidel je však přetížená a od ledna za nepojištěné... celý článek

Pozor na nabídky aut s „cenou od“

30. 10. 2008 | Petr Čermák

Pozor na nabídky aut s „cenou od“

Cena, za kterou automobilky inzerují nejlevnější vozy, vypadá na první pohled výhodně. Jenže při bližším zkoumání se dá zjistit, že kupující nakonec může zaplatit i o několik desítek... celý článek

Partners Financial Services