Šrotovné v Německu poslalo prodej osobních aut na rekordní úrovně. Na Slovensku se státní příspěvek na sešrotování starého a nákup nového auta ujal tak, že někteří majitelé nechali své staré auto zlikvidovat ještě dřív, než měli šrotovné v kapse. Stovky z nich se pak divily, že nemají ani auto, ani peníze. Tamní vláda proto musela najít další finance. Nejvíc přitom pomohla s prodejem automobilkám Renault a Dacia.
V Česku prošel prvním poslaneckým čtením návrh ČSSD na zavedení šrotovného tento týden. Kvůli pádu vlády a mezistranickým dohodám by se sociálním demokratům mohlo podařit státní dotaci na nové auto prosadit. Příspěvek by činil 25 tisíc korun pro toho, kdo se zbaví auta staršího deseti let a koupí nový vůz s emisemi CO2 nižšími než 120 gramů. Jenže podle údajů o vozidlech Škoda Fabia tuto normu nejmenší škodovácký model nesplní ani s těmi nejslabšími motory. V úvahu připadají v podstatě jen miniauta z Kolína s litrovými motory. A že by se o ně Češi začali kvůli šrotovnému prát, se asi čekat nedá. Možná by tedy poslanci měli zkusit jiný plán, jak české ekonomice pomoci z recese.
Má šrotovné podle plánů sociálních demokratů smysl? Má stát vůbec na nákup nových aut přispívat? Které z protikrizových opatření má podle vás největší smysl?
NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
4. 4. 2009 23:12 | Magdalena
4. 4. 2009 5:59 | halo
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
3. 4. 2009 11:38 | Igor Šíp
Zdar!
3. 4. 2009 11:14 | Lagarto
- je to podpora jen jednoho sektoru /automobilovy prumysl) a omluvou neni ani jeho podil na HDP v Cesku ci pocet firem a subdodavatelu
- nyni jsou auta historicky nejlevnejsi, takze proc jeste dale zlevnovat prave auta?
- skodovka ma vyprodano, koho chceme tedy podporit ?
- efekt je predsunuta spotreba, tedy letos by se zkonzumovalo (nakoupilo) zbozi, ktere by jinak bylo prodano za rok/dva. Kdo bude kupovat auta pak? Kazdy umely zasah ma negativni vedlejsi efekty
- efekt ekologie je pofiderni. Rozhodne nelze pausalizovat. Znam 10let stara auta ktera maji velmi dobre parametry, sporebu i zplodiny. Na druhou stranu nektera auta jiz po 5-8 letech spatneho zachazeni a krmeni nekvalitnim palivem kouri jak fabrika.
- Nakup auta jen se splodinami do 120gr CO2 je slozity. Technologicky tam jeste nejsme.
- dopad na statni kasu je otazkou casoveho uceku pohledu na ni. Okamzite vydaj (minus, napriklad samotny prispúevek, ci naklady na implementaci), kratkodobe prijem v danich (plus, napr. DPH), strednedobe minus (nerealizovane obchody v budoucich letech, vypadek na spotrebni dani u aut s nizsi spotrebou, mene DPH a zamestnanosti u doplnkovych sluzeb starych aut - servisy, nahradni dily, bazary, dlouhodobe - to nevim, to je otazka spise akademicka. Ale spise plus v neprime rovine - bezpecnost na silnicich, mene smrtelnych nehod, atd....
Jiste je i argument, procne my, kdyz v okoli vsichni. Dale je i argument ze to v obecne rovine omladi nas prumerny 15,5 roku vozovy park. ANo ,pravda. Ale paklzie nekdo i pres dotaci utrati dalsich 200,000.- Kc, je to opravdu krize? Je to opravdu sovialni pripad? Kdo rozhodne zda je lepsi zakladni model fabie 1,2 za túto cenu, ci 3 roky stara Octavia? nebo 4 roky stary Golf? Jen technicka pro ekonomy: Ten golf ma novejsi a ekologictejsi motor nez nova Fabie :-))
Tak asi takhle nejak. Cau.
2. 4. 2009 23:02 | ivan675
2. 4. 2009 22:22 | Martin
A mělo by se zavést štípačné na nový nábytek, rozbitné na nové nádobí, hadrovné na nové oblečení a průtočné na pivo v hospodě. To by jste viděli ten ráj, co by pak nastal - soudě dle vaších pomatených teorii o omlazování vozového parku a hospodářském zázraku.
A teď vážně - at stát sníží DPH na 5 procent a to na vše, nechá lidi normálně pracovat (neb bez povolení se u nás pracovat pod hrozbou vězení většinou nesmí), at poslanci konečně pořádně upraví zákoník práce a ne jen promíchají paragrafy do nového tvaru, at zrusi vsechny ty danove pobidkyt a vyhody na hypoteku ci stavebni sporeni, dotace na slunecni elektrarny a jine vzdusne zamky a pak budeme na krize připraveni.
2. 4. 2009 19:51 | Pavel
2. 4. 2009 18:00 | Filmař
2. 4. 2009 14:46 | Jozef
2. 4. 2009 11:58 | Bohumir Fořt
2. 4. 2009 11:11 | Dotaz
2. 4. 2009 10:57 | rak
2. 4. 2009 10:24 | vladislav skalicky
Jakýkoliv vměšování státu do soukromého sektoru je nesmyslné - je lepší snižovat daně a zbavovat se přebytečné státní administrativy a utáhnout plýtvání na děravých sociálních dávkách, vyjma pensistům. . Trh a pud sebezáchovy donutí občany se snažit.
Právě z krizí vycházejí nejlepší výsledky vývoje v technologii a převzdělání reálného povědomí obyvatel.
Krize jsou ve skutečnosti prospěšné a vměšování se jen udrží staré technologie a struktury v delším vymírání. Socialismus nám to již ukázal a jak jsme dopadli. At auto industy přesedlá na hydrogen motory a poučí se od indů jak stavět levná auta. Pohledte --http://news.auto.cz/nove-mod ely/tata-nano-velmi-levne-lido ve-auto-pro-indii-predstaveno. html ---- a to dříve než nás těmi NANO autami úplňě zaplaví.
2. 4. 2009 8:24 | Bob
Viz http://www.psp.cz/sqw/text/text.sqw?C=1992&T=K2006PSP5T&q=%9arotovn&lem=1&j=1&d1=1&X=t
2. 4. 2009 8:10 | fojar
Zobrazit všech 19 komentářů