Finanční krizeje v Česku cítit a netýká se zdaleka jen automobilového průmyslu. Tvrdí to personální agentury, které přímo pozorují, jak opadá zájem firem o nové pracovníky. Firmy se připravují na hubené měsíce a neumí odhadnout, jak dlouho bude útlum trvat. „Jejich předpovědi se pohybují mezi třemi až šesti měsíci. Jenže zároveň dodávají, že se může nábor nových lidí rozběhnout klidně za měsíc,“ tvrdí Natálie Záhorská z Grafton Technologies.
Paradoxní podle Havelky i Prajzlera je, že mnoha sektorům se krize zatím vyhýbá. Ale ani tyto nepostižené firmy nové zaměstnance nechtějí. „Jedna finanční instituce má podstav asi 150 lidí, které by potřebovala sehnat, ale jelikož je příkaz nenabírat, nemůže pozice zaplnit,“ říká Prajzler. „Firmy také více ukončují pracovní poměry už ve zkušební době, zvláště se to týká obchodních pozic,“ tvrdí Havelka. I za tím lze vidět vliv krize, i když to nikdo nahlas neřekne. Pokud už firmy nějaké zaměstnance nabírají, více si vybírají a nechtějí dělat žádná ukvapená rozhodnutí.
Personální agentury také nesouhlasí s politiky, že krize Česko neohrozí. „Podle pohovorů s lidmi je patrné, že krize zasáhla Českou republiku již ve značné síle,“ míní Jan Tegze z Advantage Consulting a dodává: „Výrazně vzrostl počet lidí, kteří mění místo z důvodu ukončení provozu firmy, nebo protože management firmy jim oznámil uzavření společnosti v horizontu několika měsíců. Dle těchto informací, je reálné, že míra nezaměstnanosti vzroste z nynějších 5,2 procenta až k hranici 7 procent.“ Havelka k tomu dodává: „Byť to při pohledu na první strany novin nevypadá, krize je tu, je velmi vážná a nikdo zatím neumí odhadnout její hloubku, natož pak délku.“
Pro lidi, kteří hledají práci přes agentury, nejsou vyhlídky příliš růžové. Na krizi nejdříve doplatí agenturní zaměstnanci, kteří jsou firmám jenom „půjčeni“ a kterých se tak mohou společnosti nejrychleji zbavit. O zkušené lidi s praxí je ale zájem i nyní, i když záleží na oboru. „I přes uvedený pokles zájmu ze strany firem evidujeme jen v Praze a středních Čechách více než 400 volných pracovních míst pro vysokoškoláky a středoškoláky s technickým vzděláním či praxí v oboru,“ prozrazuje Záhorská. Personální agentury, které se specializují na automobilový a bankovní průmysl budou mít těžké časy. Problémy budou mít ale i ostatní, jelikož český trh je malý a problémy velkých firem se postupně přelévají na celou ekonomiku.
Na druhou stranu, pokud firmy nebudou mít výrazné problémy spojené s finanční krizí, mohou získat i zajímavé pracovníky, které by jinak nedostali. „Firmy mají větší množství uchazečů, ze kterých si mohou vybírat a získávají nyní i životopisy odborníků, které by v minulosti nezískali,“ poukazuje Tegze na pozitivnější stranu současné situace pro firmy. „Trochu je znát, že máme více životopisů,“ míní Prajzler, ale také dodává: „Lidé, kteří by dříve byli ochotni změnit zaměstnání, nyní raději neriskují a zůstávají u známé práce, než aby se pouštěli do rizika a začínali v nové firmě.“ To práci personálních agentur naopak ztěžuje.
V Česku se ale nesnaží najít práci jen stále více Čechů, ale uplatnění zde hledá stále více cizinců. „Kromě tradičních zemí jako například Indie, Rusko či Ukrajina je patrný i velmi výrazný nárůst zájemců o práci z Německa,“ tvrdí Tegze. Nejistotu vyvolává prý krize také u déle nezaměstnaných. „Zvláště ti, kteří hledají práci již delší čas, nebo s hledáním sami úmyslně váhali, se dnes obávají delší nezaměstnanosti,“ uzavírá Havelka.
Jak se krize projevuje ve vaší firmě? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem