Jedná se o extrémní situaci. Je to psychicky náročné. Nevedeme si špatně, ale snad to brzy skončí.
Tyto věty můžou v kostce shrnout pocity, které makléři zažívali minulý týden. Ale není to jen otázka posledních dnů, medvědí trend již burzy pronásleduje déle. „Korekce trvá přes rok a těch posledních pár týdnů bylo nejtvrdších. Doufám, že už to končí. Je to náročné pro klienty i pro nás,“ tvrdí David Nový, makléř Atlantik FT. K těmto pocitům se přidává i Filip Kejla, makléř Wood & Company: „Všichni obrátili z doufání v obrat k letargii. Řada makléřů na krizi nechá mládí. Jdete do práce s tím, že víte, že to spadne. Jen nevíte o kolik. Tlak působí ze všech stran.“
I v těchto chvílích by však makléř měl být dobře naladěn a komunikovat s klienty, kteří přirozeně mají větší zájem konzultovat stav na finančních trzích. „Dokonce se ozývají i ti klienti, kteří mají dlouhodobou strategii,“ míní Kamil Bednář, makléř BH Securities a dodává, že jelikož mají hodně individuálních investorů, tak konzultacemi na telefonu stráví zhruba polovinu z desetihodinového pracovního dne. „Někteří berou ztráty sportovně, někteří si chtějí o svých ztrátách popovídat,“ komentuje Nový své zkušenosti s retailovými klienty. Jelikož je to vždy rozhodnutí investora, zda chce či nechce koupit určitý cenný papír, nezažívají makléři to, že by jim klient nadával, protože jeho portfolio mizí v hlubinách. „Zlost si spíše vybíjejí všeobecně na trhy,“ tvrdí Bednář. Jinou zkušenost mají ve Wood & Company, kde mají především institucionální klienty. „Nadávají a řvou, že přicházejí o peníze,“ říká Kejla a dodává, že o to psychicky náročnější je, že s nimi musí být i nadále v kontaktu a zásobovat je špatnými zprávami.
I přes to všechno nehodnotí makléři tuto finanční krizi z hlediska prosperování firem, v kterých pracují, špatně. „Dá se vydělat, ale i prodělat, jsou dny, kdy můžete mít ztrátu pět milionů, protože jste měl špatnou myšlenku,“ prozrazuje Filip Kejla, který zároveň dělá i tvůrce trhy, tedy má za úkol udržovat na pražské burze poptávku a nabídku. Stejně tak finanční krize ale vede k tomu, že se lidé více zajímají o dění na akciových trzích a mnozí z těch, kteří přemýšleli o investování, tak pod tlakem nízkých cen otevírají obchodní účty u brokerů. „Otevíráme jich několik denně,“ prozrazuje Nový s tím, že to normálně není obvyklé.
Značně rozporuplně hodnotí makléři roli médiív celé krizi. Jedni říkají, že s prací novinářů nemají problémy. Druzí, že způsob informování médii vyvolává v lidech paniku, a třetí mají novináře za „velké motivátory paniky“. „Ve vztahu k naší kultuře jsou zprávy v USA podávány emotivně,“ upozorňuje David Nový na rozdíl mezi českým stylem, který mu nevadí, a americkým.
Slova kritiky dokážou makléři najít i pro politiky. I když si myslí, že zásah politiků byl nutný, tak právě jeho horlivost paradoxně může celou situaci zhoršovat. „Vymýšlí, jak by ještě mohli trhy podpořit, člověk si tedy řekne, že situace je asi fakt špatná,“ myslí si Kamil Bednář.
Investoři tedy nejsou jediní, kdo se těší na zelená čísla na burzách. „V pátek (11. října, kdy pražská burza propadla o necelých 15 procent, pozn. red.) jsem vyšel na terasu, svítilo sluníčko, lidé seděli v kavárně a usmívali se. Naše nervové vypětí je daň za to, že se jsme přímo v centru dění,“ uzavírá Kejla a Nový doplňuje: „Dneska je úterý a už se hodně těším na víkend.“ Na práci se o víkendu makléři snaží zapomenout a dotazy kamarádů, co že se to děje na těch trzích, se snaží co nejrychleji „zahrát do autu“.
Jak na vás doléhá finanční krize? Podělte se o zkušenost.
Sdílejte článek, než ho smažem