Další učebnice finanční gramotnosti: ministerstvo ji neschválilo

Petr Čermák | rubrika: Co se děje | 29. 9. 2008 | 15 komentářů
Další učebnice finanční gramotnosti: ministerstvo ji neschválilo
Na pultech knihkupectví se nově prodává kniha Tajný deník Barborky Syslové s Kalkulačkou rodinné budoucnosti. Publikace chce vzbudit zájem dětí o finanční vzdělávání. Ministerstvo školství k ní má ovšem řadu výhrad.

V nedávno odstartovaném školním roce bude opět více škol učit děti finanční gramotnost. Látka pro středoškoláky je stanovena v Rámcových vzdělávacích programech pro střední školy. Program pro základní školy by měl být hotový brzy, nicméně učit o financích můžou učitelé na ZŠ již nyní. Autoři knihy Tajný deník Barborky Syslové doufali, že učit by se mohlo i podle jejich knihy. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy(MŠMT) ale tuto kontroverzní knihu nepodporuje.

Autoři knihy Miroslav Háša a Miroslav Oupic vychází z knih „strýčka Kiyosakiho“, jehož jméno je takto v knize několikrát zmíněno. K učebnici také v půlce září uvedli na trh Kalkulačku rodinné budoucnosti, která má pomoci dětem i dospělým naplánovat si budoucnost. „Peníze nejsou individuální, ale rodinnou záležitostí,“ vysvětluje Viktor Vojtko, předseda Nadačního fondu Arnošt, který pomáhal s vydáním knihya finanční gramotností se zabývá. „Dnes převažuje mínění, že člověk po škole začne někde pracovat jako zaměstnanec. Přitom existují i další možnosti, dá se třeba podnikat. Každý si může vybrat,“ míní Vojtko.

 

„Kniha prezentuje jen jeden model rodiny a jejího hospodaření. Nenabízí dětem možnost srovnání s jinými modely. Nenutí ho ke kritickému myšlení a uvažování o správných či nesprávných postupech jednotlivých finančních kroků. To by umožnily různorodé modelové situace. Pozice zaměstnance je také v publikaci spojována s chudobou,“ vysvětluje Helena Müllerová, mluvčí MŠMT, proč ministerstvo neudělilo učebnici tzv. schvalovací doložku. Jelikož není kniha v souladu s RVP a pedagogickými metodami, nefiguruje jako oficiální učebnice finanční gramotnosti. Učit podle ní však ministerstvo nezakazuje.

Knížka je celkem útlá a bohatě ilustrovaná. Na necelých sto stranách a se snaží dětem ukázat na příkladu syslí rodinky, jaké typy povolání lze v životě vykonávat. Sysel (případně člověk) tak může být zaměstnanec, podnikatel, investor či majitel podniku. Rodina má alespoň jednoho člena v každém tomto typu. Příběh učebnice je postavený na tom, že se rodina snaží být finančně nezávislejší, než byla doposud. Proto pronajmou garáž a vlastní auto si koupí 18letý podnikatel, bratr Barborky, která celý příběh vypráví. Garáž tak generuje tzv. pasivní příjem (stejně jako např. dividendyči nájem bytu) a auto slouží firmě Barborčina bratra, kde se stává majetkem, který pomáhá vydělávat, místo aby polykal peníze – tedy byl tzv penězožroutem. Garáž je zas naopak penězonosičem.

„Kalkulačka by pak měla lidi donutit začít se více starat o svoji finanční gramotnost,“ osvětluje Jaroslav Mlčoch, učitel na základní škole a spolupracovní nadace Arnošt, s jakým záměrem byla kalkulačka vydána. Dají se v ní nastavit příjmy, výdaje, investicea sny rodiny. Kalkulačka pak počítá kolik rodina uspoří za rok a zhodnotí, zda je rodina bohatá či chudá. Nosnou myšlenkou je mít co největší pasivní příjem z pronájmu různých movitých i nemovitých věcí, který tvoří penězonosiče. Kniha i kalkulačka také informují o různých typech dluhů. Špatný dluh je takový, který vede například k nákupu spotřební elektroniky

Finanční situace jsou podávány zjednodušeně a jednostranně,“ uvádí Müllerová další důvod, proč neudělilo MŠMT schvalovací doložku. „Pro zjednodušení nepočítáme úroky, poplatky, RPSN či inflaci, které mohou výši našich peněz ovlivnit,“ zní poznámka v manuálu ke Kalkulačce. "Knihu předěláváme a chceme, aby byla poté schválena a zařazena mezi učebnice MŠMT," říká Miroslav Háša, ředitel Profess consulting.

Finanční gramotnost na školách je ale díky novým plánům hlavně v rukou učitelů, protože není již určen prostředek, jak děti učit, nýbrž cíl. Tedy co mají děti znát. Za tímto účelem probíhají v současné době různá školení, které připravuje Národní institut dalšího vzdělávání.

Co všechno by se děti měly učit? Podělte se o názor.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2008 19:21, Jan Pavlovský

Bylo to v 8. ročníku ZŠ Legerova, kdy jsem poprvé spatřil hru, která se nazývá cashflow, a za kterou vděčímeRobert T. Kiyosakimu, který též napsal mnoho zajímavých knih. Neměl jsem potuchy o hře nevěděl jsem co to znamená ,,cashflow´´ a už jsem neměl ani myšlenku o tom jak by mohla tato hra vypadat. Jediné co jsem o této hře věděl bylo to, že by to mělo být něco obdobného jako monopoly, a když po dlouhém očekávání jsem hru spatřil, tak první co mě napadlo bylo, že to není nic jako monopoly, s monopoly to má společné jenom tři zásadní věci to že se hází kostkou, hraje se s figurkami a to poslední co mají společného, že se hraje o peníze. Ale nejsme tu proto, abychom porovnávali rozdíly mezi hry, ale proto, že tato hra mě naučila určitému ekonomickému levelu, který je alespoň tím minimem co vám může někdo poskytnout. Je to taková startovací čára, která odstartuje v lidech myšlení nad jejich finančně ekonomickým rozdělením jejich peněz na nějakou dobu a případně si s nimi ještě vydělat. Tato hra mě naučila se ekonomicky rozvíjet a nevyhazovat peníze jen tak do vzduchu, nebo aby mi přebytečné peníze leželi jen tak na účtu, jako to dělá většina českého národa, jelikož nemá většina z nich ani potuchy o tom, jaké mají vůbec možnosti a co vše pro sebe mohou udělat. Vyplývá z toho, že by děti na školách neměli být dál okrádáni o jejich vzdělání. Dokonce by to mohla být alespoň hodina týdně, která by studenty ve škole bavila, a nenudily by se při opisování některých příkladů z matematiky... Tak jak jsem se dozvěděl od svých tří mladších sourozenců, tak hra cashflow je jediný co je ve škole baví. Můj názor je takový, že by finanční vzdělávání malých studentů na základních školách mělo bez podmínečně lepší význam, než kdyby nebylo žádné, či začalo příliš pozdě.

+7
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 9. 2008 9:28, Michal Kára

Sice jsem to necetl, ale podle "Pozice zaměstnance je také v publikaci spojována s chudobou" ... „Finanční situace jsou podávány zjednodušeně a jednostranně“

Si dokazu docela dobre predstavit, jak ta kniha asi vypada. Podobne jako hra Cashflow, kde akcie prakticky nemuze zkrachovat a skoro vzdy se vrati na maximalni hodnotu, zato z prace vas vyhazuji pomalu kazdy mesic :-D

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nová adresa pro stížnosti na finanční instituce

8. 9. 2008 | Petr Čermák | 6 komentářů

Nová adresa pro stížnosti na finanční instituce

Odbor ochrany spotřebitele, který vznikl v ČNB 1. září, má dbát na to, aby se regulované finanční instituce chovaly férově. Chce se i více zapojit do finančního vzdělávání obyvatelstva,... celý článek

Kapesné: dobrý způsob, jak se dítě naučí hospodařit

29. 8. 2008 | Jan Stuchlík | 3 komentáře

Kapesné: dobrý způsob, jak se dítě naučí hospodařit

Základem finanční gramotnosti je myšlenka, že všechno něco stojí. Tu by si měli děti ze základní školy odnést, říkají Michal a Eva Skořepovi, autoři nové učebnice pro základní školy... celý článek

Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou

28. 8. 2008 | Jan Stuchlík | 11 komentářů

Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou

Čeští učitelé mají k dispozici novou učebnici pro výuku ekonomické a finanční gramotnosti. Pomocí her a úkolů mohou žáky naučit, jak funguje ekonomika a jak se dá hospodařit s rodinným... celý článek

Řeší se rébus. Jak naučit učitele rozumět osobním financím.

29. 5. 2008 | Petr Čermák | 7 komentářů

Řeší se rébus. Jak naučit učitele rozumět osobním financím.

Ministerstvo školství nabídne učitelům finanční gramotnosti možnost doplnění znalostí na jednodenních seminářích. Jenže to patrně stačit nebude. Učitelé musí být motivovaní, aby se... celý článek

Partners Financial Services