Kdo chce držet krok s vybranými módními trendy anebo je „krapet sentimentální“, může se mu nákup pěkně prodražit. Nové věci, které nesou punc patiny nebo vzhled „retro“ stylu, jsou často značně předražené. Renovovat původní starý předmět proto někdy může přijít jeho majitele o poznání levněji než nová kopie.
Kupříkladu vyměnit nový potah na prvorepublikové křeslo Thonet s ohýbanými područkami přijde jen na pár tisíc korun podle typu zvolené látky. Kdo se rozhodne pořídit si je nově třeba v obchodě Futurista, musí si připravit téměř 22 tisíc korun. Na zhruba stejnou sumu jej ve stejném obchodě přijde servírovací stolek ze 60. let. V bazarech či od známých se přitom dá obojí pořídit „za babku“. Na renovaci ovšem musí být člověk alespoň trochu kutil, aby křeslo či stolek nakonec vypadal k světu.
Ve světě i v Česku v poslední době také vzniká stále více webů specializovaných na renovace a rekonstrukce v retrostylu. Na některých je možné s nadšenci konzultovat renovace zdarma, jinde se ale za rady a návrhy platí. Některá architektonická studia a realitní kanceláře například ve Velké Británii, ale i u nás, se totiž na dobové interiéry i nemovitosti už přímo orientují. Krátké slůvko retro tak prodává velmi dobře i celé domy.
Pořídit si starého automobilového veterána, kterého je nutné důkladně renovovat, aby mohl vůbec vyrazit na silnici, až tak levné také není. Kvůli malovýrobě není ovšem levná ani jeho novodobá kopie. Například společnost Tatra letos v červnu spustila hlasování, o které kopie historických vozů by mohl být zájem. Modely, které se v hlasování umístí na třech prvních místech, plánuje v dalších letech malosériově vyrábět. Přitom je jisté: Vozy i cena budou spíše jen pro fajnšmekry. Šéfredaktor časopisu Automobil Revue Tomáš Hyan odhaduje, že cena takového vozu přesáhne jistě 50 tisíc dolarů.
Nová technika v retro „hávu“ se ovšem může do určité míry i vyplatit. Zatímco staré modely kuchyňských přístrojů z 50.-60. let by mohly mít energetickou náročnost zhruba na úrovni písmena G, novodobé přístroje jsou energeticky šetrné a patří nejméně do třídy A. Stylové retro ledničky či sporáky oblých tvarů a zářivých barev se ovšem pohybují v cenových relacích i vysoko nad 50 tisíc korun.
Vedle energetické úspory bývají nové přístroje často vybaveny i nejnovějšími technologickými „vychytávkami“, které původní předměty neměly a ani nemohly mít. Dnes je tak možné setkat se se skříňovým rádiem ve stylu 50. let se zabudovaným CD přehrávačem nebo vstupy pro připojení na jiné novodobé přístroje. Jeho cena je ale také zpravidla nejméně o několik set korun vyšší než u jiného funkčně stejného, ale moderního rádia.
Takzvané retro věci se často zdají být známé a blízké a tím si získávají i stále více příznivců. Blízké jsou nejen těm, kdo je zažili, ale i nejmladší generaci, která je vnímá nadčasově a stylově. Lidé jsou tak u věcí, které v nich vzbuzují vzpomínky třeba na vlastní dětství nebo oblíbené staré filmy, ochotnější zaplatit i podstatně více než za funkčně stejné věci, ale se současným designem.
Stále více obchodů i výrobců nejen v Česku objevuje kouzlo zaklínadla „retro“, které jim umožňuje prodávat i relativně běžné zboží za vysoké ceny. Některé firmy tak přímo vytvářejí sériové řady k oblíbeným módním stylům z blízké i vzdálenější minulosti. Vysokou popularitu mají stabilně třeba prvorepublikový funkcionalismus a 60. léta, v poslední době „frčí“ také léta 80. a takzvaný Pop Art.
Stylovost ale není jen záležitost zboží a vybavení bytů, ale i atmosféry, Genia loci a nálady. Nedávno se v tuzemském tisku objevila zpráva o obrovské popularitě retro socialistických barů v Polsku, kde si lidé doslova libují v otřesném jídle i obsluze a jsou ochotní za zážitek patřičně připlatit. Retro kavárnou či restaurací připomínající dobu před 40 či 50 lety se ale může pochlubit už dnes asi každé větší město v Česku i v zahraničí. V Praze je například proslulá rekonstruovaná kubistická kavárna v domě u Černé matky boží nebo Slávie, v Brně zase funkcionalistická Zemanova kavárna.
Staré časy a módní styly se postupně idealizují a získávají punc výjimečnosti. Blízké jsou těm, kdo je zažili i nejmladší generaci, která je vnímá nadčasově. Cokoli se starším vzhledem určité doby tak vzbuzuje v zákaznících nostalgii a díky tomu přináší i „dobré“ peníze.
Máte vy nebo někdo z vašeho okolí doma také pár kousků v některém z retro stylů? Podělte se o zkušenosti a názor na stylové věci.
Sdílejte článek, než ho smažem