Řeší se rébus. Jak naučit učitele rozumět osobním financím.

Petr Čermák | rubrika: Co se děje | 29. 5. 2008 | 7 komentářů
Řeší se rébus. Jak naučit učitele rozumět osobním financím.
Ministerstvo školství nabídne učitelům finanční gramotnosti možnost doplnění znalostí na jednodenních seminářích. Jenže to patrně stačit nebude. Učitelé musí být motivovaní, aby se dál sami vzdělávali, či přiváděli do výuky odborníky z praxe.

Program finančního vzdělávání dětí na základních a středních školách se pomalu stává realitou. Národní institut pro další vzdělávání učitelů (NIDV) má již naplánované kurzy, které chce nabídnout pedagogům. „Budeme o tomto kurzu učitele informovat. Ti se následně budou moci na školení zaregistrovat,“ říká Jitka Šimsová, vedoucí metodické a koncepční sekce NIDV. Učitele budou školit odborní lektoři v rámci šesti vyučovacích hodin. Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) chce školám koncem srpna rozeslat metodické příručky, jak finanční gramotnost děti naučit. „Kromě výkladové části budou v příručkách i příklady z praxe,“ upřesňuje Ivana Nepovímová z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), členka pracovní skupiny pro finanční vzdělávání (PSFV).

Co by chtěli čeští deváťáci

„Chtěl bych jít na vysokou školu. Buď ekonomickou, nebo právnickou. Chtěl bych pracovat s penězi – být třeba finanční poradce nebo něco podobného. A při tom se snažit podnikat na burze. A postupně nabírat prachy a začít v něčem podnikat. Tak ve třiceti bych chtěl mít zajištěno bydlení a mít nějakou přítelkyni. Do 35 mít děti a postupně střádat a zajišťovat se na důchod.“

„Po ZŠ chci na obchodní akademii a v průběhu této školy chci zkoušet investovat zatím jen malé částky peněz do akcií. Po ukončení studií bych si chtěla najít nějaké lepší zaměstnání a v průběhu zaměstnání bych dál investovala, ale už větší částky peněž, protože bych se v tom již vyznala. Z uspořených peněz bych si koupila nějaké nemovitosti (pozemky, domy), které budu pronajímat. Tak asi ve 40 letech bych se pokusila o zakoupení nějaké firmy. A v 50 letech bych byla v předčasném důchodu (peníze by mi z firmy chodily samy).“

„Klíčem k systému finančního vzdělávání je vytvoření možností pro učitele, aby si doplnili znalosti, a také jejich motivace aktivně se v této oblasti vzdělávat,“ tvrdí Pavel Zubek z ČNB, člen PSFV. Potřebu dalšího vzdělání pedagogů připouští i ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička: „Většina učitelů Základů společenských věd, kam tato problematika patří, se zabývá jinými obory. Jsou proto ve finančních věcech vzděláni málo.“

Nicméně jednorázový šestihodinový kurz nejspíš učitele, kteří s finanční problematikou nepřišli do styku, na plnohodnotnou výuku nepřipraví. Proto je důležité, aby měli další možnosti, jak se průběžně vzdělávat. „Jenže taková další podpora chybí,“ říká Viktor Vojtko, další člen PSFV z nadace Arnošt. „Stát neorganizuje nic, je mu to jedno. Pokud se organizuje nějaké školení, tak to je ze strany neziskových organizací či školících center,“ říká Růžička.

Potíž může nastat i s motivací učitelů, aby si znalosti dál doplňovali. To je důležité proto, že školy musí vytvořit vlastní náplň a strukturu výuky na základě státem zpracovaných Rámcových vzdělávacích programů, které stanovují tzv. „nepodkročitelné minimum“. Vyučování nad rámec státních vzdělávacích programů závisí na aktivitě škol a učitelů. „Vzhledem k finančnímu ohodnocení učitelů se počítá s tím, že učí rádi, že mají o obor zájem a že se něco sami doučí,“ tvrdí Růžička. To se ale dá těžko očekávat od učitelů, kteří se prioritně věnují jiné problematice.

Anketa

Jsou dnes učitelé schopni naučit děti jak rozumět osobním financím?

Strategie zavádění finanční gramotnosti nepředpokládá nové předměty. „Snahou je spíše lépe využít stávající předměty, zejména matematiky a občanské výchovy,“ vysvětluje Michaela Dombrovská, nezávislá expertka pracovní skupiny. „Existuje nicméně i možnost vytvoření nového samostatného předmětu,“ upřesňuje Nepovímová. To záleží na dané škole, jak se rozhodne. Podle zkušenosti nadace Arnošt větší nadšení pro zavádění finanční gramotnost vykazují školy, jejichž představitelé mají vystudovanou ekonomickou školu.

Celá tíha finančního vzdělávání by ovšem nemusela nutně zůstat pouze na učitelích, domnívají se někteří členové PSFV. „Ideální je kombinace, kdy učitel vyloží danou problematiku a pozve do třídy na besedu či seminář profesionála z nějaké finanční instituce,“ myslí si Petr Klínský z Asociace obchodních akademií. „Z dlouhodobého hlediska je to ze strany finančních institucí výhodná strategie. Je ale důležité rozpoznat, kdy se jedná více o PR a kdy skutečně o snahu vzdělávat,“ upozorňuje na možná úskalí Dombrovská.

Skončí státní strategie finančního vzdělávání fiaskem, nebo přinese změnu do škol a děti něco naučí? Podělte se o názor.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 5. 2008 7:38, H.

aniž bych byl učitelem nebo je měl potřebu obhajovat (zvláště, když se zase chystají stávkovat), nemáte bohužel pravdu. Celá problematika je o tzv. Školním vzdělávacím programu, který má značně rozvolněné možnosti. Každá škola má zpracovaný přesný rozsah toho, co kdy koho má vyučovat, a patrně nikoho při psaní tohoto materiálu nenapadalo, jak co "ocukrovat" - třeba i základy osobních financí.
Ale mezi náma, ono je to jedno, na základních školách se brzy bude řešit,kde vzít na bezpečnostní rámy :-)

Zobrazit celé vlákno

+33
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Peníze na bydlení: dopředu i dozadu

5. 5. 2008 | Eva Sovová | 1 komentář

Peníze na bydlení: dopředu i dozadu

V další recenzi produktových novinek jsme se zaměřili na Komerční banku. Její inovovaná hypotéka Dopředu Dozadu, kterou banka představila v závěru dubna, dostala v našem hodnocení tři... celý článek

Jak vydělat na vepřovém nejen u řezníka

25. 4. 2008 | Petr Čermák | 6 komentářů

Jak vydělat na vepřovém nejen u řezníka

Ropa, zlato i obilí jsou obecně známé komodity, jejichž ceny v poslední době prudce rostou. Investovat se dá ale i třeba do vepřového masa, které má podle analytiků růst před sebou.... celý článek

Kdy se Češi naučí rozumět financím

8. 4. 2008 | Petr Čermák | 11 komentářů

Kdy se Češi naučí rozumět financím

„Když vlastní člověk firmu, může zkrachovat, když nebude poptávka po jeho zboží,“ shodli se žáci deváté třídy v hodině finanční gramotnosti na riziku majitele podniku. Zatím jsou v... celý článek

Češi se zadlužují rádi a rychle

22. 2. 2008 | Věra Tůmová | 12 komentářů

Češi se zadlužují rádi a rychle

Zadlužování prý v Česku není stále tak vysoké jako jinde v EU. Češi si ale na dluhy zvykají čím dál více a i tempo jejich zadlužování se zrychluje. Už teď jejich dluhy dosahují skoro... celý článek

Nový projekt na podporu finanční gramotnosti

5. 2. 2008 | Petr Čermák | 5 komentářů

Nový projekt na podporu finanční gramotnosti

Informovaný člověk se nezadluží tak, aby nemohl úvěry splácet, a bude mít větší zájem o finanční produkty. Tato logika stojí za iniciativou ministerstva financí a České bankovní asociace... celý článek

Partners Financial Services