"Za jakých podmínek můžeme získat podnikatelský úvěr na náš projekt?" přicházíme s otázkou do jedné z poboček GE Money Bank. Do rukou dostáváme leták se všemi podrobnostmi i výstižný výklad poradkyně. Na drobné a střední podnikatele jsou zde dobře připraveni. Produkt, který jim tato bankaušila na míru, umí poradkyně velmi dobře prezentovat.
Stejně dobrý servis poskytla i pobočka České spořitelny. I zde poradce doporučil již hotový produkt. Dokázal vše potřebné vysvětlit srozumitelně, a to během několika minut. Sám pokládal otázky, aby se dozvěděl další podrobnosti o projektu, na který by měla banka poskytnout případný úvěr. Navrhnul i řešení problému, kdy se o půjčku ucházejí dva živnostníci. Do dvou hodin po schůzce dokonce zaslal veškeré údaje včetně žádosti o půjčku elektronickou poštou.
Dveře pro drobné podnikatele, kteří potřebují na další rozvoj firmy půjčit ne úplně malou, ale ani závratnou částku, nejsou dnes zavřeny ani v bankách, které dříve sázely spíše na větší a movitější klientelu. Neodmítli nás v pobočce Komerční banky, ani v ČSOB. Větší šanci na získání půjčky mají především klienti těchto bank. Podnikatelé, jejichž účty a solventnost banky neznají, musejí počítat s tím, že se na ně bude pohlížet přísněji.
Poradkyně obou bankovních domů nám poskytly dostatek informací. Odbornice na úvěry z Komerční banky nabídla letáček s přehledem služeb, které poskytují. Obou poradkyň jsme se ale museli na některé podrobnosti zeptat. Například na klíčový problém, kdy si chtějí na jeden projekt půjčit dva podnikatelé.
Schůzku v ČSOB se podařilo uskutečnit až na druhý pokus. Při první návštěvě jednala poradkyně s objednaným klientem a na pobočce nebyl jiný poradce schopný reagovat na naše dotazy. O základní informace o podnikatelském záměru nás proto požádala hosteska a zhruba do tří hodin nás kontaktovala poradkyně, s níž jsme si domluvili schůzku.
Při druhé návštěvě pobočky nás poradkyně informovala, že výše poskytnutého úvěru bude záležet i na tom, jak velký máme roční obrat. V počítači pak orientačně propočetla, že milionový úvěr má šanci získat živnostník, který dosahuje roční obrat okolo dvou milionů korun.
Aby cesta za poradcem banky nebyla zbytečnou ztrátou času, je mnohdy lepší si na pobočku zavolat a objednat se. To se potvrdilo třeba v Raiffeisen Bank. Ve třech navštívených pobočkách jsme se nebyli schopni k poradci na první pokus dostat. V první nás odbyli s tím, že poradkyně jedná s jiným klientem a už na nás nemá čas, protože jí skončila pracovní doba. Pobočka přitom měla mít otevřeno ještě dvě a čtvrt hodiny. Pracovnice banky nám alespoň přinesla vizitku poradkyně, abychom si s ní dohodli osobním setkání. Na druhé pobočce nás poslali o několik set metrů dál, poradce podle jejich sdělení nemají na jejich expozituře k dispozici.
Ve třetí navštívené pobočce Raiffeisen Bank se málem opakovala podobná situace jako v té první. I zde poradkyně jednala s objednaným klientem. Přesto po informaci, že podnikáme tři roky, projevila o konzultaci zájem. Během pár minut nám vytiskla alespoň žádost o půjčku, připsala, jaké doklady musíme k žádosti předložit a poskytla vizitku, abychom ji sami kontaktovali.
Bližší informace, za jakých podmínek půjčí banka na dobrý podnikatelský projekt jeden milion korun, se nám však nepodařilo během prvního kontaktu získat. Že se ale tato banka nejspíš neobrací k podnikatelům zády, svědčí například slogan na výlohách všech jejich poboček: "Úvěr pro podnikatele bez ručení nemovitostí."
Zítra si přečtete s jakými doklady se do banky pro půjčku vypravit.
Jaké jsou vaše zkušenosti s žádostmi o úvěry v českých bankách?
Sdílejte článek, než ho smažem