Bankéřův pád: Nové Chicago přichází

Bankéřův pád: Nové Chicago přichází
Americký bankéř Jay Cooke, který pohádkově zbohatnul na prodeji amerických vládních dluhopisů během občanské války, vsadil po nastolení míru na gigantický železniční projekt. Věřil, že díky vlaku zbohatne nejen americký severozápad, ale i on.

Byl to největší technický projekt v dosavadní historii Spojených států. Severní pacifická železniční trať měla začít v Duluthu u Hořejšího jezera v Minnesotě a vést přes území dnešních států Minnesota, Severní Dakota, Montana, Idaho, Washington a Oregon až k Pacifiku. V cestě jí stály tři a půl tisíce kilometrů neprobádaného území, včetně tři tisíce metrů vysokého horského pásma Kordiller.

Koncesi ke stavbě železnice udělil společnosti Severní pacifická prezident Abraham Lincoln 2. července 1864. Následujících šest let se však kvůli nedostatku peněz na stavbě nehnulo ani kolo. Projekt připadal investorům natolik komplikovaný, že se do něj nikomu nechtělo vložit dost peněz, aby stavební práce vůbec mohly začít.

Spojení západní a východní části transkontinentální Union Pacific 10. května 1869 v Utahu. Událost, která inspirovala Jaye Cookea k investici do Severní pacifické železniční společnosti.

Nad akcionáři firmy visel jako Damoklův meč 4. červen 1877, do kdy museli podle koncese uvést trať do provozu. Zoufalý prezident společnosti John Gregory Smith se proto v roce 1869 obrátil na Jaye Cookea, prezidenta banky Jay Cooke & Co. a výměnou za financování mu nabídl v Severní pacifické i majetkový podíl.

A pan Cooke získal stejně jako během občanské války, kdy zbohatnul na prodeji vládních dluhopisů, dojem, že se v neštěstí druhých na něj usmálo štěstí.

Byla to doba, která přála lidem s velkou představivostí. Ještě v době Cookeova narození v roce 1821 nesahal životní či obchodní obzor většiny lidí dále než 300 kilometrů od jejich domu. Jenže pak přišly železnice, které srazily časovou náročnost cestování na desetinu při dvacetinásobné úspoře nákladů. Výsledkem byl ohromný nárůst osobní i nákladní dopravy.

Během několika let se nejen díky železnici izolované trhy spojily v jeden obří trh a svět se úžasným způsobem zmenšil. Vlaky, parolodě a telegraf způsobily, že cenu pšenice na komoditní burze v Chicagu ovlivňovala velikost sklizně na Ukrajině a naopak spekulace amerických makléřů začaly hýbat s cenou pšenice v Rusku.

A nejen to. Větší trhy mohly pohltit více výrobků a služeb. To vedlo k industrializaci, tedy zavedení masové výroby, úsporám z rozsahu a celosvětovému poklesu cen, v důsledku čehož začala po staletích stagnace růst životní úroveň obyvatelstva.

Nikde se nerozvíjel průmysl tak rychle jako v USA. Během dosavadních osmačtyřiceti let Cookeova života předehnaly USA v průmyslové výrobě Itálii, německé státy, Rakousko-Uhersko, Rusko a Francii a nyní se dotahovaly na Velkou Británii, nejprůmyslovější stát světa. Vysoká úroveň amerických mezd vedla k masové migraci z Evropy. V rozmezí let 1821 a 1869 se díky tomu počet Američanů téměř zdvojnásobil.

Nejdynamičtější složkou pokroku byly železnice. Mezi roky 1829 a 1860 vzrostla délka americké železniční sítě z 0 na 49 000 kilometrů. Pak vypukla občanská válka, do rozvoje železniční sítě nalila peníze americká vláda a v USA vypukl železniční boom.

Emise železničních akcií a dluhopisů se staly nejdynamičtější složkou kapitálového trhu. A daly se na nich vydělat obrovské peníze.

Jay Cooke, který Spojeným státům financoval občanskou válku, byl velmi zámožným bankéřem, který si v Ogontzi v Pennsylvánii postavil sídlo o 52 místnostech. Americkým snem roku 1869 bylo „být bohatým jako Cooke“. Přesto nebyl nejbohatším mužem USA.

Více peněz měl „komodor“ Cornelius Vanderbilt, provozující železniční a lodní dopravu v New Yorku a okolí. Jeho majetek se odhadoval na 100 milionů dolarů.

Jay Cooke se nemohl zbavit dojmu, že kdyby se v roce 1861 místo upisování válečných dluhopisů věnoval stejně jako předtím železnicím, mohl být na Vanderbiltově místě on.

Navíc si už jednou nechal ujet vlak. V roce 1867 za ním přišli s žádostí o financování lidé z transkontinentální Union Pacific. Konzervativní Cooke projektu nevěřil a odmítl je. Železnici nakonec financoval Crédit Mobilier of America. Když se v roce 1869 podařilo trať zprovoznit, cena akcií i dluhopisů Union Pacific vzlétly.

V roce 1869 v Egyptě byl s nečekaně velkým úspěchem uveden do provozu anglo-francouzský Suezský průplav. Cooke pochopil, že technicky ani finančně už není nemožné vůbec nic.

Akcie Severní pacifické železniční společnosti podepsaná Jayem Cookem.

U Severní pacifické viděl Cooke dál než jeho současníci. Počáteční bod trati, minnesotský Duluth ležel u Hořejšího jezera u kanadsko-amerických hranic, které bylo přes soustavu velkých kanadských jezer a řeku sv. Vavřince splavné až k Atlantiku. Cestou k moři ležela většina kanadského a velká část amerického průmyslu, velká kanadská města Montreal, Quebec, Toronto a také druhé největší americké město Chicago.

Cooke si představoval Severní pacifickou jako spojnici amerického a kanadského průmyslu s nově otevřenými trhy Číny a Japonska, právě kolonizovanou dálněvýchodní částí carského Ruska, rychle se rozvíjející Austrálií a také nadějnými trhy Latinské Ameriky. Věřil, že se do Duluthu podaří přesměrovat evropské lodi, které si ušetří cestu okolo nebezpečného jihoamerického mysu Horn na cestě do Asie. Duluth se stane novým Chicagem a tichomořský železniční terminál novou Kalifornií.

Spolu s koncesí přidělila americká vláda společnosti bezplatně i 190 000 km2 neosídlené půdy podél trati. Pokud by se na tuto půdu (přesahující velikostí původní Československo) povedlo přilákat osadníky, vytvořil by se tím pro železnici dostatečně velký trh.

A kdyby nic jiného, budování transkontinentální železnice bylo ve vládním zájmu. Americká vláda poskytla Union Pacific štědré dotace. Cooke nepochyboval, že stejně se bude chovat i k Severní pacifické.

Projekt, který jiným investorům připadal riskantní, se Cookeovi v roce 1869 jevil jako poměrně bezpečný. Největší americký technický projekt financovaný největší americkou bankou – to znělo více než skvěle. Co by se asi tak mohlo stát? A tak Cooke řekl prezidentovi Severní pacifické „ano“ a Jay Cooke & Co. se stala výhradním „fiskálním agentem“ transkontinentální železnice.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Triumf finančních poradců aneb jak vydělat na neštěstí II

14. 3. 2008 | Michal Špaček | 3 komentáře

Triumf finančních poradců aneb jak vydělat na neštěstí II

Občanská válka vyprázdnila americkou státní pokladnu. Vláda se se snažila získat peníze z dluhopisů, které však chtěl jen málokdo. Tedy do doby, než je bankéř Jay Cooke nezačal poprvé... celý článek

Triumf finančních poradců aneb jak vydělat na neštěstí I

11. 3. 2008 | Michal Špaček

Triumf finančních poradců aneb jak vydělat na neštěstí I

Bankéř Jay Cooke měl velké štěstí. Nebylo mu ani třicet, když se stal partnerem velké filadelfské banky. Pak zbohatnul na ozdravování železničních společností. Během občanské války... celý článek

Wallstreetská čarodějnice: Majetek, který nešlo utratit

6. 2. 2008 | Michal Špaček | 9 komentářů

Wallstreetská čarodějnice: Majetek, který nešlo utratit

Děti Hetty Greenové zdědily po její smrti majetek v hodnotě sto až dvě stě milionů dolarů. Samy ho rozmnožovaly investicemi, ale také na rozdíl do matky slušně utrácely. Hettiných peněz... celý článek

Zachránce wampumu a spasitel New Yorku

18. 9. 2007 | Michal Špaček

Zachránce wampumu a spasitel New Yorku

Stal se v podstatě prvním centrálním bankéřem na světě, aniž by o tom věděl. Holandský tesař Frederick Philipse se díky spekulaci s perleťovými korálky stal v 17. století jedním z nejbohatších... celý článek

Ekonomické dějiny britského pití čaje: Zánik impéria

13. 8. 2007 | Michal Špaček | 1 komentář

Ekonomické dějiny britského pití čaje: Zánik impéria

Když pan Garraway začal v roce 1657 prodávat ve své kavárně čaj, nikoho nenapadlo, že se kvůli tomuto nápoji zhroutí čínský císařský režim a že jeho pád zcela změní mocenské poměry... celý článek

Partners Financial Services