Zná to snad každý. Mikrovlnka nehřeje, do bot teče, po malířích zůstali na stěnách „kocouři“. Někdy se reklamaci uplatnit podaří, jindy spotřebitel slyší, že si za závadu může sám, třeba špatným používáním. Dovolat se nápravy je v takovém případě často složité. V krajním případě se lze samozřejmě soudit. Náklady ale bývají většinou vyšší než způsobená škoda.
Ve většině sporů, které dnes spotřebitelé s obchodníky vedou, se jedná o reklamační řízení. Pokud se spotřebitel a prodejce nedohodnou, může spotřebitelský spor vyřešit pouze soud. Tato cesta je obvykle zdlouhavá a finančně nevýhodná. To obvykle spotřebitele odradí, aby za svá práva bojoval až do konce. Mimosoudní řešení sporů, při nichž rozhodují stanovení rozhodci, které je rychlejší a levnější a je obvyklé ve většině evropských států, v České republice doposud chybělo.
To se změní na začátku dubna, kdy začne fungovat pilotní projekt Ministerstva průmyslu a obchodu, Hospodářské komory a spotřebitelských organizací. Projekt má otestovat účinnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v Českých podmínkách. Poškozený spotřebitel se bude moci obrátit na některou ze spotřebitelských organizací či přímo na Hospodářskou komoru se žádostí o mimosoudní vyřešení sporu s obchodníkem. Tyto organizace do patnácti dnů předají stížnost prodejci. Ten se bude moci se spotřebitelem dohodnout na osobě mediátora, který jim pomůže při vyřešit. Když se nedohodnou, přijde na řadu rozhodčí řízení před rozhodci Rozhodčího soudu Hospodářské komory. Ministerstvo předpokládá, že se mimosoudně může vyřešit až tři tisíce sporů.
V první a druhé fázi nebude ani jedna ze stran sporu platit žádné poplatky. Pokud se spor dostane do třetí fáze, arbitráže, zaplatí navrhovatel rozhodčímu soudu poplatek ve výši 800 Kč. Podle předpokladů ministerstva do této fáze dospěje maximálně třetina sporů. I tak ale budou náklady na mimosoudní řešení sporu relativně nízké, protože se sníží náklady na zastupování a dojíždění, neboť řízení se může uskutečnit písemně. Zcela pak odpadnou náklady na odvolací řízení, protože o arbitráži rozhoduje rozhodčí soud pouze v jednom stupni. A proti rozhodnutí se nelze odvolat.
„Dnešní stav, kdy mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v podstatě neexistuje, zvýhodňuje nepoctivé podnikatele a podnikatele, kteří prodávající nekvalitní zboží či služby. Pokud se budou zákazníci moci dovolat svých práv jednodušší a účinnější cestou, bude to nejen ku prospěchu spotřebitelů, ale také všech solidních podnikatelů,“ říká prezident Hospodářské komory ČR Jaromír Drábek.
„Nový systém využívá existující legislativu, a není tedy nutné měnit zákony, ani zřizovat nové instituce. Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu, která se může protáhnout i na dva roky. Přidanou hodnotou tohoto projektu může být také snížení zátěže obecných soudů,“ dodává ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.
Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je založen na dobrovolné účasti obou stran, a pokud dospěje až do fáze arbitráže, je plnouhodnotnou náhradou soudního řízení.
Soudili jste se někdy kvůli reklamaci? Jak jste dopadli? Podělte se o zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
10. 3. 2008 8:11, Janka
Už aby to bylo. Před půl rokem jsem si koupila elektrickou žehličku na vlasy za necelých tisíc korun. Po dvou měsících přestala fungovat. Když jsem ji reklamovala, prodavač mi rovnou řekl, že jsem prý ji přehřála, je to moje vina a ani se mnou nesepsal reklamační protokol. Na to, abych se soudila, peníze opravdu nemám, tak mi nezbylo nic jiného než si koupit novou.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.