Společenská odpovědnost – nepříjemná povinnost, nebo konkurenční výhoda?

PR článek | rubrika: PR Článek | 6. 4. 2015
Slovník moderního podnikání se v posledních letech rozšiřuje o čím dál frekventovanější výrazy reflektující – na evropské i české úrovni – stále silněji prosazovaná témata „udržitelného rozvoje“ a „společenské odpovědnosti organizací (CSR)“. Pro většinu podnikatelů tato slova znamenají jen hrozbu další administrativy a kontrol dodržování dlouhé řady předpisů z oblastí, jakými jsou například ochrana životního prostředí nebo pracovní právo.
Společenská odpovědnost – nepříjemná povinnost, nebo konkurenční výhoda?

Téměř každá hrozba jde ale obrátit v příležitost a u témat populárních u mladší generace zákazníků – kam nepochybně ochrana životního prostředí i CSR patří – to platí dvojnásob. Ostatně, většina firem ve vyspělých zemích si to už vyzkoušela v praxi a právě společenská odpovědnost patří k nejintenzivněji komunikovaným tématům v jejich marketingu.

Ve světě je ochrana životního prostředí, společenská odpovědnost a udržitelný rozvoj stále silněji komunikovaným tématem. Od toho se odvíjí i snahy marketérů představit svoji společnost jako pozitivní příklad společensky odpovědného podnikání a tím motivovat zákazníka, aby se s firmou ztotožnil (protože prosazuje „jeho“ pohled na svět) a navázal s ní dlouhodobý vztah. Takový zákazník je pak firmě po řadu let věrný a znamená pro ni významný zdroj zisku. Samozřejmě pro tento typ marketingu zdaleka nestačí uchopit téma společenské odpovědnosti způsobem typickým pro většinu českých firem, tedy jednou za rok přispět na charitu nebo sportovní klání a tím považovat věc za vyřízenou.

„Není možné očekávat, že náhodným amatérským využíváním jednotlivých částí CSR mohou české firmy naplno využít potenciál, který se v tématu společenské odpovědnosti skrývá. Pokud chtějí oslovit rostoucí skupinu zákazníků měnící své nákupní preference podle toho, jak firmy chrání životní prostředí a jak se zapojují do dobročinných kulturních, sportovních a společenských aktivit, musí koncept CSR správně nastavit, zavést a sledovat jeho výsledky. Toho jde nejefektivněji dosáhnout účastí v programech Rady kvality, podporovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu,“ vysvětlil Jan Taraba, ředitel Národního střediska podpory kvality.

Národní cenu ČR za společenskou odpovědnost získala v roce 2014 společnost Rossmann. Zvětšíte klikem

Většina podnikatelů i organizací v naší zemi zatím nemá jasno ani v tom, co všechno vlastně téma CSR zahrnuje (viz komiks zde), natož aby byla schopna ho správně využít. Proto připravila Rada kvality ČR řadu programů, které mají v implementaci Společenské odpovědnosti pomoci. Pro menší firmy je to zejména projekt Podnikáme odpovědně a regionálně zaměřené Ceny hejtmana kraje za společenskou odpovědnost, pro ty větší, nebo pokročilejší je pak připravena prestižní Národní cena ČR za společenskou odpovědnost.

„Také vláda si plně uvědomuje význam, jaký má téma společenské odpovědnosti pro budoucnost. Proto v loňském roce přijala Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací, který má naplno nastartovat a rozvinout využívání CSR v českých podmínkách. Programy Rady kvality jsou důležitou součástí tohoto plánu, protože pomáhají zavést koncept společenské odpovědnosti jednoduše a efektivně,“ vysvětlil Robert Szurman.

Přestože jsou Národní ceny i Cena hejtmana primárně soutěží, která má porovnat, jak si jednotlivé firmy v oblasti CSR vedou, umožňují současně vést firmy a organizace v jednotlivých krocích, které jsou k zavádění společenské odpovědnosti potřeba. Principy hodnocení vychází z nejlepších zahraničních zkušeností, a pokud firma uspěje v Národní ceně, má všechny předpoklady získat i auditorské osvědčení podle standardu GRI, které je v současné době celosvětově uznávaným oceněním konceptu společenské odpovědnosti. Prestižní ocenění, v případě Národní ceny předávané v nádherných prostorách Španělského sálu Pražského hradu, je už jen určitou třešničkou na dortu. Nejdůležitější je správné uchopení konceptu CSR a jeho využití v marketingu, které je do budoucna nepochybně velkou příležitostí pro zvýšení konkurenceschopnosti českých firem. Podání přihlášky do Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost je dobrým prvním krokem k využití této příležitosti. Ale pozor, uzávěrka přihlášek je 30. dubna 2015.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-17
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

Partners Financial Services