Poradna - Spotřebitelská poradna

Jako spotřebitelé máme svá práva i povinnosti. Jenže často se práva nemůžeme domoci – chceme odstoupit od kupní smlouvy, reklamovat zboží, ale obchodník to vidí jinak. Porušuje prodejce obchodní podmínky? Snaží se vás vzít na hůl? Nejste si jisti, jestli máte na reklamaci nebo vrácení zboží nárok? Zeptejte se expertů z naší spotřebitelské poradny. Napřed ale doporučujeme podívat se na nejčastější dotazy ostatních spotřebitelů, je možné, že podobný problém s reklamací měl i někdo jiný.

Vkládat dotazy může jenom zaregistrovaný uživatel…

Přihlásit se

Porovnejte si nabídky, vyberte tu nejvýhodnější a ušetřete.

Hledáte nejlepší půjčku na trhu? Porovnejte nabídky a ověřte si, na jakou sazbu můžete dosáhnout.

Všechny dotazy

Reklamace měsíc nové židle

Ke konci září jsem obdržela zásilku židlí a ke konci listopadu jsem zjistila, že jedna z židlí má pod sedákem ze přední strany prasklou desku. Na židlích se normálně sedělo, jsou to židle dřevěné, proto to nechápu, přijde mi to jako chyba materiálu. Proto jsem se na obchod obrátila s reklamací. Ale obchod mi reklamaci zamítl s odůvodněním, že je to mechanické poškození a reklamace se na toto nevztahuje. No, nevím, aby židle po měsíčním normálním užíváním praskla jen tak, děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: Nula, 01. 11. 2021 13:58

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud dojde k výskytu vady na věci v prvních šesti měsících od jejího zakoupení, zákon výslovně předpokládá, že věc byla vadná od počátku a prodávající není oprávněn reklamaci zamítnout, pokud sám silným důkazním prostředkem, nejlépe znaleckým či odborným posudkem, neprokáže, že vadu způsobil kupující, a to v souladu s § 2161 odst. 2 občanského zákoníku. Na tuto skutečnost prodávajícího upozorněte. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 15. 11. 2021 13:24

Odmítnutí výměny zboží

Dobrý den, reklamoval jsem nabíječku od telefonu. Jelikož mobil potřebuji používat, tak jsem si koupil novou. Obchod vyřídil mou reklamaci výměnou za nový kus. (Preferoval jsem vrácení peněz, 2 nabíječky mi budou k ničemu). Můžu odmítnout novou nabíječku? Můžu požadovat po obchodníkovi, ať si nový kus nechá (buď prodá dál, nebo vydobropisuje u dodavatele), a mě dá za ní peníze?

Dotaz poslal/a: Akira90, 01. 10. 2021 08:39

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Kupující spotřebitel je oprávněn si v rámci reklamace zvolit preferovaný způsob jejího vyřízení, tj. opravu, výměnu na nový bezvadný kus nebo odstoupení od smlouvy, tedy vrácení kupní ceny zboží. Konečná volba způsobu vyřízení reklamace je ale na posouzení prodávajícího, jelikož on odpovídá za řádné vyřízení reklamace. Přesto by prodávající měl náležitě zdůvodnit volbu odlišného než preferovaného způsobu vyřízení reklamace. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 15. 11. 2021 13:14

Bezdůvodné vymáhání dobírky

Dobrý den, před dvěma měsíci jsem objednal na internetu nůž, který mi měl být přivezen kurýrem a placen dobírkou. Nůž jsem nepřevzal a dnes se mi ozvala paní, že je nutné nůž uhradit. Mohu se nějak bránit, když jsem v situaci slovo proti slovu? Musí mít kurýr nějaké potvrzení, aby bylo možné cokoliv vymáhat? Děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: Pecolt, 19. 10. 2021 17:18

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Jako kupující jste na základě uzavřené kupní smlouvy povinen věc převzít a zaplatit. Pokud jste nůž objednal takzvaně na dálku (v e-shopu), můžete od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí věcí bez uvedení důvodu. Nejedná-li se o některou z výjimek, kdy od smlouvy odstoupit nelze, například v případě zboží upraveného na míru. Správný postup je tedy takový, že zboží převezmete a uhradíte, a následně prokazatelně odstoupíte od kupní smlouvy a budete po prodávajícím požadovat vrácení kupní ceny věci, včetně poštovného ve směru k Vám. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 27. 10. 2021 14:37

Reklamace

Dobrý den, zaslal jsem zboží na reklamaci. Během 30 dnů se mi nikdo neozval a zboží nedošlo ani v zákonné lhůtě. Po 30 dnech jsem psal, že reklamace nebyla vyřízena a požaduji vrácení peněz. Odpověď byla: Zboží odesláno poštou. Jak mám postupovat a mám zboží přijmout? Když ho příjmu, co by se stalo, když reklamace nebyla vyřízena? Děkuji Sibir

Dotaz poslal/a: Sibir, 17. 10. 2021 21:42

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud bylo zboží předáno poště nejpozději 30. den reklamační lhůty, prodávající reklamaci vyřídil včas a vy jste povinen věc převzít. V opačném případě, tj. pokud prodávající věc poště předal až po uplynutí 30denní reklamační lhůty, můžete trvat na odstoupení od smlouvy pro nevyřízení reklamace včas. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 26. 10. 2021 20:08

Reklamace vystaveného zboží

Dobrý den, zakoupili jsme vystavenou vestavnou myčku. V den montáže naší kuchyně nás technik informoval, že chybí kabel a nožka. O chybějící nožce nás informovali telefonicky, před jejím vyzvednutím ze skladu (což už bylo po jejím zakoupení), nicméně nikdo nás neupozornil, že je podstatná pro výškové nastavení, o kabelu se nikdo nezmínil. Byli jsme kontaktováni s tím, že obchod zkusí díly objednat, ale že si je zaplatíme. Nebo že nám můžou dát kontakt na dodavatele, že bychom si chybějící části objednali sami, protože přes jejich obchod by to bylo dražší. Zarazilo nás, že i když se jedná o vystavené zboží, tak máme platit chybějící díly. Při vyzvednutí ze skladu bylo zboží zabaleno. Na chybějící části se přišlo v den montáže. Děkuji za odpověď.

Dotaz poslal/a: ZuzanaPg, 21. 10. 2021 20:18

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I v případě, že si koupíte použitou, respektive vystavenou věc, je prodávající povinen Vám ji dodat bezvadnou a se vším příslušenstvím, pokud jste prokazatelně nesouhlasili se slevou z kupní ceny z důvodu konkrétní vady. Prodávající následně odpovídá za vady, které se vyskytnou na použité věci nejméně po dobu 12 měsíců od jejího převzetí. V této době jste oprávněni věc reklamovat a pokud prodávající reklamaci do 30 dnů nevyřídí, od kupní smlouvy můžete odstoupit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 26. 10. 2021 20:03

Zahradní sekačka

Dobrý den, koncem prosince 2020 jsme přes e-shop koupili zahradní sekačku. Začala se užívat s první trávou, tudíž v dubnu 2021. Po zhruba 6 sečeních začala vykazovat problém - přetrhlo se lanko pojezdu a při vjetí do trávy ztrácela otáčky a sáním tekl olej. Kontaktovala jsem e-shop s problémem. Ochotně sekačku vyzvedli a zavezli do servisu. Po necelém měsíci mi volali, že reklamace není uznána, neboť lanko je mechanicky poškozené, je vadná svíčka a v karburátoru nečistoty. Zda souhlasíme s opravou či nikoli. S opravou jsme nesouhlasili, neboť vyměnit svíčku i lanko dokážeme sami. Ale nesouhlasíme s postupem. Po 6 sečeních se přetrhne lanko pojezdu, které u jiných vydrží x let? Nečistoty v karburátoru, když ze stejného kanystru nalévám i do ostatních sekaček, a problém není? A navíc, o tom, že sáním teče olej, ani zmínka, podle nás je problém v motoru, nikoli ve svíčce či karburátoru.... Servis kontaktovat nelze, nezvedají telefony.... Čekali jsme tedy na vrácení neopravené sekačky, a mezitím jsem volala na ČOI, kde mi paní radila pozvat znalce v oboru, který posoudí, zda je poškození na lanku mechanického charakteru, či vadou výrobku. To samé u svíčky, zda je skutečně za tak krátkou dobu opotřebovaná, či je vadná z výroby. Včera sekačku dopravce přivezl, avšak v krabici bez poškozeného lanka, se kterým jsme ji posílali. Takže teď nám již ani znalec nepomůže? Samozřejmě jsem e-shop kontaktovala, zda by bylo možné poškozené lanko doposlat (i se dvěma šrouby, které nám také chybí k sestavení kompletní sekačky), zatím však bez odpovědi. Máme nějakou možnost obrany? Nemyslíme si totiž, že travní sekačka je v takové míře opotřebená ještě před tím, než skončí její první sezóna. Omlouvám se, že píši kostrbatě, snad dotaz bude srozumitelný.

Dotaz poslal/a: Karol11, 08. 09. 2021 15:50

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud prodávající zamítl reklamaci uplatněnou po více než šesti měsících od zakoupení (převzetí) věci, je nyní na Vás, abyste prokázali, že za vadu odpovídá. Takový postup je možný prostřednictvím dalších důkazů, například uváděného znaleckého posudku. V případě, že prodávající reklamaci po doložení znaleckého posudku znějícího ve Váš prospěch uzná, bude Vám povinen zpětně uhradit náklady, které jste vynaložili na uplatnění reklamace, tedy včetně nákladů na znalecký posudek. Co se týče nevráceného lanka, prodávající je povinen Vám z reklamace vrátit věc s veškerými součástmi či příslušenstvím, v opačném případě budete oprávněni po něm nárokovat mimo jiné náhradu škody způsobené na převzaté věci, a to podle § 2944 občanského zákoníku. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2021 23:59

Lhůta pro vyřízení reklamace po odvolání

Dobrý den, reklamovala jsem zájezd u cestovní kanceláře a reklamace byla zprvu zamítnuta. Načež jsem podala odvolání a z kanceláře mi přišla oznamovací sms: “Vaše odvolání k výsledku reklamačního řízení bylo přijato dne 13.9. k přešetření. Na toto odvolání již není zákonem stanovená lhůta, proto prosíme o Vaši trpělivost. Naši reakci s výsledkem přešetření však obdržíte co nejdříve.” Chtěla bych se zeptat, jak je to ze zákonnou lhůtou a časem na vyřešení reklamace po odvolání. Je to 14 dní a předpokládám, ze se jedná o taktiku CK posunout výsledek na neurčito. Mohu se prosím termínu domáhat a nějak se bránit dalším postupem, případně jaký další postup byste mi doporučili? Děkuji předem.

Dotaz poslal/a: Kumara, 29. 09. 2021 14:56

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Zákon upravuje pouze lhůtu pro vyřízení reklamace - jedná se o 30 kalendářních dní od jejího uplatnění, a to podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Nic jako odvolání proti výsledku reklamace neexistuje, pravděpodobně se bude jednat o uplatnění další reklamace. Spor je tedy možné řešit i prostřednictvím mimosoudního řešení sporů realizovaného Českou obchodní inspekcí, popřípadě přímo obrácením se na soud. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2021 23:51

Zakoupená tiskárna nefunguje

Dobrý den, zakoupila jsem tiskárnu s tzv. tankovým systémem. Dle návodu jsem tiskárnu zprovoznila - nalila barvy, vložila tiskové hlavy apod. Při dokončení instalace mě to vyzvalo k tisku zkušební stránky. Při tomto tisku se vždy zasekne papír v podavači a já musím postupovat dle manuálu, jak ho vytáhnout, co udělat atd. Vždy je úspěšně závada odstraněna, ale při dalším pokusu o tisk se znovu objeví. Zakoupila jsem ji 4. 9. 2021 a hned jsem tuto vadu objevila, nakoupeno v kamenné prodejně. Jaké mám právo na další postup? Jelikož jsem ji již zprovoznila, spotřební materiál, který byl v balení, jsem již použila, budu muset reklamovat a čekat 30 dní, nebo můžu požadovat jiný postup? Děkuji za odpověď

Dotaz poslal/a: AnetaN, 05. 09. 2021 19:00

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I v případě nákupu v kamenné prodejně jste oprávněna reklamovat vadu věci a požadovat její odstranění v záruce dvou let. Pokud tiskárna nemá očekávané vlastnosti, popřípadě neslouží svému účelu, tak nesplňuje jakost, a vy můžete v rámci reklamace požadovat takovou tiskárnu, která jakost splňuje, a to podle § 2161 občanského zákoníku. Pokud Vám prodávající nebude schopný v 30denní reklamační lhůtě dodat řádně fungující tiskárnu, vznikne Vám z téhož důvodu, tj. nesplnění jakosti při převzetí, nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2021 23:35

Výměna, popřípadě vrácení zboží

Dne 3. 8. 2021 jsem zakoupil v Loveckém obchodě nový termovizní monokulár za 13990 Kč. Zdaleka nesplnil mé očekávání, tak jsem asi po třech týdnech navrhl prodejci výměnu za lepší a dražší (21400 Kč) variantu termovize. Za tři dny mi sdělil, že toto nejde, jeho dodavatel s tím prý nesouhlasí. Zboží je netknuté, bylo pouze 20 minut v provozu, jen jsem jej nabil. O tom jsem prodejce informoval. Jak tedy dále postupovat? Mohu požadovat popřípadě i vrácení peněz? S pozdravem R. Trykar

Dotaz poslal/a: piksla, 01. 09. 2021 09:52

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Podle zákona je kupující spotřebitel oprávněn odstoupit mimo jiné od smlouvy uzavřené na dálku (tedy nejčastěji na internetu nebo po telefonu), a to pouze do 14 dní. Další práva mu může přiznat prodávající ve svých obchodních podmínkách. Doporučujeme Vám proto se detailně seznámit s podmínkami, zda Vám v nich prodávající třeba nedeklaruje právo na vrácení nebo výměnu zboží do určité doby od jeho zakoupení. Pokud zboží nemá ujednané nebo spravedlivě očekávané vlastnosti, jste oprávněn v rámci reklamace požadovat takové zboží, které je má, popřípadě od smlouvy odstoupit. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2021 23:27

Ztráta zboží

Dobrý den, z Německa jsme si objednali zboží v hodnotě 76 tisíc. Česká pošta toto "ztratila". Obvolali jsme spoustu dep a všude odpověď stejná: to vám neporadím, nevím, kde balík je, zkuste zavolat jinam. Na pobočce nám bylo sděleno, že reklamaci podat nemůžeme, protože nejsme odesílatelem. Zásilka se prokazatelně ztratila po vypravení z vyměňovací pošty Praha, dle sledování na webu pošty. Mohu se nějak někde bránit a požadovat náhradu škody? Děkuji.

Dotaz poslal/a: Anetaneta, 28. 09. 2021 10:43

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Bylo-li zboží objednáno v e-shopu a prodávající zajistil i přepravu, odpovídá za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Pokud Vám zboží nebylo doručeno, tedy předáno, nesplnil prodávající jednu ze základních povinností plynoucích mu z kupní smlouvy. Je-li prodávající v prodlení s plněním ze smlouvy, a ta navíc byla uzavřena distančně, doporučujeme Vám od kupní smlouvy prokazatelně odstoupit. Na základě tohoto odstoupení Vám prodávající bude povinen vrátit kupní cenu zboží, včetně poštovného ve směru k Vám. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest

dTest, 29. 09. 2021 23:17

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku.

Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení...
Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest.

Kontakty:
Časopis dTest
vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice

tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za tuto kategorii odpovídá:

dTest

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Spořitelna postaví dostupné nájemní byty. Vzorem je Vídeň

Spořitelna postaví dostupné nájemní byty. Vzorem je Vídeň

Česká spořitelna založila společnost ČS Dostupné bydlení, která plánuje v úzké spolupráci...více

Slevy v dopravě klesnou, ale zůstanou vyšší než do roku 2018

Slevy v dopravě klesnou, ale zůstanou vyšší než do roku 2018

Státem poskytované slevy ve veřejné dopravě pro děti, studenty a seniory klesnou od dubna...více

Partners hlásí rekordní rok, novou banku chtějí spustit na podzim

Partners hlásí rekordní rok, novou banku chtějí spustit na podzim

Loni spuštěná penzijní společnost Rentea získala za první půl rok existence 24 tisíc klientů,...více

Interaktivní grafiky

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Vyznat se ve výpisu z katastru nemovitostí je často složité. Připravili jsme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v jeho jednotlivých částech.

Spočítejte si osobní inflaci

Spočítejte si osobní inflaci

Inflace se měří indexem cen průměrného koše výrobků a služeb. Jenže každý kupuje něco jiného, proto na každého inflace působí jinak.

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Unikátní mapa, na které můžete sledovat vývoj nezaměstnanosti a průměrných platů v jednotlivých českých krajích od roku 2006.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.