Velkým pomocníkem při cestě automobilem do zahraničí je
asistenční služba, která je automatickou a bezplatnou součástí povinného ručení (PR) či havarijního pojištění (HP). Je možné si za několik set korun ročně smluvit i rozšířenou variantu, která navyšuje některé finanční limity a zvětšuje rozsah služeb. Na asistenční službu je možné se obrátit
ještě před cestou do zahraničí. Poskytne například informace o dálničních poplatcích nebo o nutném očkování. V zahraničí nabízí možnost telefonických překladů, které řidiči mohou využít třeba při silniční kontrole. Operátor asistenční služby poradí i s vyplňováním některých dokladů, třeba protokolu o dopravní nehodě.
Bez zelené karty za hranice nejezděte |
Zelená karta je mezinárodní doklad o existenci pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinného ručení). Bez ní se za hranice jezdit nevyplatí. Jak uvádí Česká kancelář pojistitelů (ČKP), karta jednak umožní prokázat, že řidič příslušného vozidla má v pořádku pojištění odpovědnosti, jednak umožní vstup a provoz vozidla na území cizího státu bez nutnosti uhradit finanční částku, kterou tamními orgány požadují za tzv. hraniční pojištění. Tabulku států Rady kanceláří, s nimiž ČKP uzavřela dohody v Systému zelených karet, naleznete zde. Jsou v ní uvedeny země, do nichž se doporučuje vést zelenou kartu a kam je to nezbytné. |
Při nehodě či poruše auta se lze
spolehnout na příjezd asistenčního vozu. Pokud je to možné opraví jeho posádka auto na místě. V případě, že oprava na místě není možná, zajistí jeho
odtah do nejbližšího servisu a případně i
úschovu nepojízdného vozidla.
Asistence v těchto případech
umožní pokračovat v cestě jiným způsobem nebo zaplatí ubytování. "V případě zdržení z důvodu opravy vozidla se zjišťuje nezbytnost pokračování klienta v plánované cestě. Pokud může počkat na místě, zajistí mu Uniqa assistance ubytování v hotelu. Pokud musí pokračovat v cestě, zajistí přepravu autem, vlakem nebo letadlem. Volba dopravního prostředku záleží na okolnostech a rozhoduje o ní asistenční služba."
Kromě těchto nejčastějších služeb může asistence poskytovat i služby jako pronájem náhradního vozu, otevření auta při ztrátě klíčů či zanechání vzkazu libovolnému příjemci. Jednoduše platí, nevíte-li kudy kam, obraťte se na asistenční službu.
Asistenční služba není bezedná
Důležité je ověřit si, co všechno asistenční služba pokrývá a jaké jsou limity. Nabídky jednotlivých pojišťoven se značně liší. Je rozdíl, zda asistenční služba zajistí odtah vozidla v hodnotě do 75 nebo 200 euro nebo jeho úschovu zdarma po dobu sedmi dní, třech dní nebo ji budete muset od začátku hradit ze svého.
"Limity asistence platí pro každou událost samostatně, počet událostí v průběhu pojištění není nijak omezen," vysvětluje vedoucí komunikace pojišťovny Allianz Pavla Paseková. Můžete tedy požádat třeba o odtah několikrát po sobě, avšak strop tvoří pojistná částka, na níž je vozidlo pojištěno.
Pojišťovny zpravidla nedělají rozdíl v poskytovaných službách mezi asistenční službou sjednanou k povinnému ručení a k havarijnímu pojištění. Například Allianz oba limity sčítá.
Asistence k havarijnímu pojištění (HP) a povinnému ručení (PR) - část 1 |
Pojišťovna (produkt) |
Příjezd asistenčního vozidla zdarma (limit) |
Odtah nepojízdného vozidla |
Zajištění a uschování vozidla zdarma |
Allianz1 |
Ano |
do 3 000 Kč |
Ne |
Allianz1 (Asistence Plus) |
Ano |
do 10 000 Kč |
HP: na 2 pracovní dny maximálně do 500 Kč na den |
PR: na 2 pracovní dny maximálně do 500 Kč na den |
Česká poj. (Pohoda Klasik2) |
Ano |
limit při nehodě do 50 km, porucha není kryta |
na 10 dní a max. do ekvivalentu 20 euro/den |
Česká poj. (Pohoda Special2) |
Ano |
limit při poruše do 50 km, limit při nehodě do 500 km |
na 10 dní a max. do ekvivalentu 20 euro/den |
Česká poj. (Pohoda SOS2) |
Ano |
limit při poruše do 100 km, při nehodě bez omezení |
maximálně na dobu do 20 dnů a do částky 20 Euro/den |
Generali |
Ano + pomoc po dobu 45 min. |
do 30 km |
na 3 dny |
Kooperativa |
Ano |
odtah do nejbližší opravny, do 50 km (resp. do 120 eur) |
na 7 dní a max. do ekvivalentu 13 euro/den |
Uniqa (Malá asistence3) |
Ano + oprava vozidla na místě. Do 75 euro. |
odtah do nebližšího servisu (do 75 euro) |
Ne |
Uniqa (Velká asistence3) |
Ano + oprava vozidla na místě. Do 175 euro. |
odtah do nebližšího servisu (do 175 euro) |
není omezeno časem, ale částkou 175 euro |
Zdroj: pojišťovny
Vysvětlivky: 1 Rozšířené pojištění Asistence Plus stojí 354 Kč ročně. 2 Klienti České pojišťovny mají automaticky nárok na pojištění Klasik. Pojištění Special je automaticky poskytováno v kombinaci povinné ručení + havarijní pojištění, ostatní jej mohou mít jako připojištění za 500 korun. Pojištění SOS stojí 1 500 Kč za rok. 3 Produkt Velká asistence stojí 450 Kč/rok a je rozšířením Malé asistence Uniqa (ta je zdarma). |
Asistence k havarijnímu pojištění (HP) a povinnému ručení (PR) - část 2 |
Pojišťovna Produkt |
Zajištění náhradní dopravy |
Zajištění a úhrada ubytování v cizině |
Zvláštní služby |
Allianz1 |
Ne |
Ne |
HP: Pronájem náhradního vozu na 5 dní (limit: 1 000 Kč/den), možnost připojištění dalších 10 dní pronájmu. |
PR i HP: zajištění kontaktu s potřebnými institucemi |
Allianz (Asistence Plus)1 |
Ano |
2 noci (limit v ČR i v cizině 2 000 Kč/osobu/den) |
PR i HP: zajištění kontaktu s potřebnými institucemi |
Česká Poj. (Pohoda Klasik2) |
Ne |
2 noci (limit: 70 euro/noc/osobu) |
zajištění administrativních náležitostí souvisejících s ponecháním zničeného vozidla v zahraničí, tzn. Sešrotování náklady na právní pomoc se vzniklou škodou, kdy je proti klientovi vedeno trestní či správní řízení, limit 1000 Euro zprostředkování a úhradu práce mechanika do 2 h telefonické tlumočení pro případy jednání oprávněné osoby s policií nebo orgány veřejné správy (došlo-li k havárii nebo odcizení vozidla) poradenské služby spojené s odcizením vozidla v zahraničí (tzn. nahlášení na příslušné orgány) předání vzkazu blízké osobě |
Česká Poj. (Pohoda Special2) |
Ne |
2 noci (limit: 100 euro/noc/osobu) |
zajištění administrativních náležitostí souvisejících s ponecháním zničeného vozidla v zahraničí, tzn. Sešrotování náklady na právní pomoc se vzniklou škodou, kdy je proti klientovi vedeno trestní či správní řízení, limit 1500 Euro telefonické tlumočení pro případy jednání oprávněné osoby s policií nebo orgány veřejné správy (došlo-li k havárii nebo odcizení vozidla) zprostředkování a úhradu práce mechanika do 2 h poradenské služby spojené s odcizením vozidla v zahraničí (tzn. nahlášení na příslušné orgány) předání vzkazu blízké osobě |
Česká poj. (Pohoda SOS2) |
Ne |
2 noci (limit: 100 euro/noc/osobu) |
zajištění administrativních náležitostí souvisejících s ponecháním zničeného vozidla v zahraničí, tzn. Sešrotování náklady na právní pomoc se vzniklou škodou, kdy je proti klientovi vedeno trestní či správní řízení, limit 2000 Euro telefonické tlumočení pro případy jednání oprávněné osoby s policií nebo orgány veřejné správy (došlo-li k havárii nebo odcizení vozidla) zprostředkování a úhradu práce mechanika do 3 h poradenské služby spojené s odcizením vozidla v zahraničí (tzn. nahlášení na příslušné orgány) předání vzkazu blízké osobě |
Generali |
Ano, do cíle cesty nebo do místa bydliště, pomocí ekonomicky nejvýhodnějšího dopravního prostředku (vlak II. třída, autobus) |
Ne |
Program technické pomoci při poruše vozidla |
Kooperativa |
HP: Ano, vlakem I. třídy, resp. letecky za předpokladu, že by cesta vlakem trvala déle než 8 hodin |
Ano, 50 euro/os. na 1 den |
Právní pomoc do 750 euro. Vyplacení hotovosti až do výše 1 000 euro (pokud tuto částku někdo složí v ČR na pobočce Kooperativy). Pomoc tlumočníka. Zanechání vzkazu libovolnému příjemci. |
Uniqa (Malá asistence3) |
Ano, automobilem, vlakem nebo letadlem (jen v případě nehody, ne poruchy) |
1 noc (75 euro/noc/os.) |
Nesděleno |
Uniqa (Velká asistence3) |
Ano, automobilem, vlakem nebo letadlem |
2 noci (75 euro/noc/os.) |
Návštěva rodinného příslušníka (7 x 50 euro) Právní asistence. Repatriace vozidla. Při ztrátě klíčů od auta otevření dveří. Poskytnutí půjčky na opravu 1 500 euro. |
Zdroj: pojišťovny
Vysvětlivky: 1 Rozšířené pojištění Asistence Plus stojí 354 Kč ročně. 2 Klienti České pojišťovny mají automaticky nárok na pojištění Klasik. Pojištění Special je automaticky poskytováno v kombinaci povinné ručení + havarijní pojištění, ostatní jej mohou mít jako připojištění za 500 korun. Pojištění SOS stojí 1 500 Kč za rok. 3 Produkt Velká asistence stojí 450 Kč/rok a je rozšířením Malé asistence Uniqa (ta je zdarma). |
Příští díl se bude 18. června zabývat pojištěním na cesty do zahraničí.
Jaké jsou vaše zkušenosti s asistenčními službami doma a v zahraničí?