Inzeráty na nízké ceny letenek je vidět skoro na každém kroku. Jenže tyto akční nabídky lákají pouze jakousi základní cenou. Další poplatky, které mohou i několikrát převýšit cenu letenky či výrazně zdražit zájezd, zůstávají skryté, nebo v lepším případě připsané sotva postřehnutelným malým písmem pod nabídkou.
Při koupi levných letenek se budoucí pasažér musí často smířit s řadou omezujících podmínek. Těmi jsou třeba pevné datum příletu a odletu, místo z Prahy se letí z Bratislavy či z Vídně, přílet je na vzdálenější letiště, nebo musí pasažér počítat s přestupem, který let prodraží. K základní ceně je navíc třeba připočíst řadu dalších poplatků, jak to ukazuje příklad superlevné letenky z Prahy do Londýna.
Tisková mluvčí Českých aerolinií (ČSA) Daniela Hupáková vysvětluje, že končená cena letenky se skládá z jízdného, které je vlastní cenou za let letadlem včetně služeb na palubě. K němu se připočítávají letištní taxy (odletové, přistávací a bezpečnostní taxy), palivový příplatek, servisní poplatek, případně poplatek za vystavení papírové letenky.
LETENKA DO LONDÝNA ZA 739 Kč Cena bez tax: 739 Kč Letištní poplatky a palivový příplatek: 4 596 Kč Servisní poplatek: 380 Kč Celková cena: 5 715 Kč Rozdíl mezi základní a výslednou cenou: 4 976 Kč.
Poznámka: vysvětlení pojmů najdete v textu |
Přímý let je levnější
Pokud má cestující na výběr mezi přímým letem a cestou s mezipřistáním, je lepší zvolit první variantu. Měla by být levnější. Jednotlivá letiště si účtují odletové a příletové poplatky. "Pro cesty v rámci Evropy se poplatky pohybují od 600 do 1 300 korun, stejné rozpětí platí i pro cesty mezi Evropou a Blízkým a Středním východem. Pro cesty mezi Evropou a Severní Amerikou se poplatky pohybují od 1 100 do 2 000 korun," doplňuje Hupáková. Některá letiště vybírají jen odletové, některá jen příletové a některá obojí poplatky. Pražské letiště Ruzyně účtuje dopravcům pouze odletové poplatky.
Platí se i za bezpečnost na letištích, a to v rámci takzvaných
bezpečnostních tax. Letiště je zavedla po teroristických útocích v New Yorku a Washingtonu v roce 2001 a většinou jde o poplatky za zabezpečení letiště. "Bezpečnostní příplatek činí
po Evropě asi 100 Kč na jeden let a osobu," říká mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura.
Palivový příplatek, aneb před třemi lety zdražila ropa
Palivový příplatek má ukázat, jak ovlivňuje leteckou dopravu cena ropy. V roce 2004 letecké společnosti zareagovaly na nárůst její ceny tak, že nezvýšily přímo ceny letenek, ale zdražení leteckého benzínu začaly účtovat zvlášť. Prý proto, aby cestujícím bylo jasné, kolik zaplatí kvůli jeho rostoucí ceně. Nyní činí palivový příplatek 21 dolarů při letech po Evropě. Na zaoceánských letech do New Yorku, Montrealu a Toronta účtují ČSA poplatek 60 dolarů. Podle obchodního ředitele cestovní kanceláře EXIM Tours Jana Koláčného se palivový příplatek účtuje proto, aby věrněji odrážel cenu letenky. "Pokud by ve smlouvách nefiguroval tento příplatek, musely by cestovní kanceláře měnit celé ceníky vždy každý měsíc nebo podepisovat smlouvy s přepravci na základě odhadu ceny leteckého benzínu na dlouhou dobu dopředu. To by znamenalo, že klient by platil sice jednu konečnou cenu za zájezd podle ceníku na celou sezónu, ale tato cena by vycházela z nejvyššího odhadu vývoje ceny leteckého benzínu ve sjednaném období. Klient by tedy platil vyšší cenu, než jaká by odpovídala aktuální ceně leteckého paliva," vysvětluje Koláčný.
Koupě a vystavení letenky nejsou základní náklady
Stejná letenka zakoupená přímo od letecké společnosti, cestovní agentury nebo cestovní kanceláře nemusí stát vždy stejně. Agenturní prodejci si zpravidla účtují
navíc servisní poplatek. Ten jim slouží k
pokrytí nákladů souvisejících se zakoupením letenky od letecké společnosti. Přes agentury se každý rok prodá zhruba osmdesát procent letenek ČSA, ne všechny si však servisní poplatek účtují.
Kromě nákladů na koupi letenky si prodejci mohou účtovat i náklady na její vystavení. Poplatek za vystavení papírové letenky ve výši dvaceti dolarů započítávají ČSA, když cestující výslovně o papírovou letenku požádá. A to pouze na linkách, kde si může koupit elektronickou letenku. Používání papírových letenek by mělo skončit v roce 2008. "Jde o celosvětový trend jak motivovat cestující, aby využívali modernější a levnější typ letenek. O poplatku a možnosti získat elektronické letenky bez poplatku jsou cestující informováni standardně prodejcem," vysvětluje Hupáková.
V případě koupě zájezdu s leteckou přepravou u cestovní kanceláře, se podle Okamury žádný příplatek za vystavení letenky účtovat nebude.
ZÁJEZD NA KRÉTU ZA 8 990 Kč Inzerovaná cena: 8 990 Kč Povinné cestovní pojištění: 150 Kč Letištní a bezpečnostní taxy: 1 790 Kč Palivový příplatek: 1 190 Kč Celková cena: 12 120 Kč Rozdíl mezi základní cenou a cenou výslednou je 3 130 Kč
Poznámka: Povinné cestovní pojištění je "trik" cestovních kanceláří, jak z vás dostat peníze navíc. Pojištění zaplatit musíte, i když jste si jej sjednali jinde (např. jej máte jako součást své platební karty). Více se o tom dočtete v článku Nenechte se v cestovce vodit za nos |
Všeho dočasu
Stanovování cen letenek po částech by mohlo v dohledné době skončit. Před měsícem prošel prvním čtením v Evropském parlamentu návrh "Nařízení o společných pravidlech poskytování služeb letecké přepravy v EU", který mimo jiné nařizuje leteckým společnostem, aby uváděly klientům pouze jednu jedinou cenu letenky včetně všech tax a poplatků. ACČKA odhaduje, že v případě hladkého průběhu v Evropském parlamentu začne toto nařízení platit v celé EU od léta 2008, v případě průtahů by se tak stalo na začátku roku 2009.
Cestujete raději s levnými aeroliniemi, nebo raději s tradičními národními dopravci?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
12. 6. 2007 8:14, Gergi
V USA predevsim nemaji DPH (alias VAT - Value Added Tax).
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
16. 6. 2007 11:15
Naprosto souhlasím s Vaším názorem. I když platím poplatek z popelnici, tak když přijedete do sběrého střediska, tak si chtěl účtovat například za ojeté pneumatiky, tak jsem se otočil i pneumatikama a hodil jsem je do kontejneru. Já se snažím chovat ekologicky, tak mám být pochválen za to a ne aby mi někdo ještě za to naúčtoval nějaký nesmyslný poplatek. Svoz odpadů ze sběrného střediska platí obce a těm zase platím za popelnici, tak, proč má platit dvakrát.
Samostatnou kapitolou jsou mobilní operátoři. Není nad to uvádět cenu bez DPH, pak to vypadá velmi zajímavě. Měl by se přijmout zákon, který tomu udělá přítrž.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.