Jak se žije na dluh
19. 6. 2006 | redakce Peníze.CZ
Kdy je dobré se zadlužit a kdy je lepší si peníze na vysněnou věc našetřit? Co je dobrý a co špatný úvěr? Kolik z rodinného rozpočtu je „zdravé“ na půjčku obětovat a kdy už riskujete... celý článek
Studie Barometr Cetelem je výsledkem průzkumu evropského trhu, který zahrnoval 12 evropských států – Belgii, Českou republiku, Francii, Itálii, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko a Velkou Británii.
Vládne v ČR "blbá" nálada? Naopak!
Průzkumu se zúčastnilo celkem 8 000 spotřebitelů, průměrně tedy asi 665 v každé zemi. První studie chování francouzských spotřebitelů byla vydána již v roce 1989. Výzkum se každoročně opakuje, od roku 1999 se rozšířil na další země západní Evropy a v roce 2004 ke zkoumaným spotřebitelům přibyli také obyvatelé České republiky, spolu s Maďary, Poláky a Slováky. Nyní máte příležitost se seznámit s výsledky za rok 2005. Smyslem výzkumu, který pro Cetelem zajišťuje společnost Research International, je sestavit mozaiku toho, jak Evropané vnímají svoji situaci v oblasti spotřeby. Vzhledem k růstu významu internetu, byla část studie v souvislosti se spotřebitelským chováním věnována i tomuto fenoménu. |
Konkrétní hodnocení obyvatel jednotlivých zemí najdete v grafu níže.
Češi hodnotí svou současnou situaci známkou 5,14, což je čtvrtý nejlepší výsledek ze sledovaných zemí po Belgii, Španělsku a Velké Británii. Zdá se, že Češi motivovaní silným hospodářským růstem vnímají přičlenění k Evropské unii jako šanci.
Hodnocení současné situace v jednotlivých zemích
Celkově morálka Evropanů klesá. V oblasti spotřeby pozorujeme, že nákupní záměry také spíše klesají. Výjimku představuje pouze internet. Jeho využití se stále rozšiřuje a internet upevňuje svoji pozici v evropském obchodě. Každým rokem roste jak počet domácností s přístupem na internet, tak i míra jeho využití. Již 26 % Evropanů někdy prostřednictvím internetu nakoupilo zboží z oblasti kultury (např. knihy, CD nebo videohry).
Nakupují Češi přes internet?
Také na internetu se nakupuje na splátky, součástí prezentace výzkumu byly i reálné výsledky internetového obchodu Mall.cz. V roce 2005 vzrostl ve srovnání s předcházejícím rokem počet nákupů na splátky dokonce o 60 %. Celkový objem nákupů stoupl o 48 % a průměrná částka, kterou si lidé na nákup půjčili činila loni 12 000 Kč. Nejčastěji se návštěvníci internetového obchodu Mall.cz zadlužili kvůli mobilním telefonům, digitálním fotoaparátům, počítačům a jejich příslušenství či spotřební elektronice (TV, MP, domácí kino). |
Obávají se Češi budoucnosti?
V ČR zůstává hlavním problémem deficitní rozpočet. Spotřeba, podporovaná růstem reálné mzdy, stoupá, ale na některé regiony dopadá stín nezaměstnanosti. Přesto se obecně Češi budoucnosti neobávají a vidí ji ze všech evropských obyvatel nejoptimističtěji, i když oproti roku 2004 je možné pozorovat jistou míru rezignace. Celkem 44 % z nás je ve vztahu k budoucnosti nadšených (4 %) nebo alespoň optimistických (40 %), loni toto číslo dosáhlo 47 %. Evropský průměr v "hodnotách" nadšení a optimismu při pohledu do budoucnosti dosáhl 33 %.
Ve dvou sledovaných zemích – Portugalsku a Itálii, byl naopak zaznamenán mnohem větší podíl obyvatel jevících známky znepokojení než je průměr. Portugalsko drží s 65 % znepokojených a 17 % pobouřených spotřebitelů, smutný evropský rekord. Také Italů se při pohledu do budoucnosti začíná zmocňovat pochmurná nálada, 58 % z nich je znepokojených a 8 % pobouřených, což je dohromady nárůst o 8 % oproti roku 2004. Podrobnosti viz následující graf.
Češi mají chuť utrácet…
Celých 69 % Čechů si myslí, že v příštích 12 měsících vzrostou jejich výdaje, což je o 28 % více než je evropský průměr. Více utrácet se chystají už jen Slováci s 76 %. V případě ČR došlo k meziročnímu nárůstu o 39 %, u Slováků dokonce o 42 %. I počet spotřebitelů, kteří jsou si jistí zvýšením svých výdajů je vysoký: 34 % v ČR a 28 % na Slovensku. Mezi další země, jejichž obyvatelé se letos chystají "nadprůměrně" utrácet než spořit patří ještě Itálie, Rusko a Španělsko. Všechny ostatní země vykazují zamýšlené údaje nižší, než je evropský průměr (viz graf). Zelené sloupce označují všechny záměry (jisté i pravděpodobné) a fialové sloupce pouze jisté záměry.
Myslíte, že v příštích 12 měsících...
…i spořit
Také záměry českých a slovenských spotřebitelů spořit přesahují evropský průměr: 60 % pro Českou republiku (+ 15 % oproti předchozímu roku) a 62 % pro Slovensko (+ 24 %), i když u obou zemí převyšuje chuť utrácet než spořit, více o tématu viz článek Střední a východní Evropa: z výplaty nic nespoříme a užíváme si života na úvěr. Naopak obyvatelé Velké Británie a Německa plánují více spořit než utrácet. Zejména výsledky Britů, kteří byli v roce 2004 v záměrech utrácet velmi přesvědčiví, jsou překvapením. Pouze 26 % obyvatel má v úmyslu letos zvýšit svou spotřebu, což představuje pokles o 11 %. Stejně je tomu i v případě úmyslu spořit, kde došlo k poklesu o 10 % a tento úmysl nyní deklaruje 46 %.
Za co nejvíc nebo nejraději Evropané utrácejí?
Deset z dvanácti oblastí zboží a služeb testovaných ve spotřebitelské studii zaznamenalo v meziročním srovnání u nákupních záměrů pokles. Jen dvě země zaznamenaly v šesti kategoriích z dvanácti výsledky, které převyšují evropský průměr. Je to především Velká Británie, která stojí v čele sedmi oblastí. Druhou zemí je Rusko, kde jsou nákupní záměry vyšší než evropský průměr v šesti kategoriích, což odráží situaci v zemi, která se otevírá spotřebě a chce dohnat své zpoždění za západem.
Itálie, Španělsko, Německo, Polsko, Česká republika, Slovensko a Portugalsko tvoří skupinu zemí, kde se většina nákupních záměrů nachází pod průměrem. Profil prvních dvou je velmi podobný, rozdíl je pouze v oblasti nemovitostí, potřeb pro kutily a nábytku. Podobně je možné k sobě přiřadit Německo a Slovensko. Češi plánují utrácet především za volný čas a cestování, elektrospotřebiče a rekonstrukci bydlení. Nejméně Češi plánují investovat do koupě motocyklů a nemovitosti.
Zdroj informací a grafů: studie Barometr Cetelem 2006
A jak vnímáte situaci v naší zemi vy? Těšíte se na budoucnost? Více letos utrácíte, nebo spoříte? Nakupujete nebo vyhledáváte informace o zboží na internetu?
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem