Češi jsou optimističtí a chtějí více utrácet

Češi jsou optimističtí a chtějí více utrácet
Tento závěr vyplynul ze studie evropských spotřebitelů Barometr Cetelem, jejíž výsledky byly včera zveřejněny. Zajímá vás, jak si stojíme ve srovnání s ostatními evropskými státy? Nakolik jsme spokojeni se svojí ekonomickou situací? Za co nejraději utrácíme? A který národ plánuje více šetřit? Nebo co se nejčastěji nakupuje přes internet?

Studie Barometr Cetelem je výsledkem průzkumu evropského trhu, který zahrnoval 12 evropských států – Belgii, Českou republiku, Francii, Itálii, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko a Velkou Británii.

Vládne v ČR "blbá" nálada? Naopak!

Průzkumu se zúčastnilo celkem 8 000 spotřebitelů, průměrně tedy asi 665 v každé zemi. První studie chování francouzských spotřebitelů byla vydána již v roce 1989. Výzkum se každoročně opakuje, od roku 1999 se rozšířil na další země západní Evropy a v roce 2004 ke zkoumaným spotřebitelům přibyli také obyvatelé České republiky, spolu s Maďary, Poláky a Slováky. Nyní máte příležitost se seznámit s výsledky za rok 2005.
Smyslem výzkumu, který pro Cetelem zajišťuje společnost Research International, je sestavit mozaiku toho, jak Evropané vnímají svoji situaci v oblasti spotřeby. Vzhledem k růstu významu internetu, byla část studie v souvislosti se spotřebitelským chováním věnována i tomuto fenoménu.
Celkovou situaci ve své zemi hodnotí Evropané průměrně známkou 4,68 z 10, přičemž toto hodnocení již několik let klesá. Mezi jednotlivými zeměmi samozřejmě existují rozdíly. Mohli bychom je rozdělit do tří skupin:

  • Rusko, Česká republika, Španělsko a Velká Británie jsou země, které stále zůstávají optimistické, pokud jde o budoucnost.
  • Slovensko, Maďarsko a Belgie patří mezi země, kde převládají smíšené pocity.
  • A konečně obyvatelé Francie, Itálie, Německa, Polska a Portugalska vyjádřili při pohledu do budoucna spíše znepokojení.

Konkrétní hodnocení obyvatel jednotlivých zemí najdete v grafu níže.

Češi hodnotí svou současnou situaci známkou 5,14, což je čtvrtý nejlepší výsledek ze sledovaných zemí po Belgii, Španělsku a Velké Británii. Zdá se, že Češi motivovaní silným hospodářským růstem vnímají přičlenění k Evropské unii jako šanci.

 

Hodnocení současné situace v jednotlivých zemích

Celkově morálka Evropanů klesá. V oblasti spotřeby pozorujeme, že nákupní záměry také spíše klesají. Výjimku představuje pouze internet. Jeho využití se stále rozšiřuje a internet upevňuje svoji pozici v evropském obchodě. Každým rokem roste jak počet domácností s přístupem na internet, tak i míra jeho využití. Již 26 % Evropanů někdy prostřednictvím internetu nakoupilo zboží z oblasti kultury (např. knihy, CD nebo videohry).

Nakupují Češi přes internet?

Také na internetu se nakupuje na splátky, součástí prezentace výzkumu byly i reálné výsledky internetového obchodu Mall.cz. V roce 2005 vzrostl ve srovnání s předcházejícím rokem počet nákupů na splátky dokonce o 60 %. Celkový objem nákupů stoupl o 48 % a průměrná částka, kterou si lidé na nákup půjčili činila loni 12 000 Kč. Nejčastěji se návštěvníci internetového obchodu Mall.cz zadlužili kvůli mobilním telefonům, digitálním fotoaparátům, počítačům a jejich příslušenství či spotřební elektronice (TV, MP, domácí kino).

V roce 2005 mělo přístup na internet, ať už z domova nebo ze zaměstnání, 57 % Čechů, což je o 4 % více než v roce 2004. Dokonce je tato hodnota nad evropským průměrem, který činí 54 %. Více než pro samotné nákupy Češi internet využívají pro vyhledávání informací. Nejčastěji o volném čase a cestování (35 %), zboží z oblasti kultury (32 %), elektrospotřebičích a spotřební elektronice (25 %) a nových automobilech (25 %). Podobně se chovají ještě Britové. Naopak např. Portugalce, Poláky či Slováky, ačkoli v každé z jmenovaných zemí má přístup na internet asi polovina obyvatel, vyhledávání informací před případným nákupem zboží příliš nebaví. 

Obávají se Češi budoucnosti?

V ČR zůstává hlavním problémem deficitní rozpočet. Spotřeba, podporovaná růstem reálné mzdy, stoupá, ale na některé regiony dopadá stín nezaměstnanosti. Přesto se obecně Češi budoucnosti neobávají a vidí ji ze všech evropských obyvatel nejoptimističtěji, i když oproti roku 2004 je možné pozorovat jistou míru rezignace. Celkem 44 % z nás je ve vztahu k budoucnosti nadšených (4 %) nebo alespoň optimistických (40 %), loni toto číslo dosáhlo 47 %. Evropský průměr v "hodnotách" nadšení a optimismu při pohledu do budoucnosti dosáhl 33 %.

Ve dvou sledovaných zemích – Portugalsku a Itálii, byl naopak zaznamenán mnohem větší podíl obyvatel jevících známky znepokojení než je průměr. Portugalsko drží s 65 % znepokojených a 17 % pobouřených spotřebitelů, smutný evropský rekord. Také Italů se při pohledu do budoucnosti začíná zmocňovat pochmurná nálada, 58 % z nich je znepokojených a 8 % pobouřených, což je dohromady nárůst o 8 % oproti roku 2004. Podrobnosti viz následující graf.

Češi mají chuť utrácet…

Celých 69 % Čechů si myslí, že v příštích 12 měsících vzrostou jejich výdaje, což je o 28 % více než je evropský průměr. Více utrácet se chystají už jen Slováci s 76 %. V případě ČR došlo k meziročnímu nárůstu o 39 %, u Slováků dokonce o 42 %. I počet spotřebitelů, kteří jsou si jistí zvýšením svých výdajů je vysoký: 34 % v ČR a 28 % na Slovensku. Mezi další země, jejichž obyvatelé se letos chystají "nadprůměrně" utrácet než spořit patří ještě Itálie, Rusko a Španělsko. Všechny ostatní země vykazují zamýšlené údaje nižší, než je evropský průměr (viz graf). Zelené sloupce označují všechny záměry (jisté i pravděpodobné) a fialové sloupce pouze jisté záměry.

Myslíte, že v příštích 12 měsících...

…i spořit

Také záměry českých a slovenských spotřebitelů spořit přesahují evropský průměr: 60 % pro Českou republiku (+ 15 % oproti předchozímu roku) a 62 % pro Slovensko (+ 24 %), i když u obou zemí převyšuje chuť utrácet než spořit, více o tématu viz článek Střední a východní Evropa: z výplaty nic nespoříme a užíváme si života na úvěr. Naopak obyvatelé Velké Británie a Německa plánují více spořit než utrácet. Zejména výsledky Britů, kteří byli v roce 2004 v záměrech utrácet velmi přesvědčiví, jsou překvapením. Pouze 26 % obyvatel má v úmyslu letos zvýšit svou spotřebu, což představuje pokles o 11 %. Stejně je tomu i v případě úmyslu spořit, kde došlo k poklesu o 10 % a tento úmysl nyní deklaruje 46 %.

Za co nejvíc nebo nejraději Evropané utrácejí?

Deset z dvanácti oblastí zboží a služeb testovaných ve spotřebitelské studii zaznamenalo v meziročním srovnání u nákupních záměrů pokles. Jen dvě země zaznamenaly v šesti kategoriích z dvanácti výsledky, které převyšují evropský průměr. Je to především Velká Británie, která stojí v čele sedmi oblastí. Druhou zemí je Rusko, kde jsou nákupní záměry vyšší než evropský průměr v šesti kategoriích, což odráží situaci v zemi, která se otevírá spotřebě a chce dohnat své zpoždění za západem.

Itálie, Španělsko, Německo, Polsko, Česká republika, Slovensko a Portugalsko tvoří skupinu zemí, kde se většina nákupních záměrů nachází pod průměrem. Profil prvních dvou je velmi podobný, rozdíl je pouze v oblasti nemovitostí, potřeb pro kutily a nábytku. Podobně je možné k sobě přiřadit Německo a Slovensko. Češi plánují utrácet především za volný čas a cestování, elektrospotřebiče a rekonstrukci bydlení. Nejméně Češi plánují investovat do koupě motocyklů a nemovitosti.

Zdroj informací a grafů: studie Barometr Cetelem 2006

A jak vnímáte situaci v naší zemi vy? Těšíte se na budoucnost? Více letos utrácíte, nebo spoříte? Nakupujete nebo vyhledáváte informace o zboží na internetu?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak se žije na dluh

19. 6. 2006 | redakce Peníze.CZ

Jak se žije na dluh

Kdy je dobré se zadlužit a kdy je lepší si peníze na vysněnou věc našetřit? Co je dobrý a co špatný úvěr? Kolik z rodinného rozpočtu je „zdravé“ na půjčku obětovat a kdy už riskujete... celý článek

Kde na to vzít aneb na jaký úvěr nakoupit?

12. 6. 2006 | Petr Vykoukal

Kde na to vzít aneb na jaký úvěr nakoupit?

Potřebujete nové auto, opravit střechu, pořídit novou lednici či zaplatit jinou drahou věc a nemáte na to? Nejrychlejším řešením je půjčit si. Určitě to ale nedělejte bezhlavě, u velkých... celý článek

RPSN, úroková sazba a koeficient navýšení aneb jak vybrat nejvýhodnější úvěr

11. 4. 2006 | Martin Zika | 5 komentářů

RPSN, úroková sazba a koeficient navýšení aneb jak vybrat nejvýhodnější úvěr

Půjdete-li si do banky či jinam půjčit peníze, samozřejmě budete chtít ten nejvýhodnější úvěr. Můžete využít několika pomocníků pro porovnání výhodnosti jednotlivých půjček mezi sebou.... celý článek

Nemáte na splátky? Poradíme, kde hledat pomoc

21. 3. 2006 | Dana Chytilová | 53 komentářů

Nemáte na splátky? Poradíme, kde hledat pomoc

Máte dluhů tolik, že nevíte, jak je všechny splatit? Rozhodně nečekejte, až za vámi přijde exekutor. Jakmile zjistíte, že vám teče do bot, vyhledejte pomoc. Kde? Dozvíte se v našem... celý článek

Tempo růstu úvěrů se zrychluje. Jak dlouho ještě?

20. 12. 2005 | Dana Chytilová

Tempo růstu úvěrů se zrychluje. Jak dlouho ještě?

Že úvěry obyvatelstva dosahují závratných hodnot, slyšíme téměř na každém kroku. Podívejme se na jejich minulý vývoj i na to, co očekávat do budoucna. A jak si ve srovnání zadluženosti... celý článek

Partners Financial Services