ČSOB a Poštovní spořitelna: jeden ve dvou

ČSOB a Poštovní spořitelna: jeden ve dvou
ČSOB pro obě své značky používá tu samou aplikaci, která se liší jen barvami a některými funkcemi. Obě tedy budeme hodnotit v jednom článku.

Podle objemu aktiv je ČSOB (profil, názorynejvětší bankou na českém trhu. Z pohledu počtu klientů, 3,2 miliónu, si drží druhé místo. Klienti mateřské banky jsou obsluhování prostřednictvím více než 200 poboček. Poštovní spořitelna (profil, názory) své služby nabízí prostřednictvím 3 400 poboček České pošty. Pro ČSOB tedy bylo přímé bankovnictví v minulosti větší prioritou. A tak zatímco svým klientům nabídla internetbanking už v roce 2001, zákazníci PS si museli počkat, k dispozici jej mají teprve rok. Tento rozdíl je vidět i v počtech uživatelů. Mateřská banka měla ke konci března téměř čtvrt miliónu klientů s internetbankingem, PS jen 20 tisíc. Aplikaci ČSOB jsme hodnotili již při našem minulém velkém testu. Jak tehdy dopadla se můžete podívat sem. Vizuálně prošel internetbanking ČSOB minimem změn, přibyly však nové funkce a nová je také možnost autorizace šifrovanými SMS.

Internetová banka roku

Připravili jsme pro vás seriál o internetovém bankovnictví, ve kterém vám mezi 4. dubnem a 23. květnem představíme fungování této služby u 13 bank na českém trhu.

Všechny aplikace prověřila porota Peníze.CZ z šesti různých pohledů - přihlášení, menu a základní ovládání, zadávání příkazů k úhradě, zobrazování výpisů, dispozice s účtem a vizuální dojem. Po skončení seriálu vám přineseme celkové výsledky a vyhlásíme Internetovou banku roku v kategorii porota Peníze.CZ

Tématu bezpečnosti internetbankingu a výše poplatků s touto službou souvisejících budeme věnovat speciální články.

O tom, která banka získá ocenění v kategorii čtenářů Peníze.CZ můžete rozhodnout i vy - stačí dát hlas svému favoritovi. Registrovaní čtenáři budou zařazeni do slosování o zajímavé ceny.

Vše o Internetové bance roku najdete na
www.ibankaroku.cz

Instalace

Doporučené minimální HW a SW vybavení:
Windows 98, NT, 2000 nebo XP; Microsoft Internet Explorer v. 5.5 a vyšší; nainstalovaná 128–bitová úroveň šifrování; povolené skriptování a cookies.
K tomu, abyste se do obou aplikací dostali a mohli si prohlížet historii transakcí či zůstatky, potřebujete u obou bank jen identifikační číslo a PIN (více viz dále) a samozřejmě přístup k internetu. Nemusíte však nic instalovat. Pro provádění transakcí už ale potřebujete buď SMS klíč nebo čipovou kartu (nabízí jen ČSOB). Obě banky nabízejí dva způsoby zasílání SMS klíče: buď standardní SMS na číslo předdefinované ve smlouvě, nebo šifrovaně (šifrovaně pouze tehdy, máte-li aktivovanou službu ČSOB Mobil 24 či Max Mobil PS). K příjmu těchto zpráv potřebujete mít na SIM kartě v mobilu nainstalovanou aplikaci ČSOBMobil24. Pokud máte Eurotel či Oskar, banka vám aplikaci pošle SMS, T-Mobile vyžaduje instalaci přímo v bance. Vzhledem k tomu, že kvůli uzavření smlouvy budete muset do banky tak jako tak, nepřináší to pro většinu potenciálních klientů velký rozdíl. V současné době nabízí operátor T-Mobile již pouze nový typ SIM karty, který podporuje bankovní aplikace GSM bankovnictví takzvané Universal SIM. Ty jsou schopny provozovat GSM bankovnictví až 2 bank.
Rozhodnete-li se využívat k autorizaci plateb čipové karty, budete muset nainstalovat na svůj počítač ovladače čtečky karet a program Crypto Plus, který zajišťuje komunikaci mezi aplikací a čtečkou. Instalace se provádí z dodaného CD a bývá jednoduchá a bezproblémová. Za samotnou čipovou kartu s certifikátem zaplatíte bance 100 korun a pokud nemáte čtečku, pak vás bude stát 500 Kč (USB verze) nebo 1 950 Kč (PCMCIA pro notebooky).




Větší obrázek zobrazíte kliknutím na náhled

Přihlášení

Zabezpečení:
  • pro prohlížení osmimístné identifikační číslo a pětimístný PIN (je možné změnit prostřednictvím služby ČSOB Linka 24 v takzvaných Automatických službách) nebo čipová karta,
  • pro aktivní operace autorizační kódy zasílané na mobil šifrovaně (ČSOB) nebo standardně (Poštovní spořitelna).
Aplikace ČSOB má sice svou vlastní adresu, ale nesmíte zapomenout ji zadat včetně https://, jinak se dovnitř nedostanete. Druhou alternativou vstupu je domovská stránka banky. Tam najdete v levé části obrazovky box ČSOB online a vstupní odkazy nejen do internetbankingu, ale i do dalších on-line aplikací. K přihlášení potřebujete buď čipovou kartu nebo uživatelské jméno a heslo. Při první variantě klinete na Přihlásit čipovou kartou, zadáte PIN karty a jste uvnitř. Druhou možností je použití identifikačního čísla (osmimístné číslo) a PIN (pětimístné číslo, jiné než PIN k čipové kartě), obojí dostanete od banky a nelze jej měnit.
Varianta s přihlašováním identifikačním číslem a PIN platí i pro Poštovní spořitelnu, možnost využívat čipové karty PS zatím nenabízí. Cesta do její internetbankingové aplikace je snadná, na domovské stránce banky kliknete na On-line a vyberete si přihlášení do internetového bankovnictví.




Výpočet nákladů modelového klienta ČSOB
Náklady na služby ČSOB počet Produktový balíček
ČSOB-Osobní konto
Celkem/Kč
vedení účtu měsíčně 12 50 600
výběry na přepážce 5 za rok 5 30 150
výběry z vlastního bankomatu 23 za rok 23 5 115
výběry z cizího bankomatu 7 za rok 7 25 175
vklady v hotovosti 9 za rok 9 0 0
počet příchozích plateb 20 ročně 20 7 140
počet ochozích plateb 36 ročně 36 3 108
počet odchozích plateb trvalým příkazem 30 ročně 30 3 90
zřízení trvalého příkazu 2 za rok 2 0 0
zrušení, změna trvalého příkazu 2 za rok 2 40 80
platební karta elektronická 1 1 0 0
1 458

Pokud vás zajímá více o námi zvoleném modelovém klientovi, podívejte se sem

Ovládání a vzhled

Jak můžete vidět z obrázků, jediným rychle viditelným rozdílem mezi verzí ČSOB a PS je barva. Mateřská banka zvolila odstíny bankovní modré, Poštovní spořitelna odstíny starorůžové. Jedním z porotců, kteří to okomentovali byla Eva Moniová. Aplikaci PS popisuje jako "ČSOB v červeném" a doporučila by PS zvolit jinou barvu nebo zesvětlit pozadí – červená písmena na odstínu červené dosti splývají. Velikost písma v obou aplikacích se nelíbila Jakubovi Šiškovi z Českého rozhlasu, který poznamenal: "příliš mnoho drobného textu, málo přehledné". S výhradou k velikosti písma souhlasil i Petr Dvořák z VŠE, který ale naopak aplikaci považuje za "přehlednou s pohodlným ovládáním". Tyto rozporuplné názory asi nejlépe shrnuje Jiří Nápravník ze společnosti Salamandr: "Na ovládání je třeba si zvyknout." To potvrzuje i Jan Komeda, kterému se nelíbilo, že použití tlačítka pohlížeče "Back" vedlo k vypršení stránky - pro vracení zpět musíte vždy použít tlačítka aplikace.
Co je na aplikaci zajímavé je možnost přepnutí do pěti jazyků, kromě češtiny si můžete vybrat slovenštinu, němčinu, angličtinu a maďarštinu. Musíte si jej ale vždy při každém přihlášení přepnout, aplikace zatím nenabízí možnost nastavit si, aby se vám aplikace otevřela rovnou v jiném jazyce než v češtině.
Při manipulaci s aplikací je pak nutno myslet na 20minutový limit nečinnosti, po jehož uplynutí vás aplikace sama odhlásí a načte odhlašovací stránku. Pokud tedy zapomenete otevřené stránky vašeho internetové bankovnictví na svém počítači, nikdo se vám na ně nepodívá (na rozdíl od některých dříve hodnocených bank). Na průběh 20minutového limitu jste upozorňování v záhlaví aplikace v okénku bezpečnostní limit (viz obrázky).




Provádění transakcí

Aplikace umožňuje zadávání všech možných platebních příkazů, počínaje klasickým příkazem k úhradě, trvalým příkazem (je možno je i měnit a rušit) přes souhlas k inkasu až po zahraniční platby (platí jak pro ČSOB, tak pro PS). Zadávání plateb je u obou verzí stejné. Obě banky také nabízejí možnost si přímo kliknout na "Vytvořit ze vzoru". Můžete tak jednoduše opakovat již dříve provedenou a uloženou platbu (po odeslání každého příkazu vám aplikace nabídne možnost uložení jako vzor). Výhrady porotců u samotného zadávání se týkaly především toho, že aplikace vyžaduje dnes již nepovinný konstantní symbol. Pavel Slavík pak ještě poznamenává, že nápověda kód banky je seřazena podle kódu a ne podle abecedy.
To, čím se obě aplikace liší, je autorizace platby. ČSOB nabízí dvě tlačítka: "Ověřit, podepsat a odeslat" a "Zaslat autorizační kód". První vyžaduje použití čipové karty, pokud ji máte ve čtečce po zvolení této varianty pouze zadáte PIN čipové karty a transakce odchází. U druhé varianty dostanete zašifrovanou SMS na mobil. To se moc nelíbilo našim porotců. "Komplikované otevírání a čtení SMS s heslem," říká k tomu Jiří Nápravník. Petrovi Dvořákovi zase vadilo delší čekání na autorizační zprávu. Verze Poštovní spořitelny nabízí pouze variantu s autorizačním kódem. Ten vám přijde na mobil jako běžná SMS. Stejně jako u ČSOB jej přepíšete do formuláře a odešlete.




Ostatní operace

Aplikace umožňuje provádět tyto operace:
  • zjišťovat zůstatek účtu a historii (posledních 45 dní),
  • příkaz k úhradě (jednorázový a hromadný),
  • trvalý příkaz k úhradě (zřízení, změna, zrušení),
  • vytváření vzorů příkazů k úhradě,
  • souhlas i příkaz k inkasu
  • příkaz k úhradě do zahraničí.
  • zasílání sms o transakcích na účtu i kartou.
Kromě platebních operací toho aplikace už moc nenabízí – výpis historie účtu za posledních až 45 dní a přehled neprovedených plateb. Pokud vám nevyhovuje pouhý přehled všech operací, pak si můžete zapnout filtr, který vám umožní například vyhledat jen transakce provedené platební kartou. V další nabídce je také hlavní odlišnost mezi verzí ČSOB a PS. Ta první nabízí ještě informace o platebních kartách a možnost vyžádat si zasílání SMS o probíhajících transakcích kartami či na účtu. Zadání obojího je možná trochu nevhodně schováno pod Informace o účtu a Informace o platebních kartách. PS tuto možnost vůbec nenabízí – její jediné funkce tak spočívají v platbách a přehledu historie. Velmi omezenou další nabídku Eva Moniová lakonicky shrnula "od ČSOB bych čekala více služeb a komplexnost".





Výpočet nákladů modelového klienta Poštovní spořitelny
Náklady na služby Poštovní spořitelny Počet Produktový balíček PS - Klasik Celkem
vedení účtu měsíčně 12 23 276
výběry na přepážce 5 za rok 5 8 40
výběry z vlastního bankomatu 23 za rok 23 5 115
výběry z cizího bankomatu 7 za rok 7 25 175
vklady v hotovosti 9 za rok 9 3 27
počet příchozích plateb 20 ročně 20 4 80
počet ochozích plateb 36 ročně 36 2 72
počet odchozích plateb trvalým příkazem 30 ročně 30 2 60
podíl mezibankovních plateb 0,9 77 2 154
zřízení trvalého příkazu 2 za rok 2 0 0
zrušení, změna trvalého příkazu 2 za rok 2 20 40
platební karta elektronická* 1 1 180 180
1 219
* roční poplatek = 12*15 Kč měsíčně

Pokud vás zajímá více o námi zvoleném modelovém klientovi, podívejte se sem

Změny v internetovém bankovnictví ČSOB a Poštovní spořitelny provedené po vydání článku najdete zde.

Jak byste hodnotili internetbanking ČSOB a Poštovní spořitelny vy?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 17 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 4. 2005 14:46, voit

Ad Kvalita služeb: když jsem měl nějaký problém, napsal jsem dotaz na "svou" pobočku ČSOB přes on-line formulář na internetu. Pokaždé se mi během pár minut ozval přímo ředitel pobočky a problém promptně vyřešil. Řada služeb by ale mohla fungovat jednodušeji, lépe a možná i levněji. Např. u trvalého příkazu nejde udělat změnit většinu parametrů (např. účet příjemce) ani na pobočce, je třeba trvalý příkaz zrušit a zadat nový. To je možné udělat i přes internetbanking, ale banka si za to strhne příslušné poplatky.

Zobrazit celé vlákno

+23
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 4. 2005 18:12, Speedy

...hm, hm, to uschopnění prohlížeče Firefox je zatím asi v provozu pro normální uživatele nepoužitelné, zvláště, když klient potřebuje se soustředit na obsah úkonu a ne se rozptylovat ještě "nějakým" prohlížečem a z něj odvozenými nefunkčnostmi aplikace. Tak i nadále budu volat ve woknech pro tyto účely IE, tak jak musím činit i pro obchody s akciemi na Patrii Finance.

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Česká spořitelna: viditelný pokrok

14. 4. 2005 | Petr Vykoukal

Česká spořitelna: viditelný pokrok

Další bankou, u níž budete moci zhodnotit vývoj internetového bankovnictví za poslední tři roky, je Česká spořitelna. Při porovnání obou aplikací je už na první pohled vidět, že posun... celý článek

Citibank: proč to dělat jednoduše, když to jde jinak…

12. 4. 2005 | Petr Vykoukal

Citibank: proč to dělat jednoduše, když to jde jinak…

Největší retailová banka na světě v Česku stále spíše "sbírá smetanu". Podle její cenové politiky je jasné, že hledá především klienty s vyššími příjmy – účet za 250 Kč měsíčně rozhodně... celý článek

BAWAG: jednoduše a přehledně

7. 4. 2005 | Petr Vykoukal

BAWAG: jednoduše a přehledně

Jednoduché, s dostatečným množstvím funkcí a "lehkým" designem, tak lze asi nejstručněji shrnout přednosti internetového bankovnictví BAWAG Bank CZ, jedné z menších českých bank. Co... celý článek

Internetová banka roku startuje!

4. 4. 2005 | Petr Vykoukal

Internetová banka roku startuje!

Z pohledu lidského života je internetové bankovnictví dítětem čekajícím na zápis do základní školy. Moderní technologie se ale zákonitostmi lidského života neřídí, a tak už má český... celý článek

Partners Financial Services