Citibank: proč to dělat jednoduše, když to jde jinak…

Citibank: proč to dělat jednoduše, když to jde jinak…
Největší retailová banka na světě v Česku stále spíše "sbírá smetanu". Podle její cenové politiky je jasné, že hledá především klienty s vyššími příjmy – účet za 250 Kč měsíčně rozhodně nebude pro každého. Odpovídá tomu kvalita jejího internetového bankovnictví?

Na rozdíl od celého světa je v Česku Citibank z pohledu aktiv "až" šestou největší bankou na trhu. Této pozici banka do značné míry dosáhla i díky své více než desetileté aktivitě ve firemním bankovnictví. Na retailovém trhu, kam banka vstoupila před 4 lety (viz článek Citibank si jede pro klienty), soupeří spíše o bohaté klienty. Těm své služby stále nabízí prostřednictvím 7 poboček v 5 českých a moravských městech a pomocí přímých kanálů (účet si můžete koupit i prostřednictvím obchodního zástupce). Podobně jako u předchozího účastníka testu banky BAWAG i u Citibank (profil, názory) bude internetové bankovnictví důležitým komunikačním kanálem pro klienty. Kromě internetu mohou veškeré operace se svými účty klienti řešit také přes telefonního bankéře či hlasový automat.

Internetová banka roku

Připravili jsme pro vás seriál o internetovém bankovnictví, ve kterém vám mezi 4. dubnem a 23. květnem představíme fungování této služby u 13 bank na českém trhu.

Všechny aplikace prověřila porota Peníze.CZ z šesti různých pohledů - přihlášení, menu a základní ovládání, zadávání příkazů k úhradě, zobrazování výpisů, dispozice s účtem a vizuální dojem. Po skončení seriálu vám přineseme celkové výsledky a vyhlásíme Internetovou banku roku v kategorii porota Peníze.CZ

Tématu bezpečnosti internetbankingu a výše poplatků s touto službou souvisejících budeme věnovat speciální články.

O tom, která banka získá ocenění v kategorii čtenářů Peníze.CZ můžete rozhodnout i vy - stačí dát hlas svému favoritovi. Registrovaní čtenáři budou zařazeni do slosování o zajímavé ceny.

Vše o Internetové bance roku najdete na
www.ibankaroku.cz

Instalace

Jak jsme hodnotili internetové bankovnictví Citibank před třemi lety si můžete přečíst tady.
Abyste mohli aplikaci používat, není třeba žádná instalace či vytváření certifikátů. Stačí pouze uživatelské jméno – číslo debetní karty k účtu a heslo. Kartu dostanete poštou a musíte ji nejdříve aktivovat, přitom od hlasového automatu dostanete A-PIN (PIN k debetní kartě), který použijete k prvnímu přihlášení. Při něm si nastavíte devítimístný H-PIN, který budete používat k dalším přihlášením (tento i PIN ke kartě si můžete prostřednictvím aplikace libovolně měnit).

Přihlášení

Počet klientů a chystané změny? Neřekneme.
Chtěli jsme také vědět, kolik fyzických osob v současnosti internetové bankovnictví Citibank využívá a zda banka nechystá nějaké změny v aplikaci. Na tyto dotazy jsme ovšem odpovědi nedostali.
Aplikace nemá svou vlastní internetovou adresu, dostanete se do ní z domovské stránky české Citibank. Odkaz je dobře viditelný a vyvedený v odlišné barvě. Po kliknutí na něj se vám otevře nové okno, ve kterém pak běží samotná aplikace. K přihlášení potřebujete šestnáctimístné číslo platební karty a devítimístný H-PIN. Pokud používáte aplikaci na jednom počítači můžete si pod uživatelským jménem uložit své číslo karty. Příště už dostanete na výběr uživatele a pouze musíte znát příslušné heslo (viz obrázky). Délka přihlašovacího jména a hesla byla nejčastější výhrada našich porotců. Kladné body naopak banka získala u Aleny Urubkové, která ocenila to, že při přihlášení vám vyskočí dialogové okno s informacemi o posledním přihlášení.




Větší obrázek zobrazíte kliknutím na náhled

Ovládání a vzhled

Co umí internetové bankovnictví od Citibank:
příkaz k úhradě:
jednorázový ANO
hromadný ANO
trvalý příkaz k úhradě:
zřízení ANO
změna ANO
zrušení ANO
souhlas k inkasu ANO
příkaz k inkasu ANO
vytváření vzorů plateb ANO
zahraniční platby ANO
výpis ANO
historie účtu ANO
termínované vklady:
zřízení ANO
změna či zrušení ANO
informace o platebních kartách NE
Při prvním podrobnějším zkoumání vám budou možná funkce na úvodní obrazovce připadat trochu přeplácané. Kromě ikonek a odkazů v pravém horním rohu se můžete k cíli dostat i přes rozbalovací menu s textem "Jdi přímo na…". Než zjistíte, že všechny cestou vedou do Říma, neboli že k tomu, co chcete udělat, se dostanete jak přes ikony tak přes odkazy v pravém horním rohu a také skrz rozbalovací menu, můžete si na stránkách připadat trochu ztracení. Tento pocit měl i Petr Dvořák z katedry bankovnictví na VŠE, který je shrnul do slov "je potřeba příliš mnoho kroků k cíli". Také Ivanovi Strakovi se to zdá zbytečně složité, navíc poukazuje na to, že se nevyužívá vyskakovací menu. "Špatně zpracovaná navigace a zastaralý design," přisazuje si ještě Alena Urubková, které se krom toho nelíbil "rušivý běžící pruh" (najdete ho na obrázcích dole).
Kritiku prvního dojmu však může zmírnit to, že jak rozbalovací menu, i první stránku po přihlášení si můžete nastavit sami (viz dále). "Napodruhé" už proto nemusí aplikace působit tak nepřívětivě. O tom, že ne každý má k aplikaci jen výhrady, svědčí názor Jiřího Nápravníka ze společnosti Salamandr. Ten ji popsal jako jednoduchou až strohou.




Provádění transakcí

Zatímco u jiných bank si zvolili možnost vytváření šablon (tj. vzorů plateb - při dalším zadávání podobné transakce pouze změníte částku či datum a nemusíte vyplňovat všechny položky znovu) jako doplněk, v Citibank (profil, názory) z ní udělali povinnost. Předtím, než zadáte jakýkoliv příkaz k úhradě, musíte si pro něj vždy vytvořit příjemce. Na adresu této povinnosti se snesla asi největší kritika našich porotců: Antonín Beneš dokonce nutnost definovat příjemce před podáním pokynu zařadil mezi hlavní mínusy celé aplikace. Jiřímu Nápravníkovi se nelíbilo, že příkaz nelze zadat na jedné obrazovce (právě díky nutnosti definovat příjemce). Alena Urubková k tomu ještě poznamenává, že se může stát, že příjemce vytvoříte a zapomenete jej uložit.
Další drobný nedostatek najdete v nápovědě sloužící pro vyhledání kódu banky. Při pohledu do něj zjistíte, že Citibank trošku zaspala dobu. Najdete v něm totiž Dresdner Bank a Interbanku (obě od loňského roku BAWAG Bank CZ), Credit Lyonnaise (od loňského května Calyon), GE Capital Bank (GE Money Bank) či První městskou banku (dnes PPF banka).



Samotné provádění transakcí je poté, co máte vytvořeného příjemce, jednoduché (viz obrázek). Po vyplnění všech položek pouze kliknete na další, zobrazí se vám přehled transakce a potvrzením jej odešlete.

Zabezpečení
128 bitové šifrování
uživatelské jméno je 16místné číslo debetní karty (lze uložit na konkrétním počítači), heslem je nejméně 9místný H-PIN skládající se pouze z čísel
Kromě tuzemských plateb se byly kritizovány i platby zahraniční (které jsou také součástí aplikace). Danu Lukešovi vadila skutečnost, že u plateb v rámci EU (mimo ČR) nestačí zadat IBAN (standardizovaný formát čísla účtu, který jednoznačně určuje zemi banku a příjemce).

Ostatní operace

Kromě výše uvedených plateb umožňuje aplikace vytvářet, měnit a rušit trvalé příkazy (opět je třeba mít vytvořeného příjemce). Kromě nich lze ještě zakládat termínované vklady (viz obrázek). Poslední možností manipulace s penězi je autosweep – možnost nastavení automatických převodů mezi běžným a spořícím účtem (je vám založen spolu s běžným účtem a je součástí internetového bankovnictví). Zvolíte si maximální a minimální zůstatek účtu a vše se dále hlídá automaticky. Tato funkce se líbila Antonínu Benešovi tak, že ji zařadil mezi hlavní plusy celé aplikace.

Z "netransakčních" položek nabízí Citibank (profil, názory) internetbanking výpisy a přehledy transakcí za poslední tři měsíce s možností třídění podle několika kritérií. Pro ty, kteří si vedou své osobní účetnictví, bude užitečná možnost exportu transakcí do souboru – formáty Microsoft Money, Quicken, CSV (comma separated value – hodnoty jsou odděleny čárkou, což by mělo zjednodušit export do tabulkových procesorů) a Excel.

Požadavky na software
Windows 95 a vyšší nebo NT Workstation 4.0 a vyšší, internetový prohlížeč Internet Explorer 4.0 a vyšší nebo Netscape Navigator 4.0 a vyšší
Poslední jmenovaný, který asi bude zajímat nejvíce uživatelů, však má s otevřením souboru problém. Resp. se před vámi otevře soubor s pěti sloupečky - datem, popisem platby, částkou, prázdným sloupcem a číslem účtu. Pomineme-li prázdný sloupec, pak je velmi diskutabilní, jestli je popis platby ve tvaru (TUZEMSKÁ PLATBA     20050404400575I     XXX     1915     7587140003/4000     KS558     VS9) nějakým přínosem a zda by neměl být také rozdělen do sloupců. Pokud by tato funkce byla dotažena "až do konce", byla by určitě jednou z předností aplikace.

Náklady na služby Citibank počet Produktový balíček CitiOne (Kč) Celkem/Kč
vedení účtu měsíčně 250 3 000
výběry na přepážce 5 za rok 18 90
výběry z vlastního bankomatu 23 za rok 14 0
výběry z cizího bankomatu 7 za rok 14 84
vklady v hotovosti 9 za rok 0 0
počet příchozích plateb 20 ročně 0 0
počet odchozích plateb 36 ročně 6 216
počet odchozích plateb trvalým příkazem 30 ročně 6 180
zřízení trvalého příkazu 2 za rok 0 0
zrušení, změna trvalého příkazu 2 za rok 40 80
platební karta elektronická 1 0 0
3 650
Pozn. první dva výběry v měsíci jsou zdarma tj celkem je jich u typického klienta 30 za rok, my ale počítáme pouze 6
účet CitiOne, cena již zahrnuje internetové bankovnictví, debetní kartu Maestro a dva výběry z bankomatu měsíčně; pokud váš průměrný měsíční zůstatek překročí 100 tisíc korun, vedení účtu je zdarma
Pokud vás zajímá více o námi zvoleném modelovém klientovi, podívejte se sem.

Příjemnou funkcí je možnost vlastního nastavení některých parametrů vzhledu aplikace, například si můžete zvolit domovskou stránku, která se vám otevře při každém dalším přihlášení. Lze si vybrat cokoliv z položek v rozbalovacím menu "Jdi na". Také položky tohoto menu je možné doplnit o prvních pět na začátku podle vlastní volby, tím můžete získat do řady funkcí rychlejší přístup. Abyste mohli využívat funkci vlastního nastavení, musíte si při přihlašování zaškrtnout políčko pamatovat údaje na tomto počítači.

Kromě výše zmíněného ještě v aplikaci najdete i informace o produktech banky a jejich všeobecné obchodní podmínky, mj. například i obchodní podmínky pojištění k platebním kartám.


Stejně jako aplikace jiných bank má i tato automatické odhlašování. Po pěti minutách vás nejdříve upozorní (okno Exploreru začne na liště Windows modře blikat a vyskočí dialogové okno – viz obrázky), že jste nebyli po stanovenou dobu aktivní a pokud chcete "dalších pět minut", musíte kliknout na OK. Pokud tak během minuty neučiníte, jste automaticky odhlášeni. Problémem i tady (viz předchozí testovaná aplikace BAWAGu) je to, že na obrazovce zůstane vaše poslední činnost, nicméně jakékoliv kliknutí vede k odhlášení.

Jak byste hodnotili internetbanking Citibank vy?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 4. 2005 13:22, Wells Fargo

Jestli Citibank na kontech zdarma v Nemecku nevydelá , tak na to musí vydelat v jiných zemích a v Cechách. V Nemecku má Citibank konto "citibest" , kde je stále pres 2.500 euro v akciích nebo v hotovoti zadarmo - bez mesícních poplatkú a bez poplatku za neomezený pocet plateb a pohybu na konte.
Kdyz clovek kupuje akcie s limitem ve Frakfurtu a trikrát limit opravuje , protoze nic nedostal s nízkým limitem a pak se to chytne az na 4. limit , pak dostane clovek za 3 dny od citibank 4 dopisy kvuli tomu a ve 3 dopisech je , ze nebyl nakup uskutecnen. Kazdy ten zbytecny dopis stoji citibank asi 0,55 euro a vydelat na to musí Citibank asi v cizine na poplatkách z konta a na poplatkách z prevodu a plateb.
Poplatek za nakup akcii za 2000 euro na Xetra je asi 10 euro a ve Frankfurtu asi 12 euro , stornování a limit a konto je zdarma.
Kdyby si tedy clovek ceský mohl opatrit postovní schránku a prihlásení k pobytu u nemeckého kamaráda a pak tam ani nebydlel , dostal by zdarma konto citibest , kdyz by tam mel stále pres 2500 euro napriklad v akciich CEZ nabo v akciích Citigroup , koupených ve Frankfurtu.

+32
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 4. 2005 11:46, SocPredator

Ještě nedávno to bylo 200000. Myslím, že banka dělá kroky správným směrem. A jejich spořící účet (zdarma) k účtu má docela solidní úroky 1-2%. Už o tom začínám vážně uvažovat :-)

Zobrazit celé vlákno

-14
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

BAWAG: jednoduše a přehledně

7. 4. 2005 | Petr Vykoukal

BAWAG: jednoduše a přehledně

Jednoduché, s dostatečným množstvím funkcí a "lehkým" designem, tak lze asi nejstručněji shrnout přednosti internetového bankovnictví BAWAG Bank CZ, jedné z menších českých bank. Co... celý článek

Internetová banka roku startuje!

4. 4. 2005 | Petr Vykoukal

Internetová banka roku startuje!

Z pohledu lidského života je internetové bankovnictví dítětem čekajícím na zápis do základní školy. Moderní technologie se ale zákonitostmi lidského života neřídí, a tak už má český... celý článek

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

11. 12. 2003 | Kristýna Havligerová

Počet příznivců přímého bankovnictví roste

"Lidé jsou zvyklí chodit si pro peníze do banky, mít hotovost v ruce, ovládání účtu přes internet příliš nedůvěřují." Takové tvrzení už dávno není pravda. Potvrzuje to téměř dvojnásobný... celý článek

Přímé bankovnictví už všichni mají

5. 9. 2003 | Petr Vykoukal

Přímé bankovnictví už všichni mají

Přímé bankovnictví už se stalo samozřejmou součástí nabídky českých bank. Letmý pohled do přehledu co kdo nabízí ukazuje, že každá banka poskytuje v alespoň jednom přímém kanálu všechny... celý článek

Partners Financial Services