Ne každý majitel automobilu má k dispozici garáž, řada z nás musí parkovat přímo na ulici. Může se pak snadno přihodit, že jednoho dne přijdete ke svému vozu a uvidíte odřený lak a pomačkané plechy na několika místech. Nahlásíte škodu ve své pojišťovně a očekáváte standardní způsob řešení. Přesně to udělal poškozený pan Jiří, který bydlí v Praze na Václavském náměstí. Jenže to, jak se k případu postavila "jeho" pojišťovna Uniqa (profil, názory), ho dokonale vyvedlo z míry.
Škoda na Škodě
Ohledání stavu vozidla přinášíme podle verze pojišťovny, která se v uvedeném shoduje s verzí pana Jiřího.
Dne 26. 4. 2004 jste Uniqa pojišťovně telefonicky oznámil vznik škodní události na Vašem vozidle Škoda Fabia. Následně, dne 28. 4. 2004 jste prostřednictvím příslušného formuláře, uplatnil nárok na náhradu vzniklé škody. V kolonce "popis průběhu události" uvádíte následující: "poškození levých dveří (obou) a pravých zadních, prasklé sklo, parkoviště". Jako datum škodní události jste uvedl 04. 2004.
Téhož dne byla provedena prohlídka a zápis o poškození vozidla technikem Uniqa pojišťovny p. XY s následujícím výsledkem:
LP dveře – oprava LZ dveře – oprava LP + LZ blatník - rozstřik laku PZ dveře - oprava Čelní sklo originál tónované – výměna
Následně byl rozsah poškození upřesněn při II. prohlídce v autoservisu Auto Jarov, kdy byla zjištěna nutnost opravy LZ boku a u PZ dveří, namísto opravy jejich výměna z důvodu deformace v místě výztuhy. |
Když škoda není škoda, ale škody tří
Zásadní skutečnost, na které se obě strany neshodují, je, proč pojišťovna Uniqa rozdělila výše popsanou událost na tři škody, a tedy mimo jiné i tři spoluúčasti. Tím samozřejmě v pojišťovně ušetřili, neboli přesunuli část nákladů v podobě minimální výše spoluúčastí na klienta. Jelikož se výše škody pohybovala kolem 30 000 Kč, bylo pro pojišťovnu mnohem výhodnější přesunout minimální výši spoluúčasti na klienta. Pan Jiří se dané skutečnosti písemně bránil, ohrazoval se i proti "de facto" nařčení z pojistného podvodu.
Z korespondence dále vybíráme:
Z výše uvedeného plánku je zřejmé, že na vozidle došlo ke škodě ve třech zónách nárazu. Škoda na vozidle (levá a pravá část) odpovídá parkovací škodě, drobnému střetu s jiným vozidlem, nicméně nemohlo dojít zároveň ke škodě na levé a škodě na pravé části vozidla, jedná se o dvě škodní události (byť k nim samozřejmě mohlo dojit v rozmezí několika málo hodin či minut). Ke škodě na čelním skle mohlo dojít buď odlétnuvším kamínkem, popř. nárazem jiného předmětu do čelního skla (vandalismus?), nemohlo k ní však dojít v souvislosti s nárazem do levého, popř. pravého boku vozidla - viz výše. Z tohoto důvodu bylo Vámi hlášené poškození vozidla rozděleno do třech škodních událostí. Likvidátor ani technik Uniqa pojišťovny v průběhu šetření škodních událostí nijak nezpochybňoval Vámi poskytnuté údaje o vzniku a příčinách škodních událostí, v průběhu doby likvidace neprobíhala ze strany Uniqa pojišťovny žádná šetření, směřující ke zjišťování sporného jednání z Vaší strany, jak jste naznačoval ve svém dopise z 28. 6. 2004. |
Aby toho nebylo dost
Spor se vlastně nikdy nevyřešil. Pojišťovna zkrátka zaplatila jen to, co podle svého rozhodnutí měla, tedy tři škody nad rámec spoluúčasti. Pan Jiří přišel kvůli povedené události o čistý štít bezeškodního průběhu, a to hned třikrát. Pochopitelně musel zaplatit za opravy více, než si představoval, když sjednával svoji pojistku. Absolutní třešničkou na dortu se však stal dopis z 18. 2. 2005, který mimo jiné obsahuje následující text:
Vážený pane, v souladu se Všeobecnými pojistnými podmínkami (D/01 či.3 bod 6) vypovídáme pojistnou smlouvu číslo 46xxxxxx81 k výročí pojistné smlouvy, tj. ke dni 16.10.2005. |
Jiří nechápal, a tak zavolal na uvedená telefonní čísla, kde pojišťovna "ráda zodpoví případné dotazy". "Důvodem vypovězení je příliš mnoho škodních událostí na mém vozidle," sdělil nám zjištěné důvody. Pro úplnost dodejme, že smlouvu má podle svých slov čtvrtým rokem a dosud měl průběh bezeškodní.
Pokud mají v Uniqa pojišťovně pravdu
Uniqa trvá na svém |
"Údaje jsou subjektivním vyjádřením klienta z pohledu jeho představ a nikoliv z podstaty likvidace pojistné události. Tou je řešení 3 na sobě nezávislých událostí, které dle našeho stanoviska nemohly nastat ve stejný čas. Uniqa pojišťovna se na základě platných zákonných a smluvních předpisů rozhodla vypovědět smlouvu. Věříme, že toto vysvětlení je pro vás přijatelné," vysvětlila tisková mluvčí pojišťovny Petra Strejčková. |
Nikdo nedokáže, co se oné dubnové noci přihodilo. Přesto měla podle našeho názoru pojišťovna buď akceptovat hlášenou škodu, nebo přiznat podezření na pojistný podvod a trvat na svém postupu, tedy třech nezávislých škodách. Takhle vlastně "nezpochybnila hlášení škodní události", ale naložila s ním po svém. Jakoby nebylo možně, že se oné noci na autě prostě někdo pěkně vyřádil na třech místech najednou.
Připusťme ale možnost, že mají v pojišťovně pravdu a během jediné noci se stalo vozidlo terčem tří útoků vandalismu nebo nehod. Přece jen se podobné poškození může stát každému. Nejhorší podle našeho názoru je, že není přípustné tvrdit, že sice klienta z pojistného podvodu neobviňujete, že se to skutečně mohlo stát podle jeho tvrzení, ale že na to pojišťovna nehledí a likviduje po svém. Jako bonus pak vypovídá smlouvu.
Konkurenční pojišťovny by obdobný případ také řešily individuálně a velkou roli by hrálo posouzení odborníkem pojišťovny, takže obecné stanovisko lze vyvodit jen obtížně. Přáli byste si jako klienti, aby se taková situace řešila rozdělením na tři škodní události? Pokud ne, v pojišťovně Uniqa vám vstříc rozhodně nevyjdou. Mějte to na paměti dříve, než si tam sjednáte havarijní pojištění. A máte-li ho tam, nezoufejte, oni vám ho vypovědí.
Co si myslíte o postupu pojišťovny? Které verzi věříte a jak by podle vás měla celá situace vypadat? Měla pojišťovna buď trvat na pojistném podvodu, nebo ponechat událost jako jednu škodu? Zdá se vám výpověď smlouvy logická nebo absurdní?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 3. 2005 23:18, jezevec
allianz
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
2. 3. 2005 10:21, jezevec
když jinak nedáte - byla to ta největší.
ale nemyslel jsem to jako kritiku konkrétního pojišťovacího ústavu, spíš jako metodiku myšlení likvidátorů pojištění.
o jiné pojišťovně, (německé, tamo největší) - jsem zase slyšel zkušenost, že při katastrofálních povodních na moravě (1998?) kdo měl u nich pojištěnou aspoň lednici, nebo prostě jakoukoliv komponentu baráku - platili všechno, celý barák i se zařízením, a zaplatili velkoryse. Spočítali si totiž, že pár desítek milionů na reklamu stejně někde-nějak vynaloží, a že není lepší reklama, než právě tohle.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.